'Zie ons als de ouderwetse veldwachter'
Ton mag
bijna afrijden
3
Brancheorganisaties pleiten voor meer controle
gemaakt dat een leerling onterecht
zakte."
Remery is streng voor zijn leer
lingen. „Misschien wel strenger dan
de examinator. Als ik een dag rijles
gegeven heb, dan ben ik kapot. Ik
ben constant aan het coachen. Als
we een zijstraat voorbijrijden, en er
komt geen auto aan, dan vraag ik de
leerling wie er voorrang had als er
wel een auto was geweest." Daar
naast probeert hij zenuwen voor het
examen zo veel mogelijk te vermij
den. „Ik rijd altijd mee. Ik maak een
praatje met de examinator, zodat
een ongedwongen sfeer ontstaat.
Het ijs is gebroken en de leerling
heeft niet het gevoel dat hij of zij
constant op de vingers gekeken
wordt. Dat helpt."
Rijschoolhouder Kees Foks uit
Aardenburg geeft al 38 jaar rijlessen
in Zeeuws-Vlaanderen. Driekwart
van zijn leerlingen slaagt voor het
eerste examen. „Het is een erva
ringsvak", weet hij. „Je hebt vijf jaar
nodig om aan te voelen hoe je moet
reageren op verschillende soorten
leerlingen." Ook hij ziet rijscholen
stunten met goedkope pakketten.
„Hun verdienmodel is om zo veel
mogelijk rijexamens te verkopen."
Foks vindt, net als de brancheorga
nisaties, dat er meer toezicht moet
komen. „Er zijn veel te veel rijscho-
WILDGROEI RIJSCHOLEN
len. De opleidingsinstituten wor
den niet gecontroleerd. Ze versprei
den mooie praatjes: 'word rijin-
structeur en verdien 3000 euro per
maand'. Je moet heel veel lessen ge
ven voor zo'n inkomen."
De boa-dag was een idee van Wim
de Maat, boa te Terneuzen. Het leek
hem leuk en nuttig om een middag
te organiseren voor de collega's die
elkaar anders alleen op cursussen
treffen.
Lonink constateerde tevreden dat
alle aanwezige boa's gekleed gin
gen in hetzelfde uniform. „Goed
dat het steeds duidelijker wordt,
want veel mensen weten niet pre
cies wat een boa doet en mag. Jullie
ontwikkelen je als professionele
handhavers, jullie zorgen voor rust
We worden betaald
door de burgers dus
moeten we er ook
voor de burger zijn
en veiligheid, we zouden jullie niet
kunnen missen."
Op het programma lering en ver
maak. Lezingen over nieuwe wet
geving, over de boa-vakbond, de
opleiding en tot slot een rondlei
ding door de binnenstad door Ter-
neuzens fenomeen Maikel Harte.
„We zien nu eens meer van de
praktijk." Yoshi Vermeulen, boa in
Sluis heeft in een middag veel op
gestoken. „We leren niet alleen col
lega's kennen, we horen ook hoe zij
dingen aanpakken. Heel nuttig."
„Zie ons maar als de oude veld
wachter", omschrijft Vermeulen
zijn beroep. „Parkeerwachter, dat
dekt de lading allang niet meer. We
doen zoveel meer."
Dienstjaren
Vermeulen heeft van alle boa's er
verreweg de meeste dienstjaren op
zitten. Hij was al boa toen de naam
nog niet verzonnen was.
„Onbezoldigd Ambtenaar Korps
Rijkspolitie of Gemeentepolitie, zo
heette dat toen. Ik was een van de
eersten in Zeeland." Net als veel
andere collega's is Vermeulen
naast boa ook marktmeester, maar
hij doet veel meer. Hij somt op:
„We gaan over de drank en horeca-
wetgeving. Daar moeten we zo'n
(de vingers ver gespreid) dikke pil
voor kennen. We gaan bij cam
pings langs hoe de bezetting daar is
en we houden ons bezig met wild-
kampeerders. Er komen steeds
meer bevoegdheden bij. We mo
gen niet alles maar we moeten wel
van alles weten. Daarnaast zijn wij
vaak aanspreekpunt voor mensen
die vragen hebben. Wij zijn amb
tenaren. We worden betaald door
de burgers dus moeten we er ook
voor de burger zijn. Die service ho
ren wij ook te leveren."
zaterdag 23 september 2017
Nog twee weken, dan mag Ton
Hillebrand (17) uit Koudekerke rij
examen doen. „Best wel span
nend", vindt hij. „Maar ik denk dat
het wel goedkomt." Ton volgt rij
lessen bij Sjoerd Remery van 4U.
