Langer doorwerken, dames! O ...nu je koffer en het eten nog 16 PSYCHOLOGELD Een retourtje naar de VS is in het buitenland veel goedkoper dan in Nederland, dankzij prijsvechters. Soms kost een retourtje VS maar 250 euro. Maar wat krijg je daarvoor terug? Galapagos ASML NN Group Heineken PRIJSVECHTERS INTERCONTINENTAAL Vrouw zijn heeft zo zijn voordelen. We kunnen onszelf met wat poeder en lippenstift opkalefateren na een nacht doorhalen en bij een lekke band is hulp nooit ver weg. Nog veel leuker: we ont vangen drie jaar langer AOW en pensioen. Om de verzorgingsstaat betaalbaar te hou den, is de leeftijd waarop we mogen stoppen met werken gekoppeld aan de gemiddelde levensverwachting. Nederlandse vrouwen leven echter ruim drie jaar langer dan man nen. Zo bezien zou het logisch zijn dat wij dames ook een paar jaar later met pensioen gaan dan onze hubbies. Ik moest er aan denken toen ik las over een referendum in Zwitserland. Daar gaan vrouwen gek genoeg juist een jaar eerder met pensioen, waarschijnlijk vanuit het ach terhaalde idee dat het 'zwakke geslacht' sneller is opgebrand. De Zwitsers kregen zondag de kans om een einde te maken aan die bizarre ongelijkheid, maar 53 procent keerde zich tegen het plan om de pensioen leeftijd van vrouwen op te hogen van 64 naar 65 jaar. Zolang vrouwen nog 20 procent minder verdienen voor hetzelfde werk, heb- Het ZOU ben ze recht op dat extra Ionisch jaar AOW, redeneerden onder meer de Zwitserse zijn als we vakbonden. Dom, want datzelfde argument kan worden gebruikt om dat penSIOen oneerlijke salarisverschil aaan juist in stand te houden. Vrouwen moeten niet zeuren dat ze minder verdienen, ze krijgen toch langer pensioen. Emancipatie geldt zo wel voor de lusten als de lasten. Wat jullie dames? Dan hebben we een paar jaar extra om ons pensioengat te dichten. Door deeltijdwerk, echtscheidingen en sala risverschillen komen Nederlandse vrouwen er nu vaak bekaaid af als ze eenmaal stoppen met werken. Als we net wat langer doorwer ken, hebben we een riantere oudedagsvoor ziening. Ander voordeel: zodra die grijze he ren achter de geraniums verdwijnen, kun nen wij nog een paar jaar ongehinderd car rière maken. Op de werkvloer lopen de ke rels niet meer voor onze voeten, en thuis zorgen ze er juist voor dat de boel op orde is. Het breekt toch net wat lekkerder door dat glazen plafond heen als je weet dat 's avonds je prakje al op tafel staat. Gek dat - bij mijn weten - nooit een politi cus heeft gepleit voor een hogere pensi oenleeftijd voor vrouwen. Misschien durven ze hun vingers er niet aan te branden. Of staan veel mannen er ook niet op dat wij lan ger doorwerken. Ze ambiëren geen carrière als huisman, genieten liever samen met ons van hun oudedag. Dat is misschien niet heel geëmancipeerd, maar lief is het wel. aar staat hij dan, buiten op de stoep, met ach- ter zich de gi gantische ver- trekterminal van JFK Inter national Airport. Voor zijn neus heeft de medewerker van Nor wegian Air een mobiele toonbank, rechts naast hem een weegschaal voor de bagage. „Dag, vliegt u met Norwegian?", zegt hij tegen passa giers die de vertrekhal naderen. „Dan moet u hier inchecken." Het is 20 graden, op deze sep- temberavond in New York. Dat is het probleem niet. Maar een beetje vreemd is het natuurlijk wel. In checken doe je anno 2017 meestal mobiel, en anders toch op een net jes aangegeven plaats in de ver trekhal. Niet bij Norwegian Air. Zie hier een maatschappij die zijn plekje nog moet veroveren. Een maat schappij ook die door de geves