VINCENT LUISTERT RADIO ABBA's Benny Andersson (70) keert terug met een soloplaat. Muzikale memoires, zegt de hitmaker over zijn instrumentale werk Piano. „Ik snap de popmuziek van nu niet meer." De tijd zal leren of we bij elkaar terugkomen Benny Andersson steekt in een uit gesproken goed humeur. Hij maakt grapjes met zijn Neder landse bezoek en wijst op de naderende confrontatie met het Zweedse voetbalelftal. „Ik vind jullie nog steeds geweldig. Maar we gaan jullie wel verslaan." Bijna 71 is de tweede 'B' van ABBA inmiddels, maar hij voelt zich precies als toen hij 40 was: „Hartstikke fit. Alleen in de spiegel zie je dat je ouder wordt. Dat laatste is jammer, natuurlijk." En dan met onderkoelde humor: „Maar het had veel erger kunnen zijn. Op mijn leeftijd kun je ook makkelijk dood zijn." In zijn eigen studio op het Stockholmse eilandje Kastellholmen oogt Andersson deze middag nog net zo guitig als tijdens ABBA's gloriejaren. Hij is wel iets beter gekleed. Het glitterende broekpak en de plateaulaarzen zijn vervangen door een col bertje met een decent vestje eronder. In de keuken heeft hij een lunchbuffetje laten klaarzetten. Gerookte zalm op knackebröd en haring met rog gebrood. Benny's genodigden drinken er mineraal water en witte wijn bij. De gastheer wil voor het gesprek zijn vleugel laten zien. Op de zwartglanzende Fazioli speelde hij zijn gehele nieuwe album Piano bij elkaar. Een instrumentale plaat met songs uit zijn rijke loop baan: ABBA uiteraard, maar ook werk uit de musi cal Chess en songs van zijn eigen orkest waarmee hij al jaren in Zweden optreedt. „Dit album begon als experiment", zegt hij. „Ik wilde kijken wat er van songs als Happy New Year of Thank You for the Music zou overblijven als je alle versiering weg haalt. Meer dan voldoende, zo bleek." Lachend: „Anders had jij het natuurlijk nooit gehoord. Dat begrijp je wel!" „Ik wilde juist mijn hele loopbaan laten zien. Die behelst veel meer dan ABBA. Die band bestaat al sinds 1982 niet meer. Ik heb daarna 35 jaar doorge werkt. Toen ik de liedjes allemaal had ingespeeld, bedacht ik dat ze bij elkaar klonken als muzikale memoires. Elk liedje vertegenwoordigt een deel van mijn leven." „Niet noodzakelijkerwijs de ABBA-liedjes, hoor. Dat die songs nog zo bekend zijn, is een kwestie van geluk. Er zit natuurlijk wel kwaliteit in die opnames, anders deden ze het niet zo goed meer op de radio. Maar wij dachten in 1982 echt dat onze populariteit langzaam maar zeker zou verdampen. 'Misschien ontvangen we nog eens wat royalty's uit India', dacht ik. Maar dankzij veel onverwachte wendingen, de coverhits van popduo Erasure, het succes van ons verzamelalbum Gold en natuurlijk de musical Mamma Mial, leven die liedjes nog steeds. Daar ben ik natuurlijk wel trots op." „Ik luister er eerlijk gezegd zelden naar, draai thuis Dat luisteren gebeurt nog vaak met autora dio's en stereo-installaties. Ongeveer een kwart van de luisteraars, onder wie ik, luistert vaak met de smartphone naar radio. De smart- phone is de ruisloze wereldontvanger van 2017. Ik kan de obscuurste lokale zendertjes uit het aardbevingsgebied in Mexico ontvangen, president Kim president Trump voor gestoorde idioot horen uitmaken op Pyongyang 1, en live de vechtpartij in het Oegandese parlement bijwonen op Radio Kampala. Mathurin stopt met solo's Tokyo Trial in race voor Emmy De Nederlander, jij, ik, wij; de Nederlan der luistert gemiddeld 144 minuten per dag naar de radio. Er zijn er die nooit luisteren maar ook die het toestel de hele dag hebben aanstaan. Als je die allemaal optelt, kom je dus op gemiddeld 144 minuten, lees ik in het ADO, het Audio Distributie Onderzoek, uitgevoerd door de Stichting Nederlands Luister Onderzoek. Quote van de dag land. Er is concurrentie, vooral tussen de stati ons die popmuziek draaien. Ze willen allemaal de hoogste luistercijfers, is het niet vanwege de reclame-inkomsten, dan wel omdat ze de door de Haagse politiek opgelegde targets moeten halen. Om zich te onderscheiden moeten ze dus net iets anders klinken dan de anderen, maar toch hetzelfde. En dat is nou precies waarom ik niet lang achter elkaar naar de meeste zenders kan luisteren. een aantal traditioneel luisterende Nederlan ders bevraagd over hun luistergedrag. Wat blijkt? Bij de overgrote meerderheid staat de ra dio altijd op dezelfde zender. De radio is een soort audiovriend die men vergezelt tijdens het werk, het sporten, het autorijden en alle andere dagelijkse activiteiten. Men wil eigen lijk dat de radio altijd ongeveer hetzelfde klinkt. Voor dat doel is de 'horizontale programme ring' bedacht. Elke dag op dezelfde tijdstippen dezelfde mensen die dezelfde soort muziek draaien. Het nieuws dat ze brengen, in hun luchtige, frisse plaatjepraatjeformats, is elke dag anders maar toch klinkt het elke dag het zelfde. Je weet waar je aan toe bent. Je gaat ook niet opeens 's morgens gebakken aardappelen zitten eten in plaats van brood, nou dan. Men sen zijn, concludeerde ik, fan van een station, terwijl ze vroeger, in de tijd vlak na de zeezen ders, toen je alleen publieke radio had, fan van een omroep waren. Stefan Raatgever Er staan 21 liedjes op de plaat. Zes daarvan zijn van ABBA. Is dat niet weinig? Op welk gedeelte bent u het meest trots? Geniet u van uw opvolgers in de hedendaagse pop? CABARET Cabaretière Jetty Mathurin (66) stopt met het maken van solo's. In De overdracht gaat ze op zoek naar een opvolgster die, zegt Mathu rin, 'het zwarte gat dat ik ach terlaat vult'. De overdracht gaat op 16 oktober in première. DRAMA Tokyo Trial van de Nederlandse regisseur Pieter Verhoeff is ge nomineerd voor een Emmy Award voor beste miniserie. De serie, met Marcel Hen- sema en Hade- wych Minis, kan op 20 novem ber de prijs win nen. vrijdag 29 september 2017 Toch verandert er af en toe wel iets in radio- Reageren? vincent@persgroep.nl Froukje de Both vertelt in Story dat haar relatie met radio-dj Niek van der Bruggen in zwaar weer zit. Ik heb, naar aanleiding van dit onderzoek,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20