9 Een nieuwe Franca Treur! De uit Meliskerke afkomstige schrijfster duikt opnieuw in het gereformeerd bevindelijke milieu. 'Hoor nu mijn stem' is een psychologische roman waarin de Zeeuwse Geraldina Wisse het geloof verliest. Of, beter gezegd: het geloof verliest haar. Wb hebben afgesproken op het station van Middelburg. Daar stapt ze als schrijfster zo haar boek binnen, constateert ze ook zelf. 'De trein naar Vlissingen stond er al' - dat is de ope ningszin van 'Hoor nu mijn stem'. Op pagina 133, het begin van hoofdstuk 15, komt hoofdpersoon Gina na een lange treinreis vanuit Amsterdam aan in Mid delburg. 'Het lange zitten had haar stijf gemaakt. Ook in Middelburg had het geregend; de weg was nat, de atmos feer was koel en fris, maar er brak juist een splintertje zon door over het kanaal. Op die plek was het water goudkleurig en de brugleuning geel. Zeemeeuwen kwamen krijsend aangezweefd, vlogen in grote bogen rond en streken neer op de witte koppen van de meerpalen. Ze hield van deze plek. Het was iets wat ze nooit hardop zou zeggen, want het klonk te sentimenteel. Maar ze had dit station altijd gezien als de poort die haar had toegelaten tot de rest van de wereld. Onwennig, door en door provinciaals, maar met haar voelhoorns maximaal uitgestoken." Franca Treur wacht onder de overkap ping van het Middelburgse station. Ze heeft er net een reis vanuit Amsterdam op zitten. Een paar dagen Zeeland. Haar broer - ze noemt hem 'mijn broertje', hij is jonger maar wel een kop groter - zal haar straks ophalen om naar de familie boerderij bij Meliskerke te gaan. „Eigen lijk", zegt ze, „wilde ik dit keer geen herkenbare locaties in mijn boek. Die leiden af, heb ik de vorige keren ge merkt, mensen gaan vooral zoeken naar de plaatsen die beschreven worden, en constateren dan dat alles wel echt gebeurd moet zijn. Maar Zeeland was han dig voor mijn verhaal. Ik had een lange treinreis no dig, zonder dat er steeds moest worden overge stapt Amsterdam- Middelburg is dan geschikt." Een nieuwe Franca Treur! Het is alsof er door de li teraire wereld reik hal- zend naar een nieuwe roman van haar wordt uitgekeken. Zelfheeft ze ook dat gevoel: „Net alsof de mensen me weer iets gunnen, dat het tijd is om een boek van mij weer eens in de lucht te steken." Vanmiddag is de officiële presentatie bij de uitgeverij in Amsterdam en tegelij kertijd ligt 'Hoor nu mijn stem' al in sta pels in de boekwinkel. Franca Treur (1979) is schrijver en co lumniste. In 2009 overdondert ze alles en iedereen met haar meteen ook ver filmde debuutroman 'Dorsvloer vol confetti', over het meisje Katelijne in een zeer bevindelijk milieu. Vijfjaar later krijgt haar tweede grote roman 'De woongroep' een gemengde ontvangst In 2014 schrijft ze ook 'Ik zou maar ner gens op rekenen', het Geschenk van de Week van het Zeeuwse Boek. En ze bun delt korte psychologische verhalen 'X Y', die ze voor 'NRC Handelsblad' schreef Met 'Hoor nu mijn stem' keert ze te rug naar het bevindelijke milieu, waarin ze opgroeide en dat ze in haar debuutro man al eens tekende. Is haar nieuwe ro man een vervolg op 'Dorsvloer'? De schrijfster: „Ik kan me niet verzetten te gen labels. Maar als mensen het een ver volg noemen, dan klopt dat niet. De hoofdpersonen zijn heel anders. Kate lijne in 'Dorsvloer' is een meisje dat ob serveert, ze is optimistisch en vrolijk. Gina in mijn nieuwe boek is meer intro spectief, ze is veel diepgravender, psy- chologischer, meer getekend door het leven." Het was de zomer van 2015. Vrij Ne derland, toen nog een weekblad, vroeg haar een verhaal in te sturen. „Het mocht wel drieduizend woorden zijn. Ik had al langer een idee om te schrijven over een domineesvrouw, die een be- Eigenlijk wilde ik geen herkenbare locaties in mijn boek. Maar Zeeland was handig vindelijke familie overtuigt dat er niks engs is aan studeren. Ik hou ervan als personages iets doen wat je van hen niet verwacht. Hoe hard ik ook schreef, dat verhaal kwam steeds niet af. Vrij Neder land heb ik toen een ander verhaal ge stuurd. Daarna dacht ik: ik ga nog even verder met de domineesvrouw. Dat 'even' werd twee jaar, en het verhaal is nu een roman van 350 pagina's. Het was dus geen vooropgezet plan." Of ze blij is met het boek? „Jawel, aan de ene kant. Aan de andere kant geeft het ook een gênant gevoel. Als schrijver wil ik dat we in het hoofd van Gina zitten. Mensen denken ongetwijfeld: wat in het boek staat, komt uit jouw hoofd." Geraldina Wisse heet ze voluit. We leren haar op twee manieren kennen, in hoofdstukken om en om. In de ene verhaallijn is ze het in een Walchers dorp opgroeiende meisje, dat bij haar opa en twee gereformeerde tan tes woont, tante Ma en tante Sjaan. Ze wordt Ina genoemd. Toen ze drie jaar was zijn haar ouders bij een auto-onge luk omgekomen. Haar tante Ma heeft als meisje al 'de Heere als gekruisigde Zalig- Het