Gezondheidsraad: Vaccineer
kwetsbare baby tegen rotavirus
Brussel stelt nieuw grens-
en asielbeleid voor
EUWS 11
Onderzoeksleider politie waarschuwt voor vervuilde scheepsbrandstof
Bij een grootschalige
politieactie zijn deze
week zo'n dertig
schepen, vrachtwagens
en treinen geïnspecteerd,
vanwege brandstof-
zwendel. Het vermoeden
rijst dat handelaren
chemische stoffen door
de brandstof mengen.
Politiechef Henk van de
Bilt houdt tijdelijk kan
toor in een bureau naast
de Volkeraksluizen, een
druk binnenvaartknoop-
punt tussen de havens van Antwer
pen en Rotterdam, vlakbij de histori
sche vestingstad Willemstad. Een
idyllisch plaatje, maar de leider van
de politieactie Zwarte Stromen ziet
het decor van een groot gifschandaal.
Op zijn computerscherm staat een
schema, een lijst namen met daar
achter getallen. Allemaal chemische
stoffen die zijn aangetroffen in een
vracht scheepsbrandstof. Sommige
horen er in, maar het laboratorium
heeft ook vreemde ingrediënten ge
vonden. Van de Bilt noemt pcb's,
stoffen die al meer dan twintig jaar
verboden zijn vanwege hun giftig
heid. „Die horen er gewoon niet in."
Pcb's hebben als eigenschap dat ze bij
verbranding giftiger worden. „Het
wordt in brandstof gegooid, en via de
schoorsteen de wereld in geblazen."
Brandstofhandelaren en afvalbe
drijven zijn verantwoordelijk, meent
de onderzoeksleider. Het gaat om
chemicaliënresten die voor afvalbe
drijven duur zijn om te verwerken.
„Omdat ze niet zomaar verbrand mo
gen worden." Door ze in scheeps
brandstof te mengen, komen zij er
goedkoop vanaf. De perikelen
rondom de brandstof zijn volgens
Van de Bilt veel groter dan de eiercri-
Er worden
allerlei
gevaarlijke
stoffen de
lucht in
geslingerd
sis rond fipronil. „Ik snap het wel,
want eieren liggen in iedere koelkast.
Bijna niemand heeft ooit scheeps
brandstof gezien. Ondertussen wor
den allerlei gevaarlijke stoffen de
lucht in geslingerd. Slecht voor het
milieu, slecht voor mensen. Het gaat
om kankerverwekkende stoffen.
Kanker kan zich na jaren openbaren.
Zie de daders dan nog maar eens te
achterhalen."
Zo'n zestig agenten van de Dienst
Infrastructuur van de landelijke een
heid en mensen van de Inspectie
Leefomgeving en Transport (ILT)
wachtten deze week een kleine der
tig binnenvaartschepen, tankwagens
en treinen op met aan boord vermoe
delijk vuile olie. Hoofdkwartier van
de actie Zwarte Stromen is bij de Vol
keraksluizen. Vanuit dat politiebu
reau werd bepaald welk schip,
vrachtwagen of trein een controle
moest ondergaan. Naast controles in
Duitsland kijken ook Portugese,
Franse en Spaanse agenten mee. „Het
is Europese problematiek waarvoor
in die landen nog te weinig aandacht
is." De doelwitten zijn geselecteerd
na analyse van de ladinglijsten en de
bedrijven waar de vracht vandaan
komt. „De schippers weten vaak niet
precies wat ze aan boord hebben. Of
willen het niet weten."
Lading smurrie
Op het oog is ook niets geks te zien
aan de lading zwarte smurrie. „In de
documentatie staan gegevens als
vlampunt en stroperigheid van de
brandstof genoemd. Dat kunnen in
dicatoren zijn om te zeggen 'dit lijkt
niet te kloppen'." Of het echt niet
klopt, moet blijken uit monsters van
de lading. Het kan weken duren
voordat het laboratorium uitslagen
geeft. Volgens Van de Bilt zijn aan
wijzingen gevonden om nieuwe on
derzoeken naar bedrijven te openen.
Van de Bilt en zijn team jagen al ja
ren op de afvalzwendelaars. Onder de
naam Andante zijn de afgelopen ja
ren diverse onderzoeken geweest van
de politie en de ILT naar afvalverwer
kingsbedrijven en brandstofhande
laren. Dat resulteerde in boetes.
De zwaarste straf tot nu toe was
een boete van een half miljoen die
het bedrijf AVR Industrial Waste
moest betalen in 2016. Vaak gaat het
om fouten in de administratie. Het
daadwerkelijk wegmengen van che
misch afval in scheepsbrandstof is
voor de politie moeilijk te bewijzen.
