16 Derde maatschappij failliet fóf "Monarch Kort Fokker-baas naar top GKN Fokker-topman Hans Büthker maakt car rière binnen GKN, het Britse bedrijf dat Fokker in 2015 overnam. Büthker zwaait sinds 2024 de scepter bij Fokker, dat onder delen levert aan grote vliegtuigbouwers als Boeing, Airbus, Lockheed Martin en Bom bardier. GKN Aerospace is een van de groot ste luchtvaarttoeleveranciers ter wereld, met vorig jaar een omzet van 3,8 miljard euro. Het bedrijf telt wereldwijd 54 fabrie ken in veertien landen, waar bij elkaar 18.000 mensen werken. Syngenta breidt verder uit Het Zwitserse Syngenta breidt verder uit in Enkhuizen. De zadenhandelaar en produ cent van bestrijdingsmiddelen steekt nog eens 15 miljoen euro in een laboratorium voor onderzoek naar de veredeling van groentezaden. Vorig jaar kondigde Syngenta al de bouw van een nieuw onderzoeks- en ontwikkelingscentrum aan. Daar komt de nieuwe investering nog bovenop. Wagens vliegen de deur uit De autoverkopen zaten vorige maand flink in de lift. In september werden volgens brancheorganisaties RAI Vereniging en BO- VAG 35.964 nieuwe personenauto's op ken teken gezet, bijna 8 procent meer dan in de zelfde maand vorig jaar. Dealers hebben dit jaar al bijna 324.000 nieuwe wagens ver kocht. Daarmee lopen de verkopen een kleine 14 procent voor op die van vorig jaar. De best verkochte merken in september wa ren Volkswagen, Opel en Renault. Geen bewijs voor gesjoemel SNS Er is geen bewijs dat SNS Reaal bewust met de boeken heeft gesjoemeld. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem had accoun tantskantoor PwC onderzoek laten doen en bracht daar gisteren verslag van uit in een Kamerbrief. Bij SNS Reaal bleek na de natio nalisatie in 2013 minder kapitaal te zijn dan gedacht. De onderzoekers noemen het kwa lijk dat dit door het bedrijf, de externe ac countant en de toezichthouder werd gemist. Flitsen Refresco pc Altice Unilever Gemalto De groten groeien groter en laten niets over voor de rest. Zo viel in korte tijd het doek voor drie kwak kelende Europese vliegmaatschap pijen: Alitalia, Air Berlin en Mo narch. Dat maatschappijen ter ziele gaan, is van alle tijden, benadrukt Eric Pels, luchtvaarteconoom aan de Vrije Universiteit. „Nu zijn het er toevallig drie kort achter elkaar." De drie zaten al tijden in de pro blemen. Mede dankzij lage brand stofkosten en een sterke euro ble ven die verhuld. Nieuw voor Eu ropa is de zogeheten consolidering, zegt Pels: de overgebleven groep vliegtuigmaatschappijen krijgt steeds meer marktaandeel. „Aan die schaalvergroting zijn Ameri kaanse passagiers allang gewend. Binnen een paar jaar tijd werden in de Verenigde Staten negen grote maatschappijen samengevoegd tot nog maar vier. Het land heeft de luchtvaartsector veel eerder gede reguleerd dan Europa, met het idee dat er meer concurrentie zou ont staan. Het resultaat is juist dat er maar een paar grote overbleven." Vijf grote spelers Europa gaat ook in rap tempo die kant op. Nu al zijn er vijf grote spe lers: prijsvechters Ryanair en Easy- jet en Air France-KLM, Lufthansa en IAG (British Airways en Iberia), allen met inmiddels meerdere goedkope dochterondernemingen. Volgens luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente kan een groot aantal kleine en middelgrote vliegmaatschap pijen, vaak staatsbedrijven, op de lange termijn niet overleven. Denk bijvoorbeeld aan het Scandinavi sche SAS, Tap Air Portugal, het Roemeense Tarom, Air Malta, Finnair, Czech Airlines of Luxair. „Dat zijn stuk voor stuk overname kandidaten. Er is weinig belangstel ling voor omdat de maatschappijen een kleine markt bedienen, hoge kosten maken en vaak in de schul den zitten. Voor