Goed om tc weten: de zoekterm 'Mijn liond heeft adlid' leverjM bij Google 439.000 hits öpjjB uit de verf kwam. De dierenarts consta teerde dat de oude Wodan (15? 16? We vierden zijn verjaardag niet zo druk) zijn beste tijd had gehad. Die diagnose had den we zelf ook al gesteld. Een paar weken later was Wodan dood. Zielig, vonden we dat. Mijn vader groef in de achtertuin een gat waar hij Wodan in legde. Zo'n beetje bovenop Pinky, onze vorige hond. Zand erover. Geen koffie, geen cake. Kerstman Thuis vonden we niet dat Wodan per se 'rechten' had: hij was waakhond en speelkameraadje, dat zeker. Maar in elk geval geen volwaardig gezinslid, zoals veel honden dat nu nadrukkelijk wel zijn. Of misschien wel meer dan dat, getuige de Facebook- en Instagram-accounts van viervoeters die op sociale media zijn uitgegroeid tot sterren. Waar honden paraderen met regenjasjes, bodywarmers en laarsjes (lang leve de chihuahua-shop), of zelfs zijn verkleed als kerstman. An dere tijden, andere ideeën. Die opvattingen veranderen best snel, ziet filosoof Erno Eskens, die de hond als gezinslid een prima concept vindt. Met zijn boek Democratie voor dieren liep Es kens naar eigen zeggen nog voor de troepen uit. De filosoof pleitte in 2009 al voor meer rechten voor dieren, en vond destijds weinig gehoor. „Als ik een lezing hield, had ik de hele zaal tegen me", herinnert hij zich. „En moet je nu zien: It's a dog's life als ik dezelfde dingen vertel, is bijna iedereen het met me eens. Onze houding ten opzichte van dieren is - zeker de afgelopen tien jaar - heel sterk veran derd." En, vermoedt Eskens, dat proces is zeker nog niet ten einde. De verschuiving van 'hond als ge bruiksvoorwerp' naar 'menselijke hond' juicht Eskens als gematigd dierenactivist dus toe. Met daarbij een flinke kantteke ning. Want in onze omgang met dieren zijn 'we' natuurlijk nog altijd hartstikke hypocriet. „De hond beschouwen we wél als voorwaardig gezinslid omdat hij aaibaar is, terwijl we het blijkbaar nog steeds wel oké vinden dat kippen en varkens massaal lijden en worden afge slacht in megastallen, die bovendien veel te vaak afbranden." Voornaamste punt van Eskens is dat de 'rechten voor de mens' eigenlijk ook voor dieren zouden moeten gelden. En niet alleen voor huisdieren. „Nu heb je een zorgplicht voor dieren, zoals je ook een zorgplicht voor je huis hebt. Maar een huis is een ding, een hond niet. Als de rechten voor het dier een onvervreemd baar recht zouden zijn, als het gelijk geschakeld zou worden met de rechten van de mens, kun je een goede behande ling makkelijker afdwingen. Mensen mogen niet worden gemarteld; dieren ook niet. De rechtsgang wordt dan makkelijker; je komt er niet mee weg door te zeggen: het dier is maar een ding." Anders dan in vroegere eeuwen zal vandaag de dag niemand meer hardop roepen dat dierenmishandeling best oké is. En als er een verwaarloosde hond wordt gevonden, hebben we de dieren- politie, het asiel en de dierenambulance nog. Maar Eskens wijst erop dat onze sociale omgang met honden misschien helemaal niet zo sociaal is. Neem nou het fokken van rashonden, die voor veel geld - de wachtlijsten voor de labradoedel drijven de prijzen lekker op - worden verkocht. Eskens, ook actief bij Stichting Dier en Recht: „Met de stichting voeren we onder meer rechtszaken tegen fokkers van rashonden. Met rashonden heb ik helemaal niks. Veel rassen zijn zo door gefokt dat de dieren allerlei erfelijke aan doeningen krijgen, bijvoorbeeld aan de heupen. En dan komt het dus voor dat je mooie rashond na twee jaar helse pijnen heeft en niet meer normaal kan lopen. Als je een wasmachine koopt die het al na twee jaar begeeft, komt de fabrikant er niet mee weg, dan eis je een nieuwe. Maar fokkers komen er nog vaak wél mee weg. De belangen van dieren zouden beter moeten worden gehoord." Eskens heeft zijn hoop gevestigd op de politiek. „Dieren kunnen zelf geen wetten schrijven, maar verdienen een gelijke behandeling. Hoe meer onderzoek er wordt gedaan naar dieren, hoe meer 'menselijke' eigenschappen we ont dekken, of het nu gaat om empathie, emoties, pijn lijden of slimme vormen van samenwerking. En omdat dieren nu eenmaal niet zelf voor hun belangen kunnen opkomen, pleit ik voor vertegen woordigers in de Eerste Kamer die bij elk besluit specifiek letten op gevolgen voor dieren." Dat laatste klinkt wellicht opmerkelijk. Met in de Tweede Kamer al de Partij voor de Dieren, bij de laatste verkiezingen nog flink in de lift, zit het toch wel snor met het politieke geluid? Eskens: „Maar hun voorstellen worden vaak afgewezen. Al moet ik zeggen dat ook een aantal andere partijen steeds bewuster omgaat met de rechten en belangen van dieren. Misschien is dat wel het Partij voor de Dieren-effect, ja." Gedragsproblemen Bert van Straten, gedragstherapeut voor honden en auteur van Honden komen van Pluto, ziet ook dat de gemiddelde hon denbezitter socialer met de hond omgaat dan, pak 'm beet, 25 jaar geleden. Hij juicht dat toe, maar vraagt zich ook weieens af of we qua hondenopvoeding niet te ver zijn doorgeschoten. Met zijn bedrijf Pack Leader geeft hij trainingen voor hond en baas, met als specialisme het trainen van honden met gedragsproblemen. Vaak honden die, zoals Van Straten fraai verwoordt 'wat hoger in de agressie zitten'. En ja, Hondenlevens veranderen best snel. Zo is het nog niet zo lang moge lijk om je hond te laten ooglaseren. Ook Ritalin voor je adhd-hond is iets van de laatste jaren, net als het vijfster ren dierenhotel waar Pinky énorm in de watten wordt gelegd. Ook in de categorie 'herdenken' bloeit de vooruitgang. Zo verschijnen er niet alleen steeds vaker pootafdrukjes bij overlijdens advertenties van mensen ('Astor treurt om tante Annie'), maar ook op het dierenkerk- hof zijn er nieuwe trends. Honden bezitters kunnen kiezen voor een biologisch afbreek bare grafkist, of opteren voor een fraai sierblik of strooikoker met crematiecertificaat. De as wordt vervol gens uitgestrooid over speciale verstrooivelden. 221 zaterdag 30 september 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 85