Navelstaarderij van een verongelijkte middenmoter Strijd vol passie tegen aids 7 Brandend actueel rassen- drama DETROIT Zonder dat zij er zelf om ge vraagd had, stond Kathryn Bigelow (65) onlangs mid den in een discussie over de vraag waarom zij als blanke vrouw de kans had gekregen een film over rassenrellen in Amerika te maken. Had de film Detroit niet door een Afro-Amerikaanse regisseur gemaakt moeten worden? De regisseur wil zich liever niet mengen in dit dispuut. Gedecideerd: „Misschien was ik op het eerste ge zicht niet de juiste persoon om deze film te maken. Maar niemand anders heeft gedurende de afgelopen halve eeuw het initiatief genomen om dit verhaal te vertellen." Bigelow, een vrouw met de blik van een havik die niet terugdeinst voor stevige geweldsscènes in haar werk, somt voor de zekerheid even de voor geschiedenis van haar film op. „Detroit is bedacht door Mark Boal, de scena rist met wie ik al jaren werk. Hij kwam met het idee om deze huiveringwek kende gebeurtenissen te verfilmen." De film Detroit speelt zich af tijdens de rassenrellen in 1967. In de autostad heerst een nerveuze sfeer, bijna een staat van beleg. Een groep politieman nen dringt in dit tumult een motel binnen vanwaaruit geschoten zou zijn. Zij arresteren en ondervragen een groep zwarte jongeren en ook met de persoonlijke omstandig heden van de jongeren die later wor den gearresteerd. Daarom zitten in de film ook enkele bandleden van de groep The Dramatics die op het punt van doorbreken staat. De avond in dat motel zet hun hele toekomst op het spel." Ik wil de kijker kennis laten maken met de angst en chaos in de straten twee blanke meisjes. Drie van de jon gens worden gedood, volgens het poli tierapport omdat zij zich agressief ge droegen. Tijdens het proces worden de verdachte agenten vrijgesproken. „Toen ik dit verhaal, dat ik eerlijk gezegd niet kende, las, was ik verbijs terd", vertelt Bigelow in Londen. „Er is in vijftig jaar kennelijk niets veran derd in de Amerikaanse samenleving. Nog steeds worden blanke agenten in Amerika vrijgesproken na het dood schieten van zwarte verdachten. Zoals onlangs in Missouri." Om het verhaal van Detroit zo helder mogelijk te vertellen koos Bigelow, die in haar carrière nooit controversiële onderwerpen uit de weg is gegaan, voor een aanpak waarbij documentai reachtige beelden dominant zijn. De kijkers zitten midden in de actie en voelen de paniek van de betrokkenen tot in hun vezels. Het is een methode die Bigelow in haar twee vorige films - The Hurt Loc ker en Zero Dark Thirty (over de aan houding van Osama bin Laden) - ook hanteerde. Met enige goede wil kun nen deze drie films als een kritische trilogie over de handel en wandel van de Amerikaanse overheid worden be schouwd. Bigelow: „De inhoud bepaalt altijd de vorm van mijn films. In Detroit wilde ik de kijker eerst kennis laten maken met de toen heersende chaos en angst in de straten, maar Racisme De regisseur is het ermee eens dat 'Detroit' een schandvlek in de Ameri kaanse geschiedenis is die nooit verge ten mag worden. „De film laat deels zien dat racisme in bepaalde Ameri kaanse politiekorpsen kennelijk on uitroeibaar is. Daarom is het relevant om het verhaal nu aan de vergetelheid te ontrukken." Voor veel van haar seksegenoten in Hollywood is Bigelow een lichtend voorbeeld. Hoewel zij eerst schilder in New York wilde worden, heeft zij een imposant lijstje titels op haar naam staan. Zij won als eerste vrouwelijke regisseur een Oscar (voor The Hurt LockerIn de discussie over vrouwen in Hollywood duikt haar naam altijd op. Ook dit jaar weer, toen haar collega Patty Jenkins als eerste vrouw een gi gantisch budget kreeg voor de actie film Wonder Woman. „Ik ben heel blij om het succes van die film, die ik ove rigens nog niet heb gezien. Ik