Navelstaarderij van een
verongelijkte middenmoter
Strijd vol passie tegen aids
7
Brandend
actueel
rassen-
drama
DETROIT
Zonder dat zij er zelf om ge
vraagd had, stond Kathryn
Bigelow (65) onlangs mid
den in een discussie over
de vraag waarom zij als
blanke vrouw de kans had gekregen
een film over rassenrellen in Amerika
te maken. Had de film Detroit niet
door een Afro-Amerikaanse regisseur
gemaakt moeten worden?
De regisseur wil zich liever niet
mengen in dit dispuut. Gedecideerd:
„Misschien was ik op het eerste ge
zicht niet de juiste persoon om deze
film te maken. Maar niemand anders
heeft gedurende de afgelopen halve
eeuw het initiatief genomen om dit
verhaal te vertellen."
Bigelow, een vrouw met de blik van
een havik die niet terugdeinst voor
stevige geweldsscènes in haar werk,
somt voor de zekerheid even de voor
geschiedenis van haar film op. „Detroit
is bedacht door Mark Boal, de scena
rist met wie ik al jaren werk. Hij kwam
met het idee om deze huiveringwek
kende gebeurtenissen te verfilmen."
De film Detroit speelt zich af tijdens
de rassenrellen in 1967. In de autostad
heerst een nerveuze sfeer, bijna een
staat van beleg. Een groep politieman
nen dringt in dit tumult een motel
binnen vanwaaruit geschoten zou
zijn. Zij arresteren en ondervragen
een groep zwarte jongeren en
ook met de persoonlijke omstandig
heden van de jongeren die later wor
den gearresteerd. Daarom zitten in de
film ook enkele bandleden van de
groep The Dramatics die op het punt
van doorbreken staat. De avond in dat
motel zet hun hele toekomst op het
spel."
Ik wil de
kijker
kennis
laten
maken
met de
angst en
chaos in
de straten
twee blanke meisjes. Drie van de jon
gens worden gedood, volgens het poli
tierapport omdat zij zich agressief ge
droegen. Tijdens het proces worden de
verdachte agenten vrijgesproken.
„Toen ik dit verhaal, dat ik eerlijk
gezegd niet kende, las, was ik verbijs
terd", vertelt Bigelow in Londen. „Er is
in vijftig jaar kennelijk niets veran
derd in de Amerikaanse samenleving.
Nog steeds worden blanke agenten in
Amerika vrijgesproken na het dood
schieten van zwarte verdachten. Zoals
onlangs in Missouri."
Om het verhaal van Detroit zo helder
mogelijk te vertellen koos Bigelow, die
in haar carrière nooit controversiële
onderwerpen uit de weg is gegaan,
voor een aanpak waarbij documentai
reachtige beelden dominant zijn. De
kijkers zitten midden in de actie en
voelen de paniek van de betrokkenen
tot in hun vezels.
Het is een methode die Bigelow in
haar twee vorige films - The Hurt Loc
ker en Zero Dark Thirty (over de aan
houding van Osama bin Laden) - ook
hanteerde. Met enige goede wil kun
nen deze drie films als een kritische
trilogie over de handel en wandel van
de Amerikaanse overheid worden be
schouwd.
Bigelow: „De inhoud bepaalt altijd
de vorm van mijn films. In Detroit
wilde ik de kijker eerst kennis laten
maken met de toen heersende chaos
en angst in de straten, maar
Racisme
De regisseur is het ermee eens dat
'Detroit' een schandvlek in de Ameri
kaanse geschiedenis is die nooit verge
ten mag worden. „De film laat deels
zien dat racisme in bepaalde Ameri
kaanse politiekorpsen kennelijk on
uitroeibaar is. Daarom is het relevant
om het verhaal nu aan de vergetelheid
te ontrukken."
Voor veel van haar seksegenoten in
Hollywood is Bigelow een lichtend
voorbeeld. Hoewel zij eerst schilder in
New York wilde worden, heeft zij een
imposant lijstje titels op haar naam
staan. Zij won als eerste vrouwelijke
regisseur een Oscar (voor The Hurt
LockerIn de discussie over vrouwen
in Hollywood duikt haar naam altijd
op. Ook dit jaar weer, toen haar collega
Patty Jenkins als eerste vrouw een gi
gantisch budget kreeg voor de actie
film Wonder Woman. „Ik ben heel blij
om het succes van die film, die ik ove
rigens nog niet heb gezien. Ik hoop dat
de film tot meer kansen voor vrouwen
leidt. Tot nu toe gaat alles wat mij be
treft veel te traag."
