m Ifl 13 IMIi* ss 4 voor de Westerschelde. Adan: „We zijn zo constant bezig te werken aan verbeteringen, zoals de bouw van nieuwe radarposten om de radardekking te optimaliseren." Verlangens blijven er altijd, zeker bij de gebrui kers van de Westerschelde. Zo zou het Johnny van Ijk, voorzitter van binnenvaartvereniging Schutte- vaer afdeling Terneuzen, een lief ding waard zijn als zeeschepen (nog) meer rekening zouden hou den met de binnenvaart. Hij doelt onder meer op de snelheden waarmee wordt gevaren. Op de Wes terschelde gelden geen snelheidslimieten. „Ieder een moet zich houden aan stelregels als 'veilige vaart' en 'goed zeemanschap' en daarnaar hande len, maar dat gebeurt niet altijd." Van Ijk pleit er in dat verband voor dat loodsen - die vrijwel alle zee schepen op de Westerschelde aan boord begelei den - ook aansprakelijk worden. „Dat is nu alleen de kapitein, terwijl die zeker niet altijd op de brug staat." Nalatigheid Op de Westerschelde werken Nederlandse en Vlaamse loodsen. Vlaamse loodsen doen 72,5 pro cent van alle schepen voor de Vlaamse havens Gent en Antwerpen, Nederlandse loodsen de rest, plus alle zeescheepvaart op Vlissingen en Terneu zen. Fred Kuipers, voorzitter van het Nederlands Loodswezen in Vlissingen, ziet niets in het voor stel van Van Ijk en vindt het vooral ook onnodig. Loodsen zijn al niet onaantastbaar. Bij grove nala tigheid kunnen ze vervolgd worden. Maar misschien nog belangrijker is dat loodsen, tenslotte een kleine beroepsgroep, elkaar en zich- Elk incident is er gewoon één teveel zelf scherp houden. „Aan boord van dat bij Bath gestrande containerschip, de CSCL Jupiter, zaten twee van mijn collega's. Ze waren machteloos", vertelt Kuipers. „Het roer bleef op 25 graden stuur boord staan, er was geen beweging in te krijgen. Ze lopen daar nog mee rond, vragen zich af 'als ik dat had gedaan, wat dan?.Dat zegt hopelijk genoeg. Zoiets gaat ons niet in de koude kleren zitten. Elk incident is er gewoon één te veel, ook al kon je er weinig aan doen." Jan Lonink, burgemeester van Terneuzen en voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, maakt zich zorgen. De economische druk om op tijd te varen is volgens hem toegenomen, waardoor de veiligheid ondergesneeuwd kan raken. Lonink zit erbovenop en schuwt krasse uitspraken als 'de on gevallen bij Bath hadden voorkomen kunnen worden' niet. Lonink: „Ik weet dat Rijkswaterstaat daar niet gelukkig mee is, maar dat is mijn rol: steeds de veiligheid benadrukken, juist om te voorkomen dat het aantal incidenten in opgaande lijn gaat." Overzicht aantal ongevallen Westerschelde 2006-2016 (bron RWS) 100 c U) c 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 jaar zaterdag 30 september 2017 GO iwfeTï Megacontainerschip CSCL Jupiter wordt door sleepboten op zijn plek gehouden. Het schip liep vast bij Bath, fotoginopress - Fred Kuipers, Nederlands Loodswezen jO ra O ra c ra ra schip-schip stranding schip-object anders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49