Onderzoek naar scheepvaartcapaciteit is voorlopig weinig zinvol SI fJlEen Ferrari huren en daar met de directie wat rondjes Vlaanderen en Nederland gaan geen onderzoek doen naar hoeveel schepen de Westerschelde nog aankan De studie is niet alleen te duur, maar is mogelijk ook snel achterhaald door ontwikkelingen in de wereldeconomie. maandag 25 september 2017 pzc.nl e-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Duotocht in Delta-wateren is voor echte diehards Achttien uur achter de piano op water en Red Buil mee gaan racen, is al lang niet meer origineel. Met je zakenrelaties in een opblaasboot van 250 PK met bijna honderd kilometer per uur over de golven in de Put van Terneuzen stuiteren, daar kun je mee thuiskomen. Publiek was er amper, de kapiteins en bemanning deden het varen in de rigid inflatable boats tijdens de Corporate Rib Rally meer voor eigen eer en glorie. De passagiers van de snelle huurboten konden na de vaartocht nog even netwerken in een droog pak. Jeffrey Kutterink Vlissingen Een grootscheeps onderzoek naar hoeveel schepen de Westerschelde nog aankan is stopgezet. De wereld economie verandert zodanig dat havens hun toekomstige ontwikke ling overdenken. Het heeft dan geen zin om een duur onderzoek te houden naar de scheepvaart op de Schelde. Dat hebben Vlaanderen en Ne derland, die samenwerken in de Vlaams Nederlandse Schelde Com missie (VNSC), besloten. De voor bereidingen voor het onderzoek waren al sinds eind 2015 aan de gang. Reden om de studie te willen be ginnen was dat er steeds grotere zeeschepen op Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen varen. De vraag was of de Westerschelde ze wel aankan en of ze niet te groot en te diep worden. Ontwikkelingen dwongen Vlaanderen en Neder land om zich die vraag te stellen. Sinds de Westerschelde in 2010 is verdiept, kunnen schepen met een diepgang van 13,10 meter over de ri vier varen zonder rekening te hou den met laag of hoog water. Maar zeeschepen worden alsmaar groter. Waren het eerst nog schepen van 340 meter, nu zijn het joekels van rond de 400 meter. Ook het aantal containers dat ze vervoeren is toe genomen, van rond de 10.000 in 2010 tot bijna 21.000 nu. In het voorjaar constateerde de VNSC dat er onvoldoende geld was om het onderzoek aan te besteden. Daarop besloot ze op zoek te gaan naar externe financiers. Maar tij dens die zoektocht is twijfel ont staan over het nut van een dergelijk duur onderzoek op dit moment. Containerschepen Ingewijden stellen dat daarvoor twee redenen zijn. Allereerst blijkt dat de grootste containerschepen nog steeds zonder problemen de Antwerpse haven kunnen berei ken. Regelmatig varen container reuzen naar Vlaanderen door reke ning te houden met het tij. Dat is nu geen probleem en de verwach ting is dat het ook niet snel een pro bleem gaat worden. Daarmee Het aantal containers dat vervoerd wordt is toegenomen tot bijna 21.000 neemt de noodzaak af om snel on derzoek te doen. Daar komt nog iets bij. Niet al leen de scheepvaart, maar ook de havens zelf zijn in beweging. Mede door de overgang van fossiele naar duurzame energie en de verande ringen die dat heeft op de wereld economie, goederenstromen en de inrichting van havens, denken de havens na over het inspelen op die ontwikkelingen. Omdat nog on duidelijk is wat precies de gevolgen zijn, denken Vlaanderen en Neder land dat het nu geen nut heeft om een (duur) onderzoek te doen dat mogelijk al snel is achterhaald. Alles afwegend hebben Vlaande ren en Nederland besloten de aan besteding van het onderzoek stop te zetten. Ze benadrukken wel sa men te blijven nadenken over de toegankelijkheid, veiligheid en na tuurlijkheid van de Wester schelde. Want het gebied moet op lange termijn beveiligd zijn tegen overstromingen, de Scheldehavens moeten vlot toegankelijk blijven (zodat ze de concurrentie aankun nen) en de unieke natuur in het es tuarium moet verder worden ver sterkt, vinden ze. Over hoe de Wes terschelde ook op lange termijn toegankelijk te houden voor de al lergrootste schepen, besluit de VNSC medio december. It Stuiteren over de Schelde ZEELAND 20 ZEELAND16 Reuzen blijven op Westerschelde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 50