Langer
doorwerken,
dames!
O
...nu je koffer en het eten nog
16
PSYCHOLOGELD
Een retourtje
naar de VS is in
het buitenland
veel goedkoper
dan in Nederland,
dankzij
prijsvechters.
Soms kost een
retourtje VS maar
250 euro. Maar
wat krijg je
daarvoor terug?
Galapagos
ASML
NN Group
Heineken
PRIJSVECHTERS INTERCONTINENTAAL
Vrouw zijn heeft zo zijn voordelen. We
kunnen onszelf met wat poeder en
lippenstift opkalefateren na een
nacht doorhalen en bij een lekke band is
hulp nooit ver weg. Nog veel leuker: we ont
vangen drie jaar langer AOW en pensioen.
Om de verzorgingsstaat betaalbaar te hou
den, is de leeftijd waarop we mogen stoppen
met werken gekoppeld aan de gemiddelde
levensverwachting. Nederlandse vrouwen
leven echter ruim drie jaar langer dan man
nen. Zo bezien zou het logisch zijn dat wij
dames ook een paar jaar later met pensioen
gaan dan onze hubbies.
Ik moest er aan denken toen ik las over
een referendum in Zwitserland. Daar gaan
vrouwen gek genoeg juist een jaar eerder
met pensioen, waarschijnlijk vanuit het ach
terhaalde idee dat het 'zwakke geslacht'
sneller is opgebrand. De Zwitsers kregen
zondag de kans om een einde te maken aan
die bizarre ongelijkheid, maar 53 procent
keerde zich tegen het plan om de pensioen
leeftijd van vrouwen op te
hogen van 64 naar 65 jaar.
Zolang vrouwen nog 20
procent minder verdienen
voor hetzelfde werk, heb-
Het ZOU ben ze recht op dat extra
Ionisch jaar AOW, redeneerden
onder meer de Zwitserse
zijn als we vakbonden. Dom, want
datzelfde argument kan
worden gebruikt om dat
penSIOen oneerlijke salarisverschil
aaan juist in stand te houden.
Vrouwen moeten niet
zeuren dat ze minder verdienen, ze krijgen
toch langer pensioen. Emancipatie geldt zo
wel voor de lusten als de lasten.
Wat jullie dames? Dan hebben we een paar
jaar extra om ons pensioengat te dichten.
Door deeltijdwerk, echtscheidingen en sala
risverschillen komen Nederlandse vrouwen
er nu vaak bekaaid af als ze eenmaal stoppen
met werken. Als we net wat langer doorwer
ken, hebben we een riantere oudedagsvoor
ziening. Ander voordeel: zodra die grijze he
ren achter de geraniums verdwijnen, kun
nen wij nog een paar jaar ongehinderd car
rière maken. Op de werkvloer lopen de ke
rels niet meer voor onze voeten, en thuis
zorgen ze er juist voor dat de boel op orde is.
Het breekt toch net wat lekkerder door dat
glazen plafond heen als je weet dat 's avonds
je prakje al op tafel staat.
Gek dat - bij mijn weten - nooit een politi
cus heeft gepleit voor een hogere pensi
oenleeftijd voor vrouwen. Misschien durven
ze hun vingers er niet aan te branden. Of
staan veel mannen er ook niet op dat wij lan
ger doorwerken. Ze ambiëren geen carrière
als huisman, genieten liever samen met ons
van hun oudedag. Dat is misschien niet heel
geëmancipeerd, maar lief is het wel.
aar staat hij dan,
buiten op de
stoep, met ach-
ter zich de gi
gantische ver-
trekterminal
van JFK Inter
national Airport. Voor zijn neus
heeft de medewerker van Nor
wegian Air een mobiele toonbank,
rechts naast hem een weegschaal
voor de bagage. „Dag, vliegt u met
Norwegian?", zegt hij tegen passa
giers die de vertrekhal naderen.
„Dan moet u hier inchecken."
Het is 20 graden, op deze sep-
temberavond in New York. Dat is
het probleem niet. Maar een beetje
vreemd is het natuurlijk wel. In
checken doe je anno 2017 meestal
mobiel, en anders toch op een net
jes aangegeven plaats in de ver
trekhal.
