8 Griet Op de Beeck (44) zei het vaak in interviews: ze heeft een liefdeloze jeugd gehad. Nu wil ze niet langer verzwijgen dat ze als kind werd misbruikt door haar vader. INTERVIEW GRIET OP DE BEECK e heeft een heel leven gewacht om Het beste wat we hebben te kunnen schrijven, en dat was nodig. Het boek, dat gisteren verschenen is, gaat over Lucas en zijn zus Su- I zanne. Hij besluit zijn leven om te I gooien: hij gaat aan een zelf- moordbrug wonen en praat er op springers in. En hij bezoekt zijn zus Suzanne, die in een psychiatri sche instelling vecht met demonen uit haar jeugd. „Dit is mijn belangrijkste boek. Voor elke schrij ver is er een punt waarop je de moed vindt om je grootste verschrikking onder ogen te zien en het daarover te hebben. En er tegelijk genoeg afstand van kunt nemen om er geen puur autobiografisch boek van te maken. Maar het gaat wel over het thema dat je het diepst raakt, en waarover je ook met enige autoriteit kunt praten omdat je het zelf meegemaakt hebt." „Bovenal de persoonlijke schaamte, het meest per fide neveneffect van het feit dat je als kind tussen je vijfde en je negende misbruikt bent door je va der. Tijdens het schrijven besefte ik dat dat publiek zou worden, en dacht ik eerst nog: ik verzin wel een goed verhaal voor alle slimme journalisten die willen weten of het over mijn eigen leven gaat. Maar dan moest ik die leugen voor de rest van mijn leven volhouden, en dat zag ik helemaal niet zit ten. En waarom? Uit schaamte, uit angst anders be keken te worden? Dat is zo verschrikkelijk, om na al die jaren therapie nog altijd met die gedachten rond te lopen. Ik werd daardoor kwaad op mezelf, want ik ben niet meer of minder dan een slachtof fer. En ik heb het recht dat te zeggen. Alleen heeft het me tot nu gekost om dat te durven. Ik ben een slachtoffer gewéést." „Het is de rode draad, of je nu een incestslachtoffer van vijf bent of een verkrachte vrouw van 40. Een dader is iets anders dan een pedofiel die kinder porno op zijn computer heeft en in de speeltuin van een afstand kijkt naar meisjes van vijf met op waaiende rokjes. Fysiek misbruik gaat altijd ge paard met manipulatie, zéker bij incestueuze va ders. Als kind voel je dat er iets niet klopt: het is niet aangenaam, het is een bedreiging van je veilig heid. Maar tegelijk geeft de dader je de hele tijd het gevoel dat je het graag wilt. Dat het een beloning is, dat jij een speciaal kind bent, het enige kind dat papa mag helpen, papa die zoveel tekort komt. Die zo lijdt door een vreselijke mama, die papa niet geeft waar hij recht op heeft. En dat kleine ge heimpje wordt gekoesterd: je voelt je deel van een complot om papa te helpen. Daardoor ontstaat een diep gevoel van schaamte dat zich uitbreidt naar alle aspecten van je latere leven." „Ik heb psychiaters ontmoet die mijn eerste boe ken gedecodeerd hadden, aanvoelden wat er onder de verhalen lag. Bij mij zijn de puzzelstukken pas samengevallen toen ik Kom hier dat ik u kus aan het afmaken was. Toen heb ik van een onduidelijke, maar verdomd grote rij klachten en symptomen eindelijk de stap kunnen zetten naar: dit verklaart het allemaal. Na een lange zoektocht." „Tot dan was er een lange lijst met indirecte bewij zen: er ging bijvoorbeeld een verhaal rond in de fa milie over incest in ons gezin. Het ging over mijn zus, die intussen gestorven is. Maar ik heb lang niet kunnen geloven dat het ook mij was overko men, omdat je als slachtoffer ten diepste niet wilt dat het is gebeurd, en het daarom verdringt. Ik heb mijn vader tot aan zijn dood op een voetstuk ge plaatst. De grote, heilige vader, die geen gram liefde te vergeven had, maar waar je wel een heel leven naar bent blijven verlangen: zo pervers is het allemaal. Ik benoemde die dingen vaag en omfloerst." „Een jong kind heeft neurologisch nog niet de ca paciteit om daarover talige herinneringen op te slaan. Alleen emoties blijven hangen. De impact is enorm, maar niet op een manier die je in woor- woensdag 27 september 2017 'Wat mij is aangedaan, heb ik niet verdiend' Yves Desmet Wat stond er voor jou in de weg? Een kind van vijf dat zichzelf de schuld geeft van haar eigen misbruik en dat zowat een heel leven volhoudt: hoe werkt dat mechanisme? In interviews zinspeelde je al op je jeugd trauma, maar niemand vroeg blijkbaar door. Dat is nog maar drie jaar geleden. Je hebt het verhaal moeten herontdekken, nadat je het jarenlang verdrongen had. „Tijdens het schrij ven van Kom hier dat ik u kus vielen de puz zelstukjes in elkaar." FOTO JONAS LAMPENS/

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 8