m fJlEen Ferrari huren en daar met de directie wat rondjes
Onderzoek naar scheepvaartcapaciteit is voorlopig weinig zinvol
Vlaanderen en Nederland gaan geen
onderzoek doen naar hoeveel schepen
de Westerschelde nog aankan De
studie is niet alleen te duur, maar is
mogelijk ook snel achterhaald door
ontwikkelingen in de wereldeconomie.
maandag 25 september 2017 pzc.nl e-mail: bevelanden@pzc.nl
Duotocht in
Delta-wateren
is voor echte
diehards
Achttien uur achter
de piano op
water en Red Buil
mee gaan racen, is al lang niet meer origineel. Met je zakenrelaties in
een opblaasboot van 250 PK met bijna honderd kilometer per uur
over de golven in de Put van Terneuzen stuiteren, daar kun je mee
thuiskomen. Publiek was er amper, de kapiteins en bemanning deden
het varen in de rigid inflatable boats tijdens de Corporate Rib Rally
meer voor eigen eer en glorie. De passagiers van de snelle huurboten
konden na de vaartocht nog even netwerken in een droog pak.
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
Een grootscheeps onderzoek naar
hoeveel schepen de Westerschelde
nog aankan is stopgezet. De wereld
economie verandert zodanig dat
havens hun toekomstige ontwikke
ling overdenken. Het heeft dan
geen zin om een duur onderzoek te
houden naar de scheepvaart op de
Schelde.
Dat hebben Vlaanderen en Ne
derland, die samenwerken in de
Vlaams Nederlandse Schelde Com
missie (VNSC), besloten. De voor
bereidingen voor het onderzoek
waren al sinds eind 2015 aan de
gang.
Reden om de studie te willen be
ginnen was dat er steeds grotere
zeeschepen op Antwerpen, Gent,
Terneuzen en Vlissingen varen. De
vraag was of de Westerschelde ze
wel aankan en of ze niet te groot en
te diep worden. Ontwikkelingen
dwongen Vlaanderen en Neder
land om zich die vraag te stellen.
Sinds de Westerschelde in 2010 is
verdiept, kunnen schepen met een
diepgang van 13,10 meter over de ri
vier varen zonder rekening te hou
den met laag of hoog water. Maar
zeeschepen worden alsmaar groter.
Waren het eerst nog schepen van
340 meter, nu zijn het joekels van
rond de 400 meter. Ook het aantal
containers dat ze vervoeren is toe
genomen, van rond de 10.000 in
2010 tot bijna 21.000 nu.
In het voorjaar constateerde de
VNSC dat er onvoldoende geld was
om het onderzoek aan te besteden.
Daarop besloot ze op zoek te gaan
naar externe financiers. Maar tij
dens die zoektocht is twijfel ont
staan over het nut van een dergelijk
duur onderzoek op dit moment.
Containerschepen
Ingewijden stellen dat daarvoor
twee redenen zijn. Allereerst blijkt
dat de grootste containerschepen
nog steeds zonder problemen de
Antwerpse haven kunnen berei
ken. Regelmatig varen container
reuzen naar Vlaanderen door reke
ning te houden met het tij. Dat is
nu geen probleem en de verwach
ting is dat het ook niet snel een pro
bleem gaat worden. Daarmee
Het aantal containers
dat vervoerd wordt
is toegenomen tot
bijna 21.000
neemt de noodzaak af om snel on
derzoek te doen.
Daar komt nog iets bij. Niet al
leen de scheepvaart, maar ook de
havens zelf zijn in beweging. Mede
door de overgang van fossiele naar
duurzame energie en de verande
ringen die dat heeft op de wereld
economie, goederenstromen en de
inrichting van havens, denken de
havens na over het inspelen op die
ontwikkelingen. Omdat nog on
duidelijk is wat precies de gevolgen
zijn, denken Vlaanderen en Neder
land dat het nu geen nut heeft om
een (duur) onderzoek te doen dat
mogelijk al snel is achterhaald.
Alles afwegend hebben Vlaande
ren en Nederland besloten de aan
besteding van het onderzoek stop
te zetten. Ze benadrukken wel sa
men te blijven nadenken over de
toegankelijkheid, veiligheid en na
tuurlijkheid van de Wester
schelde. Want het gebied moet op
lange termijn beveiligd zijn tegen
overstromingen, de Scheldehavens
moeten vlot toegankelijk blijven
(zodat ze de concurrentie aankun
nen) en de unieke natuur in het es
tuarium moet verder worden ver
sterkt, vinden ze. Over hoe de Wes
terschelde ook op lange termijn
toegankelijk te houden voor de al
lergrootste schepen, besluit de
VNSC medio december.
It
Stuiteren over de Schelde
ZEELAND 20
ZEELAND16
Reuzen blijven op Westerschelde