Siciliaanse luchthaven in problemen
door de annuleringen van Ryanair
16
RYANAIR CHAOS
Lang, heel lang,
kwam Ryanaïr
weg met het
schofferen van
klanten en
belabberd
personeelsbeleid.
De toestellen
zaten toch wel vol.
Nu lijkt de grens
bereikt. Klanten,
personeel én de
toezichthouder
pikken het niet
meer.
Kort
5G-antenne op Leidseplein
T-Mobile heeft gisteren op het Amster
damse Leidseplein de eerste sG-antenne
van Nederland in gebruik genomen. De
mast verwerkt zes keer meer gegevens dan
huidige antennes. Met de antenne wil
T-Mobile alvast ervaring opdoen met het
supersnelle 5G, dat over enkele jaren de hui
dige 4G-netwerken moet vervangen.
De nieuwe mast op het Leidseplein toont
een glimp van wat er in de toekomst moge
lijk is, vertelt netwerkspecialist Richard
Marijs. „Dankzij deze ene antenne kunnen
met gemak 300 mensen tegelijk Netflix
streamen op hun smartphone, in plaats van
50 eerst."
HEMA officieel te koop
Zakenbank Credit Suisse gaat het pad effe
nen voor de verkoop van HEMA. De Neder
landse warenhuisketen is nu nog eigendom
van Lion Capital. Gisteren zei topman
Tjeerd Jegen bij de presentatie van de half
jaarcijfers dat 'verschillende partijen inte
resse zouden hebben getoond'. Welke par
tijen dat zijn, wilde hij niet zeggen. HEMA
lijdt nog steeds verlies. „Maar de zwarte cij
fers komen eraan", aldus Jegen.
Bas Verheijen naar Blokker
Blokker heeft Bas Verheijen toegevoegd aan
de directie. Hij wordt verantwoordelijk voor
de marketing en moet zorgen voor vernieu
wing bij de huishoudwinkels. Hij werkte
eerder bij Ahold, waar Verheijen de
hamsterweken en de reclames met de su
permarktmanager Harry introduceerde.
Daarna stapte hij over naar C1000 en hielp
hij onlinebezorgdienst Picnic oprichten.
Rekenkamer geeft zijn zegen
Voor het eerst sinds t994 zijn de Europese
uitgaven 'min of meer oké'. Nog steeds niet
100 procent, maar wel voldoende om er deze
keer geen volledig afkeurend oordeel over
uit te spreken, aldus de Europese Rekenka
mer na zijn jaarlijkse controlebeurt.
Flitsen
Wolters
Kluwer
Vopak
Aegon
Gemalto
In mei durfde Ryanair-topman
Michael O'Leary nog met
droge ogen te beweren dat hij
geen problemen had met per
soneel. 'Idioten', noemde hij
de zeven pensioenfondsen die
besloten niet meer in Ryanair te
beleggen, vanwege de in hun ogen
belabberde arbeidsomstandigheden
bij het bedrijf. „Ik ga aan hen geen
aandacht besteden. Ze zijn verkeerd
geïnformeerd."
Schokkende uitspraken? Welnee.
Niet voor O'Leary in ieder geval,
een man die de lach aan zijn kont
heeft hangen. Zelfs voor de mensen
van wie hij het uiteindelijk moet
hebben - de passagiers - toont hij
verbaal geen enkel respect. Over
Duitse klanten zei hij ooit dat ze
zelfs 'poedelnaakt over een met glas
bedekte vloer zouden kruipen om
goedkope tickets te bemachtigen'.
Hij meende het zich te kunnen
veroorloven, overtuigd als hij ervan
is dat juist die goedkope tickets er
voor zorgen dat de klant toch wel in
een van zijn talrijke vliegtuigstoel
tjes terechtkomt, uiteindelijk. Maar
de schoentjes, waarin hij nu moet
lopen, zijn zo nauw dat het de vraag
is of hij wegkomt met grappen en
beledigingen.
Al 715.000 reizigers zijn inmid
dels de dupe van de chaos bij de
Ierse prijsvechter. Dat zijn meer
mensen dan er in Rotterdam wo
nen. De vlucht die zij boekten, is
geschrapt omdat Ryanair te weinig
piloten heeft om alle routes te be
mannen. Er zijn 18.000 vluchten ge-
canceld.