tigde orde niet wordt gepruimd. Er gaat in de luchtvaartwereld geen persconferentie voorbij of hun naam valt. De bedrijven die van oudsher de dienst uitmaken, zijn op hun hoede. De helft Want Norwegian Air is goedkoper. Wat heet: Norwegian Air is véél goedkoper. Wie vanuit Europa met een vliegtuig van de Noren naar de VS vliegt, betaalt soms wel de helft minder dan met traditio nele maatschappijen. Met een beetje geluk ga je voor 250 euro heen en weer naar de Big Apple of Chicago. De manier waarop ze het doen is niet onomstreden, daarover zo meteen meer. Maar met de stunt prijzen werpt Norwegian zich op als dé frontsoldaat van een groei end legertje prijsvechters op inter- continentale routes. Met succes: passagiersaantallen groeien met miljoenen per jaar, de omzet steeg vorig jaar met bijna 16 procent, naar ruim 3 miljard euro. Deze zo mer kocht de maatschappij liefst 110 Boeing 737's. Norwegian wil de vliegfrequentie over de Atlanti sche Oceaan nog veel verder op voeren. De grote vraag in luchtvaartland is of deze bedrijven (met naast Norwegian bijvoorbeeld ook WOW Air uit IJsland en het van uit Spanje opererende Level) voor eenzelfde revolutie kunnen zor gen als RyanAir en Easyjet een jaar of twintig geleden in Europa de den. Om die vraag te kunnen beant woorden, vloog deze krant met Norwegian Air naar New York en terug. Dat moest vanuit Stock holm, de hoofdstad van Zweden. Norwegian heeft voor interconti nentale vluchten nog geen lan dingsrechten op Schiphol, waar mee het eerste nadeel van de maatschappij voor Nederlandse klanten meteen is genoemd. De Noren hebben wel de ambitie uit gesproken om tussen Schiphol en de VS te willen vliegen, maar heb ben daar nog geen gevolg aan ge geven. Veel ruimte is er voorlopig ook niet op Schiphol. Dat de Nederlandse reiziger daarmee wat misloopt, wordt vrij snel duidelijk. Een reis met Nor wegian wijkt op veel punten nogal af van het stereotype budget- vlucht. Dat begint al bij de plaat sen van vertrek en aankomst. Geen vliegveldjes in de provincie, maar A-locaties - Stockholm Ar- landa, JFK in New York. Op rede lijk courante tijden, ook dat nog. Beenruimte Het toestel van dienst is een Dreamliner van Boeing, een nieuw en relatief ruim, licht en stil toestel. De beenruimte is prima, voor vliegtuigbegrippen. Het vliegtuig is schoon, het personeel vriendelijk. Of om te spreken met Robin, de Zweedse jongen-met paardenstaart die ondertussen in de vliegtuigstoel ter linkerzijde is gaan zitten: „Dit is perfect." Robin moest voor een week endje naar New York, een vriend trouwde daar met een Vietnamese schone. Vrijdag vloog hij er heen, zaterdag ochtend stond hij al ballonnen te 1 blazen. „Het re tourtje kostte me 260 euro, ik heb een maand of twee geleden geboekt." De Zweed is nou precies zo'n ke rel waar Norwegian het van moet hebben. Jong, reislustig, vrienden aan de andere kant van de wereld. Zoals het dankzij Ryanair en Easy jet 'normaal' is om voor een week endje naar Riga of Barcelona te Ik zie er best wat in om langer door te werken dan mijn mannelijke collega's. Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 28 september 2017 Het bedrijf meldde voor beurs dat het vorderingen maakt met een middel tegen eczeem. De daling die vorige week in zette, lijkt gestuit en omgebogen in een stijging. Ook de andere financiële fond sen Aegon, ING en ABN Amro deden het goed op het Damrak. De bierbrouwer hoorde tot de verliezers in de AEX. O Sander van Mersbergen Stockholm Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16