Filmfreak Ab Zagt en popjournalist Stefan Raatgever draaien dooi Het liacl niet veel gescheeld of het couplet van Vandaag exact veertig jaar geleden verscheen David Bowies belangrijkste single: "Heroes Stefan Raatgever viert het jubileum met een snik. eel eerlijk? Ik herinnerde me de uit voering niet meer. Van de enige keer dat ik David Bowie live zag - in 2003 in de Rotterdamse Ahoy - staat me vooral een fabelachtig mooie versie van Ziggy Stardust bij. Ik wist dat hij The Jean Genie speelde, mijn favoriet Sound and Vision oversloeg en koos voor een curieuze cover van Blurs Song 2. Maar "Heroes"1. Geholpen door YouTube weet ik het weer: die merkwaardige discodrum als intro. Met daar overheen het eerste couplet met een soort spraakzang. Niet zozeer lelijk, maar wel weinig memorabel. Zeker temidden van de overdon derende ervaring van Bowie voor het eerst in levenden lijve te horen spelen. Want ik was veel te jong voor zijn grote stadiontournees van de jaren 80 en begin jaren 90 en verdiept in mijn schoolboeken toen hij in 1997 een psychedelisch optreden gaf in het Amsterdamse Paradiso. En na 2003 kon het niet meer. Eeuwig zonde dat zelfs toekomstreiziger Bowie door de tijd werd ingehaald. Er volgde na een lange pauze gelukkig nog wel nieuwe muziek - de majes tueuze albums The Next Day (2013) en Blackstar (2016) - maar live optreden bleek voor het door gezondheids klachten ge plaagde rockicoon niet meer mogelijk. Nu rest ons niets anders meer dan koesteren wat Bowie de muziek in zijn loop baan van bijna een halve eeuw naliet. De song "Heroes" - de haakjes maken het woord helden ironisch - is vandaag exact veer tig jaar oud en verschijnt ter felicitatie op nieuw op vinyl. Het lied over een liefde in de schaduw van de Berlijnse muur (volgens de overlevering geïnspireerd op een heimelijke omhelzing tussen producer Tony Visconti en achtergrondzangeres Antonia Maas, door Bowie geobserveerd vanuit zijn hotelraam) staat na vier decennia nog steeds overeind als hoogtepunt van zijn Berlijnse periode. Niet voor niets reikte '"Heroes" afgelopen december voor het eerst tot de top 10 van de jaarlijkse Top 2000. Het had overigens niet veel gescheeld of het couplet van "Heroes" was het refrein geweest en andersom. Producer Tony Visconti ont hulde die opmerkelijke wending in de studio in een BBC-documentaire uit 2004. Het valt moeilijk voor te stellen: die klassieke zin 'We could be heroes/Justfor one day' weggemoffeld in de aanloop naar het refrein. Maar volgens Visconti was die mogelijkheid er omdat Bowie tijdens het opnemen in Ber lijn niet met vaste songstructuren werkte. Hij had de akkoorden, een idee van de sfeer van de track en een vaag idee over de tekst en wilde improviseren in de studio. Die werkwijze stuwde Bowie in Berlijn tot grote hoogte. Gevlucht voor zijn eigen alter ego The Thin White Duke (een popster voor de buitenwereld, maar in feite een in Los Angeles woonachtige cocaïne-junk) probeerde hij in Europa van de drugs af te komen. Of samenwonen met grootverbruiker Iggy Pop daarvoor de beste manier was, is twijfelachtig. Maar Bowie bereikte destijds wel één van de hoogste pieken van zijn creativiteit. En daarbij kan niet genoeg stilgestaan worden. II Legendarisch 1 26zaterdag 23 september 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 90