5
Investering moet uitstoot kunstmestfabriek drastisch verminderen
Kunstmestfabriek Yara vernieuwt in rap
tempo in Sluiskil-Oost. Nog dit jaar komt in
elk geval een ultramodern laadgebouw
in gebruik en ook een nieuwe fabriek,
Ureum 8, als personeelsacties zoals
gisteren niet te veel roet in het eten gooien.
JjMpsss1^
IfffisSSra!
p een dag vo
rige week, als
i iedereen nog
I volop aan het
r werk is, lijkt
het wel een
mierenhoop op
een deel van het terrein van Yara.
Zoveel mannen lopen er rond.
Yara-veiligheidsmanager Franklin
Maas weet exact hoeveel: 512. Zij
zijn bezig met de afbouw van
Ureum 8, de jongste investering
van het Noorse Yara in Sluiskil.
Het Italiaanse Tecnimont is de
bouwer. „Waar al die mensen van
daan komen?", herhaalt Maas de
vraag. „Uit Italië uiteraard, maar
ook uit Polen, Roemenië, Kroatië
en Duitsland. Ze wonen tijdelijk
over heel Zeeuws-Vlaanderen ver
spreid."
Een ingewikkeld project met ook
nog eens zoveel verschillende na
tionaliteiten tot een goed einde
brengen is geen sinecure. In de
bouw, die maart vorig jaar officieel
begon met een eerste steenlegging
door minister Henk Kamp van
Economische Zaken, zitten al
ruim t,2 miljoen manuren. „En",
meldt Maas niet zonder trots,
„zonder één registreerbaar inci
dent. Het veiligheidsdenken zit bij
iedereen gelukkig goed tussen de
oren, maar we blijven alert."
De eerste testen in de fabriek, van
de elektrische systemen en koel
waterinstallaties, vinden onder
tussen plaats, vertelt Gijsbrecht
Gunter, lid van het management
team van Yara Sluiskil. Dat moet
ook wel. Eind dit jaar loopt een tij
delijke vergunning van de provin
cie af die Yara toestaat meer ure-
umstof uit te stoten dan volgens
de oorspronkelijke vergunning
mocht. Als Ureum 8 in bedrijf is,
zal de totale stofemissie met de
helft afnemen tot ver onder het
toegestane niveau.
De provincie heeft Yara de tijd ge
gund om dit voor elkaar te krijgen.
Europese normen zijn er niet voor
niets, maar ureumstof is niet scha
delijk voor de volksgezondheid.
Yara toonde bovendien haar goede
wil door 240 miljoen euro uit te
trekken voor de nieuwe fabriek.
Gunter: „En die staat er eenmaal
niet één twee drie."
Verrassing
De bouw van Ureum 8, waarin
straks simpel gezegd kunstmest-
korrels worden gemaakt, is een lo
gisch gevolg van een eerdere in
vestering van 420 miljoen euro die
Yara in Sluiskil deed, in Ureum 7.
De productie van ureumoplossing
vindt daarin plaats, de basisstof
voor onder meer kunstmestkor-
rels. Ureum 7 borg een verrassing
in zich. De capaciteit bleek een jaar
Investering van 240
miljoen euro volgt op
één van 420 miljoen
na ingebruikname, in 2012, zo'n
twintig procent hoger dan de ont
werpcapaciteit. „Vergelijk het met
een auto", verklaart Gunter,
„waarvan je denkt dat die gemid
deld 120 kilometer kan rijden, en
op de weg blijkt die gemakkelijk
240 kilometer te halen."
Yara kan meer produceren en doet
dat ook, maar moest dat deels nog
wel in een fabriek met een verou
derd productieproces doen. Als
Ureum 8 in de loop van dit jaar in
bedrijf komt, moet dat opgelost
zijn. „Hopelijk lukt dat ook nog",
verwijst Gunter naar de werkon
derbreking die personeel van een
onderaannemer van hoofdbouwer
Tecnimont gisteren hield uit on
vrede over het niet uitbetalen van
loon.
Laadgebouw
Wat Yara maakt, moet ook zijn
weg vinden naar klanten, anders
heb je er niks aan. In Sluiskil-Oost
is daarom afgelopen jaar nog een
investering gedaan, in een nieuw
laadgebouw. Dat is inmiddels
praktisch klaar. Eric Wieland, ma
nager logistiek en verlading bij
Yara, geeft een rondleiding. Alles
ziet er nog spie en span, met veel
glanzend roestvaststaai en kunst
stof roosters om overheen te lo
pen. „Dat moet wel", zegt Wie-
land, „omdat kunstmestkorrels
zout bevatten en dat is behoorlijk
bijtend."
Volautomatisch zijn de installaties
in het laadgebouw, waar het pro
duct eerst wordt gezeefd, ontstoft,
gewogen en vervolgens met trans
portbanden naar de schepen
wordt gebracht. Op halve kracht,
oftewel 250 ton per uur, is inmid
dels proefgedraaid. „Over vier we
ken willen we één van de twee lij
nen volledig operationeel heb
ben", geeft Wieland aan, „en 500
ton per uur draaien."
Het laadgebouw is ruim veertig
meter hoog. Op het dak zijn het
Yara-terrein en de wijde omge
ving te overzien. Vlakbij staat een
pand dat alles weg heeft van een
industrieel monument. Het is het
oude laadgebouw uit 1929, het jaar
waarin de Compagnie Neérlan-
daise de l'Azote zich als verre
voorloper van Yara in Sluiskil-
Oost vestigde. Wieland: „Wat we
hebben gebouwd, is dus niet voor
z'n tijd."
dinsdag 3 oktober 2017
PC
Yara vernieuwt in rap tempo
Harmen van der Werf
Sluiskil
Het oude laadgebouw op het Yara-terrein.
Gijsbrecht Gunter, lid van het managementteam van Yara Sluiskil,
staat bij een installatie waar proefmonsters worden genomen.
De bouw van de nieuwe Ureum-fabriek met laadgebouw bij Yara in Sluiskil. Links Gijsbrecht Gunter.
FOTO'S BOAZ TIMMERMANS