25
Fognini geeft
Haase klop
Vettel houdt
hoop op titel
Meer netten bij
duels Yankees
De zege van Max Verstappen in Barcelona
was vorig jaar nog een incident. Zijn tweede
overwinning in Maleisië lijkt nu echter een
voorbode van mogelijk meer succes, zeker
voor de staart van dit seizoen.
Zet u de wekker maar, zondagoch
tend om zeven uur. Dan start de GP
van Japan, waar Max Verstappen na
zijn machtige optreden in Maleisië
zomaar wéér mee kan doen om de
zege. Of toch minstens het podium.
Net als in de vier daarna nog reste
rende races in Austin, Mexico-Stad,
Interlagos en Abu Dhabi.
De Limburger is niet langer af
hankelijk van een flinke bui regen
voor een topresultaat. Nee, Verstap
pen is nu gewoon de snelste, meest
agressieve coureur van het team dat
zich met een groeispurt eindelijk
weer definitief naast Mercedes en
Ferrari gevoegd heeft.
Sukkel
Lang, veel te lang was Red Bull Ra
cing dit jaar op de sukkel. Allemaal
terug te voeren op de aanlooppro
blemen die het team kende in de af
gelopen winter, waarin om de
nieuwe RB13 gejubeld werd in de
windtunnel, maar gejammerd toen
deze het asfalt op mocht.
Waar Ferrari en Mercedes vanaf
de opener in Melbourne de prijzen
verdeelden, bleef Red Buil maar
sleutelen en aanpassen. Progressie
werd slechts mondjesmaat geboekt.
En dat alles sneeuwde ook nog eens
onder door de haperende motor
van Renault en aanhoudende pech
voor vooral Verstappen.
Zelf hoopte hij dat de zomerstop
het tij wellicht zou keren. Viel hij in
Spa meteen weer uit. Voor de zesde
keer. Noem dat maar gerust een
wanprestatie voor een team met
een budget van een dikke 400 mil
joen. „Gewoon héél erg slecht", zei
Verstappen toen ook.
Massaal schreeuwden zijn fans
dat hij weg
moest bij Red
gngdtoSuHV Buil. Zosnel
mogelijk.
Maar
Spa
bleek
dan toch een
kantelpunt.
Want waar
vooral teamgenoot Daniel Ricci-
ardo eerder al heel gelukkig ge
weest was met zelfs een zege in Ba
koe, begon ook Verstappen zich na
zijn lullige 'thuis'race gevrijwaard
van motorpech meer en meer te
roeren.
Kijk naar de laatste drie race
weekenden en zie vooral op zater
dag de groeispurt. In Italië verloor
hij maar net zijn eerste pole-posi-
tion aan Lewis Hamilton. In Singa
pore kwalificeerde hij zich we
derom als tweede, met een Ferrari-
sandwich als ongehoopt vervolg.
En pas in Maleisië volgde er na weer
een sterke zaterdag (derde) ook
eens een vlekkeloze zondag.
Verkassen
Al weken hoor je nu geen mens
meer roepen dat Verstappen moet
verkassen. Omdat Red Buil zich
weer teruggeknokt heeft. Maar ook
omdat bijvoorbeeld Ferrari de laat
ste weken juist een dip kent.
Door de pech bij Ferrari lijkt Mer
cedes heel dominant, maar zelfs
daar loopt niet alles vlekkeloos.
Valtteri Bottas kan al weken Hamil
ton niet meer volgen. En de drie
voudig wereldkampioen zag op Se-
pang zelfVerstappen voor z'n neus.
Wij benaderen die laatste
vijf races als vijf finales.
Die moetje willen winnen
In de kwalificaties perst de Brit er
nog altijd wel een briljant rondje
uit, maar in de race blijkt zijn zil
verpijl kwetsbaarder. „Soms zijn
we snel, dan weer worstelen we
met de racepace", ervaart Hamilton.
