Rijkswaterstaat vreest mist en najaarsstormen 3 Vroeger opstaan om voor de drukte uit naar je werk te gaan? Dan sta je gewoon vroeger in de file. De drukte op de weg baart Rijkswaterstaat zorgen. Slimme software moet helpen de weg begaanbaar te houden. Het is zo druk geworden in de spits dat steeds meer automobilisten al ruim voor 6.oo uur vertrekken in een po ging de files te vermijden. En om 16.00 uur is het zelfs even druk op de weg als vijfjaar geleden om 18.00 uur. Rijkswaterstaat verwacht dat die trend doorzet, want het wordt nóg drukker op de snelwegen. Er reden eind vorig jaar 8 procent meer auto's voor 6.00 uur dan een jaar eerder. De vroege vogels willen de drukte ontlo pen, maar dat wordt steeds moeilijker. De spits voor dag en dauw en de drukte halverwege de middag is de tol van de economische voorspoed. Met de verlengde ochtend- en avondspitsen in gedachten zet Rijks waterstaat zich schrap voor komende herfst. Die kan uitmonden in een ver- keersdrama als de najaarsstormen, ha gel, regen en bladeren over het asfalt jagen, of door mist de spitsstroken niet gebruikt kunnen worden. Nieuwe rijstroken zijn er niet een- twee-drie. Daarom zet Rijkswater staat in op nieuwe technieken om zo veel mogelijk auto's te kunnen ver werken op het wegennet. Ongelukken voorkomen is één van de manieren. Alle 3.000 camera's boven de snel wegen worden uitgerust met nieuwe software waardoor ze zelfstandig on gelukken, maar ook afgevallen lading of resten van een geklapte vrachtwa genband kunnen signaleren. De ver- keerscentrale kan de rijstrook dan sneller sluiten en de hulpdiensten zijn eerder ter plaatse. „Die camera's heb ben we getest bij een stuk Ai in Lim burg", zegt David van Baarle, directeur wegverkeersmanagement bij Rijks waterstaat. „De software detecteert de snelheid van het verkeer en afwij kende verkeerssituaties. De camera kan zien of er iets op de weg ligt dat er niet hoort. Zo wordt overdag 94 pro cent van de afgevallen lading herkend. De camera geeft een signaal aan de wegverkeersleider in de centrale. Al leen kleine objecten zoals bakstenen zijn nog moeilijk te zien. Met camera's met een hogere resolutie moet dat ook mogelijk zijn." Ongelukken Doordat de spits steeds drukker wordt, stijgt ook het aantal pechgeval- len en ongevallen op de snelwegen. In het laatste kwartaal van 2014 waren er 7.218 ongevallen, vorig jaar waren dat er al 9.062. Het aantal pechgevallen stijgt nog harder; in de laatste drie maanden van 2014 strandden er 14.561 voertuigen, in dezelfde periode vorig jaar vielen 20.246 auto's stil. „19 procent van alle files wordt ver oorzaakt door ongelukken. We kun nen veel winnen als we de gevolgen kunnen beperken", zegt Van Baar le. „Het duurt veel te lang voordat een vrachtwagen met een klapband van de weg is", vindt hij. Want automobi listen remmen als ze een stilstaande truck zien en de file is geboren. De camera kan overdag 94 procent van de afgevallen lading herkennen In 2014 is een proef gestart met 'statie- geldwielen' voor vrachtauto's op de ring Rotterdam. Gecontracteerde ber gers rijden er met elf types vrachtwa- genwielen rond. Een truck met klap band krijgt eerst een nieuw leenwiel, om zo de snelweg af te kunnen. Op de parkeerplaats kan hij met zijn baas of verzekeraar overleggen over een nieuwe band zonder dat het verkeer daar last van heeft. De statiegeldwielen zijn eind vorig jaar in heel Nederland ingevoerd. „55 weginspecteurs rijden bovendien rond met blauw zwaailicht zodat zij eerder bij het incident zijn en het snel ler kunnen oplossen. De versnelde berging zorgt voor minder file. Zo simpel is het eigenlijk." Bij de afdeling wegverkeersmanage ment van Rijkswaterstaat werken 650 mensen, onder wie 300 weginspec teurs. „We proberen met big data te voorspellen waar zij het best ingezet kunnen worden zodat ze eerder ter plaatse zijn." Veiliger Alle auto's van de weginspecteurs worden op het Flister-systeem aange sloten. Gebruikers van bijvoorbeeld Flitsmeister en TomTom zien dan al lang voordat ze ter plaatse zijn dat er een auto van Rijkswaterstaat bij een ongeluk is en welke rij strook er wordt afgesloten. „Dat is ook veel veiliger voor de mensen ter plaatse." Er is meer techniek om sneller en ef ficiënter in te grijpen bij incidenten. „Met slimme camera's en big data wil len we onze wegennet optimaliseren. Dat verhoogt de veiligheid." zaterdag 30 september 2017 Slimme foefjes tegen verkeersinfarct in herfst Ton Voermans Utrecht Om 16.00 uur staat inmiddels net zo veel file als vijf jaar geleden om 18.00 uur. En het wordt nóg drukker op de weg. fotoanp —David van Baarle, Rijkswaterstaat Jelle Hooijer (22) en Gerlinde van Vliet (21) uit Veenendaal hadden gisteren bijna hun af spraak op het gemeentehuis ge mist. Dat was toch jammer ge weest op hun trouwdag. De ge leende DAF Torpedo uit 1962 gaf er de brui terwijl het stel bezig was met hun trouwreportage in een natuurgebied. En daar bood de Nordic Walkingclub uit Rhe- nen uitkomst. Ze gaven de vrachtwagen een flinke duw en wisten de auto weer aan de praat te krijgen, fotovidiphoto Ping Batter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3