investeerders is het aantrekkelijker als zo'n maatschap pijen eerst failliet wordt verklaard." Dat blijkt. Koud zijn Monarch, Air Berlin of Alitalia bankroet of de concurrenten verdringen zich lik kebaardend voor de toestellen, pilo ten, waardevolle vliegroutes of fel bevochten landingsrechten. Het is voor vliegmaatschappijen steeds moeilijker om een doelgroep te vinden. De traditionele charter maatschappijen, zoals het nu fail liete Monarch, zien dat prijsvech ters een deel van de stoelen reser veren voor vakantiegangers. De tra ditionele luchtvaartmaatschap pijen zien dat zakenreizigers net zo makkelijk kiezen voor een budget vlieger. Heerkens: „Ik zou momen teel niet graag in de schoenen van KLM-baas Pieter Eibers staan. De maatschappij draait op overstap pers die hun aansluitende vlucht moeten halen. Toestellen moeten dus wachten en kunnen daardoor minder vaak vliegen dan die van de concurrent. Ondertussen zijn prijs vechters gaan samenwerken om overstappers af te pakken. De klant boekt zijn reis in één keer maar vliegt met twee maatschappijen. Het leidt tot wat gedoe, want je moet tijdens de overstap zelf je kof fer van de band pakken en weer af geven. Maar het is tientallen, soms wel honderden euro's goedkoper." Waken voor imitatie Tegelijk moeten netwerkmaat schappijen waken voor het imite ren van prijsvechters, zegt Pels. „Air Berlin ging ter ziele omdat de maat schappij goedkoop wilde zijn, maar ondertussen hoge kosten maakte. De maatschappij positioneerde zich niet, wilde alles en iedereen bedienen. Dat kan niet meer." Tegelijkertijd leidt het almaar groter groeien van vliegmaatschap pijen net zo goed tot problemen, blijkt bij Ryanair. Met goedkope stoelen verdient Ryanair veel geld, maar die werkwijze heeft een keer zijde. Er zijn problemen met de planning en piloten lopen weg, omdat ze zich uitgeknepen voelen. Daardoor moet de maatschappij duizenden vluchten annuleren. Gedupeerde passagiers bereiden schadeclaims voor. Luchtvaartmaatschappijen stort ten zich jarenlang op nieuwe routes tussen kleinere vliegvelden en de winstgevendste routes tussen grote luchthavens. Nu de markt verza digd is, concurreren ze elkaar op prijs de tent uit. Dat kan niet einde loos doorgaan, stelt Pels. „Geen en kele maatschappij wil vliegen met halflege toestellen. Dan kun je maar beter samen gaan." Flights Holidays City Breaks soöo CARRIÈREMOVE ZAADONDERZOEK AUTOVERKOPEN ONDERZOEKSRAPPORT Chemiebedrijf Lanxess gaat zijn fabriek in Amsterdam sluiten. Daarbij verliezen zo'n honderd mensen hun baan. Het Duitse be drijf is nog in onderhandeling met de vakbon den over een sociaal plan dat bestaat uit een ontslagvergoeding en begeleiding bij het zoeken naar een nieuwe baan. Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rot terdam gaan de Nieuwe Waterweg en de Botlek verdiepen. Dat is noodzakelijk om de bereikbaarheid van de Botlekhavens te ver beteren. De klus begint komend voorjaar. O woensdag 4 oktober 2017 Er kwam een nieuw bod van investerings maatschappij PAI op de botte laar uit de Mid- Kap. Het Franse ka belbedrijf was de grootste stijger in de AEX. Het levensmid delenconcern kon de beleggers gisteren niet echt bekoren. iK De digitaal bevei liger sloot de rij in de AEX. o Door het faillissement van Monarch strandden 110.000 Britse reizigers in het buitenland, fotoafp Groei luchtvaart kost de kleintjes hun vleugels De bomen groeien tot in de hemel in de Europese lucht vaartsector en toch vallen er maatschappijen om. Deze week nog ging de Britse vakantievlie ger Monarch neer. Zo wordt het steeds krapper in het luchtruim. Gerben van 't Hof Schiphol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16