KIEK UITROEPTEKEN Veel monstransen verdwenen in roerige tijd 10 ZE WmSï Monnikenwerk vrijdag 29 september 2017 Het licht biedt zicht op zee. Een straaltje op de Vlissingse kust, die hoop is nog niet vervlogen. Mocht dat gebeuren heb je een uitroepte ken paraat. Twee zelfs, foto lex de meester José Baars-Blom et kan zijn dat ik u van daag iets op de mouw speld. Het verhaal breng ik weliswaar mee uit een serieus college bij de Vrije Univer siteit, maar toch zou het fictie kunnen zijn. Daarover straks meer. Het gaat over de monstrans. Het is zo'n dertig jaar geleden dat ik zelf voor het eerst hoorde over dit object. Om precies te zijn bij een Grieks restaurant in Amersfoort waar we met katholieke vrienden aten. Het duurde even voor ze mij aan mijn verstand hadden gepeu terd waar het over ging: Een mon strans is cultureel erfgoed uit de Rooms Katholieke kerk. Het is een soort standaard of houder waarin een hostie tentoon wordt gesteld. Een hostie is een schijfje ongede semd tarwebrood. Maar nadat de daartoe bevoegde geestelijke, de priester, de woorden heeft uitge sproken 'dit is Mijn lichaam' is het brood veranderd in het lichaam van Christus. Althans volgens de Rooms Katholieke leer. Nu het verhaal. Het christen dom breidt zich in de eerste eeu wen van onze jaartelling uit in het Middellandse zeegebied. Stukje bij beetje wordt het geloof ook geïn stitutionaliseerd. Er ontstaat een kerk. In de vroege kerk vindt verering plaats van relieken. Relieken zijn gedeelten van het skelet van een heilige. Denk daarbij onder meer aan heiligen zoals de apostelen. Het verhaal gaat dat het stichten van een nieuwe kerk mogelijk was, als er een reliek beschikbaar was. Al tijdens de colleges stelde ik mij voor hoe de overblijfselen van hei- José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk ligen in steeds meer fragmenten werden verdeeld. De ene kerk wordt voorzien van een vinger kootje, de andere van misschien wel een stuitbeentje. In katholieke kerken zijn relieken soms nog wel te zien, in kunstige houders met glazen cilinders, bijvoorbeeld. Afgelopen zomer bekeek ik Ma ria Magdalena in de Bourgogne. Maar uiteindelijk houdt dat delen op natuurlijk. De kerstening van Europa neemt echter een grote vlucht. In de achtste tot tiende eeuw wordt ook Noordwest Eu ropa gekerstend. De bevolking ziet steeds meer in de christelijke godsdienst en gaat daartoe over. Nu wil het dat rond die tijd de transsubstantiatie (de leer dat het brood daadwerkelijk verandert in Christus' lichaam) binnen de kerk wordt geaccepteerd. Er kunnen voortaan dus kerken worden ge sticht zonder relieken maar met hosties. Niets is uiteindelijk heiliger dan de Heiland zelf. Zoals relieken in reliekkastjes werden tentoonge steld, wordt de geconsacreerde hostie in de monstrans getoond en door gelovigen aanbeden. Ik vind het een geweldig verhaal, maar of het klopt? Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. Bij de VU is in de afgelopen jaren een hoogleraar gesneuveld op fraude. Hij bedacht weieens iets maar hoe ik ook in boeken zoek, ik kan niet achterhalen of dit verhaal van hem afkomstig is. De meeste mon stransen zijn trouwens slachtoffer geworden van de beeldenstorm. Ook in de Zuidelijke Nederlanden. Monstransen zijn wel te zien in het Catherijneconvent in Utrecht. Al tijdens de colleges stelde ik mij voor hoe de overblijfselen van heiligen in steeds meer fragmenten werden verdeeld H

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 38