'Zie ons als de ouderwetse veldwachter' Ton mag bijna afrijden 3 Brancheorganisaties pleiten voor meer controle gemaakt dat een leerling onterecht zakte." Remery is streng voor zijn leer lingen. „Misschien wel strenger dan de examinator. Als ik een dag rijles gegeven heb, dan ben ik kapot. Ik ben constant aan het coachen. Als we een zijstraat voorbijrijden, en er komt geen auto aan, dan vraag ik de leerling wie er voorrang had als er wel een auto was geweest." Daar naast probeert hij zenuwen voor het examen zo veel mogelijk te vermij den. „Ik rijd altijd mee. Ik maak een praatje met de examinator, zodat een ongedwongen sfeer ontstaat. Het ijs is gebroken en de leerling heeft niet het gevoel dat hij of zij constant op de vingers gekeken wordt. Dat helpt." Rijschoolhouder Kees Foks uit Aardenburg geeft al 38 jaar rijlessen in Zeeuws-Vlaanderen. Driekwart van zijn leerlingen slaagt voor het eerste examen. „Het is een erva ringsvak", weet hij. „Je hebt vijf jaar nodig om aan te voelen hoe je moet reageren op verschillende soorten leerlingen." Ook hij ziet rijscholen stunten met goedkope pakketten. „Hun verdienmodel is om zo veel mogelijk rijexamens te verkopen." Foks vindt, net als de brancheorga nisaties, dat er meer toezicht moet komen. „Er zijn veel te veel rijscho- WILDGROEI RIJSCHOLEN len. De opleidingsinstituten wor den niet gecontroleerd. Ze versprei den mooie praatjes: 'word rijin- structeur en verdien 3000 euro per maand'. Je moet heel veel lessen ge ven voor zo'n inkomen." De boa-dag was een idee van Wim de Maat, boa te Terneuzen. Het leek hem leuk en nuttig om een middag te organiseren voor de collega's die elkaar anders alleen op cursussen treffen. Lonink constateerde tevreden dat alle aanwezige boa's gekleed gin gen in hetzelfde uniform. „Goed dat het steeds duidelijker wordt, want veel mensen weten niet pre cies wat een boa doet en mag. Jullie ontwikkelen je als professionele handhavers, jullie zorgen voor rust We worden betaald door de burgers dus moeten we er ook voor de burger zijn en veiligheid, we zouden jullie niet kunnen missen." Op het programma lering en ver maak. Lezingen over nieuwe wet geving, over de boa-vakbond, de opleiding en tot slot een rondlei ding door de binnenstad door Ter- neuzens fenomeen Maikel Harte. „We zien nu eens meer van de praktijk." Yoshi Vermeulen, boa in Sluis heeft in een middag veel op gestoken. „We leren niet alleen col lega's kennen, we horen ook hoe zij dingen aanpakken. Heel nuttig." „Zie ons maar als de oude veld wachter", omschrijft Vermeulen zijn beroep. „Parkeerwachter, dat dekt de lading allang niet meer. We doen zoveel meer." Dienstjaren Vermeulen heeft van alle boa's er verreweg de meeste dienstjaren op zitten. Hij was al boa toen de naam nog niet verzonnen was. „Onbezoldigd Ambtenaar Korps Rijkspolitie of Gemeentepolitie, zo heette dat toen. Ik was een van de eersten in Zeeland." Net als veel andere collega's is Vermeulen naast boa ook marktmeester, maar hij doet veel meer. Hij somt op: „We gaan over de drank en horeca- wetgeving. Daar moeten we zo'n (de vingers ver gespreid) dikke pil voor kennen. We gaan bij cam pings langs hoe de bezetting daar is en we houden ons bezig met wild- kampeerders. Er komen steeds meer bevoegdheden bij. We mo gen niet alles maar we moeten wel van alles weten. Daarnaast zijn wij vaak aanspreekpunt voor mensen die vragen hebben. Wij zijn amb tenaren. We worden betaald door de burgers dus moeten we er ook voor de burger zijn. Die service ho ren wij ook te leveren." zaterdag 23 september 2017 Nog twee weken, dan mag Ton Hillebrand (17) uit Koudekerke rij examen doen. „Best wel span nend", vindt hij. „Maar ik denk dat het wel goedkomt." Ton volgt rij lessen bij Sjoerd Remery van 4U. „Ik kwam via via bij hem uit. Ik heb niet uitgezocht of het een goede rijschool was. Ik hoorde van anderen dat de lessen goed zijn. Mijn ouders hebben op inter net wel wat recensies gelezen. Zij betalen voor de lessen. Het be langrijkste vind ik dat ik veel kilo meters kan maken." M Rijschoolhouder Sjoerd Re mery geeft instructie aan leer ling Ton Hillebrand. FOTO ZIGGY MARLISSA V Ti Het slagingspercentage van Zeeuwse rijscholen. Brancheorganisaties maken zich grote zorgen over de kwaliteit van de rijlessen. De helft van de leerlingen zakt voor het eerste rij examen. De Vereniging Rijschool Belang (VRB) en de Federatie Au torijschool Management hebben daarom een brief gestuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu, waarin ze pleiten voor een betere kwaliteitscontrole van rij scholen en van instructeurs. „De kwaliteit van de rijopleidingen is de afgelopen jaren enorm ge daald", zegt Peter van Neck, voor zitter van de VRB. „Wij krijgen sig nalen van het CBR dat leerlingen vaak helemaal niet klaar zijn voor het rijexamen." Landelijk liggen de slagingspercentages op ongeveer vijftig. Zeeland wijkt daarin nauwe lijks af. „Vooral in de grote steden is dat soms aanzienlijk lager." De VRB vindt dat consumenten meer informatie moeten inwinnen, voor ze aan een rijopleiding begin nen. „Als kinderen de overstap maken van de basisschool naar de middelbare school, dan doen ou ders vaak enorm veel onderzoek. Maar als het om rijlessen gaat, dan kiezen ze voor de allergoedkoop ste. Prijsstunters proberen leerlin gen te trekken door mensen voor te spiegelen dat ze in vijftien les sen hun rijbewijs kunnen halen. Maar dat kan niet: na vijftien les sen zak je gewoon." Consumenten hebben boven dien een verkeerd beeld van het gemiddelde aantal les sen dat nodig is. Van Neck: „Vroeger zat je met 25 lessen op examenni veau, maar dat is allang niet meer zo." Onderzoek van het CBR leert dat leerlingen, landelijk gezien, ge middeld 38 lessen nodig hebben. Het CBR begint in oktober met een social-mediacampagne, waarin consumenten tips en voorlichting krijgen. De brancheorganisaties dringen er bij de politiek op aan om beter toe te zien op de in structeurs. Ze willen onder meer dat instructeurs langer stage lopen tijdens hun opleiding. Van Neck: „Er is een wildgroei van scholen die instructeurs oplei den. Daar moet betere con trole op komen." Via de website www.rij- schoolgegevens.nl zijn de slagingspercentages van alle rijscholen te vin den. „Nu moeten we oppassen", grijnsde burgemeester Jan Lo- nink toen hij in de burgerzaal van het Terneuzense stadhuis tientallen boa's uit heel Zeeland ontving. Een dertigtal kwam er samen voor de Handhaversdag. Guido van der Heijden Terneuzen -Yoshi Vermeulen, boa Yoshi Vermeulen, boa te Sluis, op de Scheldeboulevard in Ter neuzen. FOTOCAMILESCHELSTRAETE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 144