O O ©NDERNEMER a Zo verkoop je je bedrijf Ondernemer met groeiambitie? DE WERELD VAN MKB-FUSIES ZIJN BETER HANS SCHENK 'Klanten en personeel zijn belangrijker dan de verkoopprijs' ©NDERNEMEP Niets van aantrekken HOOGLERAAR ECONOMIE UNIVERSITEIT UTRECHT Monique Spierings en haar man verkochten eind vorig jaar De Bedrijfspoli. Na twaalf jaar vonden ze het beter terug te keren naar waar het ooit mee begon: zelf ondernemen. Het verkoopproces werd begeleid door Marktlink Fusies Overnames. En nu? Beiden starten fris, met een nieuw bedrijf. Door Eduard Voorn Monique Spierings gaat een boek schrijven over het verkoopproces van een bedrijf. „Wat mij namelijk opviel, was dat er veel wordt geschreven over de zake lijke kant van een verkoop, maar vrij weinig over het emotionele aspect ervan. Het is niet makkelijk om je 'kindje' te verkopen. Ik had een brok in mijn keel toen wij het onze medewerkers vertelden en de tijd erna voelde als een soort rouwperiode. Pas nu, meer dan negen maanden later, kan ik ervan genieten." Nieuwe start Monique en haar man Johan bouwden De Bedrijfspoli in twaalf jaar uit tot een voorname regionale arbodienst met 22 artsen in dienst en werknemers die preventieprogramma's leiden. Monique runde als algemeen directeur het hoofdkantoor in Nijmegen. Johan, opgeleid als bedrijfsarts, zorgde voor inhoud, nieuwe activiteiten en klanten werving. Het bedrijf draaide goed, maar de laatste twee jaar begon het bij de twee te kriebelen om weer als starter te kunnen gaan beginnen. „Wij voelden dat we onze passie niet meer volgden." Rustig en secuur „Ik ontdekte dat Marktlink al eerder een verkoop had begeleid van een arbo dienst. Hun boodschap was: we pakken het proces rustig en secuur aan. Wij nemen jullie mee. Uiteindelijk vonden we een partij die goed voor onze werk nemers zou zorgen en goed met onze klanten zou omgaan. Het uitgangspunt was dat ik na de verkoop met een rechte rug over straat kon lopen en iedereen kon blijven aankijken. Dat was voor ons veel belangrijker dan een hoge verkoop prijs." De Bedrijfspoli werd verkocht aan 4D Invest Management en Johan en Monique zijn beiden opnieuw begonnen. Johan met het theaterproductiebedrijf Concept on Stage, dat hij eerder al had opgezet. En Monique zet zich nu met haar bedrijf Kletskoppen Marketing in voor de mkb'er die moeite heeft zijn verhaal te vertellen. Wat steek je hiervan op? - Een overname kent een zakelijke en een emotionele kant. - Kies een partij voor de begeleiding van het verkoopproces die goed past bij jou en jouw wensen. thema deze week: fusies en overnames Ik wil mijn bedrijf verkopen. Waar moet ik op letten? Een op de vijf onder nemers denkt na over de verkoop van zijn bedrijf. Toch verandert slechts 1 procent van de bedrijven jaarlijks van eigenaar, want de verkoop van een bedrijf is een zorgvuldig en discreet proces. Je wilt als eigenaar liever niet dat medewerkers en klanten op de hoogte zijn van een mogelijke overname. Anderzijds helpt het als je meerdere geïnteresseerde partijen weet te vinden. Dit dilemma zorgt ervoor dat het verkooptraject vaak in een vroeg stadium strandt. Een andere factor is de prijsverwachting: die ligt gemiddeld 30 tot 40 procent hoger dan de marktwaarde. Dat heeft vooral te maken met de vermogensplanning van de eigenaar. Zes tips De volgende tips helpen je om wél tot een succesvolle verkoop te komen. 1. Bereid je bedrijf én jezelf goed voor. Zet de belang rijkste zaken op een rij: de organisatorische, commerciële, juridische en financiële aspecten. 2. Schakel een adviseur in. Je hebt onder andere een gespecialiseerde overname adviseur en een goede jurist nodig. Met profes sionele deskundigen kun je de rollen beter scheiden. Jij moet als ondernemer vooral een charmeoffensief inzetten en vertrouwen wekken bij de geïnteres seerde koper. De adviseur is er voor het zakelijke deel. De gemiddelde bedrijfsovername kost 500 tot 1.000 uur. Tijd die je nodig hebt om de focus te houden op de prestaties van de onder neming. Die liggen immers tijdens de verkoopperiode onder een vergrootglas. 3. Bereid het proces voor. Zorg bijvoorbeeld dat alle relevante gegevens over het bedrijf in een informa tiememorandum staan. 4. Creëer schaarste. Voor een gezond bedrijf zijn gemiddeld 50 potentiële kopers te vinden. Het is slim meerdere partijen te benaderen. Dat is goed voor de prijs, maar voor komt ook dat je na het eventuele afhaken van een partij het hele proces opnieuw moet beginnen. 5. Zorg ervoor dat de transactie voor beide partijen gunstig is. Als je het onderste uit de kan haalt, is de kans groot dat het in een later stadium alsnog niet goed uitpakt. 6. Tot slot: geniet van het proces. Het verkopen van je bedrijf gebeurt meestal één keer in je leven. Het is positief en brengt je naar een volgende fase. O We krijgen dezer dagen weer heel wat fusies om de oren. Het is triest dat al dat gefuseer geen economische meerwaarde oplevert. Door hun omvang hebben mislukkende fusies in het verleden recessies en depressies veroorzaakt. Gelukkig staan de zaken er in het mkb anders voor. Daar is het aantal mislukkende fusies veel kleiner dan onder beursgenoteerde giganten. Dat heeft twee oorzaken. In de eerste plaats zijn beursgenoteerde bedrijven vaak groter dan gerechtvaardigd kan worden op basis van de schaalvoordeeltheorie. Nóg groter worden levert dan niets op en leidt vaak tot waarde verlies. Daarnaast fuseren beursgenoteerde bedrijven, omdat andere beursgenoteerde bedrijven aan het fuseren zijn geslagen. Het is maar goed dat kleinere bedrijven niet tegen hun zin in geslachtofferd kunnen worden. Daardoor kunnen ze bezinnen voor ze beginnen en kunnen ze goed nadenken over alle factoren die een rol spelen in het bouwen van succes volle bedrijven. Tegen het mkb moeten we daarom zeggen: trek u niets aan van al dat geweld. Tegen de aandeelhouders van fuserende grootbedrijven en hun toezichthouders moeten we zeggen: stop met speculeren, u speelt balletje-balletje met onze economie! Wil jij weten wat er komt kijken bij een bedrijfsverkoop? Schrijf je dan in voor de workshop bij Marktlink Den Bosch op 11 oktober via deondernemer.nl/denbosch. DE WEEK VAN 11 oktober Klokgebouw Eindhoven Schrijf je in op: wvdo.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. 'Je bedrijf verkopen is zakelijk én emotioneel' Tom Beltman is partner bij Marktlink Fusies Overnames.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 18