ie ze daar eens gaan. Met kordate tred. Van gate 5 naar gate 21. De dames van Kuwait Airways. Met donkerblauw hoedje op nauwkeurig opgestoken haar. In pronte kokerrok. En blouse met goud, strik en hoge attentiewaarde. Van niets minder dan het schreeuwend dure modehuis Balenciaga. Cliff Muskiet (52), de man achter de expositie Cabin Crew, in de Rotterdamse Kunsthal, kan er nog altijd ademloos naar kijken. Hij wordt nu eenmaal 'domweg gelukkig' van een samenscholing stewar dessen die van panty tot paardenstaart perfect gestyled zijn. „Zo'n Kuwait- uniform staat symbool voor alles wat mooi is aan de luchtvaart. Avontuur. Glamour. Oog voor detail." KLM-purser Muskiet (ruim dertig jaar in dienst) heeft met zijn megaverzame- ling van ruim veertienhonderd stewar dessenuniforms al heel wat journalisten op zijn stoep gehad, maar laat nu pas iets aan het grote publiek zien. Met enige zorg. Want hij staat tot zijn collectie als Gijs Gans tot zijn appeltaart. „Ik moet er niet aan dénken dat anderen eraan gaan zitten." De liefde voor het pakje is zo rond zijn vijfde levensjaar begon nen. Toen vloog hij voor het eerst met zijn moeder vanuit woonplaats New York naar Amsterdam. Die reis maakte een onvergetelijke indruk. „In die tijd was vliegen lang niet zo normaal als nu en ik spaarde daarna alles wat ik krijgen kon. Lucht vaartposters, tijd schema's, etensborden. Op een dag kreeg ik een KLM-uniform en dat was het begin van alles." Hij haalt nog steeds allerlei capriolen uit om net dat ene obscure verza melaarsobject op de kop te tikken. Op Ebay kocht hij onlangs voor een niet nader te noemen bedrag de zeldzame space helmet van ontwerper Emilio Pucci: een plastic bol die de dames van het voor malige Braniff Internatio nal (VS) bij storm en regen opzetten. En, nee, over prijzen praat hij écht niet. Dat drijft ze maar op. Muskiet is zelfs niet te beroerd om voor zijn hobby een extra tochtje door de wolken af te leggen; bovenop de vier a vijf internationale vluchten die hij per maand sowieso al voor zijn werk maakt. „Laatst was ik in Singapore en ging op mijn vrije dag even door naar Jakarta. Daar kon ik in het hoofdkantoor van luchtvaartmaatschappij Garuda Indone sia eindelijk het nieuwe paarse uniform ophalen, het enige van Garuda dat ik nog niet had." Stewardessenuniforms zijn - vindt hij - fantastisch omdat ze symbool staan voor een bepaalde tijd en tijdgeest. „In de jaren 40 en 50 kleedden de maat schappijen hun personeel heel degelijk. Donkerblauw. Rok tot over de knie. Altijd een hoed erbij. In de jaren 60 veranderde dat, onder invloed van de flowerpower, enorm. Stewardessen kregen ruitjes aan, felle kleuren, zelfs psychedelische mini-jurken met hot pants eronder. Kleding die mijn collega's nooit meer zouden dragen: te sexy." In de feministische jaren 70 volgden de broek, in de jaren 80 de grote schouder vullingen a la Grace Jones en in de jaren 90 de rechttoe rechtaan power dresses. In het huidige decennium is het meer comfort en gemak dan meis jesachtige elegantie. „Bij som mige goedkope airlines draagt het personeel gewoon een polo en spijkerbroek." Muskiet vindt dat jammer; natüürlijk. Want een stewardess magazine 39 Geknoopt Finnair (2011 tot heden) Achtergrond: Sjaaltje KLM (1975-1982)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 103