E 17
Topman FrieslandCampina weg
v6oel< nVuw l^eristVeis
Roelof Joosten, sinds 2015 top
man van FrieslandCampina,
gooit de handdoek in de ring.
Joostens opvolger loopt zich al
warm: het is de 46-jarige Hein
Schumacher, de huidige finan
cieel directeur. Hij begint op 1
januari volgend jaar. Waarom
Joosten er al na twee en een
halfjaar mee stopt, is niet be
kend. Joosten is sinds 2004
werkzaam bij het zuivelcon
cern. „Met Schumacher hebben
we een ervaren leider uit eigen
huis", luide het korte commen
taar van de raad van commissa
rissen op de opvolgingskwes
tie. In de wandelgangen gaat
het gerucht dat het vertrek van
Joosten een uitvloeisel is van
een wereldwijde reorganisatie
die vier weken geleden is aan
gekondigd.
Schumacher is sinds begin 2015
als bestuurder aan Friesland
Campina verbonden. Hij
werkte eerder voor Heinz in
Nederland, de Verenigde Sta
ten, het Verenigd Koninkrijk en
China.
vliegen, moet het voor Robin en
zijn generatiegenoten 'normaal'
worden voor een paar dagen heen
en weer naar de VS te vliegen.
Dat je met een budgetvlieger
vliegt, merk je vooral tijdens de
reis, en dan met name aan het
eten en drinken. Je krijgt bij Nor
wegian namelijk niks als je er niet
voor betaalt - nog geen glaasje
water. Of dat erg is? Het is maar
hoe je het bekijkt.
Vernuft
De warme maaltijd - die je alleen
kunt krijgen als je 'm 72 uur van
tevoren reserveert en die inclu
sief drank en aanverwanten zo'n
30 euro kost - is namelijk niet per
se een wonder van culinair ver
nuft. Het ontbijt ziet er uit alsof
het vliegtuig net drie noodlan
dingen op rij heeft gemaakt.
Voor passagiers die geen maal
tijd hebben besteld, zijn er an
dere opties. Ze kunnen zelf mee
gebracht voedsel nuttigen - alles
behalve alcohol mag mee aan
boord. Wie dat te veel moeite
vindt, kan zich wenden tot het
touchscreen voor zijn neus, dat
ook toegang geeft tot het enter-
tainmentprogramma. In 'The
Snackbar', een digitaal keuze
menu, zijn de prijzen wat aan de
hoge kant. Cola voor 2,50 euro,
een bakje fruit voor 4,50 euro,
een sandwich voor 6 euro, enzo
voort.
Datzelfde geldt voor het in
checken van ruimbagage. Dat kan
bij een maatschappij als Nor
wegian zomaar 50 euro kosten op
een internationale vlucht, en dat
is meer dan een detail. Wie én
een grote koffer bij zich heeft én
aan boord wil eten, heen en
terug, is
ruim 150 euro kwijt. Een flink
deel van het prijsverschil met
concurrenten verdwijnt daarmee
als sneeuw voor de zon. Een rol-
koffertje mag overigens gratis
mee aan boord, met daarbij een
kleine tas. Het devies vooraf is
dus: denk goed na wat je wel, en
vooral ook wat je niet meeneemt.
Het systeem van betalen voor
extra's (ook oortjes en een deken
tje zijn niet gratis) heeft als voor
deel dat je niet betaalt voor over
bodige luxe. Als je het goedkoop
wilt houden, dan is het ook goed
koop. Bovendien bepaal je zelf
wanneer je je eten krijgt. Niet als
het karretje door het middenpad
gaat, maar als je er zelf zin in
hebt.
huurt, stuit op veel verzet. Zo
heeft Norwegian een Ierse doch
ter opgericht, volgens critici om
de Europese en Amerikaanse ar
beidswetten te omzeilen. Door
de constructie zouden de Noren
goedkoop Aziatisch personeel
kunnen inhuren, tegen veel la
gere lonen.
