Siciliaanse luchthaven in problemen door de annuleringen van Ryanair 16 RYANAIR CHAOS Lang, heel lang, kwam Ryanaïr weg met het schofferen van klanten en belabberd personeelsbeleid. De toestellen zaten toch wel vol. Nu lijkt de grens bereikt. Klanten, personeel én de toezichthouder pikken het niet meer. Kort 5G-antenne op Leidseplein T-Mobile heeft gisteren op het Amster damse Leidseplein de eerste sG-antenne van Nederland in gebruik genomen. De mast verwerkt zes keer meer gegevens dan huidige antennes. Met de antenne wil T-Mobile alvast ervaring opdoen met het supersnelle 5G, dat over enkele jaren de hui dige 4G-netwerken moet vervangen. De nieuwe mast op het Leidseplein toont een glimp van wat er in de toekomst moge lijk is, vertelt netwerkspecialist Richard Marijs. „Dankzij deze ene antenne kunnen met gemak 300 mensen tegelijk Netflix streamen op hun smartphone, in plaats van 50 eerst." HEMA officieel te koop Zakenbank Credit Suisse gaat het pad effe nen voor de verkoop van HEMA. De Neder landse warenhuisketen is nu nog eigendom van Lion Capital. Gisteren zei topman Tjeerd Jegen bij de presentatie van de half jaarcijfers dat 'verschillende partijen inte resse zouden hebben getoond'. Welke par tijen dat zijn, wilde hij niet zeggen. HEMA lijdt nog steeds verlies. „Maar de zwarte cij fers komen eraan", aldus Jegen. Bas Verheijen naar Blokker Blokker heeft Bas Verheijen toegevoegd aan de directie. Hij wordt verantwoordelijk voor de marketing en moet zorgen voor vernieu wing bij de huishoudwinkels. Hij werkte eerder bij Ahold, waar Verheijen de hamsterweken en de reclames met de su permarktmanager Harry introduceerde. Daarna stapte hij over naar C1000 en hielp hij onlinebezorgdienst Picnic oprichten. Rekenkamer geeft zijn zegen Voor het eerst sinds t994 zijn de Europese uitgaven 'min of meer oké'. Nog steeds niet 100 procent, maar wel voldoende om er deze keer geen volledig afkeurend oordeel over uit te spreken, aldus de Europese Rekenka mer na zijn jaarlijkse controlebeurt. Flitsen Wolters Kluwer Vopak Aegon Gemalto In mei durfde Ryanair-topman Michael O'Leary nog met droge ogen te beweren dat hij geen problemen had met per soneel. 'Idioten', noemde hij de zeven pensioenfondsen die besloten niet meer in Ryanair te beleggen, vanwege de in hun ogen belabberde arbeidsomstandigheden bij het bedrijf. „Ik ga aan hen geen aandacht besteden. Ze zijn verkeerd geïnformeerd." Schokkende uitspraken? Welnee. Niet voor O'Leary in ieder geval, een man die de lach aan zijn kont heeft hangen. Zelfs voor de mensen van wie hij het uiteindelijk moet hebben - de passagiers - toont hij verbaal geen enkel respect. Over Duitse klanten zei hij ooit dat ze zelfs 'poedelnaakt over een met glas bedekte vloer zouden kruipen om goedkope tickets te bemachtigen'. Hij meende het zich te kunnen veroorloven, overtuigd als hij ervan is dat juist die goedkope tickets er voor zorgen dat de klant toch wel in een van zijn talrijke vliegtuigstoel tjes terechtkomt, uiteindelijk. Maar de schoentjes, waarin hij nu moet lopen, zijn zo nauw dat het de vraag is of hij wegkomt met grappen en beledigingen. Al 715.000 reizigers zijn inmid dels de dupe van de chaos bij de Ierse prijsvechter. Dat zijn meer mensen dan er in Rotterdam wo nen. De vlucht die zij boekten, is geschrapt omdat Ryanair te weinig piloten heeft om alle routes te be mannen. Er zijn 18.000 vluchten ge- canceld. De manier waarop het bedrijf deze mensen terzijde staat, leverde een reprimande van de Britse toe zichthouder CAA op. Ryanair ver zuimt de klanten te wijzen op hun rechten. Zo