Ingrid de
Graaf is
de nieuwe
Topvrouw
II
17
Meer banen door
investeringsbank
De jury was met name onder de
indruk van De Graafs ambitie om
niet alleen bruggen te bouwen tus
sen mannen en vrouwen, maar ook
van haar warme belangstelling voor
andere culturen.
De Graaf reageerde nuchter op
haar uitverkiezing en de lovende
woorden van de jury. „Voor een
modern bedrijf is het gewoon
noodzakelijk om diverse teams te
hebben. Die leveren aantoonbaar
betere resultaten. Tel uit je winst."
Ferme feministische uistpraken
bleven achterwege. De Graaf
bekende wel veel steun te hebben
aan haar man. „Ik denk dat wel eens
vergeten wordt wat de rol van een
man naast een topvrouw is. Ik werk
een dag per week thuis, maar ik had
dit nooit kunnen bereiken zonder
hem. We willen de opvoeding van
onze kinderen niet uitbesteden,
dus komt er veel op hem neer."
Onderscheid maken tussen man
nen en vrouwen wil De Graaf be
wust niet. „Of je als jongen of
meisje geboren bent, maakt niet uit
voor de carrière die je maakt. In de
groep tot 40 jaar zijn er inmiddels
meer vrouwen dan mannen. Meis
jes studeren ook vaker en sneller af.
Er is écht heel veel om optimistisch
over te zijn."
LUXEMBURG De investeringen
door de Europese Investerings
bank (EIB) zorgen in 2020 naar
verwachting voor 2,25 miljoen
extra banen in de Europese Unie.
Dat liet de EIB weten op basis van
nieuwe cijfers. De EIB gaf de afge
lopen jaren binnen de EU onder
steuning aan projecten ter waarde
van 544 miljard euro, bijvoorbeeld
door middel van leningen. Deze
projecten zullen naar verwachting
de economie met 2,3 procent ver
groten in 2020. De investerings
bank verstrekt kredieten voor pro
jecten die het beleid van de EU
versterken. Daarbij gaat het om
infrastructuur of hulp aan het
midden- en kleinbedrijf.
RVANAtR?
De vluchten zitten vol met mensen die
nooit meer met Ryanair zouden vliegen
Ten eerste gaat de chaos hem dit
keer veel geld kosten, de teller staat
inmiddels al op 50 miljoen euro aan
tegemoetkomingen aan klanten. De
schade valt misschien nog hoger uit
als reizigers al hun rechten gaan
claimen.
Salarisverhoging
Ten tweede doorkruist de wanorde
de toekomstplannen van Ryanair.
Het bedrijf had serieuze interesse
om het failliete Alitalia te kopen,
om zo zijn marktaandeel in Europa
verder uit te breiden. Daar ziet het
nu vanaf.
En dan het derde en waarschijn
lijk belangrijkste punt: Ryanair
heeft, in weerwil van wat O'Leary
in mei beweerde, wél problemen
met zijn personeel. Jarenlang hiel
den Ryanair-piloten zich koest, blij
als ze waren dat ze überhaupt een
stoeltje hadden.
„Eigenlijk wil niemand bij Rya
nair werken", zegt een
bron binnen de
Nederlandse luchtvaart die niet
met zijn naam in de krant wil. „Het
gaat niet om het salaris, dat is
prima, maar om respect. De werk
omstandigheden bij Ryanair zijn
gewoon vernederend. Piloten zijn
een soort schijnzelfstandigen. Ze
mogen zich niet eens ziek melden,
moeten geld meebrengen om über
haupt de cockpit in te mogen."
Nu de economie in Europa aantrekt,
ontstaat er bij andere maatschap
pijen ruimte. „Piloten hebben ein
delijk de kans om door te schuiven
naar betere werkgevers."
Ryanair zal zijn best moeten doen
om een aantrekkelijkere werkgever
te worden. Met een eerste groep
piloten is al een salarisverhoging
afgesproken van vijf- tot tiendui
zend euro. Met andere piloten -
onder wie de Nederlandse - moet
nog worden gesproken.
vrijdag 29 september 2017
in de problemen
Ingrid de Graaf (47) is verkozen
tot de Topvrouw van het jaar
2017. Het directielid van verze
keraar Aegon kreeg de voorbeur
boven de andere finalisten:
Petra van Hoeken van Rabobank
en Marjan Rintel van NS.
Navin Bhagwat
Amsterdam
A Ingrid de Graaf.
FOTO MARCO DE SWART
OPEN
Ryanair:
personeelsproblemen, fotogetty
—Michael O'Leary