12 WEE
Meerdere spectaculaire incidenten in korte
tijd op de Westerschelde, dat roept vragen op
over de veiligheid. Maar is de Westerschelde wel
zo onveilig?
SCHEEPVAART INCIDENTEN OP DE WESTERSCHELDE
Als de misthoorn vroeger over de Wes
terschelde klonk, was je gewaar
schuwd. Straks gebeurt er weer wat
met een schip. En het was inderdaad
nogal eens raak. Bij gebrek aan mo
biele telefoon verspreidde het nieuws zich via de
spreekwoordelijke tamtam razendsnel: 'Er ligt
weer een schip tegen de dijk'. En iedereen vond
het normaal, in de jaren zestig en zeventig.
Loopt er anno 2017 een schip vast op de Wester
schelde, zoals half augustus het megacontainer-
schip CSCL Jupiter bij Bath, dan stroomt het pu
bliek massaler toe dan ooit. Het is echt een bijzon
derheid, een spektakel. Zoiets gebeurt immers zel
den. Maar nog geen maand later komt het zee
schip, de Begonia Seaways, in problemen op het
Kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil. Maakt een
binnenvaartschip met een lading aluminiumbro-
den, de Helena Cora, zoveel slagzij bij het verlaten
van Vlissingen-Oost, dat de schipper noodge
dwongen een zandplaat opzoekt. En als klap op de
vuurpijl strandt 20 september een lege olietanker,
de Seatrout, in het Nauw van Bath na een aanva
ring.
Het zijn allemaal los van elkaar staande inciden
ten. Het roer van de CSCL Jupiter weigerde dienst.
De Begonia Seaways had een blackout. De lading
van de Helena Cora ging schuiven bij een redelijk
harde wind. En de Seatrout wilde een ander schip,
de Usolie, ook komend uit Antwerpen, in het
Nauw van Bath passeren, waarbij ze elkaar raakten
en de Seatrout doorschoot op een zandplaat. Tel
kens bleef het bij materiële schade. Het viel dus al
lemaal nog mee, maar al die ongevallen in korte
tijd zorgen er wel voor dat de veiligheid op de
Westerschelde weer in de schijnwerpers staat. 'Be
ste stuurlui aan wal' vragen zich af hoe lang inci
denten nog met een sisser zullen aflopen, waarbij
ze grote vraagtekens zetten bij de schaalvergroting
in de containervaart richting Antwerpen. Vrijwel
dagelijks varen containerschepen van 300 meter of
langer over de Westerschelde.
Aanvaringen
Eric Adan is senioradviseur bij Rijkswaterstaat en
Nederlands diensthoofd van de Gemeenschappelijk
Nautische Autoriteit (GNA) die het dagelijks beheer
over de scheepvaart op de Westerschelde heeft. Hij
heeft harde feiten paraat. „Op 180.000 scheepsbe-
wegingen in het hele Scheldegebied vinden jaarlijks
zo'n tachtig incidenten plaats. Dat is relatief weinig,
zeker als je bedenkt dat daar van alles tussen zit. In
nog niet één derde van de gevallen gaat het om aan
varingen tussen schepen en strandingen. De andere
betreffen bijvoorbeeld een botsing met een boei,
een binnenschip dat een sluisdeur raakt of een
jachtje dat in problemen komt."
Het aantal incidenten is sinds 1980 spectaculair
gedaald, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat
(RWS). Allerlei oorzaken zijn daarvoor aan te wij
zen. Schepen zijn technisch verbeterd. Dankzij Eu
ropese samenwerking is het aantal 'slechte' sche
pen ernorm gedaald. Het komt nog zelden voor dat
een schip aan de ketting moet worden gelegd, om
dat het te onveilig is. In het Scheldegebied is met
de ingebruikname van de uitgebreide Scheldera-
»LJ
M
Jaarlijks zijn er
zo'n tachtig
incidenten
darketen in 1991, met meer dan twintig onbe
mande radarposten en vijf bemande verkeerscen-
trales, een enorme veiligheidssprong gemaakt.
Het extra toezicht werpt vruchten af.
Klaar is het nooit. Adan vertelt dat elk incident
dat ertoe doet, door een speciale commissie nauti
sche veiligheid wordt geëvalueerd. „Niet om een
schuldige aan te wijzen, maar om ervan te leren."
Op basis van de evaluaties worden voorstellen ge
daan aan de Vlaams-Nederlandse Permanente
Commissie, die bestuurlijk verantwoordelijk is
zaterdag 30 september 2017
GO
Veel veiliger
kan het bij na
niet worden
Harmen van der Werf
- Eric Adan, RWS
A Olietanker Seatrout strandt in het Nauw van Bath na een aanvaring, fotoginopress