„Ik ben bang dat het om een chro
nisch probleem gaat. Heb geen idee
wat dat nog voor invloed gaat heb
ben dit seizoen."
Twijfels en problemen bij con
currentie. Het maakt de resterende
vijf races dit jaar op voorhand al
prikkelend, nu Verstappen einde
lijk eens lekker draait. Overal liggen
kansen. Teambaas Christian Hor
ner: „Wij benaderen die laatste vijf
races als vijf bekerfinales. Die moet
je allemaal willen winnen."
Daar komt nog eens bij dat Ver
stappen vol risico kan racen, zonder
titelkansen. In tegenstelling tot
Vettel en Hamilton, die zich geen
misstap meer kunnen veroorloven
in de strijd om de wereldtitel.
Winter
Oké, dit seizoensslot wordt dus nog
leuk. En kan Verstappen dan in 2018
voor de titel? Helaas, zo makkelijk
werkt het niet. Eén wintertje kan
alles in de war schoppen.
Tegelijkertijd, zoveel als vorig jaar
verandert er nu bij lange na niet aan
de wagens. En 2017 is ook wel een
wake up-call geweest voor Red Buil
Racing. Met nog één contract jaar
voor de boeg, moet er straks in Mel
bourne meteen een kampioens-
waardige RB14 staan voor Verstap
pen. Tot het zover is, valt er over
zijn titelkansen werkelijk nog geen
zinnig woord te zeggen.
dinsdag 3 oktober 2017
TENNIS Robin Haase is er
niet in geslaagd de tweede
ronde te halen van het ten
nistoernooi in Peking. De
beste Nederlandse tennis
ser verloor gisteren in twee
sets van de Italiaan Fabio
Fognini: 6-7 (4) 2-6. Haase,
nummer 43 op de wereld
ranglijst, brak zijn tegen
stander (26ste) in de eer
ste opslagbeurt. Na nog
drie breaks, één voor
Haase en twee voor Fog
nini, moest een tiebreak de
beslissing brengen. Fognini
won die met 7-4. In de
tweede set noteerde
Haase opnieuw snel een
break (1-2). Daarna verloor
hij echter vijf games op rij.
AUTOSPORT De Duitser
Sebastian Vettel (foto) blijft
hoop houden op de we
reldtitel in de Formule 1,
hoewel hij zijn concurrent
Lewis Hamilton steeds ver
der ziet uitlopen. De kop
man van Ferrari hield de
schade zondag beperkt in
de Grote Prijs van Maleisië,
waarin hij van de laatste
startplek opklom naar de
vierde plaats. „Ik ben nog
steeds optimistisch, omdat
ik weet dat we een snelle
bolide hebben", zei Vettel.
De viervoudig wereldkam
pioen moest de laatste vier
grands prix Hamilton
steeds voor zich dulden.
De Brit staat 34 punten
voor, met nog maar vijf
races te gaan.
HONKBAL De Amerikaanse
honkbalclub New York Yan
kees gaat meer bescher
mende netten ophangen
langs het veld in Yankee
Stadium. Aanleiding daar
voor is een ongeluk twee
weken geleden. Toen werd
een meisje in het publiek
vol in haar gezicht geraakt
door een bal, na een mis
lukte klap van Todd Frazier.
Ze moest zelfs naar het
ziekenhuis om zich te laten
behandelen. In het stadion
van de Yankees hangen
alleen achter de thuisplaat,
waar vandaan geslagen
wordt, netten om te voor
komen dat ballen het
publiek in vliegen. Na het
ongeluk pleitten de spelers
voor meer bescherming
van de toeschouwers.
Max Verstappen won zondag de GP van Maleisië. Het zou de voorbode van een mooi seizoensslot kunnen zijn. fotosgetty images
Voor Max is er opeens
nu veel meer mogelijk
Arjan Schouten
Sepang/Tokio
—Christian Horner