13 Overdag ging de 14-jarige Iris Hond naar het Haagse conservatorium, 's nachts leefde ze tussen de zwervers Zestien jaar later vertelt de geboren Harderwijkse voor het eerst in het openbaar waarom. „Ik ben opgelucht en blij dat ik het durf te zeggen." VPMA PIANO'S Haar ouders wisten het en enkele zeer goede be kenden, maar verder draaide de Harder wijkse er altijd omheen. Tot vorige week. Aan ta fel bij Pauw, vertelde Iris Hond (30) voor het eerst waarom ze als 14-jarige op straat belandde. Iris Hond kijkt naar het plafond. „Ik voelde me redelijk rustig aan tafel bij Pauw", vertelt ze in de Wisseloord Stu dios in Hilversum, haar tweede huis. „Alleen toen ik bij Pauw in mijn zin naar dat m-woord toe werkte, merkte ik dat ik er toch liever, zoals altijd, om heen wilde praten." Maar ze deed het niet, „gelukkig niet". In de uitzending van Pauw keek Hond even naar het ta felblad, ze haalde adem en toen zei ze het dan toch.Ze werd als 14-jarige misbruikt. De pianiste, die haar publiek een mix van pop en klassiek voorschotelt, gaf geregeld interviews. „Altijd wilden de interviewers graag weten hoe ik als 14- jarig meisje toch op straat terecht was gekomen. De mensen die mij kennen, weten dat ik een tijdje heb rondgezworven in Den Haag." Het lukte haar in al die inter views om daar een draai aan te geven. „Meestal zei ik dus dat het in het gast gezin niet klikte.Dat ik me afzette en daarom de straat maar op was gegaan. Maar voor de talkshow Pauw vroegen redacteuren in voorgesprekken al erg door. En Jeroen Pauw is ook een man die niet snel genoegen neemt met een half antwoord. Toen dacht ik in aanloop naar de uitzending van woensdag: mis schien is dit de goede tijd om de waar heid toch eens in de openbaarheid te brengen. Geen geheimen meer." Misbruik Pas drie jaar geleden durfde ze haar ouders te vertellen over het seksueel misbruik door een man waar ze als 14- jarige studente bij in huis woonde. „Ik zocht een plek om te wonen, omdat ik wilde studeren aan het conservatorium in Den Haag. Vanaf mijn geboorteplaats Harderwijk iedere dag op en neer rei zen was gewoon niet te doen. De be wuste man woonde net buiten het cen trum en had wel vaker leerlingen in de kost gehad van het conservatorium." Het seksueel misbruik, waar ze niet verder op in gaat, plaatste de nog jonge Iris voor een gigantisch dilemma. „De gebeurtenis aan mijn ouders vertellen durfde ik als jong meisje niet, ook al is en was mijn band met mijn ouders fan tastisch. Ik vreesde dat mijn vader een hartaanval zou krijgen. Ik wilde boven dien per se slagen op het conservato rium. Ik was bang dat de droom zou stoppen, als ik over de gebeurtenis zou spreken." Terug naar Harderwijk was geen optie voor de 14-jarige Iris. Ze wilde hoe dan ook slagen op het con servatorium en moest haar probleem helemaal alleen oplossen. Ze ontsnapte uit het huis van de man die haar mis bruikte om het nooit meer te bezoeken. Ik vreesde dat mijn vader een hartaanval zou krijgen Vier maanden leefde ze als een zwer ver op straat, tot de dag waarop ze een ka mer kon versieren. In de betonnen wil dernis van Den Haag beleefde ze die da gen haar eigen Jungle Book. „Ik zie me nog staan midden in de nacht bij Hol lands Spoor, een gevaarlijke buurt met mannen die in groepjes op straat hin gen." Maar zoals de dieren in Jungle Book een mensenbaby opvoedden, zo zorg den de Haagse zwervers voor de puber alsof het hun eigen dochter was. „Mijn grote geluk is dat