Een nieuwe carrière
AB ZAG 'T ¥@abzagt
LODGER
magazine 27
recensie
LOW
SCARY MONSTERS
(AND SUPER CREEPS)
"HEROES"
King Arthur - Legend of the Sword
De King Arthur in deze filmversie is geen edele ridder
figuur. Hij komt uit een achterbuurt waar hij tussen misda
digers is opgegroeid. De jonge Arthur (Charlie Hunnam) zit
er helemaal niet op te wachten om de troon te bestijgen.
BIJ STEFAN OP REPEAT ¥@stefanraatgever
Jack Johnson - My Mind is for Sale
Niet alles op het nieuwe album van surfsound-gitarist Jack
Johnson is briljant. Op All the Light Above It Too zit hij vooral
vast in zijn vertrouwde, lome groef. Maar naar My Mind is
for Sale met zijn verleidelijke drumbeat blijf je luisteren.
Dikwijls beschouwd als het minst interessante
deel van het Berlijnse drieluik krijgt Lodger minder
aandacht dan het verdient. Eno en Bowie kozen voor
meer traditionele songstructuren en toegankelijkere
melodielijnen. Minder avontuurlijk misschien, maar wel
effectief. Hoogtepunten zijn het stuwende Look Back in
Anger en de aanstekelijke glamrock van DJ en Boys Keep Swinging.
A new career in a new town heet de verzameling van David Bowies albums
uit de periode 1977-1982, die aanstaande vrijdag verschijnt. Hoewel Bowie
in die zes jaar vier werkelijk nieuwe albums maakte, omvat de box liefst elf cd's.
De extra's bestaan onder meer uit twee versies van het onsamenhangende live
album Stage, een heruitgave van de ep rond de song "Heroes"(mét het Duits
talige Heldenen een door Tony Visconti gemaakte remix versie van het album
Lodger. Hieronder de vier albums die de kern vormen.
Het eerste album uit de Berlijn-trilogie biedt de
première van Bowies innige samenwerking met
elektronica-pionier Brian Eno (voordien lid van
Roxy Music). Eno's invloed is voelbaar op de instru
mentale songs als Weeping Wall en A New Career in
a New Town. Maar ook fenomenale songs als Be My
Wife en Sound and Vision - met hun wonderlijke mix van rock-'n-roll, avantgarde
en instrumentaal experiment - etaleren Bowies vooruitziende blik.
Voor veel fans van de experimentele krachten van
de vroege Bowie geldt Scary Monsters (and Super
Creeps) als het laatste écht goede album dat hun
held maakte. Zijn eerste plaat van de jaren 80 was
de voorbode van een koerswijziging richting de middle
of the road met het album Let's Dance, later gevolgd door de door vrijwel iedereen
verfoeide affaire met rockgroep Tin Machine. Scary Monsters is een fraai uitgeba
lanceerd album met de hits Fashion en Ashes to Ashes, het troostrijke Up the Hill
Backwards en natuurlijk die heerlijk vervreemdende titelsong.
Net als Low, verschenen in 1977, volgt "Heroes"
dezelfde formule als zijn voorganger. Veel ruimte voor
elektronisch experiment en instrumentale stukken.
De samenwerking tussen Bowie en Eno is verder
geperfectioneerd. Ook zijn de invloeden van de toen
bruisende Duitse synthesizerpop duidelijk hoorbaar.
Ten opzichte van Low is het geluid van "/-/eroes"voller, meer gelaagd. En dan die
monumentale titeltrack!