LÉ n U1 hu 7 Goese Polder wacht op skatebaan agrimarkt (523 RECONSTRUCTIE ZANDDIJK/MOLENDIJK PRESENTATIE ONTWERP JM iSMMM donderdag 28 september 2017 BH Het ontwerp voor de vernieuwing van de belangrijkste verkeersader naar Yerseke is gisteren gepresenteerd. Wat willen provincie en gemeente bereiken met dit project dat zo'n 10 miljoen euro kost? Joeri Wisse Yerseke 1. Alles draait om de nieuwe rotonde Hart van het 'project N673' is de grote nieuwe rotonde Molendijk, die op de plaats van de alpacaboer derij van de familie Van der Hoest wordt aangelegd. De rotonde ver vangt de kruising van de Zanddijk met de Molendijk en de Olzende- dijk. Op de nieuwe rotonde wordt de verkeersstroom vanaf de A58 opgesplitst. Het meeste vrachtver keer gaat rechtdoor over de nieuwe weg door de Olzendepolder. Een deel van de automobilisten zal linksaf slaan om via de oude, hui dige route over de Molendijk naar Yerseke te rijden. De vierde poot van de rotonde is voor verkeer rich ting Oostdijk. Ook de Grintweg wordt via een nieuw stuk parallel weg langs pluimveehouder Van der Gun aangesloten op de rotonde. Fietsers hoeven daardoor geen ge vaarlijke toeren meer uit te halen om de dijk over te steken. Het ver keersplein komt op dezelfde hoogte als de dijken en wordt daarom be hoorlijk duur in aanleg. 2. Vrachtauto's zijn sneller op hun bestemming Op een gemiddelde werkdag rijden 500 zware vrachtauto's en bijna 900 kleine vrachtwagens naar Yer seke. De truckers moeten nu nog over het meest bochtige gedeelte van de Zanddijk en Molendijk doorrijden tot het kruispunt met de Molendijkseweg. Dit is een ge vaarlijke en drukke kruising waar het soms lang wachten is. Door de aanleg van een nieuwe, zuidelijke ontsluitingsweg ontstaat een veili gere en snellere route naar indu strieterrein Olzendepolder. Ook voor chauffeurs die verderop bij de mosselbedrijven op de Korringa- weg of bedrijventerrein Burenpol- der moeten zijn, is dit straks de meest logische route. Om ook het oudere deel van industrieterrein Olzendepolder goed aan te sluiten, komt er nóg nieuwe rotonde die de zuidelijke ontsluitingsweg ver bindt met de Wulk. De gemeente Reimerswaal kocht twee jaar gele den voor drie ton een strook grond om deze verbinding te kunnen maken. 3. Molendijk wordt een stuk veiliger Op de N673 gebeuren meer onge lukken dan gemiddeld. De meeste aanrijdingen vinden plaats op de smalle en bochtige Molendijk. Dit deel van de weg wordt rustiger en veiliger omdat er veel minder vrachtverkeer zal rijden. De provin cie wil na de aanleg van de rotonde de Molendijk afwaarderen. Dat houdt in dat de snelheid overal om laag gaat van 80 naar 60. Alleen in de bochten staan nog middenstrepen op het wegdek. Door een reeks van drempelplateaus op tactische plek ken moet de vaart er worden uitge haald. Omdat er straks veel minder zwaar verkeer rijdt, is de provincie ook niet meer zo veel geld kwijt aan herstel van kapotgereden bermen of verzakte stukken wegdek. GOES Al maanden is het skate- baantje aan de Stikkerstraat in de Goese Polder afgezet met hek ken. Een gapend gat in het beton maakt het gebruik ervan te ge vaarlijk. De voorziening moet worden gerenoveerd, maar het is wachten op materiaal. Volgens de gemeente zijn de onderdelen eind juli besteld, maar is nog niet bekend wanneer die worden ge leverd. Intussen wijken kinde ren uit de buurt met hun stepjes, rolschaatsen of skateboard uit naar andere hellinkjes in de om geving, weet jongerenwerker Matijs Gerrits van SMWO. „Er is beweging, maar het gaat niet zo snel als we zouden willen. Zeker voor kinderen is een half jaar heel lang." De buurt is gehecht aan het skatebaantje, bleek afge lopen voorjaar uit een rondgang van Gerrits door de wijk. Streekproducten zijn bij Agrimorkt niet meer uit de schoppen weg te denken. Door de korte keten krijgt de boer een eerlijke prijs, betaal je niets te veel en dat de producten weinig kilometers maken is ook nog beter voor het milieu. Joost Matijsen levert komkommers aan Agrimorkt. I AY "Een familiebedrijf dat nu gerund wordt door de derde generatie." De teeltwijze van de komkommers aan de hoge draad is uniek. Hoge draad teelt betekent dat de kop van de plant altijd omhoog groeit naar het licht. De komkommers groeien allemaal aan de stam van de plant waardoor de smaak voller en de komkommer knapperiger is. Bovendien is de komkommer veel langer houdbaar. De selectie wordt met de hand gemaakt, hierdoor worden de planten netjes belast en ontstaan mooie volgroeide vruchten. Verder wordt er gestreefd naar een zo hoog mogelijk efficiency, hoogwaardige kwaliteit komkommers en balans in de plant waardoor ziektes nagenoeg niet voorkomen. Alle kennis wordt toegepast om het groeiproces zo optimaal mogelijk te maken met een minimale inzet van energie. www.Qgrimarkt.nl 4. Met dit ontwerp is Yerseke klaar voor de toekomst Aanvankelijk was het plan om de hele N673, vanaf de A58 tot Yerseke, aan te pakken. Omdat dit veel te duur zou worden, hebben de pro vincie Zeeland en gemeente Rei merswaal besloten het project op te knippen. Het plan voor de eerste fase is nu klaar. Als de gemeente en provincie daarmee instemmen, kan het werk over een paar jaar begin nen. Op de lange termijn volgt de tweede fase. Daarvoor zijn grofweg twee alternatieven. Of de huidige Zanddijk tot aan de nieuwe rotonde Molendijk verbreden of een 'pol dertracé' aanleggen richting Krui- ningen. De rotonde Olzendepolder wordt extra groot gemaakt om de laatste variant mogelijk te maken. VERNIEUWING VERKEERSADER Verkeer over de Zanddijk, archieffoto mechteld jansen Veiliger en sneller naar Yerseke @agrimarkt w. U.W- \xruhJlgd?! fQcebook.com/AgrimQrktNL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 70