Rijkswaterstaat vreest mist en najaarsstormen
3
Vroeger opstaan om voor de drukte uit
naar je werk te gaan? Dan sta je gewoon
vroeger in de file. De drukte op de weg baart
Rijkswaterstaat zorgen. Slimme software
moet helpen de weg begaanbaar te houden.
Het is zo druk geworden in de spits dat
steeds meer automobilisten al ruim
voor 6.oo uur vertrekken in een po
ging de files te vermijden. En om 16.00
uur is het zelfs even druk op de weg als
vijfjaar geleden om 18.00 uur.
Rijkswaterstaat verwacht dat die
trend doorzet, want het wordt nóg
drukker op de snelwegen. Er reden
eind vorig jaar 8 procent meer auto's
voor 6.00 uur dan een jaar eerder. De
vroege vogels willen de drukte ontlo
pen, maar dat wordt steeds moeilijker.
De spits voor dag en dauw en de
drukte halverwege de middag is de tol
van de economische voorspoed.
Met de verlengde ochtend- en
avondspitsen in gedachten zet Rijks
waterstaat zich schrap voor komende
herfst. Die kan uitmonden in een ver-
keersdrama als de najaarsstormen, ha
gel, regen en bladeren over het asfalt
jagen, of door mist de spitsstroken niet
gebruikt kunnen worden.
Nieuwe rijstroken zijn er niet een-
twee-drie. Daarom zet Rijkswater
staat in op nieuwe technieken om zo
veel mogelijk auto's te kunnen ver
werken op het wegennet. Ongelukken
voorkomen is één van de manieren.
Alle 3.000 camera's boven de snel
wegen worden uitgerust met nieuwe
software waardoor ze zelfstandig on
gelukken, maar ook afgevallen lading
of resten van een geklapte vrachtwa
genband kunnen signaleren. De ver-
keerscentrale kan de rijstrook dan
sneller sluiten en de hulpdiensten zijn
eerder ter plaatse. „Die camera's heb
ben we getest bij een stuk Ai in Lim
burg", zegt David van Baarle, directeur
wegverkeersmanagement bij Rijks
waterstaat. „De software detecteert de
snelheid van het verkeer en afwij
kende verkeerssituaties. De camera
kan zien of er iets op de weg ligt dat er
niet hoort. Zo wordt overdag 94 pro
cent van de afgevallen lading herkend.
De camera geeft een signaal aan de
wegverkeersleider in de centrale. Al
leen kleine objecten zoals bakstenen
zijn nog moeilijk te zien. Met camera's
met een hogere resolutie moet dat ook
mogelijk zijn."
Ongelukken
Doordat de spits steeds drukker
wordt, stijgt ook het aantal pechgeval-
len en ongevallen op de snelwegen. In
het laatste kwartaal van 2014 waren er
7.218 ongevallen, vorig jaar waren dat
er al 9.062. Het aantal pechgevallen
stijgt nog harder; in de laatste drie
maanden van 2014 strandden er 14.561
voertuigen, in dezelfde periode vorig
jaar vielen 20.246 auto's stil.
„19 procent van alle files wordt ver
oorzaakt door ongelukken. We kun
nen veel winnen als we de gevolgen
kunnen beperken", zegt Van Baar
le. „Het duurt veel te lang voordat een
vrachtwagen met een klapband van
de weg is", vindt hij. Want automobi
listen remmen als ze een stilstaande
truck zien en de file is geboren.
De camera
kan overdag
94 procent van
de afgevallen
lading
herkennen
In 2014 is een proef gestart met 'statie-
geldwielen' voor vrachtauto's op de
ring Rotterdam. Gecontracteerde ber
gers rijden er met elf types vrachtwa-
genwielen rond. Een truck met klap
band krijgt eerst een nieuw leenwiel,
om zo de snelweg af te kunnen. Op de
parkeerplaats kan hij met zijn baas of
verzekeraar overleggen over een
nieuwe band zonder dat het verkeer
daar last van heeft.
De statiegeldwielen zijn eind vorig
jaar in heel Nederland ingevoerd. „55
weginspecteurs rijden bovendien
rond met blauw zwaailicht zodat zij
eerder bij het incident zijn en het snel
ler kunnen oplossen. De versnelde
berging zorgt voor minder file. Zo
simpel is het eigenlijk."
Bij de afdeling wegverkeersmanage
ment van Rijkswaterstaat werken 650
mensen, onder wie 300 weginspec
teurs. „We proberen met big data te
voorspellen waar zij het best ingezet
kunnen worden zodat ze eerder ter
plaatse zijn."
Veiliger
Alle auto's van de weginspecteurs
worden op het Flister-systeem aange
sloten. Gebruikers van bijvoorbeeld
Flitsmeister en TomTom zien dan al
lang voordat ze ter plaatse zijn dat er
een auto van Rijkswaterstaat bij een
ongeluk is en welke rij strook er wordt
afgesloten. „Dat is ook veel veiliger
voor de mensen ter plaatse."
Er is meer techniek om sneller en ef
ficiënter in te grijpen bij incidenten.
„Met slimme camera's en big data wil
len we onze wegennet optimaliseren.
Dat verhoogt de veiligheid."
zaterdag 30 september 2017
Slimme foefjes tegen
verkeersinfarct in herfst
Ton Voermans
Utrecht
Om 16.00 uur staat inmiddels net zo veel file als vijf jaar geleden om
18.00 uur. En het wordt nóg drukker op de weg. fotoanp
—David van Baarle,
Rijkswaterstaat
Jelle Hooijer (22) en Gerlinde
van Vliet (21) uit Veenendaal
hadden gisteren bijna hun af
spraak op het gemeentehuis ge
mist. Dat was toch jammer ge
weest op hun trouwdag. De ge
leende DAF Torpedo uit 1962 gaf
er de brui terwijl het stel bezig
was met hun trouwreportage in
een natuurgebied. En daar bood
de Nordic Walkingclub uit Rhe-
nen uitkomst. Ze gaven de
vrachtwagen een flinke duw en
wisten de auto weer aan de
praat te krijgen, fotovidiphoto
Ping Batter