Dat blijkt wel uit het langlopende
onderzoek naar het West-Brabantse
afvalbedrijf Wubben. Drie leidingge
venden zijn begin 2015 aangehouden.
Ze zouden rommelen met brandstof
voor stookinstallaties op zeeschepen,
bijna een jaar eerder was hun admi
nistratie in beslag genomen. Het on
derzoek loopt nog steeds. Wubben
zegt zelf'altijd conform de vergun
ningen te werken'.
Er is een zwarte lijst in de maak
voor scheepsbrandstof met stoffen
die er niet in mogen voorkomen. De
presentatie is, ondanks aandringen
van de Tweede Kamer, al enkele jaren
uitgesteld.
Vooral bij jonge kinderen kan het
rotavirus leiden tot levensgevaar
lijke verschijnselen, stelt de Ge
zondheidsraad. Jaarlijks sterven
vijf tot zeven kinderen in Neder
land aan de ziekte. De Raad zou
willen dat het vaccin voor alle kin
deren in het vaccinatieprogramma
terechtkomt, maar vindt dat ge
zien de kosten (135 euro per baby)
te duur. Jaarlijks komen 2.500 tot
4.700 kinderen in het ziekenhuis
terecht met uitdrogingsverschijn
selen, onder wie veel gezonde kin
deren. Iedereen vaccineren zou dat
aantal met 85 procent doen dalen,
stelt de Gezondheidsraad. Voor de
gezondheid van de kinderen is het
pure winst, maar 135 euro per kind
maal 175.000 baby's per jaar is
meer dan de ziekenhuiskosten.
Rotavirus-expert Patricia Bruij-
ning-Verhagen van het UMC in
Utrecht pleit samen met collega
kinderartsen al sinds 2013 voor de
vaccinatie tegen het rotavirus.
Sinds vorig jaar wordt het vaccin in
dertien ziekenhuizen toegediend
aan kwetsbare kinderen (naast
vroeggeborenen ook kinderen met
een laag gewicht en aangeboren
afwijkingen). „Ik ben blij dat de
Gezondheidsraad onze werkwijze
in dit rapport nu onderschrijft",
zegt Bruijning-Verhagen. Ze
hoopt dat de overheid op basis van
de geschetste gezondheidswinst
voor alle kinderen om tafel gaat
met de farmaceutische industrie.
„Bij grootschalige inkoop van
vaccins door de overheid kan de
prijs per vaccin aanzienlijk lager
worden. In Groot-Brittannië is op
die manier een gunstigere prijs
voor rotavirusvaccins bedongen.
Daar is het vaccin opgenomen in
het programma voor zuigelingen."
BRUSSEL Europa wil vanaf
najaar 2019 50.000 vluchtelin
gen toelaten uit het Midden-
Oosten en Noord-Afrika. De af
gelopen jaren waren dat er
23.000. Tegelijkertijd moeten
1,5 miljoen migranten die nu in
Europa zitten en geen recht op
een verblijfstitel hebben, terug
naar eigen land. Dat blijkt uit
nieuwe asiel- en migratievoor-
stellen van Brussel. De 'herves
tiging' van de 50.000 mensen
gebeurt op vrijwillige basis,
maar Brussel heeft al wel 500
miljoen gereserveerd om lidsta
ten bij de hervestiging te onder
steunen. Door veilige en legale
alternatieven aan te bieden -
mensen moeten straks ook
makkelijker binnen kunnen op
een werkvergunning - hoopt
het vluchtelingen ervan te
weerhouden met mensensmok
kelaars in zee te gaan en levens
gevaarlijke tochten over de Mid
dellandse Zee te ondernemen.
Brussel wil tegelijkertijd het te
rugkeerbeleid fors aanscherpen.
Van de mensen die Europa uit
moeten, gaat nu slechts ruim
een derde daadwerkelijk terug.
Onder meer door een grotere
inzet van de Europese grens- en
kustwacht moet dat percentage
stevig omhoog.
donderdag 28 september 2017
'Dit is
Leon van Heel
Rotterdam
erger dan de eiercrisis'
Een agent contro
leert op verdachte
stoffen in Haringvliet.
FOTOQPHOTO
—Henk van de Bilt,
politiechef
De Gezondheidsraad adviseert
in een rapport aan de minister
van VWS dat kwetsbare kinde
ren, zoals te vroeg geboren ba
by's, gevaccineerd moeten wor
den tegen het rotavirus.
Francine Wildenborg
Utrecht