9 In 2015 fotografeerde kunstenaar Rem van den Bosch elke dag een ontklede vrouw. Het eindresultaat van 'A Muse A Day' is nu klaar: een lijvig boek met foto's van 365 vrouwen die zich blootgeven. Letterlijk, maar vooral ook figuurlijk. Eline: Het was alsof ik Rem al jaren kende igenlijk was het waan zin. Een jaar lang kreeg Rem van den Bosch uit .Ellewoutsdijk elke och- Itend een appje van zijn partner Anaela met daarin slechts een adres, ergens in Nederland of België. Daar moest hij zich melden om een hem onbekende vrouw te fotograferen. Naakt. 'A Muse A Day', zoals het project was gedoopt, werd een uitputtende onderneming. Van den Bosch sloeg geen dag over, ondanks de almaar oplopende kosten en zijn oude Re nault Espace, die hem keer op keer in de steek liet. Ook toen hij ziek was, reed hij naar een nieuwe muze, met een emmer naast zich in de auto. Zelfs met Kerstmis, op de verjaardag van zijn zoon en rond het overlijden van zijn grootmoe der liet hij niet verstek gaan. Hij móest het doen. Omdat het nog nooit eerder was gedaan én omdat hij een duidelijke doel voor ogen had. „Ik wilde een niet-alle- daags boek maken dat gaat over naaktheid anno nu, de muzen van deze tijd." En dan bedoelt hij na drukkelijk niet de naaktheid van de alom getoonde 'jonge, strakke, ge- fotoshopte modellen'. „Ik wilde echte vrouwen in het boek, echte beelden, echte gevoelens en echte verhalen." Hij wijst op het omslag van het lijvige boekwerk. Een vrouw met weelderig okselhaar kijkt zelfverze kerd in de lens. „In de jaren 6o was okselhaar heel normaal. Nu wordt er heel bijzonder op gereageerd, alsof het niet meer zou kunnen. Ik vind het juist mooi staan." De deelnemende muzen - in to taal zo'n 2000 vrouwen meldden zich aan - blijven anoniem in het boek. Alleen de dag en de plaats waar Van den Bosch hen trof, wordt vermeld. Voor bijna alle vrouwen was de ontmoeting met de kunstenaar veel meer dan een fotoshoot. Ze vertelden hem hun verhalen, soms hun geheimen en trauma's. Het samenzijn kreeg niet zelden ook een therapeutisch ka rakter. „Op een of andere manier delen mensen snel heel persoonlijke din gen met mij", zegt Van den Bosch. „Daar kan ik vaak ook iets mee bij het fotograferen, maar gaandeweg werd het te veel. Ik nam de per soonlijke ellende die ik hoorde, soms over de ergste dingen die een mens kan overkomen, ook mee naar huis. Daarom hebben we toen een bericht geplaatst om duidelijk aan te geven dat het een kunstpro ject is, waarbij het therapeutische aspect op de achtergrond staat." Kort na 2015 stortte hij in. „Ik kon echt niets meer. Ik heb twee weken lang op de bank gelegen en alleen maar geslapen." Daarna pikte hij de draad op en begon aan de volgende marathon: het ontwikkelen van de vele duizenden (analoge) foto's die hij had gemaakt en daarna de selec tie voor het boek. Per muze staat er één foto in. Een soms bijna onmo gelijke keuze, die Van den Bosch met een team van experts (met on der anderen Leon Riekwell en Wim van Sinderen) maakte. Het resultaat is opmerkelijk af wisselend, in stijl en vormgeving. Elk beeld staat op zich. „Het is geen braaf plaatjesboek. We hebben ge kozen voor beelden die verhalen vertellen, waar een bepaalde emo tie in zit. You love it or you hate it. Mensen zullen ermee weglopen of het helemaal niets vinden. Of niet begrijpen. Het is in elk geval een boek dat wat met je doet." Naakt blijkt geen doel, maar een middel. „Op het moment dat je je kleren uitdoet, neem je letterlijk je schillen af. Maar vervolgens moet je Het is in ieder geval een boek dat wat met je doet ook figuurlijk je schillen afnemen. Dan gaat het niet meer over naakt zijn, maar over jezelf blootgeven. Met ieder beeld dat je maakt ont staat er een nieuwe toekomst. Een nieuwe geboorte. Het is een blank canvas voor jezelf om een nieuwe weg te kiezen. Sommige muzen hebben dat ook echt gedaan." Het project heeft hem als kunste naar geleerd dat hij dit de rest van zijn leven wil blijven doen, zegt Van den Bosch. „Het is heel bijzon der om met mensen samen te wer ken, om je met hen te verbinden en daaruit beeld te laten ontstaan. Ik weet nu dat ik altijd mijn hart wil volgen en zal blijven doen waarvan ik voel dat ik het moet doen." Het heeft hem doen besluiten bijkomende ambities, zoals een grote tentoonstelling rond 'A Muse A Day', niet meer wanhopig na te jagen. Als het gebeurt, dan gebeurt het „De wereld van kunst en cul tuur is zo onzeker. Niemand weet waar het heengaat. Het enige wat je kunt doen, is werk blijven maken en dicht bij jezelf blijven. Dan ko men de dingen meestal vanzelf op je pad." donderdag 21 september 2017 Rolf Bosboom Ellewoutsdijk - Rem van den Bosch Eline Neele is een van de Zeeuwse muzen ('Dag 240') in het project. Ze meldde zich impulsief aan. „Ik volgde het project al een tijdje, toen ik op Fa- cebook voorbij zag komen dat iemand had afge zegd en dat ze iemand zochten voor de dag erna. Toen dacht ik: waarom niet? Voordat ik wist stond ik met Rem op de dijk, zonder kleren." 365 blote muzen van deze tijd 'A Muse A Day' wordt zaterdag 23 september om 13.00 uur gepresenteerd bij de Unseen Photography Fair in de Westergasfabriek in Amsterdam. Oud minister Hedy d'Ancona ontvangt het eerste exemplaar. Op zaterdag 30 september is er een Zeeuwse presentatie in boekhandel 't Spui in Vlissin- gen. Deze begint om 14.00 uur. Het boek verschijnt bij uitgeverij Lecturis en kost 49,95 euro ('limited edition' voor 97 euro).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 37