m
Ifl
13
IMIi*
ss
4
voor de Westerschelde. Adan: „We zijn zo constant
bezig te werken aan verbeteringen, zoals de bouw
van nieuwe radarposten om de radardekking te
optimaliseren."
Verlangens blijven er altijd, zeker bij de gebrui
kers van de Westerschelde. Zo zou het Johnny van
Ijk, voorzitter van binnenvaartvereniging Schutte-
vaer afdeling Terneuzen, een lief ding waard zijn
als zeeschepen (nog) meer rekening zouden hou
den met de binnenvaart. Hij doelt onder meer op
de snelheden waarmee wordt gevaren. Op de Wes
terschelde gelden geen snelheidslimieten. „Ieder
een moet zich houden aan stelregels als 'veilige
vaart' en 'goed zeemanschap' en daarnaar hande
len, maar dat gebeurt niet altijd." Van Ijk pleit er in
dat verband voor dat loodsen - die vrijwel alle zee
schepen op de Westerschelde aan boord begelei
den - ook aansprakelijk worden. „Dat is nu alleen
de kapitein, terwijl die zeker niet altijd op de brug
staat."
Nalatigheid
Op de Westerschelde werken Nederlandse en
Vlaamse loodsen. Vlaamse loodsen doen 72,5 pro
cent van alle schepen voor de Vlaamse havens
Gent en Antwerpen, Nederlandse loodsen de rest,
plus alle zeescheepvaart op Vlissingen en Terneu
zen. Fred Kuipers, voorzitter van het Nederlands
Loodswezen in Vlissingen, ziet niets in het voor
stel van Van Ijk en vindt het vooral ook onnodig.
Loodsen zijn al niet onaantastbaar. Bij grove nala
tigheid kunnen ze vervolgd worden.
Maar misschien nog belangrijker is dat loodsen,
tenslotte een kleine beroepsgroep, elkaar en zich-
Elk incident is
er gewoon één
teveel
zelf scherp houden. „Aan boord van dat bij Bath
gestrande containerschip, de CSCL Jupiter, zaten
twee van mijn collega's. Ze waren machteloos",
vertelt Kuipers. „Het roer bleef op 25 graden stuur
boord staan, er was geen beweging in te krijgen. Ze
lopen daar nog mee rond, vragen zich af 'als ik dat
had gedaan, wat dan?.Dat zegt hopelijk genoeg.
Zoiets gaat ons niet in de koude kleren zitten. Elk
incident is er gewoon één te veel, ook al kon je er
weinig aan doen."
Jan Lonink, burgemeester van Terneuzen en
voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, maakt
zich zorgen. De economische druk om op tijd te
varen is volgens hem toegenomen, waardoor de
veiligheid ondergesneeuwd kan raken. Lonink zit
erbovenop en schuwt krasse uitspraken als 'de on
gevallen bij Bath hadden voorkomen kunnen
worden' niet. Lonink: „Ik weet dat Rijkswaterstaat
daar niet gelukkig mee is, maar dat is mijn rol:
steeds de veiligheid benadrukken, juist om te
voorkomen dat het aantal incidenten in opgaande
lijn gaat."
Overzicht aantal ongevallen Westerschelde 2006-2016 (bron RWS)
100
c
U)
c
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 jaar
zaterdag 30 september 2017
GO
iwfeTï
Megacontainerschip CSCL Jupiter wordt door sleepboten op zijn plek gehouden. Het schip liep vast bij Bath, fotoginopress
- Fred Kuipers,
Nederlands
Loodswezen
jO
ra
O
ra
c
ra
ra
schip-schip
stranding
schip-object
anders