lezen en het overdenken waard maker mogen aanschouwen', ze mag als één van de weinigen deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Ina wil bereiken wat Tante Ma heeft bereikt, liefst nog een treetje hoger. Ze moet echter constate ren: „De Heere had immers nog geen lust aan mij." We volgen haar tot en met haar studententijd in Leiden, psycholo gie. Met dank aan de domineesvrouw. In de andere verhaallijn is Ina rond de veertig. Na haar studententijd is ze ra dio-interviewer geworden. Sinds ze elke avond op Radio 1 in het programma 'Kennis Kunde' te horen is, heeft ze haar naam in Gina veranderd. Pagina 267: 'Haar refoverleden had ze van zich af gegooid als een jas die uit de mode was, en ze wenste er niet meer aan her innerd te worden'. Ze is succesvol, denkt ze: op tevreden momenten, reflec tieve momenten van tevredenheid, kon ze zichzelf zo zien: gracieus meande rend door het leven." Daar komt veran dering in, als haarvriend Jean-Paul er vandoor gaat. Tegen een kennis had ze over hem gezegd: 'Leuk genoeg om van beter te kunnen dromen'. Dat was Jean- Paul ter ore gekomen. En dan doet ze Ik vind het prettig om via het creëren van personages grip op mijn verleden te krijgen ook nog eens mee aan het televisiepro gramma 'Haar voor haar', waarin min of meer bekende Nederlanders zich voor de camera kaal laten knippen ten bate van vrouwen die kanker hebben. In de trein naar Middelburg draagt ze een pruik. En ze realiseert zich dat haar baan bij de omroep op de tocht staat. Franca Treur: „Het verleden, mijn ver leden laat zich niet zo makkelijk aan de kant zetten. Ik vind het prettig om daar via het creëren van personages grip op te krijgen. Nu ben ik de baas, kan ik een wereld scheppen. In tegenstelling tot mijn gereformeerde jeugd, toen er een wereld voor mij werd geschapen. 'Hoor nu mijn stem', dat klinkt bijbels. Eigen lijk staat er in de bijbel: 'hoor naar mijn stem'." Schrijven en godsdienst liggen in de wereld van Gina dicht bij elkaar. In haar radioprogramma interviewt ze een schrijfster, die zegt: 'Als je fictie schrijft, ben je bezig een andere wereld voor te stellen Dat is het begin van religie.' Franca Treur: „Vroeger had ik dat niet zo door. Mijn Gina gaat leven in het hoofd van mensen, ze gaan over haar naden ken. Religie bestaat ook alleen maar in je hoofd. Ik geloof niet in een God. Maar er is in het leven wel veel waar je je vinger niet achter kunt krijgen. Als dat God ge noemd wordt, heb ik daar geen bezwaar tegen. Ik kan me niet verzoenen met het idee, dat het leven geen zin heeft. Een tijdlang heb ik de zingevingsvraag gene geerd. Dat beviel me niet. Door dit boek te schrijven heb ik over de zin van het le ven kunnen nadenken. Dat heeft me goed gedaan." Gina, op pagina 305: 'En toch, toen ze aan een wereld dacht zonder bevindelijk gereformeerden en hun ongelofelijke geloof, die met hun geloof en hun geheimtaal God tot aanwezigheid dwongen, toen voelde ze ook een verlies, dat niet met wat voor kunst dan ook te compenseren was, ook al schreefje het met een hoofdletter K. Wie wilde er nu een absoluut werkelijke wereld?' woensdag 4 oktober 2017 PC Schrijven geeft het leven zin Jan van Damme -r"' t A"; - w- ».Vv* r® V r/ C VJ&, - V, V. V "CrT\vV--v. •'••TV- fCcfSrcv iv$L - - .-'re - Franca Treur Mario Molegraaf Franca Treur maakt in haar nieuwe roman prachtige propa ganda voor Zeeland. De herfst kan er verrukkelijk zijn: 'Nooit is zonlicht er mooier dan in oktober, en de geuren die vanonder de nevels uit de aarde kruipen zouden ze in pot jes moeten doen voor mensen in de stad die geen benul hebben.' Het is lang niet de enige reden dat ik onder de indruk ben van Hoor nu mijn stem, nadrukkelijk aangekon digd als fictie: 'Alles wat zich tussen (de oren van) de personages af speelt is verzonnen.' Een uitspraak die door de geurige woorden na tuurlijk wordt gelogenstraft, die gaan wel degelijk op eigen onder vinding terug, zoals veel meer van dit Walcherse boek op eigen indruk ken van de Walcherse schrijfster berust. In 2009 verraste Franca Treur met Dorsvloer vol confetti. Een zegen natuurlijk om je loopbaan met zo'n meesterwerk te kunnen beginnen, maar ook een vloek. Want op alles wat je verder publiceert, rust de doem: kan ik mezelf ooit overtref fen? Met Hoor nu mijn stem is haar dat gelukt. Ze voert de lezer weer naar bevin delijke kringen, het strenge protes tantisme, ze heeft het over 'gergem- mers'. In Franca Treurs benadering beluister ik een warme mengeling van mededogen en heimwee. Vooral haar stijl verdient bewonde ring. Ze weet uiteenlopende men sen levensecht te laten praten. Haar zinnen zijn steevast niet alleen het lezen, maar ook het overdenken waard. Hoor nu mijn stem is een eerbetoon aan een verloren geloof, een verloren jeugd. - Franca Treur FOTO LEX DE MEESTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 37