ëQ^i%\ °an
Nederland heeft sterke generatie wielrenners, maar afmaker ontbreekt
31
Na een Nederlandse succesweek in Noorwegen -
stel je voor dat de vrouwen vandaag ook nog een derde
regenboogtrui pakken - staan de mannen morgen voor de
schier onmogelijke opgave om wereldkampioen te worden
De ploeg is ijzersterk, maar een afmaker van wereldklasse
ontbreekt.
van een leep moment gebruik ma
ken. Geluk hebben en proberen weg
te rijden, maar de rest snapt ook wel
dat ze mij geen tien meter moeten
geven."
Aanvallen
Afwachten is morgen een dood
zonde. Maar voor opportunisme is
geen plek, zegt Poels. „Niet aanvallen
om het aanvallen. De wedstrijd ma
ken is mooi voor het publiek, maar
daar moeten wij schijt aan hebben.
We willen toch een goede uitslag?
Dan gaat het er om dat er in de laatste
kilometers nog minimaal eentje van
ons bijzit."
Dumoulin tekent het Nederlandse
strijdplan uit. „Het moet een afVal-
koers worden. Dan blijven de sterke
mannen vanzelf over. En die hebben
wij genoeg." Als dan een klein
groepje met daarbij één in het oranje
naar de streep rijdt, volgt wellicht
een uitval in de finale. Denk aan Tom
Leezer in Qatar vorig jaar of
Niki Terpstra in Austra
lië in 2010. Een dosis
geluk is noodzaak.
De kansen van Nederland op een we
reldtitel bij de mannen op de weg? Het
is een ingewikkelde wiskundige for
mule. Eentje waar nog niemand het
antwoord op weet en waarvan de
juiste uitkomst pas morgenmiddag
bekend is. Tot die tijd rest niets anders
dan een rekenmodel. Welke variabe
len - Dumoulin, Boom, Mollema,
Terpstra, Poels - moet je invullen en
op welke plek? En met hoeveel verme
nigvuldigen? Het parkoers - ruim 267
kilometer, geen meter vlak - moet
meegewogen worden. En de kansen
van Nederland moeten sowieso ge
deeld worden door pakweg tien, ge
zien de moordende concurrentie.
Vaststaat dat het Nederlandse team
overloopt van kwaliteit. De gelegen
heidsformatie in het oranje is in
kracht te vergelijken met een topploeg
als Quick-Step in het voorjaar. Het
succesjaar van Tom Dumoulin is bui
tenproportioneel en hij verschijnt
morgen in bloedvorm aan de start.
Bauke Mollema won een Tour-etappe
met een vlucht die op voorhand on
mogelijk leek. Wout Poels werd zesde
in de Vuelta en reed op de Angliru een
binnenbocht zo makkelijk dat het leek
alsof stijgingspercentages een verzin
sel zijn. Lars Boom won in de
BinckBankTour en de Tour of
Britain en lijkt de vorm te
hebben waar heel Ne
derland dit voorjaar 1 K
op hoopte. Niki -
Terpstra viel óf
tegen in de V
ploegen-
tijdrit,
maar is f
geslepen L.~;_
en loert op
zijn kans. Mol-
lema: „We heb-
ben heel veel we-
reldtoppers. Allemaal
renners die weten wat
winnen is."
Alleen, ook de concurrentie
weet wat winnen is. Peter Sagan
jaagt op een unieke opeenvolgende
trilogie wereldtitels. Wie met hem
naar de streep rijdt, is gezien. Zoals de
Nederlanders liever ook niet met Mi
chael Matthews, Greg Van Avermaet
of Michal Kwiatkowski aankomen.
Het zijn de vier grote favorieten, de
azen van een WK-kaartspel. Met daar
achter nog een bataljon erkende win
naars als Edvald Boasson Hagen,
Alexander Kristoff of Matteo Trentin.
„Wij hebben geen afmaker", zegt
Dumoulin over de Nederlandse ploeg.
En over zichzelf. „Ik ben bijna altijd de
traagste in een groep, dus voor mij
wordt het heel moeilijk om te winnen.
Ik ben niet sterk genoeg om iedereen
uit mijn wiel te kletsen. Ik moet het
Ik ben bijna
altijd de
traagste in
een groep,
dus voor mij
wordt het
heel moeilijk
om te
winnen
Ook mooi meegenomen: tegenstan
ders die naar elkaar kijken.
Aangezien een renner van het kali
ber Sagan-Matthews-Van Avermaet
ontbreekt, is er niet één Nederlandse
kopman. Dus niet: alles voor Du
moulin. „Lars, Niki en ik zullen de
vooruitgeschoven mannen zijn", zegt
Dumoulin zelf. „Daarachter hebben
we nog best veel mannen. Wout en
Bauke gaan zeker de benen hebben
om erbij te zitten. Dus we moeten
een heel open koers creëren." En
daarvoor moeten offers worden ge
bracht, zegt Dumoulin: „Want als we
met negen man aan de start staan die
allemaal in hun eigen kansen den
ken, gaat het niks wor
den. We zullen
een aantal jongens moeten hebben
die de koers gaan openbreken."
Zo zoekt ook Dumoulin naar het
antwoord op de vraag: hoe wereld
kampioen te worden? Hij probeert
die wiskundige WK-formule te kra
ken. Waarbij ook nog de ploegbelan-
gen, die dwars door alle landenteams
heenlopen, moeten worden meege
wogen. Want wat als Dumoulin
voorop komt met zijn Sunweb-
ploegmaat Matthews? Doorrijden be
tekent dan dat hij volgend jaar de we
reldkampioen in zijn ploeg heeft. Dat
is achteraf toch wel uit te leggen aan
het Nederlandse publiek? „Nee, dat
kan ik niet uitleggen. Dat gaat een
heel moeilijke situatie zijn."
„Ja. Heel kort. Maar ik heb nog niet
bedacht wat ik dan ga doen. Ik ga so
wieso niet vol met hem doorrijden,
maar ook niet volledig m'n be
nen stil houden omdat het
Matthews is en ik de
koers niet kan winnen. Ik
weet niet wat ik dan
moet doen. Er is
maar één wed-
strijd met
Neder-
f:T, n land.
\J>\ voor
'fMi/ Matt-
hews
JII^Y rijden,
er J kan ik echt
niet doen. Dat
(jföy wil ik niet en
Y hoort niet. Dan flik ik
de ploeg die hier is. Dan
word ik de volgende jaren
niet meer uitgenodigd voor
het WK en daar heb ik ook geen
zin in. Maar als wij met z'n tweeën
weg zijn, zeg ik ook niet: zoek het
maar uit."
„Maar zilver, daar kom ik niet voor.
Zilver is niks."
„Met helemaal niemand. Alleen."
Een Nederlander die alleen aankomt.
Het lijkt het enige juiste antwoord op
die ingewikkelde wiskundige for
mule.
zaterdag 23 september 2017
GO
Troeven zat, alleen geen aas
Circuit
Wegwedstrijd Vrouwen -► (8 ronden) 152,8 km
Mannen -► -► (11) 267,5 km
By fjord 3
Holsnoy
Bergen
Start V,
mannen
(Start
vrouwen
Salmon
Hill
Daan Hakkenberg
Bergen
Vandaag
Morgen FJeii
230917 |RV
—Tom Dumoulin (26)
Profiel circuit
Maar daar heb je over nagedacht?
Met twee voorop? Dan is het toch
een uitgemaakte zaak. Dan heb jij
in elk geval zilver.
Met wie moet je voorop komen?
ILLUSTRATIE:
MARKREIJNTJENS