Niet bij Norwegian Air. Zie hier
een maatschappij die zijn plekje
nog moet veroveren. Een maat
schappij ook die door de geves
tigde orde niet wordt gepruimd. Er
gaat in de luchtvaartwereld geen
persconferentie voorbij of hun
naam valt. De bedrijven die van
oudsher de dienst uitmaken, zijn
op hun hoede.
De helft
Want Norwegian Air is goedkoper.
Wat heet: Norwegian Air is véél
goedkoper. Wie vanuit Europa
met een vliegtuig van de Noren
naar de VS vliegt, betaalt soms wel
de helft minder dan met traditio
nele maatschappijen. Met een
beetje geluk ga je voor 250 euro
heen en weer naar de Big Apple of
Chicago.
De manier waarop ze het doen is
niet onomstreden, daarover zo
meteen meer. Maar met de stunt
prijzen werpt Norwegian zich op
als dé frontsoldaat van een groei
end legertje prijsvechters op inter-
continentale routes. Met succes:
passagiersaantallen groeien met
miljoenen per jaar, de omzet steeg
vorig jaar met bijna 16 procent,
naar ruim 3 miljard euro. Deze zo
mer kocht de maatschappij liefst
110 Boeing 737's. Norwegian wil de
vliegfrequentie over de Atlanti
sche Oceaan nog veel verder op
voeren.
De grote vraag in luchtvaartland
is of deze bedrijven (met naast
Norwegian bijvoorbeeld ook
WOW Air uit IJsland en het van
uit Spanje opererende Level) voor
eenzelfde revolutie kunnen zor
gen als RyanAir en Easyjet een jaar
of twintig geleden in Europa de
den.
Om die vraag te kunnen beant
woorden, vloog deze krant met
Norwegian Air naar New York en
terug. Dat moest vanuit Stock
holm, de hoofdstad van Zweden.
Norwegian heeft voor interconti
nentale vluchten nog geen lan
dingsrechten op Schiphol, waar
mee het eerste nadeel van de
maatschappij voor Nederlandse
klanten meteen is genoemd. De
Noren hebben wel de ambitie uit
gesproken om tussen Schiphol en
de VS te willen vliegen, maar heb
ben daar nog geen gevolg aan ge
geven. Veel ruimte is er voorlopig
ook niet op Schiphol.
Dat de Nederlandse reiziger
daarmee wat misloopt, wordt vrij
snel duidelijk. Een reis met Nor
wegian wijkt op veel punten nogal
af van het stereotype budget-
vlucht. Dat begint al bij de plaat
sen van vertrek en aankomst.
Geen vliegveldjes in de provincie,
maar A-locaties - Stockholm Ar-
landa, JFK in New York. Op rede
lijk courante tijden, ook dat nog.
Beenruimte
Het toestel van dienst is een
Dreamliner van Boeing, een
nieuw en relatief ruim, licht en stil
toestel. De beenruimte is prima,
voor vliegtuigbegrippen. Het
vliegtuig is schoon, het personeel
vriendelijk. Of om te spreken met
Robin, de Zweedse jongen-met
paardenstaart die ondertussen in
de vliegtuigstoel ter linkerzijde is
gaan zitten: „Dit is perfect."
Robin moest voor een week
endje naar New York, een
vriend trouwde daar met
een Vietnamese schone.
Vrijdag vloog hij er
heen, zaterdag
ochtend stond hij
al ballonnen te 1
blazen. „Het re
tourtje kostte me 260
euro, ik heb een maand of
twee geleden geboekt."
De Zweed is nou precies zo'n ke
rel waar Norwegian het van moet
hebben. Jong, reislustig, vrienden
aan de andere kant van de wereld.
Zoals het dankzij Ryanair en Easy
jet 'normaal' is om voor een week
endje naar Riga of Barcelona te
Ik zie er best wat in om langer door te
werken dan mijn mannelijke collega's.
Reageren? economie@persgroep.nl
O
donderdag 28 september 2017
Het bedrijf
meldde voor
beurs dat het
vorderingen
maakt met een
middel tegen
eczeem.
De daling die
vorige week in
zette, lijkt gestuit
en omgebogen
in een stijging.
Ook de andere
financiële fond
sen Aegon, ING
en ABN Amro
deden het goed
op het Damrak.
De bierbrouwer
hoorde tot de
verliezers in de
AEX.
O
Sander van Mersbergen
Stockholm
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.