'Zeker weten dat
David deze mentale
test doorstaat'
De
op Sepang
m
MENSEN MET INTERNET GA NAARG™
24
e_a
PC
De binding met de lokale fans? Eve
nementen rondom de Formule t-
race, om meer mensen te trekken?
Voor Ecclestone was daar geen en
kele aanleiding toe. „Het was
prachtig om hier naar mannen als
Hamilton en Vettel te kijken, maar
Formule 1 zou niet alleen om twin
tig auto's en één race moeten
draaien", zo uitte circuit-directeur
Tan Sri Azman Yahya deze week
stevige kritiek in de Malay Mail De
sport moet volgens hem veel toe
gankelijker worden voor de fans.
Gruwelen
Laat dat nu precies de insteek zijn
van Liberty Mediahet Amerikaanse
bedrijf dat begin dit jaar de macht
overnam van Ecclestone. Lege tri
bunes, bij Liberty gruwelen ze er
van. De sport moet daarom juist
naar het volk. Liefst zelfs op straten-
circuits in het hart van een metro
pool en niet op tachtig kilometer
rijden van Kuala Lumpur.
Allemaal logische voornemens, al
hebben de coureurs zelf er nauwe
lijks een boodschap aan. Die be
treuren het juist zonder uitzonde
ring dat Sepang - met zijn hitte en
dikwijls natte omstandigheden re
gelmatig decor voor spektakel - ver
dwijnt. „Deze race is een van de
zwaarste, zo niet de zwaarste van de
kalender", aldus Lewis Hamilton,
die vorig jaar met nog zestien rond
jes te rijden als leider in Maleisië op
moest geven toen zijn Mercedes
vlam vatte. „Het zal niet meevallen
een race te vinden die net zo uitda
gend is als deze, ook vanwege de
hitte en hoge luchtvochtigheid."
De 1-7 thuisnederlaag tegen PSV,
het was geen unicum. Drie keer
eerder verloor FC Utrecht in
stadion Galgenwaard met
die cijfers. Stefan
Postma (40) herinnert
zich de bewuste 31 au
gustus 1997 tegen Ajax
nog goed. „Al heb ik
wel vaker in mijn car
rière meer dan vijf keer de
bal uit het net moeten halen.
Vreselijk. Ik zou liegen als ik zeg
dat het niet in je koppie gaat mee
spelen", stelt de keeperstrainer
van FC Utrecht. „Elke tegengoal is
vervelend, maar zo veel als David
Jensen (foto) de afgelopen week
heeft moeten incasseren, daar kun
je een deukje van oplopen. Dit is
een mentale test. Zeker weten dat
hij die doorstaat."
Jan Willem van Ede (54) verloor
in zijn lange loopbaan zelfs twee
keer met 1-7 in stadion Galgen
waard: in 1984 van AZ en 1989 van
PSV. „Krab de wonden maar weer
open", grapt de 54-jarige Utrech
ter. „Wij zaten toen in een veel
mindere fase dan het huidige FC
Utrecht. Tot FC Twente prees ie
dereen ze de hemel in. Ik zag deze
nederlagen ook totaal niet aanko
men. Zeker tegen PSV had het
heel anders kunnen lopen, want
in de eerste helft was
Utrecht helemaal niet
minder. Cyriel Dessers
had vlak voor rust nog
een kans op de 2-2.
Was die gevallen, dan
was dit helemaal niet
gebeurd."
Postma vindt dat zijn
Deense pupil het zichzelf niet al
te zwaar aan moet rekenen. „Als je
zeven keer gepasseerd wordt,
speel je niet goed. Maar hij heeft
geen blunders gemaakt", aldus
Postma, die verwacht dat Jensen
er komend weekeinde in Arnhem
mentaal wel weer klaar voor is. „Er
is nu maar één gevaar: dat hij zich
té graag wil revancheren en be
wijzen, waardoor hij te gek gaat
doen. Het is aan ons hem daarvoor
te behoeden."
Wie wegrijdt van de luchthaven
van Kuala Lumpur kan er deze da
gen niet omheen. De enorme recla
meborden tussen de palmbomen,
met de aankondiging: FiNALE! Nog
één keer racet de koningsklasse
over het asfalt van het Sepang-cir-
cuit en dan is het over.
Na amper twintig jaar komt het
eerste tropische hoofdstuk van het
tijdperk onder Bernie Ecclestone
alweer ten einde. In 1999 was Ma
leisië het eerste land dat in ruil voor
een flinke smak geld wel wat posi
tieve aandacht kon gebruiken door
middel van een wereldwijd sport
evenement. Na Maleisië kochten
China, Bahrein, Singapore, Turkije,
Zuid-Korea, Abu Dhabi, India, Rus
land en Azerbeidzjan zich in. En
net als Maleisië binnenkort, zijn
Turkije, Zuid-Korea en India nu al
weer van de kalender verdwenen.
De reden in Maleisië? Poen. Voor
de regering bleek het simpelweg
niet meer rendabel om jaar na t
jaar miljoenen aan voortdu
rend oplopende organisatie-
gelden te blijven pompen in
een race waar in eigen land
steeds minder volk warm voor
liep. Bovendien bleek er behalve
Mercedes-sponsor Petronas
geen enkel ander Maleisisch
bedrijf daadwerkelijk geïnte
resseerd om financieel
in te stappen.
Wat ook niet
meehielp: de locatie,
Het zal niet meevallen een race
te vinden die net zo uitdagend is
x als deze, ook vanwege de hitte
"V en hoge luchtvochtigheid
op dik tachtig kilometer van de
hoofdstad Kuala Lumpur. Sepang
was de blauwdruk voor wat in de
laatste twee decennia onder Eccles
tone min of meer de nieuwe stan
daard werd in de Formule 1. Een
splinternieuw door zijn favoriete
architect Hermann Tilke ontwor
pen circuit, dicht bij een vliegveld.
Praktisch voor een rondreizend cir
cus, maar zelfs voor de Maleisische
racefan nog in de middle of nowhere.
SCHAKEL UW TV IN OP SBS6 EN GA NAAR TELETEKSTPAGINA
donderdag 28 september 2017
-4 Het circuit van Sepang, hier
met al zijn Aziatische grandeur,
is nog één keer het decor voor
de koningsklasse van de auto
sport. FOTO GETTY IMAGES
In de laatste twee duels incas
seerde FC Utrecht-doelman
David Jensen elf goals (4-1 bij
FC Twente, 1-7 tegen PSV). Wat
doet dat met een keeper?
Ido Dijkstra
Utrecht
Heineken
De Formule 1 bezoekt voor het
laatst Maleisië, in 1999 nog de
eerste tropische locatie. Erg
rendabel werd de race nooit,
maar geliefd was het circuit wel
onder de coureurs.
Arjan Schouten
Kuala Lumpur
nale race
- Lewis Hamilton
MENSEN ZONDER
INTERNET DIE WEL
DE ALLEREERLIJKSTE
REVIEWS WILLEN LEZEN
GA NAAR TELETEKST