Zelfs Poolse rijinstructeur schrikt van Poolse rijfratsen II 7 OOST-EUROPESE RIJSTIJL WEGPIRATEN Spookrijden met een vrachtwagen? Voorzitter Klaas de Waardt van de brancheorganisatie voor kleinere transport bedrijven VERN kijkt er niet van op. Hij kent tal van voorbeelden van drama's met Oostblokchauffeurs. vraag. De Stichting Wetenschappe lijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed al eerder onderzoek naar de rijvaardigheid van 'MOE- landers': chauffeurs uit Midden- en Oost-Europa. De conclusie was dat 'niet is na te gaan of het ongevals risico per gereden kilometer bij MOE-landers hoger is dan bij Ne derlanders'. „Omdat het aantal ge reden kilometers door Oostblok chauffeurs niet bekend is", zegt Patrick Rugebrecht van de SWOV. Politiekcorrect De Waardt doet dat af als 'politiek correct onderzoek'. De praktijk wijst volgens hem anders uit. En een paar cijfers zijn er wel. Zoals over chauffeurs die de wet hebben overtreden en daarvoor zijn veroor deeld, bijvoorbeeld vanwege rijden onder invloed. Volgens het CBS werden vorig jaar 1.580 van de 41.120 verkeersmisdrijven gepleegd door Polen. Daarmee zijn zij na Ne derlanders veruit de grootste groep. Oud-verkeersofficier Koos Spee pleit al jaren voor méér onderzoek naar de betrokkenheid van Oost blokchauffeurs bij crashes. Zater dag zei hij dat opnieuw, naar aan leiding van een dodelijk ongeval in Braamt, Oost-Nederland, veroor zaakt door een 32-jarige Pool. Diezelfde avond gebeurde het drama op de A67. „Het excuus van de SWOV dat ze niet weten hoe veel kilometers Polen rijden, vind ik vreemd", zegt Spee. „Dat gebrui ken we ook niet als we willen we ten hoe vaak 70-plussers bij onge lukken betrokken zijn. Als we nou eerst eens bij elk ongeluk de natio naliteit registreren, weten we al snel meer." WEGPIRATEN Als Sylwia Pudlarz uit Schie dam met de auto naar Polen rijdt - het land waar ze 37 jaar geleden werd geboren - spreekt ze zichzelf bij het naderen van de grens toe. „Opletten nu, we zijn bijna in Polen." Pudlarz wil maar zeggen: ook zij is op haar qui-vive tussen de autorijdende Polen. Misschien juist zij wel, met de extra oplet tende blik die ze als rijinstruc teur toch al heeft in het verkeer. In haar lesauto verwelkomt ze de ene na de andere Pool die in Nederland verblijft, omdat ze met haar hun eigen taal kunnen spreken. „Vaak zeggen ze dat ze in Polen al autorijles gehad heb ben en dat ze bijna aan hun exa men toe zijn. Maar dat is dan naar Nederlandse maatstaven helemaal niet zo. Ze komen ver- keersinzicht te kort en techni sche vaardigheden achter het stuur. Dan denk ik: joh, het gaat nog maanden duren voordat je kunt afrijden." De Poolse verkeerscultuur is volgens Pudlarz volkomen an ders dan de Nederlandse. „Voor een deel ligt het aan verkeers situaties; in Polen zijn eigenlijk geen fietsstroken op de weg en is het op de meeste plekken ook veel minder druk. Snelwegen zijn er niet in het hele land, daarom vinden sommige Polen het eng om bijvoorbeeld in te voegen als ze in Nederland of Duitsland wel op de snelweg komen. Maar dat zijn niet de enige verschillen. Er rijdt ge woon een flink aantal Polen rond zonder rijbewijs. Er wordt ook bijna nooit naar gevraagd. Ook niet bij alcoholcontroles, die echt wel gehouden worden. En daarbij rijden veel Polen ge woon veel te hard. In Polen, maar ook hier. Soms ben ik ook echt op mijn hoede als ik hier in Nederland een auto met een Pools kenteken zie naderen. Dan halen ze wel heel agressief en veel te hard in." Het zou volgens de rij-in- structeur al heel veel schelen als de boetes in Polen net zo hoog worden als in Nederland. „Hier merk je dat het mensen af schrikt, de hoogte van die be dragen. In Polen helemaal niet." nisaties regelmatig als klankbord voor de verkeerspolitie. Zijn kijk op de zaak baseert hij op verhalen die hij daar hoort en op verhalen van zijn leden. De Waardt: „Het is voor agenten erg frustrerend. Sinds de Raad van State heeft besloten dat verkeers boetes meteen afrekenen discrimi nerend is ten opzichte van Neder landse chauffeurs, mag dat niet meer. Dus denken agenten ook: waarom al die moeite doen voor een boete die toch nooit betaald wordt? En die chauffeurs weten dat: ik hoef toch niet te betalen." Of het gedrag van Oost-Europese chauffeurs ook betekent dat ze vaak bij ongelukken betrokken zijn, is de Oost-Europese chauffeurs weten dat ze de boete toch niet hoeven te betalen vervoersorga- Het is Klaas de Waardt (63) al jaren een doorn in het oog: Oostblok chauffeurs. Hoewel de exacte oorzaak nog on duidelijk is van het drama op de Duitse A67 waarbij een spookrij- dende Pool een gezin uit Sittard doodreed, verbaast het De Waardt niks 'dat het weer raak is' „Het is ze ker niet de eerste keer dat er een spookrijdt. Ik ken genoeg verhalen van Oostblokchauffeurs die een stukje terug rijden over de vlucht strook, als ze de afslag hebben ge mist. Want een afslag missen, bete kent omrijden en dat kost geld." De Waardt kent genoeg voor beelden van stuntende truckchauf feurs uit Oost-Europa. „We hebben een Hongaar gehad. Die reed de Westerscheldetunnel in, zag aan de andere kant dat-ie tol moest beta len en keerde gewoon weer om. Reed zo tegen het verkeer in de tunnel weer in! Die mensen van de tol wisten niet wat ze zagen, gooi den alle seinen op rood, maar hij reed door." Nog een voorbeeld? „Niet zo lang geleden, bij de Botlektunnel. Een Oost-Europese chauffeur ziet dat hij aan z'n maximum aantal rij- uren zit en zet prompt die wagen stil. Bij de ingang van de Botlektun nel! Op de snelweg. Doet de knip perlichten aan en gaat sla pen. Schandalig." De Waardt (zijn VERN telt 1.200 leden) fungeert met andere dinsdag 26 september 2017 Een Oost-Europese trucker stopt in de Botlektunnel voor een pauze. Ze rijden te hard, zijn 'ons' verkeer niet gewend en rijden soms zelf zonder rijbewijs rond. De Poolse rijinstructeur Sylwia, werkzaam in Schie dam, let extra goed op met Poolse landgenoten in buurt. Jeroen Schmale Schiedam -Klaas de Waardt, VERN Victor Schildkamp Barendrecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7