Een halve dag muziek van Philip Glass 8 Ditty Ketting en Mark Kramer in Galerie van den Berge in Goes Galerie van den Berge toont twee kunstenaars die volledig abstract werken. Hun materiaal en werkwijze verschillen nogal. Dus ook het resultaat. Ditty Ketting (1952) startte ooit met het ge dachtegoed van voorma lig Bauhaus kunstenaar Joseph Albers. Die zette zijn stu denten aan om kleur systematisch én intuïtief te onderzoeken. Dat doet Ditty Ketting op haar eigen manier. Haar schilderijen zijn op gebouwd uit rechthoeken of uit vierkanten, soms van elkaar ge scheiden door lijnen. Elk vlak be staat uit één kleur. De compositie is verdeeld in acht verticale banen, met in elke baan horizontale kleurvlakken. Ik tel er twaalf per baan. Elke baan is anders. Ik zie kleuren terugkomen. Ik zie hoe een groen vlak tussen een licht blauw en een grijs vlak oplicht en hoe diezelfde kleur elders terug komt en daar in gezelschap van twee andere kleuren helderder of matter oogt. Ketting gebruikt veertien kleuren en heeft elke kleur in vier gradaties voorradig. Verzadigd, maar ook gemengd met zwart, grijs of wit. Sommige kleu ren komen vaker terug, andere misschien maar één of twee keer. De maat en het aantal kleurvlak ken verschillen per schilderij. Af hankelijk van de kleurkeuze heeft het werk een krachtiger of wat meer ingetogen sfeer, oogt het vrolijk, melancholiek of verstild. De kleurvlakken zijn in schilde rij '369' van elkaar gescheiden door een dun, zwart lijntje. Tussen de vlakken zijn verticale lijnen aan gebracht. Ze bestaan uit twee tin ten grijs of uit grijs en zwart. Zulke stroken plaatste Ditty Ket ting ook binnen elke kleurbaan. Achter die verticale stroken liggen dus de kleurvlakken. In dit schil derij in totaal 96. Hoewel er on miskenbaar een ordening in zicht baar is, kan ik het systeem niet ontdekken. Ik vermoed dat de uit eindelijke ordening intuïtief tot stand komt. Dat maakt de ervaring alleen maar boeiender en intenser. Iets wat in principe eenvoudig in zichtelijk zou moeten zijn, ont trekt zich in praktijk aan een ver klaring. Wat overblijft is de bele ving. De schilderijen van Ditty Ketting zijn prachtig om te zien, pure schoonheid. Ook Mark Kramer (1973) heeft een zekere systematiek in zijn werk. De kern van zijn aanpak is weghalen. Hij boort hele fijne gaatjes in papier, gipsplaat of een andere drager. Ik zie composities waarin de gaatjes lijnen vormen of cirkels. Maar vaak lijkt er van geen specifieke ordening sprake. Soms In het werk van Kramer is elk gaatje een opening naar een onzichtbare werkelijkheid werkt Kramer met lagen papier. Elk vel van een tekenblok krijgt dan een eigen perforatie. Of de boorgaatjes zijn niet overal even diep, waardoor de compositie langzaam verdwijnt. In het werk van Kramer is elk gaatje een ope ning naar een onzichtbare werke lijkheid. In zekere zin is Kramer schatplichtig aan Lucio Fontana, die in de jaren 50 de ruimte achter het beeldvlak letterlijk opende door met een mes in het schilder slinnen te snijden. Net als in het werk van Ketting belichamen Kra mers composities de idee van complexiteit en de spanning tus sen systeem en intuïtie. Ze zijn verstild en staan dicht bij de na tuur. Ik moet bijvoorbeeld denken aan de poriën in de huid van mens en dier. Maar ook aan de sterren in het firmament. Naar beide kun je blijven kijken. Net als naar het werk van Kramer. Twaalf uur pianomuziek van de Amerikaanse componist Philip Glass, van 11.00 tot 23.00 uur. Met deze marathon 'Glassworlds', zonder onderbre king gespeeld door de Franse pia nist Nicolas Horvath, begint de Zeeuwse Concertzaal in Middel burg vandaag het nieuwe sei zoen. Bezoekers kunnen tussen door een hapje en een drankje ne men, het is een inloopconcert. Morgen is er een vervolg als Hor vath van 12.00 tot 18.00 uur voor Glass geschreven hommages speelt. Meer dan 100 componisten uit 45 landen schreven een muzi kaal eerbetoon. De Zeeuwse Concertzaal heeft de afgelopen jaren meermaals mu ziek van Glass laten klinken. De pianomarathon van vandaag wordt een eerbetoon genoemd ter gelegenheid van de 80ste verjaar dag van de componist, afgelopen januari. Glass studeerde dwarsfluit en compositie. In 1964 volgde hij in Parijs lessen bij Nadia Boulan- ger, een docente die een belang- Horvath speelt het volledige repertoire met een onvoorstel baar uithoudings vermogen en een paar Red Bulls rijke rol speelde bij de herontdek king van Monteverdi. Zij vroeg hem de Indiase muziek van Ravi Shankar om te zetten in Westerse muziek. Via die Indiase muziek ontwikkelde Glass zijn eigen, spe cifieke stijl die onder de noemer 'minimal music' wordt gevangen. Hij schreef opera's, pianowerken en symfonieën. En filmmuziek, waarmee hij het 'grote publiek' bereikte. Hij verzorgde de muziek bij films als 'Kundun' (1997), 'The Hours' (2002) en 'Notes on a Scan dal' (2006). De Zeeuwse Concertzaal meldt: 'Nicolas Horvath speelt het volle dige repertoire van begin tot eind met een onvoorstelbaar uithou dingsvermogen en een paar Red Bulls.' Horvath (1977) is bevriend met de componist. De uitvoering vindt qua interpretatie in nauw overleg met Glass plaats. In 2015 speelde Horvath in Carnegie Hall in New York alle piano-etudes van Glass. Die werden onder de titel 'Glass-worlds' op cd gezet. Horvath maakte naam als ver tolker van Liszt. De laatste jaren heeft hij meerdere marathon-con certen georganiseerd, met muziek van onder anderen Glass en Erik Satie. Hij treedt ook solo op met het Philharmonisch Orkest van Monte-Carlo, het Symfonie Orkest van Palm Beach, de Symfonie van Kiev en Minsk, en het Instrumen tale Ensemble van Nice. zaterdag 23 september 2017 Tussen systeem en intuïtie Nico Out Ditty Ketting: '369', 2012, acryl op linnen, 42 x 112 cm. FOTO NICO OUT T/m 7 oktober, Galerie van den Berge, Albert Joachimikade 5, Goes. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur. Jan van Damme - Zeeuwse Concertzaal Philip Glass in de Zeeuwse Con certzaal: vandaag (11.00-23.00 uur) de piano-etudes, morgen (12.00-18.00 uur) de hommages. De Franse pianist Nicolas Hor vath.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44