E 17 Topman FrieslandCampina weg v6oel< nVuw l^eristVeis Roelof Joosten, sinds 2015 top man van FrieslandCampina, gooit de handdoek in de ring. Joostens opvolger loopt zich al warm: het is de 46-jarige Hein Schumacher, de huidige finan cieel directeur. Hij begint op 1 januari volgend jaar. Waarom Joosten er al na twee en een halfjaar mee stopt, is niet be kend. Joosten is sinds 2004 werkzaam bij het zuivelcon cern. „Met Schumacher hebben we een ervaren leider uit eigen huis", luide het korte commen taar van de raad van commissa rissen op de opvolgingskwes tie. In de wandelgangen gaat het gerucht dat het vertrek van Joosten een uitvloeisel is van een wereldwijde reorganisatie die vier weken geleden is aan gekondigd. Schumacher is sinds begin 2015 als bestuurder aan Friesland Campina verbonden. Hij werkte eerder voor Heinz in Nederland, de Verenigde Sta ten, het Verenigd Koninkrijk en China. vliegen, moet het voor Robin en zijn generatiegenoten 'normaal' worden voor een paar dagen heen en weer naar de VS te vliegen. Dat je met een budgetvlieger vliegt, merk je vooral tijdens de reis, en dan met name aan het eten en drinken. Je krijgt bij Nor wegian namelijk niks als je er niet voor betaalt - nog geen glaasje water. Of dat erg is? Het is maar hoe je het bekijkt. Vernuft De warme maaltijd - die je alleen kunt krijgen als je 'm 72 uur van tevoren reserveert en die inclu sief drank en aanverwanten zo'n 30 euro kost - is namelijk niet per se een wonder van culinair ver nuft. Het ontbijt ziet er uit alsof het vliegtuig net drie noodlan dingen op rij heeft gemaakt. Voor passagiers die geen maal tijd hebben besteld, zijn er an dere opties. Ze kunnen zelf mee gebracht voedsel nuttigen - alles behalve alcohol mag mee aan boord. Wie dat te veel moeite vindt, kan zich wenden tot het touchscreen voor zijn neus, dat ook toegang geeft tot het enter- tainmentprogramma. In 'The Snackbar', een digitaal keuze menu, zijn de prijzen wat aan de hoge kant. Cola voor 2,50 euro, een bakje fruit voor 4,50 euro, een sandwich voor 6 euro, enzo voort. Datzelfde geldt voor het in checken van ruimbagage. Dat kan bij een maatschappij als Nor wegian zomaar 50 euro kosten op een internationale vlucht, en dat is meer dan een detail. Wie én een grote koffer bij zich heeft én aan boord wil eten, heen en terug, is ruim 150 euro kwijt. Een flink deel van het prijsverschil met concurrenten verdwijnt daarmee als sneeuw voor de zon. Een rol- koffertje mag overigens gratis mee aan boord, met daarbij een kleine tas. Het devies vooraf is dus: denk goed na wat je wel, en vooral ook wat je niet meeneemt. Het systeem van betalen voor extra's (ook oortjes en een deken tje zijn niet gratis) heeft als voor deel dat je niet betaalt voor over bodige luxe. Als je het goedkoop wilt houden, dan is het ook goed koop. Bovendien bepaal je zelf wanneer je je eten krijgt. Niet als het karretje door het middenpad gaat, maar als je er zelf zin in hebt. huurt, stuit op veel verzet. Zo heeft Norwegian een Ierse doch ter opgericht, volgens critici om de Europese en Amerikaanse ar beidswetten te omzeilen. Door de constructie zouden de Noren goedkoop Aziatisch personeel kunnen inhuren, tegen veel la gere lonen. Vakbonden en concurrenten zeggen dat de luchtvaart hiermee de scheepvaart achterna gaat, waar soms hele bemanningen uit goedkope Filipino's bestaan. Norwegian zelf zegt dat het in Ierland zit om een plek binnen de EU te hebben (Noorwegen hoort daar niet bij) en dat het zijn per soneel 'lokaal inhuurt'. „We heb ben geen personeel in dienst dat in Azië woont." Accent Dat kan allemaal waar zijn, maar de mevrouw die ons via het ge luidssysteem een goede reis wenst, heeft op zijn best een ba siscursusje Engels achter de rug, zo vet is haar Aziatische accent. De andere crewleden zien er ook niet echt Noors of Iers uit. Aan de andere kant: de Amerikaanse rechter heeft de constructie afge lopen winter na een lange juridi sche procedure toegestaan. Bovendien zullen weinig pas sagiers de stewardess of piloot naar hun paspoort vragen: zij zien vooral een spotgoedkope vlucht. Ze zetten een filmpje op, doen hun (meegebrachte) oortjes in en houden de euro's in hun portemonnee. Op naar New York. De grote vraag in luchtvaartland is of Norwegian een revolutie ontketent als die van Ryanair De voorlopige conclusie: een prijsvechter die de oceaan over vliegt, heeft potentie, in elk geval voor mensen die voor een paar dagen naar The States willen. De concurrentie kijkt tanden knarsend toe. Slechte verliezers? Nou, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de reputatie van Norwegian niet zonder krassen is. Vooral de manier waarop de prijsvechter personeel in- Het samenvoegen van De Friesland en Zilveren Kruis is puur gebaseerd op kostenoverwegingen Ryanair schrapt nog veel meer vluchten Ryanair haalt vanaf november nog meer vluchten uit het schema. De luchtvaartmaat schappij dupeert nogmaals zo'n 400.000 reizigers. De Ierse prijsvechter zet vanaf novem ber tot en met maart slechts 375 van zijn 400 vliegtuigen in. Volgens de maatschappij gaat het om minder dan een vlucht per dag die wordt geannuleerd. Ryanair zegt dat er door vakan ties te weinig piloten zijn. De pilotenvakbonden stellen dat piloten elders werk vinden. donderdag 28 september 2017 AMERSFOORT FOTO'S AFP/GETTY IMAGES II UITBREIDING Bol.com heeft een nieuw distributiecentrum in Waalwijk in gebruik genomen. Het pand meet zo'n acht voetbalvelden. De webwinkel kan nu nog meer producten op dezelfde dag afleve ren. Er kunnen 1 miljoen artikelen tegelijk op voorraad liggen. Vakbond FNV is het niet eens met de directie van moeder concern Achmea om twee takken van het bedrijf samen te voegen wegens financiële tegenvallers. DUBLIN reservering*- kosten Kerstreis Friesland Ameland Kerstreis Sauerland gegarandeerd vertrek op 23/12 gegarandeerd vertrek op 23/12 o.a. Dokkum, Ameland, Pieterburen Verblijf in all-inclusive 3-sterrenhotel va 499 va 469 S dagen oad.nl/BKNLI3 mi S dagen oad.nl/BKDEI4 Kerstreis Barcelona Costa Brava Kerst- en nieuwjaarsreis o.a. Klooster Montserrat, S. Dali Museum Zuid-Tirol en Dolomieten uitstekende verzorging in het hotel o.a. Merano, Verona en Bolzano va.559 va. I I 29 8 dagen oad.nl/BKESOI 12 dagen oad.nl/BKIT02 qsb; Boek nu op oad.nl/krant C. 0547 28 44 88 (ma-za) of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. *oad.nl/voorwaarden (®- i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17