Wtê
'i
Provincie verhoogt
motorrijtuigenbelasting
niet voor Thermphos
VOL
5
"Spl«AT,E
EN acties,
SüBërcJrv Cfiwh*- PME LEGEND riverdale
NAUW VAN BATH BERUCHT VAARWATER
De stranding van de Duitse olietanker
Seatrout gisterochtend vroeg in het Nauw
van Bath roept vragen op over de veiligheid op
dat smalle vaarwater. Twee andere schepen
waren bij het incident betrokken.
staat-woordvoerster Ilze Rokven
niet bevestigen. Over de oorzaak
deed zij geen mededelingen. De In
spectie Leefomgeving en Transport
moet die onderzoeken. Aan boord
van de Seatrout was een Neder-
De Seatrout (188 meter lang, 32 me
ter breed) was onderweg van de ha
ven van Antwerpen naar zee. Ook
richting Vlissingen voer de bulk
carrier Usolie (225 bij 32,2 meter).
De Usolie wilde de Seatrout passe
ren in het Nauw van Bath. Tegelij
kertijd kwam een nog onbekend
schip richting Antwerpen aanva
ren. De Usolie en Seatrout moesten
uitwijken, waardoor zoveel zuig
kracht ontstond dat beide schepen
aan de zijkanten tegen elkaar bot
sten en de Seatrout strandde.
Annik Dirkx, woordvoerster van
het Antwerps havenbedrijf, ver
telde dit gisterochtend, toen zij een
kijkje kwam nemen bij de ge
strande Seatrout. Uit haar woorden
sprak ongeloof dat in dezelfde rich
ting varende schepen in het Nauw
van Bath elkaar 'zomaar kunnen
passeren'. Cor Heijkoop uit Middel
burg, schrijver van tal van boeken
over de scheepvaart op de Wester-
schelde, was ook bij Bath en re
ageerde direct op het verhaal van
Dirkx. „Het is ongekend dat dit nog
kan. Iedereen weet toch dat het
Nauw van Bath van oudsher een
berucht vaarwater is."
Of de stranding zo is gebeurd als
Dirkx vertelde, kon Rijkswater-
Het is ongekend dat
dit nog kan gebeuren
landse loods, op de Usolie een
Vlaamse.
De gevolgen van de aanvaring
voor de Antwerpse haven waren
groot, zoals eerder bij de stranding
van de CSCL Jupiter 14 augustus dit
jaar. Zolang de Seatrout vastzat bij
Bath, gold voor schepen langer dan
tweehonderd meter een op- en af-
vaartverbod op de Westerschelde.
Grote containerschepen moesten
wachten in Antwerpen of op zee.
Het wachten was op hoogwater.
Slepers hielden bij laagtij de Sea
trout stabiel tegen een zandbank,
verder van de dijk dan waar de
CSCL Jupiter (366 bij ruim 51 me
ter) lag. Loco-burgemeester Jaap
Sinke van Reimerswaal dacht dan
ook 's ochtends nog dat toeschou
wers het spektakel van dichtbij
zouden kunnen bekijken. Het re
gionaal operationeel team, met vei
ligheidsdeskundigen van onder
meer gemeenten, provincie en po
litie, besliste uit voorzorg anders.
Trossen zouden bij het vlottrekken
kunnen knappen. Om één uur 's
middags gingen wegen naar de dijk
'op slot'. Het voorkwam dat op
nieuw een verkeerschaos ont
stond in Bath en omgeving.
Het schouwspel trok toch
nog enkele honderden
kijkers op afstand, ach
ter politielinten, én een
slimme ijsboer.
De berging verliep
met opkomend water vlotjes. Een
patrouillevaartuig van Multraship
verkende voortdurend hoeveel wa
ter er rond de Seatrout stond. Om
kwart voor vier bewoog de Seatrout
langzaam van de zandplaat af dank
zij de inzet van zes slepers van Ko-
tug Smit en Multraship, waarna het
schip voorzichtig in het vaarwater
kon worden getrokken. De (lege)
olietanker is voor inspectie en mo
gelijk reparatie naar Damen Shipre-
pair in Vlissingen-Oost gebracht.
Na de berging is het op- en afvaart-
verbod voor grote schepen op de
Westerschelde opgeheven, waar
mee de haven van Antwerpen na
tien uur weer
bereikbaar
was.
/VTROUT
BREMEN
-_
L-'-W -
De provincie Zeeland verhoogt de
motorrijtuigenbelasting niet,
hoewel ze - net als het Rijk en ha
venbedrijf Zeeland Seaports - 27,7
miljoen euro stopt in de sanering
van de voormalige fosforfabriek
Thermphos.
Oud-PvdA-leider Diederik
Samsom adviseerde een maand
geleden het nog resterende gat
van 83 miljoen euro te dekken met
een even grote bijdrage van het
Rijk, Zeeland Seaports en de pro
vincie Zeeland, elk 27,7 miljoen.
Het Rijk kwam op Prinsjesdag
over de brug, maar stelde als voor
waarde dat ook de provincie en
Zeeland Seaports elk 27,7 miljoen
op tafel leggen. Dat doen ze,
meldde minister Jeroen Dijssel-
bloem (PvdA, Financiën) gisteren
aan de Tweede Kamer. Daarmee
nemen de drie partijen het advies
van Samsom over. Ze gaan op
korte termijn met elkaar in over
leg om 'gezamenlijk de sanering
voortvarend op te pakken', aldus
Dijsselbloem.
De vraag is hoe de provincie -
die financieel kwetsbaar is - het
bedrag gaat betalen. Het in één
keer dekken van het bedrag in de
komende begroting zit er niet in,
stelt het dagelijks provinciebe
stuur. Dat leidt tot 'onaanvaard
bare keuzes zoals het verhogen
van de motorrijtuigenbelasting'.
Dat willen Gedeputeerde Staten
niet. Daarom is met het Rijk be
sproken om het bedrag over een
langere periode uit te smeren dan
de vier jaar die er normaal voor
staat. Bij hoge uitzondering mag
Zeeland die termijn oprekken tot
vijftien jaar.
SCOTCH&SODA
Mare O'Polo
SHOP NU DE MAGAZINE ACTIES VOOR HET HELE GEZIN OP
donderdag 21 september 2017
PC
Stranding roept vragen op
Harmen van der Werf
Bath
-Cor Heijkoop, kenner
scheepvaart Westerschelde
Krabbendijke
Plek waar de CSCL Jupiter
in augustus strandde.
Plaats waar de
Seatrout gisteren
aan de grond liep
9152303
■-
\V
De olietanker Seatrout is gisterochtend gestrand in het Nauw van Bath, na een botsing met de Usolie. Om kwart voor vier in de middag lukt het, dankzij de inzet van zes
slepers, om de tanker vlot te trekken, foto's marcelledavidse
Jeffrey Kutterink
Den Haag
BEAUMONT VIN GUM O
A M STF.R n A M CflITTITR F
WU^i/VI Vil ym J AMERICAN CLASSIC
GOES
I MIDDELBURG 1
RENESSE
TERNEUZEN
ZOUTELANDE
ETTEN-LEUR
KAMPERLAND
SLUIS
GROTE MARKT 1
MARKT 53
HOGEZOOM 171
NOORDSTRAAT 109
LANGSTRAAT 13
WINKELCENTRUM 16
RUITERPLAATWEG 11
PLOMPE TOREN 4
BQMDNT.NL