stelt het bedrijf passa giers niet in de gelegenheid over te boeken naar andere maatschappijen en vertelt het ook niet dat Ryanair de kosten moet vergoeden die klan ten maken om een alternatief vlieg veld te bereiken. De CAA neemt ju ridische stappen als Ryanair zijn praktijken niet wijzigt. Schadeclaims Op sociale media heeft Ryanair het bij een deel van zijn klanten ver bruid. „Nooit meer ©Ryanair", zegt een van de gedupeerden op Twitter. „Vlucht naar Manchester gecanceld en nu mogen we voor meer dan drie keer zoveel weer boeken. K*tbe- drijf." Om dit soort uitspraken kan O'Leary misschien zijn schouders nog ophalen. 'Mijn vluchten zitten vol met mensen die ooit zeiden nooit meer met Ryanair te vliegen', schamperde hij eens. Maar helaas voor hem ligt het probleem dit keer dieper dan slechte service alleen. SLACHTOFFERS De Ierse luchtvaartmaatschap pij maakte woensdag bekend opnieuw een groot aantal vluchten te annuleren. Vijfentwintig toestellen wor den de komende maanden aan de grond gehouden, waardoor vierendertig routes vanaf november komen te vervallen. Elf daarvan zijn routes van of naar de Siciliaanse luchthaven Trapani. Met deze maatregel ve- trekken en landen er op het vliegveld ongeveer 20 procent minder vluchten. Trapani biedt werk aan onge veer duizend mensen. Bij het luchthavenpersoneel heerst grote bezorgdheid. Afgelopen zomer werd 90 procent van de vluchten door Ryanair uitge voerd. „We weten nog niet pre- cies hoe groot de financiële impact zal zijn. Daar is tijd voor nodig. Het is wel zeker dat de gevolgen voor ons erg groot zul len zijn." Ryanair is bepalend geweest voor de ontwikkeling van de Siciliaanse luchthaven en voor het gebied daaromheen. Tien jaar geleden vertrokken en land den er 500.000 passagiers per jaar, nu 1,3 miljoen. Belachelijk Lokale politicus Vincenzo Mau- rizio van de Vijfsterrenbewe- ging reageert fel: „Dit is een aanslag op het toerisme en op de hele economie van Trapani. Duizenden mensen gebruiken de route voor werk of studie. Dit is belachelijk!" De luchthaven probeert nu orde te scheppen in de chaos die het gevolg is van de plotselinge annuleringen. Het bedrijf overlegt met andere getroffen luchthavens in Italië over de te varen koers. „Het is een gigantisch probleem. We weten ook niet of de annulerin gen van blijvende aard zijn. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt." MOBIEL NETWERK HALFJAARCIJFERS n BEDRIJFSOVERSTAP JAARREKENING EU Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) is niet blij met de studie die Schiphol naar buiten heeft gebracht, waaruit zou blijken dat verdere groei van de luchthaven mogelijk is. ,„Dat heb ik de Schiphol-ceo ook laten weten", zei ze gisteren in de Tweede Kamer. Treinreizigers moeten beter worden beschermd tegen vertragingen, annuleringen en discriminatie. De Europese Commissie stelt daarom voor de wetgeving voor passa giersrechten op het spoor aan te passen. O m De informatie leverancier was de grootste stij- ger in de AEX. Het tankopslag- bedrijf moest Wolters Kluwer net voor laten gaan. vrijdag 29 september 2017 Na de mooie cijfers van woensdag, volgde gisteren een kleine nega tieve correctie. De digitaal bevei liger had een off day op de beurs. o Prijsvechter Sander van Mersbergen De luchthaven van Trapani, gelegen aan de westkust van het Italiaanse eiland Sicilië, wordt het hardst geraakt door de Ryanair-maatregelen. Eveline Rethmeier Rome De luchthaven van Trapani verwacht 20 procent van zijn vluchten kwijt te raken door de chaos bij Ryanair.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16