hoop dat de film tot meer kansen voor vrouwen leidt. Tot nu toe gaat alles wat mij be treft veel te traag." Brad's Status Die arme westerse man: succes en zelfrespect zijn anno 2017 geen kwestie van vlees naar binnen sleuren en je succesvol voortplan ten. Nee, er is nu meer voor nodig om je een echte vent te voelen. Brad uit Sacramento baalt dat hij geen geslaagd man geworden is. Zijn studiemaatjes hebben, in tegenstelling tot deze middenmo ter, wél een privéjet, jonge min naressen of nationale bekendheid. Brads sluimerende onvrede komt tot ontploffing tijdens bezoeken aan universiteiten met zijn zoon. Terwijl zoonlief op het punt staat belangrijke toekomstbeslissingen te nemen, heeft zijn middelbare vader last van een ernstig geval van navelstaarderij. Je tenen trek ken zo krom als menselijkerwijs mogelijk is - en dat is natuurlijk precies de bedoeling. Zo'n rol past bij de gedrongen Ben Stiller, die perfect de verongelijkte ziel kan vertolken. Natuurlijk is alles enorm vet aangezet, maar dat maakt 'lekker ergeren' alleen maar leuker. Toch is de prachtig naturel acterende filmzoon Austin Abrams stiekem de werkelijke ster in dit talige, komische drama. - Marieke Nieuwdorp 120 BPM De Franse Oscarinzending 120 BPM - volledige titel: 120 batte- mentspar minute - speelt zich afin 1992, als de aidsepidemie in volle hevigheid woedt. In Parijs vor men besmette jongeren de actie groep ACT UP. Zij vallen autori teiten en bedrijven lastig door vertegenwoordigers met nep- bloed te besmeuren om duidelijk te maken dat het aidsprobleem niet verborgen mag blijven. Regisseur Robin Campillo, zelf aidsactivist, verwerkte eigen ervaringen in 120 BPM. Het is een deels wanhopige film over jonge ren die niets te verliezen hebben en hun lichaam gebruiken als protestmiddel. De film zit vol vergaderingen over de strategie van ACT UP. Wie zijn instemming met een voorstel wil betuigen knipt met de vingers, wat de vaak emotio nele vergaderingen ten goede komt. 120 BMP is een film zonder ster ren, maar bevat authentiek over komende jongeren die hun strijd vol passie voeren. Hun solidariteit in die strijd ontroert. donderdag 28 september 2017 De film speelt zich af tijdens rassenrellen in Detroit in 1967. FOTO FILMDEPÓT Ab Zagt Hoe relevant kan een film zijn die een rassenincident behandelt van 50 jaar gele den? Regisseur Kathryn Bi gelow bewijst dat de in houd van haar film Detroit zeker nog brandend actu eel is. Zij zoomt in op een uit de hand gelopen politie actie tijdens rellen in de jaren 60 in Detroit, waarbijenkele onschuldige zwarte jongeren op weer zinwekkende wijze werden geïntimideerd, vernederd en met de dood bedreigd. Voor enkelen liep het zelfs fataal af. Bigelow is de juiste persoon om een der gelijke film over een waar- gebeurd drama te recon strueren. Zij bewees dat al in de oorlogsfilms The Hurt Locker en Zero Dark Thirty. Ook deze film is weer een pakkend en verbijsterend actueel drama. Detroit speelt zich groten deels af in een hotel tijdens de vijf dagen durende on lusten in 1967 in deze auto- stad. Als enkele agenten menen dat er vanuit een hotelkamer op hen is ge schoten worden enkele jonge zwarte gasten - en twee blanke meisjes - aan gehouden en met de dood bedreigd door de racisti sche politiemensen. De afloop - met een rechtszaak tegen de ver dachte politiemensen - zal bij de kijker vooral woede oproepen. Daar zorgt de intense aanpak van Bige low wel voor. - A.Z. DRAMA Regie: Kathryn Bigelow. Hoofdrollen: John Boyega, Will Poulter en Algee Smith. DRAMA Regie: Mike White Hoofdrollen: Ben Stiller, Austin Abrams Ben Stiller zorgt voor een heerlijk potje ergernis. FOTO FILMDEPOT DRAMA Regie: Robin Campillo. Hoofdrollen: Nahuel Perez Biscayart en Adele Haenel. - A.Z.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 51