„Ik kwam via via bij hem uit. Ik
heb niet uitgezocht of het een
goede rijschool was. Ik hoorde
van anderen dat de lessen goed
zijn. Mijn ouders hebben op inter
net wel wat recensies gelezen. Zij
betalen voor de lessen. Het be
langrijkste vind ik dat ik veel kilo
meters kan maken."
M Rijschoolhouder Sjoerd Re
mery geeft instructie aan leer
ling Ton Hillebrand.
FOTO ZIGGY MARLISSA
V
Ti
Het slagingspercentage
van Zeeuwse rijscholen.
Brancheorganisaties maken zich
grote zorgen over de kwaliteit
van de rijlessen. De helft van de
leerlingen zakt voor het eerste rij
examen. De Vereniging Rijschool
Belang (VRB) en de Federatie Au
torijschool Management hebben
daarom een brief gestuurd naar
het ministerie van Infrastructuur en
Milieu, waarin ze pleiten voor een
betere kwaliteitscontrole van rij
scholen en van instructeurs.
„De kwaliteit van de rijopleidingen
is de afgelopen jaren enorm ge
daald", zegt Peter van Neck, voor
zitter van de VRB. „Wij krijgen sig
nalen van het CBR dat leerlingen
vaak helemaal niet klaar zijn voor
het rijexamen." Landelijk liggen de
slagingspercentages op ongeveer
vijftig. Zeeland wijkt daarin nauwe
lijks af. „Vooral in de grote steden
is dat soms aanzienlijk lager."
De VRB vindt dat consumenten
meer informatie moeten inwinnen,
voor ze aan een rijopleiding begin
nen. „Als kinderen de overstap
maken van de basisschool naar de
middelbare school, dan doen ou
ders vaak enorm veel onderzoek.
Maar als het om rijlessen gaat, dan
kiezen ze voor de allergoedkoop
ste. Prijsstunters proberen leerlin
gen te trekken door mensen voor
te spiegelen dat ze in vijftien les
sen hun rijbewijs kunnen halen.
Maar dat kan niet: na vijftien les
sen zak je gewoon."
Consumenten hebben boven
dien een verkeerd beeld van
het gemiddelde aantal les
sen dat nodig is. Van
Neck: „Vroeger zat je met
25 lessen op examenni
veau, maar dat is allang niet meer
zo." Onderzoek van het CBR leert
dat leerlingen, landelijk gezien, ge
middeld 38 lessen nodig hebben.
Het CBR begint in oktober met een
social-mediacampagne, waarin
consumenten tips en voorlichting
krijgen. De brancheorganisaties
dringen er bij de politiek op aan
om beter toe te zien op de in
structeurs. Ze willen onder meer
dat instructeurs langer stage
lopen tijdens hun opleiding. Van
Neck: „Er is een wildgroei van
scholen die instructeurs oplei
den. Daar moet betere con
trole op komen."
Via de website www.rij-
schoolgegevens.nl zijn de
slagingspercentages
van alle rijscholen te vin
den.
„Nu moeten we oppassen",
grijnsde burgemeester Jan Lo-
nink toen hij in de burgerzaal
van het Terneuzense stadhuis
tientallen boa's uit heel Zeeland
ontving. Een dertigtal kwam er
samen voor de Handhaversdag.
Guido van der Heijden
Terneuzen
-Yoshi Vermeulen, boa
Yoshi Vermeulen, boa te Sluis,
op de Scheldeboulevard in Ter
neuzen. FOTOCAMILESCHELSTRAETE