Een nieuwe carrière AB ZAG 'T ¥@abzagt LODGER magazine 27 recensie LOW SCARY MONSTERS (AND SUPER CREEPS) "HEROES" King Arthur - Legend of the Sword De King Arthur in deze filmversie is geen edele ridder figuur. Hij komt uit een achterbuurt waar hij tussen misda digers is opgegroeid. De jonge Arthur (Charlie Hunnam) zit er helemaal niet op te wachten om de troon te bestijgen. BIJ STEFAN OP REPEAT ¥@stefanraatgever Jack Johnson - My Mind is for Sale Niet alles op het nieuwe album van surfsound-gitarist Jack Johnson is briljant. Op All the Light Above It Too zit hij vooral vast in zijn vertrouwde, lome groef. Maar naar My Mind is for Sale met zijn verleidelijke drumbeat blijf je luisteren. Dikwijls beschouwd als het minst interessante deel van het Berlijnse drieluik krijgt Lodger minder aandacht dan het verdient. Eno en Bowie kozen voor meer traditionele songstructuren en toegankelijkere melodielijnen. Minder avontuurlijk misschien, maar wel effectief. Hoogtepunten zijn het stuwende Look Back in Anger en de aanstekelijke glamrock van DJ en Boys Keep Swinging. A new career in a new town heet de verzameling van David Bowies albums uit de periode 1977-1982, die aanstaande vrijdag verschijnt. Hoewel Bowie in die zes jaar vier werkelijk nieuwe albums maakte, omvat de box liefst elf cd's. De extra's bestaan onder meer uit twee versies van het onsamenhangende live album Stage, een heruitgave van de ep rond de song "Heroes"(mét het Duits talige Heldenen een door Tony Visconti gemaakte remix versie van het album Lodger. Hieronder de vier albums die de kern vormen. Het eerste album uit de Berlijn-trilogie biedt de première van Bowies innige samenwerking met elektronica-pionier Brian Eno (voordien lid van Roxy Music). Eno's invloed is voelbaar op de instru mentale songs als Weeping Wall en A New Career in a New Town. Maar ook fenomenale songs als Be My Wife en Sound and Vision - met hun wonderlijke mix van rock-'n-roll, avantgarde en instrumentaal experiment - etaleren Bowies vooruitziende blik. Voor veel fans van de experimentele krachten van de vroege Bowie geldt Scary Monsters (and Super Creeps) als het laatste écht goede album dat hun held maakte. Zijn eerste plaat van de jaren 80 was de voorbode van een koerswijziging richting de middle of the road met het album Let's Dance, later gevolgd door de door vrijwel iedereen verfoeide affaire met rockgroep Tin Machine. Scary Monsters is een fraai uitgeba lanceerd album met de hits Fashion en Ashes to Ashes, het troostrijke Up the Hill Backwards en natuurlijk die heerlijk vervreemdende titelsong. Net als Low, verschenen in 1977, volgt "Heroes" dezelfde formule als zijn voorganger. Veel ruimte voor elektronisch experiment en instrumentale stukken. De samenwerking tussen Bowie en Eno is verder geperfectioneerd. Ook zijn de invloeden van de toen bruisende Duitse synthesizerpop duidelijk hoorbaar. Ten opzichte van Low is het geluid van "/-/eroes"voller, meer gelaagd. En dan die monumentale titeltrack!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 91