Eerst een biefstuk, na afloop een heet bad 20 ZE c, OKTOBER WOONMAAND! magazine T.W.V. €1.000,- maandag 25 september 2017 Jan van Damme Middelburg Achttien uur pianospelen binnen een tijdsbestek van eenendertig uur. Dat deed de Franse pianist Nicolas Horvath afgelopen week einde in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Zaterdag speelde hij in één lange marathon van 11.00 tot 23.00 uur alle pianower- ken van Philip Glass. Zondag duurde zijn optreden van 12.00 tot 18.00 uur, toen liet hij hommages horen die speciaal voor de tachtig jaar geworden componist waren geschreven. Horvath (1977) heeft een strikt programma op de dag dat hij een pianomarathon speelt. Hij ontbijt vier uur voor het begin met een fikse biefstuk. Tijdens het spelen staat hij zichzelf geen pauzes toe, ook geen sanitaire stops. Hij drinkt gedurende de twaalf uur op het po dium weinig, een beetje water en twee blikjes Red Buil. Na afloop neemt hij een lang en heet bad om de spieren te ontspannen. De Concertzaal had met Horvath Wij vinden het belangrijk ook dit soort minimal-music te programmeren - Jakko van der Heijden een klinkende opening van het nieuwe muziekseizoen. Wat niet wegnam dat het aantal toehoorders op zaterdag ook tijdens de drukkere avonduren niet boven de vijftig uit kwam. Het was een zogenaamd in loopconcert: het publiek kon op elk moment de zaal in- en uitlopen. Ook stonden er stoelen op het po dium, zodat wie dat wilde de mu zieknoten op de vleugel met de pi anist mee kon lezen. Volgorde Directeur Jakko van der Heijden van de Zeeuwse Concertzaal was zeer te spreken over het verloop van de marathon: „Horvath speelt de stukken niet in volgorde van tijd. Je hoort een nieuw stuk meteen na een veel oudere compositie. Ik vind dat fijn, zelf ken ik vooral het piano- werk van na 1975. Voor die tijd was het heel avant-gardistisch, heel in teressant om te horen. Zo'n mara thon is een verrijking. Glass is na melijk een veelschrijver, niet elke compositie is gelukt, maar als je het in het geheel hoort blijft het fasci neren." Over de publieke belang stelling zei hij: „Dat had beter ge kund. Maar de mensen die er zijn luisteren heel aandachtig, het is stil in de zaal, iedereen wordt geroerd door de muziek." Volgens Van der Heijden heeft de Concertzaal een 'warme band' met Philip Glass. De componist was in 2009 en 2011 in Middelburg. „We konden hem niet het volle pond betalen", vertelt de directeur van de Zeeuwse Concertzaal, „maar toen we hem vertelden over de zee, het strand, de abdij, de cafés, toen kwam hij voor de helft van wat hij normaal vraagt. Wij vinden het be langrijk om naast alle klassieke mu ziek ook dit soort minimal-music te programmeren." Jeanette Vergouwen Vlissingen In Nedeland is het luisteren naar de Matthaus Passion van Bach voor velen een jaarlijkse traditie geworden. Maar eerlijk is eerlijk er zijn meer barokcompo- nisten die aandacht verdienen en ook de generaties vóór Johann Se bastian mogen bewonderd wor den. Heinrich Schütz (1585 -1672) bijvoorbeeld. Hij werd precies een eeuw vóór Bach geboren en hij componeerde in heel uiteen lopende stijlen. Hij werd in het muzikale vak gekneed door Ga- brieli en leefde en werkte zijn hele leven in Dresden. In zijn composities (meestal vocaal) staat de betekenis van de tekst centraal. De teksten worden door ver schillende muzikale vormen on derstreept. Hij schreef ongeveer 500 werken en sloot af met zijn lievelingspsalm 119. Deze bestaat uit 22 coupletten, volgens het He breeuwse alfabet. Schütz verdeelt de 22 strofen in 11 achtstemmige mottetten. Samen met Psalm 100 en het afsluitende Deutsches Magnificat vormen ze een driede lige compositie: Der Schwanen- gesang. Dit werk is een soort de monstratie van de kwaliteiten van Schütz. De invloeden van Ga- brieli en Monteverdi zijn te her kennen, de Venetiaanse polyfo nie, de muzikale retoriek, de meerkorigheid en expressieve Als toehoorder word je na een tijdje meegevoerd in de stroom der klanken emotionaliteit zijn kenmerkend voor de periodes laat-Renaissance en vrocg-Barok.Cappella Amster dam verzorgde een knappe uit voering van deze zwanenzang. Wat maakt deze muziek nu zo in teressant? Niet de sterke drama tiek en niet de grote variatie. Maar vooral de prachtige koorklank. De stemkleuren zijn prachtig en klinken bovendien zeer homo geen samen. Daniel Reuss is een echte koordirigent. Hij geeft niet alleen de maat en het ritme aan, maar ook de muzikale lijnen. Er wordt zuiver, lenig en he mels mooi gezongen. De rustige, kabbelende melodielijnen wer den af en toe afgewisseld met ex pressievere frasen, door de stem men iets volumineuzer te laten klinken, werd het dynamischer. Als toehoorder word je na een tijdje meegevoerd in de stroom van klanken. De basso continuo waren ondersteunend en voeg den geen extra kleur toe, Dat hoefde ook niet, het stemmen- materiaal vormde al een afwisse lend kleurenpalet. Opvallend was de enorme discipline, de inzetten waren perfect gelijk. De mottet ten zijn een eerbetoon en na die lofbetuigingen, klonken Jauchzet dem Herrn, alle Welt en Meine Seele erhebt den Herren, heerlijk krachtig, mede dankzij de vier stemmige dubbelkorigheid. Mu ziek die troost brengt en rust. Muziekpodium Zeeland Schwa- nengesang van Schütz. Door Capella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss. M.m.v. Tis Marang (con trabas) en David Jansen (kist- orgel). Gehoord gisteren in de St. Jacobskerk in Vlissingen. MAAK KANS OP EEN INTERIEUR voL woon- CHEQUE 1'nóf>irodii\ Lees 14 oktober de bijlage Wonen Interieur in het &Magazine en win! Nicolas Horvath heeft een strik 1 programma als hij een pianomarat Ion speelt, foto lex de meester Meegevoerd in de stroom der klanken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20