ik mensen niet direct beoordeel. Blijkbaar voelden de daklo zen in Den Haag dat ook. Ze voelden zich denk ik een mens, omdat ik ze als mens benaderde. Ik sloot vriendschap met ze en als één iemand mij ook maar iets had willen aandoen, dan stonden er 30 anderen klaar om me te redden. Tussen hen voelde ik me juist veilig. Zeker bij Martin Kloppenburg, een beroemde Haagse zwerver, die helaas al is overleden. Hij hield me in de gaten en als zwerven een vak was, dan was hij dé professional." Voor de 14-jarige Iris Hond beston den de dagen uit lessen op het conser vatorium, rondhangen en slapen op straat en werken in de horeca. „Ik speelde bij een restaurant vele avonden piano. Ik kreeg er eten voor terug. Zo hield ik het vol." Altijd bleef ze sober. „De volgende dag wachtten de lessen op het conservatorium, waar ik me wilde bewijzen. Die wil was zo krach tig. Drank en drugs, natuurlijk lagen ze op de loer, maar ik wist dat dat me zou afleiden van mijn levensdoel: professio neel pianist worden." Gevangenissen Uiteindelijk verliet Hond de straat, maar het straatleven ging nooit uit haar. „Nu het me goed gaat en ik vaak op treed, speel ik ook bij tehuizen voor daklozen, in gevangenissen en in tbs- klinieken. Gratis natuurlijk, puur om dat ik een connectie met die mensen voel en die wil behouden." Als een Johnny Cash doet ze tussen haar gewone theateroptredens de rafe lige randen van de samenleving aan. Waar Cash gevangenen toegankelijke muziek kon bieden, lag dat voor de Har derwijkse anders. „Ja, daar heb ik het lastiger met mijn meer klassieke ach tergrond. Laatst had ik nog een optre den in een tbs-kliniek. Dat was lachen. Ik werd met een poster aangekondigd, maar geen hond daar kijkt uit naar pia nomuziek. Toen heb ik het personeel zover gekregen dat ik de cellen langs mocht om ze uit te nodigen. En warem pel, ik kreeg publiek. Na afloop kwam er ooit een man naar mij toe die al twaalf jaar zat. Ik had in al die jaren voor het eerst licht gebracht met mijn mu ziek. Dan heb ik zo'n bezoek er al weer dubbel en dwars uit." Nieuwe Show Woensdag beleeft ze de première van haar nieuwe show. „Waar anders dan in Den Haag." Daarna wacht haar geboor teplaats Harderwijk op vrijdag. „Ik had na Pauw een try-out in Den Helder. Mensen van de crew zeiden dat er een andere Iris op het podium zat. Vrijer. Na de uitzending van Pauw is er ook iets van me afgegleden. De ballast van dat geheim is weg en ik hoef geen verhaal meer te verzinnen over dat gastgezin. Iedereen weet hoe het zit. Fijn, want ik haat liegen." Psycholoog De vraag of ze de man die haar mis bruikte heeft aangeklaagd, wil ze liever niet beantwoorden. „Ik vind het moei lijk om daarover te praten, het is privé voor mij en heeft niks te maken met waarom ik mijn verhaal verteld heb." Wel geeft ze aan dat ze er ooit met een psycholoog in detail over heeft gepraat en dat dat veel voor haar heeft bete kend. „Na de uitzending woensdag kreeg ik hele persoonlijke berichten van meiden die waren misbruikt. Ze zeiden kracht te putten uit mijn verhaal om het te gaan verwerken. Dat was de mooiste bijkomstigheid die ik me kon voorstellen." dinsdag 3 oktober 2017 Pianiste Iris Hond zwierf als 14-jarige conservatoriumstu dent maandenlang op straat na te zijn misbruikt door haar huisbaas. FOTO PAUL BERGEN ZV Ik was bang dat mijn droom zou stoppen als ik erover zou spreken' André Valkeman - Iris Hond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42