5 Investering moet uitstoot kunstmestfabriek drastisch verminderen Kunstmestfabriek Yara vernieuwt in rap tempo in Sluiskil-Oost. Nog dit jaar komt in elk geval een ultramodern laadgebouw in gebruik en ook een nieuwe fabriek, Ureum 8, als personeelsacties zoals gisteren niet te veel roet in het eten gooien. JjMpsss1^ IfffisSSra! p een dag vo rige week, als i iedereen nog I volop aan het r werk is, lijkt het wel een mierenhoop op een deel van het terrein van Yara. Zoveel mannen lopen er rond. Yara-veiligheidsmanager Franklin Maas weet exact hoeveel: 512. Zij zijn bezig met de afbouw van Ureum 8, de jongste investering van het Noorse Yara in Sluiskil. Het Italiaanse Tecnimont is de bouwer. „Waar al die mensen van daan komen?", herhaalt Maas de vraag. „Uit Italië uiteraard, maar ook uit Polen, Roemenië, Kroatië en Duitsland. Ze wonen tijdelijk over heel Zeeuws-Vlaanderen ver spreid." Een ingewikkeld project met ook nog eens zoveel verschillende na tionaliteiten tot een goed einde brengen is geen sinecure. In de bouw, die maart vorig jaar officieel begon met een eerste steenlegging door minister Henk Kamp van Economische Zaken, zitten al ruim t,2 miljoen manuren. „En", meldt Maas niet zonder trots, „zonder één registreerbaar inci dent. Het veiligheidsdenken zit bij iedereen gelukkig goed tussen de oren, maar we blijven alert." De eerste testen in de fabriek, van de elektrische systemen en koel waterinstallaties, vinden onder tussen plaats, vertelt Gijsbrecht Gunter, lid van het management team van Yara Sluiskil. Dat moet ook wel. Eind dit jaar loopt een tij delijke vergunning van de provin cie af die Yara toestaat meer ure- umstof uit te stoten dan volgens de oorspronkelijke vergunning mocht. Als Ureum 8 in bedrijf is, zal de totale stofemissie met de helft afnemen tot ver onder het toegestane niveau. De provincie heeft Yara de tijd ge gund om dit voor elkaar te krijgen. Europese normen zijn er niet voor niets, maar ureumstof is niet scha delijk voor de volksgezondheid. Yara toonde bovendien haar goede wil door 240 miljoen euro uit te trekken voor de nieuwe fabriek. Gunter: „En die staat er eenmaal niet één twee drie." Verrassing De bouw van Ureum 8, waarin straks simpel gezegd kunstmest- korrels worden gemaakt, is een lo gisch gevolg van een eerdere in vestering van 420 miljoen euro die Yara in Sluiskil deed, in Ureum 7. De productie van ureumoplossing vindt daarin plaats, de basisstof voor onder meer kunstmestkor- rels. Ureum 7 borg een verrassing in zich. De capaciteit bleek een jaar Investering van 240 miljoen euro volgt op één van 420 miljoen na ingebruikname, in 2012, zo'n twintig procent hoger dan de ont werpcapaciteit. „Vergelijk het met een auto", verklaart Gunter, „waarvan je denkt dat die gemid deld 120 kilometer kan rijden, en op de weg blijkt die gemakkelijk 240 kilometer te halen." Yara kan meer produceren en doet dat ook, maar moest dat deels nog wel in een fabriek met een verou derd productieproces doen. Als Ureum 8 in de loop van dit jaar in bedrijf komt, moet dat opgelost zijn. „Hopelijk lukt dat ook nog", verwijst Gunter naar de werkon derbreking die personeel van een onderaannemer van hoofdbouwer Tecnimont gisteren hield uit on vrede over het niet uitbetalen van loon. Laadgebouw Wat Yara maakt, moet ook zijn weg vinden naar klanten, anders heb je er niks aan. In Sluiskil-Oost is daarom afgelopen jaar nog een investering gedaan, in een nieuw laadgebouw. Dat is inmiddels praktisch klaar. Eric Wieland, ma nager logistiek en verlading bij Yara, geeft een rondleiding. Alles ziet er nog spie en span, met veel glanzend roestvaststaai en kunst stof roosters om overheen te lo pen. „Dat moet wel", zegt Wie- land, „omdat kunstmestkorrels zout bevatten en dat is behoorlijk bijtend." Volautomatisch zijn de installaties in het laadgebouw, waar het pro duct eerst wordt gezeefd, ontstoft, gewogen en vervolgens met trans portbanden naar de schepen wordt gebracht. Op halve kracht, oftewel 250 ton per uur, is inmid dels proefgedraaid. „Over vier we ken willen we één van de twee lij nen volledig operationeel heb ben", geeft Wieland aan, „en 500 ton per uur draaien." Het laadgebouw is ruim veertig meter hoog. Op het dak zijn het Yara-terrein en de wijde omge ving te overzien. Vlakbij staat een pand dat alles weg heeft van een industrieel monument. Het is het oude laadgebouw uit 1929, het jaar waarin de Compagnie Neérlan- daise de l'Azote zich als verre voorloper van Yara in Sluiskil- Oost vestigde. Wieland: „Wat we hebben gebouwd, is dus niet voor z'n tijd." dinsdag 3 oktober 2017 PC Yara vernieuwt in rap tempo Harmen van der Werf Sluiskil Het oude laadgebouw op het Yara-terrein. Gijsbrecht Gunter, lid van het managementteam van Yara Sluiskil, staat bij een installatie waar proefmonsters worden genomen. De bouw van de nieuwe Ureum-fabriek met laadgebouw bij Yara in Sluiskil. Links Gijsbrecht Gunter. FOTO'S BOAZ TIMMERMANS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 33