De manier waarop het bedrijf
deze mensen terzijde staat, leverde
een reprimande van de Britse toe
zichthouder CAA op. Ryanair ver
zuimt de klanten te wijzen op hun
rechten. Zo stelt het bedrijf passa
giers niet in de gelegenheid over te
boeken naar andere maatschappijen
en vertelt het ook niet dat Ryanair
de kosten moet vergoeden die klan
ten maken om een alternatief vlieg
veld te bereiken. De CAA neemt ju
ridische stappen als Ryanair zijn
praktijken niet wijzigt.
Schadeclaims
Op sociale media heeft Ryanair het
bij een deel van zijn klanten ver
bruid. „Nooit meer ©Ryanair", zegt
een van de gedupeerden op Twitter.
„Vlucht naar Manchester gecanceld
en nu mogen we voor meer dan drie
keer zoveel weer boeken. K*tbe-
drijf."
Om dit soort uitspraken kan
O'Leary misschien zijn schouders
nog ophalen. 'Mijn vluchten zitten
vol met mensen die ooit zeiden
nooit meer met Ryanair te vliegen',
schamperde hij eens. Maar helaas
voor hem ligt het probleem dit keer
dieper dan slechte service alleen.
SLACHTOFFERS
De Ierse luchtvaartmaatschap
pij maakte woensdag bekend
opnieuw een groot aantal
vluchten te annuleren.
Vijfentwintig toestellen wor
den de komende maanden aan
de grond gehouden, waardoor
vierendertig routes vanaf
november komen te vervallen.
Elf daarvan zijn routes van of
naar de Siciliaanse luchthaven
Trapani. Met deze maatregel ve-
trekken en landen er op het
vliegveld ongeveer 20 procent
minder vluchten.
Trapani biedt werk aan onge
veer duizend mensen. Bij het
luchthavenpersoneel heerst
grote bezorgdheid. Afgelopen
zomer werd 90 procent van de
vluchten door Ryanair uitge
voerd. „We weten nog niet pre-
cies hoe groot de financiële
impact zal zijn. Daar is tijd voor
nodig. Het is wel zeker dat de
gevolgen voor ons erg groot zul
len zijn."
Ryanair is bepalend geweest
voor de ontwikkeling van de
Siciliaanse luchthaven en voor
het gebied daaromheen. Tien
jaar geleden vertrokken en land
den er 500.000 passagiers per
jaar, nu 1,3 miljoen.
Belachelijk
Lokale politicus Vincenzo Mau-
rizio van de Vijfsterrenbewe-
ging reageert fel: „Dit is een
aanslag op het toerisme en op
de hele economie van Trapani.
Duizenden mensen gebruiken
de route voor werk of studie. Dit
is belachelijk!"
De luchthaven
probeert nu orde
te scheppen in de
chaos die het gevolg is van
de plotselinge annuleringen.
Het bedrijf overlegt met andere
getroffen luchthavens in Italië
over de te varen koers. „Het is
een gigantisch probleem. We
weten ook niet of de annulerin
gen van blijvende aard zijn.
Zoiets hebben we nog nooit
meegemaakt."
MOBIEL NETWERK
HALFJAARCIJFERS
n
BEDRIJFSOVERSTAP
JAARREKENING EU
Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur)
is niet blij met de studie die Schiphol naar
buiten heeft gebracht, waaruit zou blijken dat
verdere groei van de luchthaven mogelijk is.
,„Dat heb ik de Schiphol-ceo ook laten
weten", zei ze gisteren in de Tweede Kamer.
Treinreizigers moeten beter worden
beschermd tegen vertragingen, annuleringen
en discriminatie. De Europese Commissie
stelt daarom voor de wetgeving voor passa
giersrechten op het spoor aan te passen.
O
m
De informatie
leverancier was
de grootste stij-
ger in de AEX.
Het tankopslag-
bedrijf moest
Wolters Kluwer
net voor laten
gaan.
vrijdag 29 september 2017
Na de mooie
cijfers van
woensdag,
volgde gisteren
een kleine nega
tieve correctie.
De digitaal bevei
liger had een off
day op de beurs.
o
Prijsvechter
Sander van Mersbergen
De luchthaven van Trapani,
gelegen aan de westkust van
het Italiaanse eiland Sicilië,
wordt het hardst geraakt door
de Ryanair-maatregelen.
Eveline Rethmeier
Rome
De luchthaven van
Trapani verwacht
20 procent van zijn
vluchten kwijt te
raken door de
chaos bij
Ryanair.