Gezondheidsraad: Vaccineer kwetsbare baby tegen rotavirus Brussel stelt nieuw grens- en asielbeleid voor EUWS 11 Onderzoeksleider politie waarschuwt voor vervuilde scheepsbrandstof Bij een grootschalige politieactie zijn deze week zo'n dertig schepen, vrachtwagens en treinen geïnspecteerd, vanwege brandstof- zwendel. Het vermoeden rijst dat handelaren chemische stoffen door de brandstof mengen. Politiechef Henk van de Bilt houdt tijdelijk kan toor in een bureau naast de Volkeraksluizen, een druk binnenvaartknoop- punt tussen de havens van Antwer pen en Rotterdam, vlakbij de histori sche vestingstad Willemstad. Een idyllisch plaatje, maar de leider van de politieactie Zwarte Stromen ziet het decor van een groot gifschandaal. Op zijn computerscherm staat een schema, een lijst namen met daar achter getallen. Allemaal chemische stoffen die zijn aangetroffen in een vracht scheepsbrandstof. Sommige horen er in, maar het laboratorium heeft ook vreemde ingrediënten ge vonden. Van de Bilt noemt pcb's, stoffen die al meer dan twintig jaar verboden zijn vanwege hun giftig heid. „Die horen er gewoon niet in." Pcb's hebben als eigenschap dat ze bij verbranding giftiger worden. „Het wordt in brandstof gegooid, en via de schoorsteen de wereld in geblazen." Brandstofhandelaren en afvalbe drijven zijn verantwoordelijk, meent de onderzoeksleider. Het gaat om chemicaliënresten die voor afvalbe drijven duur zijn om te verwerken. „Omdat ze niet zomaar verbrand mo gen worden." Door ze in scheeps brandstof te mengen, komen zij er goedkoop vanaf. De perikelen rondom de brandstof zijn volgens Van de Bilt veel groter dan de eiercri- Er worden allerlei gevaarlijke stoffen de lucht in geslingerd sis rond fipronil. „Ik snap het wel, want eieren liggen in iedere koelkast. Bijna niemand heeft ooit scheeps brandstof gezien. Ondertussen wor den allerlei gevaarlijke stoffen de lucht in geslingerd. Slecht voor het milieu, slecht voor mensen. Het gaat om kankerverwekkende stoffen. Kanker kan zich na jaren openbaren. Zie de daders dan nog maar eens te achterhalen." Zo'n zestig agenten van de Dienst Infrastructuur van de landelijke een heid en mensen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wachtten deze week een kleine der tig binnenvaartschepen, tankwagens en treinen op met aan boord vermoe delijk vuile olie. Hoofdkwartier van de actie Zwarte Stromen is bij de Vol keraksluizen. Vanuit dat politiebu reau werd bepaald welk schip, vrachtwagen of trein een controle moest ondergaan. Naast controles in Duitsland kijken ook Portugese, Franse en Spaanse agenten mee. „Het is Europese problematiek waarvoor in die landen nog te weinig aandacht is." De doelwitten zijn geselecteerd na analyse van de ladinglijsten en de bedrijven waar de vracht vandaan komt. „De schippers weten vaak niet precies wat ze aan boord hebben. Of willen het niet weten." Lading smurrie Op het oog is ook niets geks te zien aan de lading zwarte smurrie. „In de documentatie staan gegevens als vlampunt en stroperigheid van de brandstof genoemd. Dat kunnen in dicatoren zijn om te zeggen 'dit lijkt niet te kloppen'." Of het echt niet klopt, moet blijken uit monsters van de lading. Het kan weken duren voordat het laboratorium uitslagen geeft. Volgens Van de Bilt zijn aan wijzingen gevonden om nieuwe on derzoeken naar bedrijven te openen. Van de Bilt en zijn team jagen al ja ren op de afvalzwendelaars. Onder de naam Andante zijn de afgelopen ja ren diverse onderzoeken geweest van de politie en de ILT naar afvalverwer kingsbedrijven en brandstofhande laren. Dat resulteerde in boetes. De zwaarste straf tot nu toe was een boete van een half miljoen die het bedrijf AVR Industrial Waste moest betalen in 2016. Vaak gaat het om fouten in de