Een gesprek werkt Zeeuwen houden stroom en gasmeter in de gaten Rechter pleit voor schone lei in conflict van bewoners met WE Middelburcht II 3 DUWTJE IN DE RUG Zeeuwen zijn zuiniger met stroom en gas dan de gemiddelde Nederlander. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft het ener gieverbruik van 2016 in kaart ge bracht. Wie in een appartement woont, verbruikt het minste. De verschillen met de rest van het land zijn voor dit woningtype niet groot. In tussenwoningen verbruiken Zeeuwen 10 tot 20 procent minder stroom dan lan delijk. Bij hoekwoningen, twee onder-een-kappers en vrijstaande woningen lopen de verschillen op. Noord-Beveland is in bijna alle woningtypes het zuinigst met energie. Een Noord-Bevelander in een vrijstaande woning bijvoor beeld verbruikte in 2016 gemid deld 1680 kubieke gas (landelijk 2300 kuub) en 2930 kilowattuur elektriciteit (landelijk 4120 kWh). Er is één maar. In dichtbevolkte gebieden wonen veel meer men sen in 'zuinige' appartementen dan in Zeeland. Als alle woning types op één hoop worden ge veegd is het gemiddelde gasge- bruik in Zeeland wat hoger. Wat stroom betreft zit Zeeland onder het landelijk gemiddelde. Kantonrechter Kees Kool vindt dat de Vereniging Van Eigenaren (WE) van serviceflat Middelburcht aan de Henri Dunantlaan in Mid delburg moet proberen opnieuw een vergadering te beleggen om al les uit te praten. Maandag zei hij dat hij weet dat er een hoop rechtsza ken lopen en dat 'gewoon opnieuw beginnen' misschien wel de manier is om er samen uit te komen. Een aantal eigenaren vindt dat er veel te veel geld betaald moet wor den aan de WE. Ze hebben geen zicht op hoe het besteed wordt, ver telde Annemieke Blansjaar namens hen na de rechtszaak. Ze hebben tijdens een speciale WE-vergade- Het lukte niet de problemen tijdens een reguliere vergadering aan de orde te stellen ring besluiten genomen. Maar be woner Eric Schute (oud-bestuurs lid) vindt dat dat onrechtmatig is. Hij probeerde die dan ook via de kantonrechter terug te draaien. Tij dens de rechtszaak vertelde Blans jaar dat er eerst geprobeerd is tij dens een reguliere WE-vergade- ring de problemen aan de orde te stellen. „Dat lukte niet omdat het bestuur er alleen tijdens de rond vraag over wilde praten. En dan kan je er geen besluit over nemen." Ver volgens wilde de groep zelf een ver gadering uitschrijven maar kregen ze de ledenlijst niet van het be stuur. Ze hebben vervolgens toch een vergadering gehouden en nieuwe bestuursleden benoemd, een accountant aangesteld en een beheerder. Schute vindt, 'en ik word gesteund door het bestuur', dat de rechtbank dat terug moet draaien. Uitspraak 30 oktober. •'coiNfeèf SiftSifffi door je het gevoel krijgt dat je minder aan je beroep toekomt en er geen tijd en geld is voor crea tieve oplossingen. Het is frustre rend als je de nood in gezinnen kent, maar onvoldoende mogelijk heden hebt om ze goed te begelei den. Door bezuinigingen stapel den de taken zich ook op. Ik raakte opgebrand, voelde me niet geluk kig meer." Ze kwam ziek thuis te zitten. Toen ze het werk hervatte, besloot ze tot een vertrek. Met haar werk gever werd het zodanig geregeld dat ze gedeeltelijk recht op een WW-uitkering behield. Maar hoe verder? „Ik wilde iets voor mezelf, maar wist niet precies wat. Anne- Ik heb weer plezier in mijn werk" chien, die barista (koffiespecialist) is, en ik hadden wel een dol idee om met koffie op pad te gaan, want koffie verbindt mensen. Met zijn tweeën sta je ook sterker." De vraag is: hoe pak je dat aan? „Op dat punt had ik veel aan mijn coach Wannes Martens van UWV Zeeland. Hij gaf me vertrouwen, want het prijsgeven van mijn baan in de jeugdzorg voelde wel als ge zichtsverlies. Hij zette me op het goede spoor, gaf handige tips en beoordeelde nuchter mijn onder nemingsplan. En je zet door, met een UWV als stok achter de deur." De KoffieTruuk kwam er. De zussen hebben al heel wat goede en 'eerlijke' koffie gezet. Op jaar markten en op festivals en bij be drijven en winkelpromoties, zoals afgelopen zaterdag in Sint-Jans- teen. De zaken gaan goed. „We maken winst. Maar net zo belang rijk: ik heb weer plezier in mijn werk." dinsdag 3 oktober 2017 UWV Zeeland merkt dat door persoonlijke gesprekken - van intake tot coaching - mensen sneller aan werk komen. De uitkeringsinstantie begon in juni vorig jaar weer met per soonlijke gesprekken. Door bezuinigingen was daar lange tijd geen geld voor. Hoewel de dienstverlening van het UWV grotendeels di gitaal verloopt en werkzoe kenden zich via de computer zouden moeten kunnen red den, breidde UWV Zeeland dit jaar het aantal persoonlijke gesprekken uit. In 2017 zijn tot nu toe 6844 gesprekken ge voerd met klanten. Dat loopt van oriëntatiegesprekken, coachingstrajecten tot work shops. Met name nieuwe werkzoekenden - instromers in vaktaal - zijn uitgenodigd. Nu de economie aantrekt, komen trouwens veel meer mensen op eigen kracht weer aan de slag. Toch heeft een aantal werkzoekenden een duwtje nodig. De selectie ge beurt mede op basis van de 'werkverkenner' die elke werkzoekende online moet in vullen. „Iemand van 52 die al ruim dertig jaar bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt, zal geen ervaring hebben in solli citeren. Het is ook goed om mensen te zien. Bij sommigen is bijvoorbeeld presentatie of kleding een aandachtspunt", zegt Ditty Kempe van het UWV Zeeland. Een ander voordeel van een gesprek is dat het UWV werkzoekenden snel op het goede spoor kan zetten. Bijvoorbeeld door te wijzen op beroepen waar vraag naar is. Dat vergt soms omscholing. „We kunnen zo veel bieden, maar we hebben de indruk dat werkzoekenden dat vaak niet weten." De zussen Quaak gebruiken uitsluitend Fair Trade-koffie Annechien is barista wat je aan het schuim kunt zien. Energiemeters draaien in Zee land minder hard dan elders Theo Giele Vlissingen Eigenaren van de Middelburcht zijn in conflict met het bestuur van de Middelburgse serviceflat. Emile Calon Middelburg -Annemieke Blansjaar, bewoner •«■"mi'lniiuor-fc fï'r'i fra pp oc hi no! noltilc machiai De zussen Catelijne (I) en Annechien Quaak exploiteren de mobiele koffiebar KoffieTruuk. Ze staan hier voor kapsalon Fluente in Sint Jansteen tijdens de 'Dag van de klant'. fotoscamiiÏschelstraete. -. Catelijne Quaak, ondernemer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 67