Zelfs Poolse rijinstructeur
schrikt van Poolse rijfratsen
II
7
OOST-EUROPESE RIJSTIJL WEGPIRATEN
Spookrijden met
een vrachtwagen?
Voorzitter Klaas de Waardt
van de brancheorganisatie
voor kleinere transport
bedrijven VERN kijkt er niet
van op. Hij kent tal van
voorbeelden van drama's met
Oostblokchauffeurs.
vraag. De Stichting Wetenschappe
lijk Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) deed al eerder onderzoek
naar de rijvaardigheid van 'MOE-
landers': chauffeurs uit Midden- en
Oost-Europa. De conclusie was dat
'niet is na te gaan of het ongevals
risico per gereden kilometer bij
MOE-landers hoger is dan bij Ne
derlanders'. „Omdat het aantal ge
reden kilometers door Oostblok
chauffeurs niet bekend is", zegt
Patrick Rugebrecht van de SWOV.
Politiekcorrect
De Waardt doet dat af als 'politiek
correct onderzoek'. De praktijk
wijst volgens hem anders uit. En
een paar cijfers zijn er wel. Zoals
over chauffeurs die de wet hebben
overtreden en daarvoor zijn veroor
deeld, bijvoorbeeld vanwege rijden
onder invloed. Volgens het CBS
werden vorig jaar 1.580 van de
41.120 verkeersmisdrijven gepleegd
door Polen. Daarmee zijn zij na Ne
derlanders veruit de grootste groep.
Oud-verkeersofficier Koos Spee
pleit al jaren voor méér onderzoek
naar de betrokkenheid van Oost
blokchauffeurs bij crashes. Zater
dag zei hij dat opnieuw, naar aan
leiding van een dodelijk ongeval in
Braamt, Oost-Nederland, veroor
zaakt door een 32-jarige Pool.
Diezelfde avond gebeurde het
drama op de A67. „Het excuus van
de SWOV dat ze niet weten hoe
veel kilometers Polen rijden, vind
ik vreemd", zegt Spee. „Dat gebrui
ken we ook niet als we willen we
ten hoe vaak 70-plussers bij onge
lukken betrokken zijn. Als we nou
eerst eens bij elk ongeluk de natio
naliteit registreren, weten we al
snel meer."
WEGPIRATEN
Als Sylwia Pudlarz uit Schie
dam met de auto naar Polen
rijdt - het land waar ze 37 jaar
geleden werd geboren - spreekt
ze zichzelf bij het naderen van
de grens toe. „Opletten nu, we
zijn bijna in Polen."
Pudlarz wil maar zeggen: ook
zij is op haar qui-vive tussen de
autorijdende Polen. Misschien
juist zij wel, met de extra oplet
tende blik die ze als rijinstruc
teur toch al heeft in het verkeer.
In haar lesauto verwelkomt ze
de ene na de andere Pool die in
Nederland verblijft, omdat ze
met haar hun eigen taal kunnen
spreken. „Vaak zeggen ze dat ze
in Polen al autorijles gehad heb
ben en dat ze bijna aan hun exa
men toe zijn. Maar dat is dan
naar Nederlandse maatstaven
helemaal niet zo. Ze komen ver-
keersinzicht te kort en techni
sche vaardigheden achter het
stuur. Dan denk ik: joh, het gaat
nog maanden duren voordat je
kunt afrijden."
De Poolse verkeerscultuur is
volgens Pudlarz volkomen an
ders dan de Nederlandse. „Voor
een deel ligt het aan verkeers
situaties; in Polen zijn eigenlijk
geen fietsstroken op de weg en
is het op de meeste plekken ook
veel minder druk. Snelwegen
zijn er niet in het hele land,
daarom vinden sommige Polen
het eng om bijvoorbeeld in te
voegen als ze in Nederland of
Duitsland wel op de snelweg
komen. Maar dat zijn niet de
enige verschillen. Er rijdt ge
woon een flink aantal Polen
rond zonder rijbewijs. Er wordt
ook bijna nooit naar gevraagd.
Ook niet bij alcoholcontroles,
die echt wel gehouden worden.
En daarbij rijden veel Polen ge
woon veel te hard. In Polen,
maar ook hier. Soms ben ik ook
echt op mijn hoede als ik hier in
Nederland een auto met een
Pools kenteken zie naderen.
Dan halen ze wel heel agressief
en veel te hard in."
Het zou volgens de rij-in-
structeur al heel veel schelen als
de boetes in Polen net zo hoog
worden als in Nederland. „Hier
merk je dat het mensen af
schrikt, de hoogte van die be
dragen. In Polen helemaal niet."
nisaties regelmatig als klankbord
voor de verkeerspolitie. Zijn kijk op
de zaak baseert hij op verhalen die
hij daar hoort en op verhalen van
zijn leden.
De Waardt: „Het is voor agenten
erg frustrerend. Sinds de Raad van
State heeft besloten dat verkeers
boetes meteen afrekenen discrimi
nerend is ten opzichte van Neder
landse chauffeurs, mag dat niet
meer. Dus denken agenten ook:
waarom al die moeite doen voor
een boete die toch nooit betaald
wordt? En die chauffeurs weten dat:
ik hoef toch niet te betalen."
Of het gedrag van Oost-Europese
chauffeurs ook betekent dat ze vaak
bij ongelukken betrokken zijn, is de
Oost-Europese
chauffeurs weten dat
ze de boete toch niet
hoeven te betalen
vervoersorga-
Het is Klaas de Waardt
(63) al jaren een doorn
in het oog: Oostblok
chauffeurs. Hoewel de
exacte oorzaak nog on
duidelijk is van het drama op de
Duitse A67 waarbij een spookrij-
dende Pool een gezin uit Sittard
doodreed, verbaast het De Waardt
niks 'dat het weer raak is' „Het is ze
ker niet de eerste keer dat er een
spookrijdt. Ik ken genoeg verhalen
van Oostblokchauffeurs die een
stukje terug rijden over de vlucht
strook, als ze de afslag hebben ge
mist. Want een afslag missen, bete
kent omrijden en dat kost geld."
De Waardt kent genoeg voor
beelden van stuntende truckchauf
feurs uit Oost-Europa. „We hebben
een Hongaar gehad. Die reed de
Westerscheldetunnel in, zag aan de
andere kant dat-ie tol moest beta
len en keerde gewoon weer om.
Reed zo tegen het verkeer in de
tunnel weer in! Die mensen van de
tol wisten niet wat ze zagen, gooi
den alle seinen op rood, maar hij
reed door."
Nog een voorbeeld? „Niet zo lang
geleden, bij de Botlektunnel. Een
Oost-Europese chauffeur ziet dat
hij aan z'n maximum aantal rij-
uren zit en zet prompt die wagen
stil. Bij de ingang van de Botlektun
nel! Op de snelweg. Doet de knip
perlichten aan en gaat sla
pen. Schandalig."
De Waardt (zijn
VERN telt 1.200
leden) fungeert
met andere
dinsdag 26 september 2017
Een Oost-Europese trucker stopt in de Botlektunnel voor een pauze.
Ze rijden te hard, zijn 'ons'
verkeer niet gewend en rijden
soms zelf zonder rijbewijs
rond. De Poolse rijinstructeur
Sylwia, werkzaam in Schie
dam, let extra goed op met
Poolse landgenoten in buurt.
Jeroen Schmale
Schiedam
-Klaas de Waardt, VERN
Victor Schildkamp
Barendrecht