LÉ
n
U1
hu
7
Goese Polder
wacht op
skatebaan
agrimarkt (523
RECONSTRUCTIE ZANDDIJK/MOLENDIJK PRESENTATIE ONTWERP
JM
iSMMM
donderdag 28 september 2017
BH
Het ontwerp voor de
vernieuwing van de
belangrijkste
verkeersader naar
Yerseke is gisteren
gepresenteerd. Wat
willen provincie en
gemeente bereiken
met dit project dat zo'n
10 miljoen euro kost?
Joeri Wisse
Yerseke
1. Alles draait om de
nieuwe rotonde
Hart van het 'project N673' is de
grote nieuwe rotonde Molendijk,
die op de plaats van de alpacaboer
derij van de familie Van der Hoest
wordt aangelegd. De rotonde ver
vangt de kruising van de Zanddijk
met de Molendijk en de Olzende-
dijk. Op de nieuwe rotonde wordt
de verkeersstroom vanaf de A58
opgesplitst. Het meeste vrachtver
keer gaat rechtdoor over de nieuwe
weg door de Olzendepolder. Een
deel van de automobilisten zal
linksaf slaan om via de oude, hui
dige route over de Molendijk naar
Yerseke te rijden. De vierde poot
van de rotonde is voor verkeer rich
ting Oostdijk. Ook de Grintweg
wordt via een nieuw stuk parallel
weg langs pluimveehouder Van der
Gun aangesloten op de rotonde.
Fietsers hoeven daardoor geen ge
vaarlijke toeren meer uit te halen
om de dijk over te steken. Het ver
keersplein komt op dezelfde hoogte
als de dijken en wordt daarom be
hoorlijk duur in aanleg.
2. Vrachtauto's zijn
sneller op hun
bestemming
Op een gemiddelde werkdag rijden
500 zware vrachtauto's en bijna
900 kleine vrachtwagens naar Yer
seke. De truckers moeten nu nog
over het meest bochtige gedeelte
van de Zanddijk en Molendijk
doorrijden tot het kruispunt met
de Molendijkseweg. Dit is een ge
vaarlijke en drukke kruising waar
het soms lang wachten is. Door de
aanleg van een nieuwe, zuidelijke
ontsluitingsweg ontstaat een veili
gere en snellere route naar indu
strieterrein Olzendepolder. Ook
voor chauffeurs die verderop bij de
mosselbedrijven op de Korringa-
weg of bedrijventerrein Burenpol-
der moeten zijn, is dit straks de
meest logische route. Om ook het
oudere deel van industrieterrein
Olzendepolder goed aan te sluiten,
komt er nóg nieuwe rotonde die de
zuidelijke ontsluitingsweg ver
bindt met de Wulk. De gemeente
Reimerswaal kocht twee jaar gele
den voor drie ton een strook grond
om deze verbinding te kunnen
maken.
3. Molendijk wordt
een stuk veiliger
Op de N673 gebeuren meer onge
lukken dan gemiddeld. De meeste
aanrijdingen vinden plaats op de
smalle en bochtige Molendijk. Dit
deel van de weg wordt rustiger en
veiliger omdat er veel minder
vrachtverkeer zal rijden. De provin
cie wil na de aanleg van de rotonde
de Molendijk afwaarderen. Dat
houdt in dat de snelheid overal om
laag gaat van 80 naar 60. Alleen in de
bochten staan nog middenstrepen
op het wegdek. Door een reeks van
drempelplateaus op tactische plek
ken moet de vaart er worden uitge
haald. Omdat er straks veel minder
zwaar verkeer rijdt, is de provincie
ook niet meer zo veel geld kwijt aan
herstel van kapotgereden bermen of
verzakte stukken wegdek.
GOES Al maanden is het skate-
baantje aan de Stikkerstraat in de
Goese Polder afgezet met hek
ken. Een gapend gat in het beton
maakt het gebruik ervan te ge
vaarlijk. De voorziening moet
worden gerenoveerd, maar het is
wachten op materiaal. Volgens
de gemeente zijn de onderdelen
eind juli besteld, maar is nog niet
bekend wanneer die worden ge
leverd. Intussen wijken kinde
ren uit de buurt met hun stepjes,
rolschaatsen of skateboard uit
naar andere hellinkjes in de om
geving, weet jongerenwerker
Matijs Gerrits van SMWO. „Er is
beweging, maar het gaat niet zo
snel als we zouden willen. Zeker
voor kinderen is een half jaar
heel lang." De buurt is gehecht
aan het skatebaantje, bleek afge
lopen voorjaar uit een rondgang
van Gerrits door de wijk.
Streekproducten zijn bij Agrimorkt niet meer uit de schoppen weg te denken. Door de korte keten
krijgt de boer een eerlijke prijs, betaal je niets te veel en dat de producten weinig kilometers maken is ook
nog beter voor het milieu. Joost Matijsen levert komkommers aan Agrimorkt.
I
AY
"Een familiebedrijf dat nu gerund wordt door de derde generatie."
De teeltwijze van de komkommers aan de hoge draad is uniek. Hoge draad
teelt betekent dat de kop van de plant altijd omhoog groeit naar het licht. De
komkommers groeien allemaal aan de stam van de plant waardoor de smaak
voller en de komkommer knapperiger is. Bovendien is de komkommer veel
langer houdbaar. De selectie wordt met de hand gemaakt, hierdoor worden de
planten netjes belast en ontstaan mooie volgroeide vruchten. Verder wordt
er gestreefd naar een zo hoog mogelijk efficiency, hoogwaardige kwaliteit
komkommers en balans in de plant waardoor ziektes nagenoeg niet voorkomen.
Alle kennis wordt toegepast om het groeiproces zo
optimaal mogelijk te maken met een minimale inzet
van energie.
www.Qgrimarkt.nl
4. Met dit ontwerp is
Yerseke klaar voor de
toekomst
Aanvankelijk was het plan om de
hele N673, vanaf de A58 tot Yerseke,
aan te pakken. Omdat dit veel te
duur zou worden, hebben de pro
vincie Zeeland en gemeente Rei
merswaal besloten het project op te
knippen. Het plan voor de eerste
fase is nu klaar. Als de gemeente en
provincie daarmee instemmen, kan
het werk over een paar jaar begin
nen. Op de lange termijn volgt de
tweede fase. Daarvoor zijn grofweg
twee alternatieven. Of de huidige
Zanddijk tot aan de nieuwe rotonde
Molendijk verbreden of een 'pol
dertracé' aanleggen richting Krui-
ningen. De rotonde Olzendepolder
wordt extra groot gemaakt om de
laatste variant mogelijk te maken.
VERNIEUWING VERKEERSADER
Verkeer over de Zanddijk, archieffoto mechteld jansen
Veiliger en sneller naar Yerseke
@agrimarkt
w. U.W- \xruhJlgd?!
fQcebook.com/AgrimQrktNL