Vakbonden en concurrenten
zeggen dat de luchtvaart hiermee
de scheepvaart achterna gaat,
waar soms hele bemanningen
uit goedkope Filipino's bestaan.
Norwegian zelf zegt dat het in
Ierland zit om een plek binnen de
EU te hebben (Noorwegen hoort
daar niet bij) en dat het zijn per
soneel 'lokaal inhuurt'. „We heb
ben geen personeel in dienst dat
in Azië woont."
Accent
Dat kan allemaal waar zijn, maar
de mevrouw die ons via het ge
luidssysteem een goede reis
wenst, heeft op zijn best een ba
siscursusje Engels achter de rug,
zo vet is haar Aziatische accent.
De andere crewleden zien er ook
niet echt Noors of Iers uit. Aan de
andere kant: de Amerikaanse
rechter heeft de constructie afge
lopen winter na een lange juridi
sche procedure toegestaan.
Bovendien zullen weinig pas
sagiers de stewardess of piloot
naar hun paspoort vragen: zij
zien vooral een spotgoedkope
vlucht. Ze zetten een filmpje op,
doen hun (meegebrachte) oortjes
in en houden de euro's in
hun portemonnee. Op naar
New York.
De grote vraag in
luchtvaartland is of
Norwegian een
revolutie ontketent
als die van Ryanair
De voorlopige conclusie: een
prijsvechter die de oceaan over
vliegt, heeft potentie, in elk geval
voor mensen die voor een paar
dagen naar The States willen.
De concurrentie kijkt tanden
knarsend toe. Slechte verliezers?
Nou, de eerlijkheid gebiedt te
zeggen dat de reputatie van
Norwegian niet zonder krassen
is. Vooral de manier waarop
de prijsvechter personeel in-
Het samenvoegen
van De Friesland en
Zilveren Kruis is puur
gebaseerd op
kostenoverwegingen
Ryanair schrapt nog
veel meer vluchten
Ryanair haalt vanaf november
nog meer vluchten uit het
schema. De luchtvaartmaat
schappij dupeert nogmaals zo'n
400.000 reizigers. De Ierse
prijsvechter zet vanaf novem
ber tot en met maart slechts 375
van zijn 400 vliegtuigen in.
Volgens de maatschappij gaat
het om minder dan een vlucht
per dag die wordt geannuleerd.
Ryanair zegt dat er door vakan
ties te weinig piloten zijn. De
pilotenvakbonden stellen dat
piloten elders werk vinden.
donderdag 28 september 2017
AMERSFOORT
FOTO'S AFP/GETTY IMAGES
II
UITBREIDING
Bol.com heeft een nieuw distributiecentrum in Waalwijk in
gebruik genomen. Het pand meet zo'n acht voetbalvelden. De
webwinkel kan nu nog meer producten op dezelfde dag afleve
ren. Er kunnen 1 miljoen artikelen tegelijk op voorraad liggen.
Vakbond FNV is het niet eens
met de directie van moeder
concern Achmea om twee
takken van het bedrijf samen
te voegen wegens financiële
tegenvallers.
DUBLIN
reservering*-
kosten
Kerstreis Friesland Ameland Kerstreis Sauerland
gegarandeerd vertrek op 23/12 gegarandeerd vertrek op 23/12
o.a. Dokkum, Ameland, Pieterburen Verblijf in all-inclusive 3-sterrenhotel
va 499 va 469
S dagen oad.nl/BKNLI3 mi S dagen oad.nl/BKDEI4
Kerstreis Barcelona Costa Brava Kerst- en nieuwjaarsreis
o.a. Klooster Montserrat, S. Dali Museum Zuid-Tirol en Dolomieten
uitstekende verzorging in het hotel o.a. Merano, Verona en Bolzano
va.559 va. I I 29
8 dagen oad.nl/BKESOI 12 dagen oad.nl/BKIT02 qsb;
Boek nu op oad.nl/krant C. 0547 28 44 88 (ma-za)
of ga naar uw reisbureau
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. *oad.nl/voorwaarden (®- i