administratie. Het daadwerkelijk wegmengen van che misch afval in scheepsbrandstof is voor de politie moeilijk te bewijzen. Dat blijkt wel uit het langlopende onderzoek naar het West-Brabantse afvalbedrijf Wubben. Drie leidingge venden zijn begin 2015 aangehouden. Ze zouden rommelen met brandstof voor stookinstallaties op zeeschepen, bijna een jaar eerder was hun admi nistratie in beslag genomen. Het on derzoek loopt nog steeds. Wubben zegt zelf'altijd conform de vergun ningen te werken'. Er is een zwarte lijst in de maak voor scheepsbrandstof met stoffen die er niet in mogen voorkomen. De presentatie is, ondanks aandringen van de Tweede Kamer, al enkele jaren uitgesteld. Vooral bij jonge kinderen kan het rotavirus leiden tot levensgevaar lijke verschijnselen, stelt de Ge zondheidsraad. Jaarlijks sterven vijf tot zeven kinderen in Neder land aan de ziekte. De Raad zou willen dat het vaccin voor alle kin deren in het vaccinatieprogramma terechtkomt, maar vindt dat ge zien de kosten (135 euro per baby) te duur. Jaarlijks komen 2.500 tot 4.700 kinderen in het ziekenhuis terecht met uitdrogingsverschijn selen, onder wie veel gezonde kin deren. Iedereen vaccineren zou dat aantal met 85 procent doen dalen, stelt de Gezondheidsraad. Voor de gezondheid van de kinderen is het pure winst, maar 135 euro per kind maal 175.000 baby's per jaar is meer dan de ziekenhuiskosten. Rotavirus-expert Patricia Bruij- ning-Verhagen van het UMC in Utrecht pleit samen met collega kinderartsen al sinds 2013 voor de vaccinatie tegen het rotavirus. Sinds vorig jaar wordt het vaccin in dertien ziekenhuizen toegediend aan kwetsbare kinderen (naast vroeggeborenen ook kinderen met een laag gewicht en aangeboren afwijkingen). „Ik ben blij dat de Gezondheidsraad onze werkwijze in dit rapport nu onderschrijft", zegt Bruijning-Verhagen. Ze hoopt dat de overheid op basis van de geschetste gezondheidswinst voor alle kinderen om tafel gaat met de farmaceutische industrie. „Bij grootschalige inkoop van vaccins door de overheid kan de prijs per vaccin aanzienlijk lager worden. In Groot-Brittannië is op die manier een gunstigere prijs voor rotavirusvaccins bedongen. Daar is het vaccin opgenomen in het programma voor zuigelingen." BRUSSEL Europa wil vanaf najaar 2019 50.000 vluchtelin gen toelaten uit het Midden- Oosten en Noord-Afrika. De af gelopen jaren waren dat er 23.000. Tegelijkertijd moeten 1,5 miljoen migranten die nu in Europa zitten en geen recht op een verblijfstitel hebben, terug naar eigen land. Dat blijkt uit nieuwe asiel- en migratievoor- stellen van Brussel. De 'herves tiging' van de 50.000 mensen gebeurt op vrijwillige basis, maar Brussel heeft al wel 500 miljoen gereserveerd om lidsta ten bij de hervestiging te onder steunen. Door veilige en legale alternatieven aan te bieden - mensen moeten straks ook makkelijker binnen kunnen op een werkvergunning - hoopt het vluchtelingen ervan te weerhouden met mensensmok kelaars in zee te gaan en levens gevaarlijke tochten over de Mid dellandse Zee te ondernemen. Brussel wil tegelijkertijd het te rugkeerbeleid fors aanscherpen. Van de mensen die Europa uit moeten, gaat nu slechts ruim een derde daadwerkelijk terug. Onder meer door een grotere inzet van de Europese grens- en kustwacht moet dat percentage stevig omhoog. donderdag 28 september 2017 'Dit is Leon van Heel Rotterdam erger dan de eiercrisis' Een agent contro leert op verdachte stoffen in Haringvliet. FOTOQPHOTO —Henk van de Bilt, politiechef De Gezondheidsraad adviseert in een rapport aan de minister van VWS dat kwetsbare kinde ren, zoals te vroeg geboren ba by's, gevaccineerd moeten wor den tegen het rotavirus. Francine Wildenborg Utrecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11