Wtê 'i Provincie verhoogt motorrijtuigenbelasting niet voor Thermphos VOL 5 "Spl«AT,E EN acties, SüBërcJrv Cfiwh*- PME LEGEND riverdale NAUW VAN BATH BERUCHT VAARWATER De stranding van de Duitse olietanker Seatrout gisterochtend vroeg in het Nauw van Bath roept vragen op over de veiligheid op dat smalle vaarwater. Twee andere schepen waren bij het incident betrokken. staat-woordvoerster Ilze Rokven niet bevestigen. Over de oorzaak deed zij geen mededelingen. De In spectie Leefomgeving en Transport moet die onderzoeken. Aan boord van de Seatrout was een Neder- De Seatrout (188 meter lang, 32 me ter breed) was onderweg van de ha ven van Antwerpen naar zee. Ook richting Vlissingen voer de bulk carrier Usolie (225 bij 32,2 meter). De Usolie wilde de Seatrout passe ren in het Nauw van Bath. Tegelij kertijd kwam een nog onbekend schip richting Antwerpen aanva ren. De Usolie en Seatrout moesten uitwijken, waardoor zoveel zuig kracht ontstond dat beide schepen aan de zijkanten tegen elkaar bot sten en de Seatrout strandde. Annik Dirkx, woordvoerster van het Antwerps havenbedrijf, ver telde dit gisterochtend, toen zij een kijkje kwam nemen bij de ge strande Seatrout. Uit haar woorden sprak ongeloof dat in dezelfde rich ting varende schepen in het Nauw van Bath elkaar 'zomaar kunnen passeren'. Cor Heijkoop uit Middel burg, schrijver van tal van boeken over de scheepvaart op de Wester- schelde, was ook bij Bath en re ageerde direct op het verhaal van Dirkx. „Het is ongekend dat dit nog kan. Iedereen weet toch dat het Nauw van Bath van oudsher een berucht vaarwater is." Of de stranding zo is gebeurd als Dirkx vertelde, kon Rijkswater- Het is ongekend dat dit nog kan gebeuren landse loods, op de Usolie een Vlaamse. De gevolgen van de aanvaring voor de Antwerpse haven waren groot, zoals eerder bij de stranding van de CSCL Jupiter 14 augustus dit jaar. Zolang de Seatrout vastzat bij Bath, gold voor schepen langer dan tweehonderd meter een op- en af- vaartverbod op de Westerschelde. Grote containerschepen moesten wachten in Antwerpen of op zee. Het wachten was op hoogwater. Slepers hielden bij laagtij de Sea trout stabiel tegen een zandbank, verder van de dijk dan waar de CSCL Jupiter (366 bij ruim 51 me ter) lag. Loco-burgemeester Jaap Sinke van Reimerswaal dacht dan ook 's ochtends nog dat toeschou wers het spektakel van dichtbij zouden kunnen bekijken. Het re gionaal operationeel team, met vei ligheidsdeskundigen van onder meer gemeenten, provincie en po litie, besliste uit voorzorg anders. Trossen zouden bij het vlottrekken kunnen knappen. Om één uur 's middags gingen wegen naar de dijk 'op slot'. Het voorkwam dat op nieuw een verkeerschaos ont stond in Bath en omgeving. Het schouwspel trok toch nog enkele honderden kijkers op afstand, ach ter politielinten, én een slimme ijsboer. De berging verliep met opkomend water vlotjes. Een patrouillevaartuig van Multraship verkende voortdurend hoeveel wa ter er rond de Seatrout stond. Om kwart voor vier bewoog de Seatrout langzaam van de zandplaat af dank zij de inzet van zes slepers van Ko- tug Smit en Multraship, waarna het schip voorzichtig in het vaarwater kon worden getrokken. De (lege) olietanker is voor inspectie en mo gelijk reparatie naar Damen Shipre- pair in Vlissingen-Oost gebracht. Na de berging is het op- en afvaart- verbod voor grote schepen op de Westerschelde opgeheven, waar mee de haven van Antwerpen na tien uur weer bereikbaar was. /VTROUT BREMEN -_ L-'-W - De provincie Zeeland verhoogt de motorrijtuigenbelasting niet, hoewel ze - net als het Rijk en ha venbedrijf Zeeland Seaports - 27,7 miljoen euro stopt in de sanering van de voormalige fosforfabriek Thermphos. Oud-PvdA-leider Diederik Samsom adviseerde een maand geleden het nog resterende gat van 83 miljoen euro te dekken met een even grote bijdrage van het Rijk, Zeeland Seaports en de pro vincie Zeeland, elk 27,7 miljoen. Het Rijk kwam op Prinsjesdag over de brug, maar stelde als voor waarde dat ook de provincie en Zeeland Seaports elk 27,7 miljoen op tafel leggen. Dat doen ze, meldde minister Jeroen Dijssel- bloem (PvdA, Financiën) gisteren aan de Tweede Kamer. Daarmee nemen de drie partijen het advies van Samsom over. Ze gaan op korte termijn met elkaar in over leg om 'gezamenlijk de sanering voortvarend op te pakken', aldus Dijsselbloem. De vraag is hoe de provincie - die financieel kwetsbaar is - het bedrag gaat betalen. Het in één keer dekken van het bedrag in de komende begroting zit er niet in, stelt het dagelijks provinciebe stuur. Dat leidt tot 'onaanvaard bare keuzes zoals het verhogen van de motorrijtuigenbelasting'. Dat willen Gedeputeerde Staten niet. Daarom is met het Rijk be sproken om het bedrag over een langere periode uit te smeren dan de vier jaar die er normaal voor staat. Bij hoge uitzondering mag Zeeland die termijn oprekken tot vijftien jaar. SCOTCH&SODA Mare O'Polo SHOP NU DE MAGAZINE ACTIES VOOR HET HELE GEZIN OP donderdag 21 september 2017 PC Stranding roept vragen op Harmen van der Werf Bath -Cor Heijkoop, kenner scheepvaart Westerschelde Krabbendijke Plek waar de CSCL Jupiter in augustus strandde. Plaats waar de Seatrout gisteren aan de grond liep 9152303 ■- \V De olietanker Seatrout is gisterochtend gestrand in het Nauw van Bath, na een botsing met de Usolie. Om kwart voor vier in de middag lukt het, dankzij de inzet van zes slepers, om de tanker vlot te trekken, foto's marcelledavidse Jeffrey Kutterink Den Haag BEAUMONT VIN GUM O A M STF.R n A M CflITTITR F WU^i/VI Vil ym J AMERICAN CLASSIC GOES I MIDDELBURG 1 RENESSE TERNEUZEN ZOUTELANDE ETTEN-LEUR KAMPERLAND SLUIS GROTE MARKT 1 MARKT 53 HOGEZOOM 171 NOORDSTRAAT 109 LANGSTRAAT 13 WINKELCENTRUM 16 RUITERPLAATWEG 11 PLOMPE TOREN 4 BQMDNT.NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 33