25 Fognini geeft Haase klop Vettel houdt hoop op titel Meer netten bij duels Yankees De zege van Max Verstappen in Barcelona was vorig jaar nog een incident. Zijn tweede overwinning in Maleisië lijkt nu echter een voorbode van mogelijk meer succes, zeker voor de staart van dit seizoen. Zet u de wekker maar, zondagoch tend om zeven uur. Dan start de GP van Japan, waar Max Verstappen na zijn machtige optreden in Maleisië zomaar wéér mee kan doen om de zege. Of toch minstens het podium. Net als in de vier daarna nog reste rende races in Austin, Mexico-Stad, Interlagos en Abu Dhabi. De Limburger is niet langer af hankelijk van een flinke bui regen voor een topresultaat. Nee, Verstap pen is nu gewoon de snelste, meest agressieve coureur van het team dat zich met een groeispurt eindelijk weer definitief naast Mercedes en Ferrari gevoegd heeft. Sukkel Lang, veel te lang was Red Bull Ra cing dit jaar op de sukkel. Allemaal terug te voeren op de aanlooppro blemen die het team kende in de af gelopen winter, waarin om de nieuwe RB13 gejubeld werd in de windtunnel, maar gejammerd toen deze het asfalt op mocht. Waar Ferrari en Mercedes vanaf de opener in Melbourne de prijzen verdeelden, bleef Red Buil maar sleutelen en aanpassen. Progressie werd slechts mondjesmaat geboekt. En dat alles sneeuwde ook nog eens onder door de haperende motor van Renault en aanhoudende pech voor vooral Verstappen. Zelf hoopte hij dat de zomerstop het tij wellicht zou keren. Viel hij in Spa meteen weer uit. Voor de zesde keer. Noem dat maar gerust een wanprestatie voor een team met een budget van een dikke 400 mil joen. „Gewoon héél erg slecht", zei Verstappen toen ook. Massaal schreeuwden zijn fans dat hij weg moest bij Red gngdtoSuHV Buil. Zosnel mogelijk. Maar Spa bleek dan toch een kantelpunt. Want waar vooral teamgenoot Daniel Ricci- ardo eerder al heel gelukkig ge weest was met zelfs een zege in Ba koe, begon ook Verstappen zich na zijn lullige 'thuis'race gevrijwaard van motorpech meer en meer te roeren. Kijk naar de laatste drie race weekenden en zie vooral op zater dag de groeispurt. In Italië verloor hij maar net zijn eerste pole-posi- tion aan Lewis Hamilton. In Singa pore kwalificeerde hij zich we derom als tweede, met een Ferrari- sandwich als ongehoopt vervolg. En pas in Maleisië volgde er na weer een sterke zaterdag (derde) ook eens een vlekkeloze zondag. Verkassen Al weken hoor je nu geen mens meer roepen dat Verstappen moet verkassen. Omdat Red Buil zich weer teruggeknokt heeft. Maar ook omdat bijvoorbeeld Ferrari de laat ste weken juist een dip kent. Door de pech bij Ferrari lijkt Mer cedes heel dominant, maar zelfs daar loopt niet alles vlekkeloos. Valtteri Bottas kan al weken Hamil ton niet meer volgen. En de drie voudig wereldkampioen zag op Se- pang zelfVerstappen voor z'n neus. Wij benaderen die laatste vijf races als vijf finales. Die moetje willen winnen In de kwalificaties perst de Brit er nog altijd wel een briljant rondje uit, maar in de race blijkt zijn zil verpijl kwetsbaarder. „Soms zijn we snel, dan weer worstelen we met de racepace", ervaart Hamilton. „Ik ben bang dat het om een chro nisch probleem gaat. Heb geen idee wat dat nog voor invloed gaat heb ben dit seizoen." Twijfels en problemen bij con currentie. Het maakt de resterende vijf races dit jaar op voorhand al prikkelend, nu Verstappen einde lijk eens lekker draait. Overal liggen kansen. Teambaas Christian Hor ner: „Wij benaderen die laatste vijf races als vijf bekerfinales. Die moet je allemaal willen winnen." Daar komt nog eens bij dat Ver stappen vol risico kan racen, zonder titelkansen. In tegenstelling tot Vettel en Hamilton, die zich geen misstap meer kunnen veroorloven in de strijd om de wereldtitel. Winter Oké, dit seizoensslot wordt dus nog leuk. En kan Verstappen dan in 2018 voor de titel? Helaas, zo makkelijk werkt het niet. Eén wintertje kan alles in de war schoppen. Tegelijkertijd, zoveel als vorig jaar verandert er nu bij lange na niet aan de wagens. En 2017 is ook wel een wake up-call geweest voor Red Buil Racing. Met nog één contract jaar voor de boeg, moet er straks in Mel bourne meteen een kampioens- waardige RB14 staan voor Verstap pen. Tot het zover is, valt er over zijn titelkansen werkelijk nog geen zinnig woord te zeggen. dinsdag 3 oktober 2017 TENNIS Robin Haase is er niet in geslaagd de tweede ronde te halen van het ten nistoernooi in Peking. De beste Nederlandse tennis ser verloor gisteren in twee sets van de Italiaan Fabio Fognini: 6-7 (4) 2-6. Haase, nummer 43 op de wereld ranglijst, brak zijn tegen stander (26ste) in de eer ste opslagbeurt. Na nog drie breaks, één voor Haase en twee voor Fog nini, moest een tiebreak de beslissing brengen. Fognini won die met 7-4. In de tweede set noteerde Haase opnieuw snel een break (1-2). Daarna verloor hij echter vijf games op rij. AUTOSPORT De Duitser Sebastian Vettel (foto) blijft hoop houden op de we reldtitel in de Formule 1, hoewel hij zijn concurrent Lewis Hamilton steeds ver der ziet uitlopen. De kop man van Ferrari hield de schade zondag beperkt in de Grote Prijs van Maleisië, waarin hij van de laatste startplek opklom naar de vierde plaats. „Ik ben nog steeds optimistisch, omdat ik weet dat we een snelle bolide hebben", zei Vettel. De viervoudig wereldkam pioen moest de laatste vier grands prix Hamilton steeds voor zich dulden. De Brit staat 34 punten voor, met nog maar vijf races te gaan. HONKBAL De Amerikaanse honkbalclub New York Yan kees gaat meer bescher mende netten ophangen langs het veld in Yankee Stadium. Aanleiding daar voor is een ongeluk twee weken geleden. Toen werd een meisje in het publiek vol in haar gezicht geraakt door een bal, na een mis lukte klap van Todd Frazier. Ze moest zelfs naar het ziekenhuis om zich te laten behandelen. In het stadion van de Yankees hangen alleen achter de thuisplaat, waar vandaan geslagen wordt, netten om te voor komen dat ballen het publiek in vliegen. Na het ongeluk pleitten de spelers voor meer bescherming van de toeschouwers. Max Verstappen won zondag de GP van Maleisië. Het zou de voorbode van een mooi seizoensslot kunnen zijn. fotosgetty images Voor Max is er opeens nu veel meer mogelijk Arjan Schouten Sepang/Tokio —Christian Horner

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 25