12 WEE Meerdere spectaculaire incidenten in korte tijd op de Westerschelde, dat roept vragen op over de veiligheid. Maar is de Westerschelde wel zo onveilig? SCHEEPVAART INCIDENTEN OP DE WESTERSCHELDE Als de misthoorn vroeger over de Wes terschelde klonk, was je gewaar schuwd. Straks gebeurt er weer wat met een schip. En het was inderdaad nogal eens raak. Bij gebrek aan mo biele telefoon verspreidde het nieuws zich via de spreekwoordelijke tamtam razendsnel: 'Er ligt weer een schip tegen de dijk'. En iedereen vond het normaal, in de jaren zestig en zeventig. Loopt er anno 2017 een schip vast op de Wester schelde, zoals half augustus het megacontainer- schip CSCL Jupiter bij Bath, dan stroomt het pu bliek massaler toe dan ooit. Het is echt een bijzon derheid, een spektakel. Zoiets gebeurt immers zel den. Maar nog geen maand later komt het zee schip, de Begonia Seaways, in problemen op het Kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil. Maakt een binnenvaartschip met een lading aluminiumbro- den, de Helena Cora, zoveel slagzij bij het verlaten van Vlissingen-Oost, dat de schipper noodge dwongen een zandplaat opzoekt. En als klap op de vuurpijl strandt 20 september een lege olietanker, de Seatrout, in het Nauw van Bath na een aanva ring. Het zijn allemaal los van elkaar staande inciden ten. Het roer van de CSCL Jupiter weigerde dienst. De Begonia Seaways had een blackout. De lading van de Helena Cora ging schuiven bij een redelijk harde wind. En de Seatrout wilde een ander schip, de Usolie, ook komend uit Antwerpen, in het Nauw van Bath passeren, waarbij ze elkaar raakten en de Seatrout doorschoot op een zandplaat. Tel kens bleef het bij materiële schade. Het viel dus al lemaal nog mee, maar al die ongevallen in korte tijd zorgen er wel voor dat de veiligheid op de Westerschelde weer in de schijnwerpers staat. 'Be ste stuurlui aan wal' vragen zich af hoe lang inci denten nog met een sisser zullen aflopen, waarbij ze grote vraagtekens zetten bij de schaalvergroting in de containervaart richting Antwerpen. Vrijwel dagelijks varen containerschepen van 300 meter of langer over de Westerschelde. Aanvaringen Eric Adan is senioradviseur bij Rijkswaterstaat en Nederlands diensthoofd van de Gemeenschappelijk Nautische Autoriteit (GNA) die het dagelijks beheer over de scheepvaart op de Westerschelde heeft. Hij heeft harde feiten paraat. „Op 180.000 scheepsbe- wegingen in het hele Scheldegebied vinden jaarlijks zo'n tachtig incidenten plaats. Dat is relatief weinig, zeker als je bedenkt dat daar van alles tussen zit. In nog niet één derde van de gevallen gaat het om aan varingen tussen schepen en strandingen. De andere betreffen bijvoorbeeld een botsing met een boei, een binnenschip dat een sluisdeur raakt of een jachtje dat in problemen komt." Het aantal incidenten is sinds 1980 spectaculair gedaald, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat (RWS). Allerlei oorzaken zijn daarvoor aan te wij zen. Schepen zijn technisch verbeterd. Dankzij Eu ropese samenwerking is het aantal 'slechte' sche pen ernorm gedaald. Het komt nog zelden voor dat een schip aan de ketting moet worden gelegd, om dat het te onveilig is. In het Scheldegebied is met de ingebruikname van de uitgebreide Scheldera- »LJ M Jaarlijks zijn er zo'n tachtig incidenten darketen in 1991, met meer dan twintig onbe mande radarposten en vijf bemande verkeerscen- trales, een enorme veiligheidssprong gemaakt. Het extra toezicht werpt vruchten af. Klaar is het nooit. Adan vertelt dat elk incident dat ertoe doet, door een speciale commissie nauti sche veiligheid wordt geëvalueerd. „Niet om een schuldige aan te wijzen, maar om ervan te leren." Op basis van de evaluaties worden voorstellen ge daan aan de Vlaams-Nederlandse Permanente Commissie, die bestuurlijk verantwoordelijk is zaterdag 30 september 2017 GO Veel veiliger kan het bij na niet worden Harmen van der Werf - Eric Adan, RWS A Olietanker Seatrout strandt in het Nauw van Bath na een aanvaring, fotoginopress

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48