Brad's Status
Die arme westerse man: succes en
zelfrespect zijn anno 2017 geen
kwestie van vlees naar binnen
sleuren en je succesvol voortplan
ten. Nee, er is nu meer voor nodig
om je een echte vent te voelen.
Brad uit Sacramento baalt dat hij
geen geslaagd man geworden is.
Zijn studiemaatjes hebben, in
tegenstelling tot deze middenmo
ter, wél een privéjet, jonge min
naressen of nationale bekendheid.
Brads sluimerende onvrede komt
tot ontploffing tijdens bezoeken
aan universiteiten met zijn zoon.
Terwijl zoonlief op het punt staat
belangrijke toekomstbeslissingen
te nemen, heeft zijn middelbare
vader last van een ernstig geval
van navelstaarderij. Je tenen trek
ken zo krom als menselijkerwijs
mogelijk is - en dat is natuurlijk
precies de bedoeling. Zo'n rol past
bij de gedrongen Ben Stiller, die
perfect de verongelijkte ziel kan
vertolken. Natuurlijk is alles
enorm vet aangezet, maar dat
maakt 'lekker ergeren' alleen maar
leuker. Toch is de prachtig naturel
acterende filmzoon Austin
Abrams stiekem de werkelijke
ster in dit talige, komische drama.
- Marieke Nieuwdorp
120 BPM
De Franse Oscarinzending 120
BPM - volledige titel: 120 batte-
mentspar minute - speelt zich afin
1992, als de aidsepidemie in volle
hevigheid woedt. In Parijs vor
men besmette jongeren de actie
groep ACT UP. Zij vallen autori
teiten en bedrijven lastig door
vertegenwoordigers met nep-
bloed te besmeuren om duidelijk
te maken dat het aidsprobleem
niet verborgen mag blijven.
Regisseur Robin Campillo, zelf
aidsactivist, verwerkte eigen
ervaringen in 120 BPM. Het is een
deels wanhopige film over jonge
ren die niets te verliezen hebben
en hun lichaam gebruiken als
protestmiddel.
De film zit vol vergaderingen
over de strategie van ACT UP.
Wie zijn instemming met een
voorstel wil betuigen knipt met
de vingers, wat de vaak emotio
nele vergaderingen ten goede
komt.
120 BMP is een film zonder ster
ren, maar bevat authentiek over
komende jongeren die hun strijd
vol passie voeren. Hun solidariteit
in die strijd ontroert.
donderdag 28 september 2017
De film speelt
zich af tijdens
rassenrellen in
Detroit in 1967.
FOTO FILMDEPÓT
Ab Zagt
Hoe relevant kan een film
zijn die een rassenincident
behandelt van 50 jaar gele
den? Regisseur Kathryn Bi
gelow bewijst dat de in
houd van haar film Detroit
zeker nog brandend actu
eel is. Zij zoomt in op een
uit de hand gelopen politie
actie tijdens rellen
in de jaren 60 in Detroit,
waarbijenkele onschuldige
zwarte jongeren op weer
zinwekkende wijze werden
geïntimideerd, vernederd
en met de dood bedreigd.
Voor enkelen liep het zelfs
fataal af. Bigelow is de
juiste persoon om een der
gelijke film over een waar-
gebeurd drama te recon
strueren. Zij bewees dat al
in de oorlogsfilms The Hurt
Locker en Zero Dark Thirty.
Ook deze film is weer een
pakkend en verbijsterend
actueel drama.
Detroit speelt zich groten
deels af in een hotel tijdens
de vijf dagen durende on
lusten in 1967 in deze auto-
stad. Als enkele agenten
menen dat er vanuit een
hotelkamer op hen is ge
schoten worden enkele
jonge zwarte gasten - en
twee blanke meisjes - aan
gehouden en met de dood
bedreigd door de racisti
sche politiemensen.
De afloop - met een
rechtszaak tegen de ver
dachte politiemensen - zal
bij de kijker vooral woede
oproepen. Daar zorgt de
intense aanpak van Bige
low wel voor. - A.Z.
DRAMA
Regie: Kathryn Bigelow.
Hoofdrollen: John
Boyega,
Will Poulter en Algee
Smith.
DRAMA
Regie: Mike White
Hoofdrollen: Ben Stiller, Austin
Abrams
Ben Stiller zorgt voor een
heerlijk potje ergernis.
FOTO FILMDEPOT
DRAMA
Regie: Robin Campillo.
Hoofdrollen: Nahuel Perez
Biscayart en Adele Haenel.
- A.Z.