'Zeker weten dat David deze mentale test doorstaat' De op Sepang m MENSEN MET INTERNET GA NAARG™ 24 e_a PC De binding met de lokale fans? Eve nementen rondom de Formule t- race, om meer mensen te trekken? Voor Ecclestone was daar geen en kele aanleiding toe. „Het was prachtig om hier naar mannen als Hamilton en Vettel te kijken, maar Formule 1 zou niet alleen om twin tig auto's en één race moeten draaien", zo uitte circuit-directeur Tan Sri Azman Yahya deze week stevige kritiek in de Malay Mail De sport moet volgens hem veel toe gankelijker worden voor de fans. Gruwelen Laat dat nu precies de insteek zijn van Liberty Mediahet Amerikaanse bedrijf dat begin dit jaar de macht overnam van Ecclestone. Lege tri bunes, bij Liberty gruwelen ze er van. De sport moet daarom juist naar het volk. Liefst zelfs op straten- circuits in het hart van een metro pool en niet op tachtig kilometer rijden van Kuala Lumpur. Allemaal logische voornemens, al hebben de coureurs zelf er nauwe lijks een boodschap aan. Die be treuren het juist zonder uitzonde ring dat Sepang - met zijn hitte en dikwijls natte omstandigheden re gelmatig decor voor spektakel - ver dwijnt. „Deze race is een van de zwaarste, zo niet de zwaarste van de kalender", aldus Lewis Hamilton, die vorig jaar met nog zestien rond jes te rijden als leider in Maleisië op moest geven toen zijn Mercedes vlam vatte. „Het zal niet meevallen een race te vinden die net zo uitda gend is als deze, ook vanwege de hitte en hoge luchtvochtigheid." De 1-7 thuisnederlaag tegen PSV, het was geen unicum. Drie keer eerder verloor FC Utrecht in stadion Galgenwaard met die cijfers. Stefan Postma (40) herinnert zich de bewuste 31 au gustus 1997 tegen Ajax nog goed. „Al heb ik wel vaker in mijn car rière meer dan vijf keer de bal uit het net moeten halen. Vreselijk. Ik zou liegen als ik zeg dat het niet in je koppie gaat mee spelen", stelt de keeperstrainer van FC Utrecht. „Elke tegengoal is vervelend, maar zo veel als David Jensen (foto) de afgelopen week heeft moeten incasseren, daar kun je een deukje van oplopen. Dit is een mentale test. Zeker weten dat hij die doorstaat." Jan Willem van Ede (54) verloor in zijn lange loopbaan zelfs twee keer met 1-7 in stadion Galgen waard: in 1984 van AZ en 1989 van PSV. „Krab de wonden maar weer open", grapt de 54-jarige Utrech ter. „Wij zaten toen in een veel mindere fase dan het huidige FC Utrecht. Tot FC Twente prees ie dereen ze de hemel in. Ik zag deze nederlagen ook totaal niet aanko men. Zeker tegen PSV had het heel anders kunnen lopen, want in de eerste helft was Utrecht helemaal niet minder. Cyriel Dessers had vlak voor rust nog een kans op de 2-2. Was die gevallen, dan was dit helemaal niet gebeurd." Postma vindt dat zijn Deense pupil het zichzelf niet al te zwaar aan moet rekenen. „Als je zeven keer gepasseerd wordt, speel je niet goed. Maar hij heeft geen blunders gemaakt", aldus Postma, die verwacht dat Jensen er komend weekeinde in Arnhem mentaal wel weer klaar voor is. „Er is nu maar één gevaar: dat hij zich té graag wil revancheren en be wijzen, waardoor hij te gek gaat doen. Het is aan ons hem daarvoor te behoeden." Wie wegrijdt van de luchthaven van Kuala Lumpur kan er deze da gen niet omheen. De enorme recla meborden tussen de palmbomen, met de aankondiging: FiNALE! Nog één keer racet de koningsklasse over het asfalt van het Sepang-cir- cuit en dan is het over. Na amper twintig jaar komt het eerste tropische hoofdstuk van het tijdperk onder Bernie Ecclestone alweer ten einde. In 1999 was Ma leisië het eerste land dat in ruil voor een flinke smak geld wel wat posi tieve aandacht kon gebruiken door middel van een wereldwijd sport evenement. Na Maleisië kochten China, Bahrein, Singapore, Turkije, Zuid-Korea, Abu Dhabi, India, Rus land en Azerbeidzjan zich in. En net als Maleisië binnenkort, zijn Turkije, Zuid-Korea en India nu al weer van de kalender verdwenen. De reden in Maleisië? Poen. Voor de regering bleek het simpelweg niet meer rendabel om jaar na t jaar miljoenen aan voortdu rend oplopende organisatie- gelden te blijven pompen in een race waar in eigen land steeds minder volk warm voor liep. Bovendien bleek er behalve Mercedes-sponsor Petronas geen enkel ander Maleisisch bedrijf daadwerkelijk geïnte resseerd om financieel in te stappen. Wat ook niet meehielp: de locatie, Het zal niet meevallen een race te vinden die net zo uitdagend is x als deze, ook vanwege de hitte "V en hoge luchtvochtigheid op dik tachtig kilometer van de hoofdstad Kuala Lumpur. Sepang was de blauwdruk voor wat in de laatste twee decennia onder Eccles tone min of meer de nieuwe stan daard werd in de Formule 1. Een splinternieuw door zijn favoriete architect Hermann Tilke ontwor pen circuit, dicht bij een vliegveld. Praktisch voor een rondreizend cir cus, maar zelfs voor de Maleisische racefan nog in de middle of nowhere. SCHAKEL UW TV IN OP SBS6 EN GA NAAR TELETEKSTPAGINA donderdag 28 september 2017 -4 Het circuit van Sepang, hier met al zijn Aziatische grandeur, is nog één keer het decor voor de koningsklasse van de auto sport. FOTO GETTY IMAGES In de laatste twee duels incas seerde FC Utrecht-doelman David Jensen elf goals (4-1 bij FC Twente, 1-7 tegen PSV). Wat doet dat met een keeper? Ido Dijkstra Utrecht Heineken De Formule 1 bezoekt voor het laatst Maleisië, in 1999 nog de eerste tropische locatie. Erg rendabel werd de race nooit, maar geliefd was het circuit wel onder de coureurs. Arjan Schouten Kuala Lumpur nale race - Lewis Hamilton MENSEN ZONDER INTERNET DIE WEL DE ALLEREERLIJKSTE REVIEWS WILLEN LEZEN GA NAAR TELETEKST

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 24