14 ZEELANI
In het atelier
De bloemschilderingen hebben
in zijn atelier de portretten ver
drongen. Een kunstenaar ontwik
kelt, vernieuwt: „Ik maakte altijd
portretten in opdracht. Nog
steeds. Maar daarnaast wilde ik
vrij werk maken." Het idee van de
bloemstillevens wortelt ergens in
de 17e eeuw. Middelburg had in de
Gouden Eeuw schilders die naam
maakten met stillevens. Zoals
ChristofFel van den Berghe, Fran
cois Rijckhals, Johannes Goedaert,
Het begon als een onge
lukje. Te veel verdund,
zodat de verf ging lopen.
Opeens kwam de ge
dachte op: die verdunde olieverf,
dat levert wel een bijzonder effect
op. Drie jaar geleden maakte Daan
van Doorn van het ongelukje zijn
werkwijze. Hij ging bloemstille
vens schilderen met aangelengde
olieverf. In november exposeert
hij ze op de internationale kunst
en antiekbeurs PAN Amsterdam.
Daan van Doorn (1958) is ge
kend als portretschilder, al zo'n
dertig jaar. Prinses Beatrix, prins
Bernhard, Herman Brood, Philip
Glass, Freek de Jonge - het zijn
nogal wat grote namen die hij op
het doek zette. In olieverf, heel se
cuur en gedetailleerd, vaak een
kwestie van maanden arbeid. Bij
het afscheid van premier Balke
nende in 2012 schilderde hij het
portret, dat nu in de eregalerij
hangt op het Binnenhof in Den
Haag.
Zeventien jaar geleden vond
Van Doorn met zijn vrouw en fo
tografe Ineke Schoonheyt onder
dak in Middelburg. Op de boerde
rij Groot Ter Hooge, aan de west
kant van de stad. Het geheel is een
rijksmonument. In de vrijstaande
schuur heeft hij zijn atelier als een
doos laten inbouwen, zodat de
oorspronkelijke gebinten en nog
aanwezige drinkbakken voor het
vee niet worden aangetast. De
werkruimte is geïsoleerd en ver
warmd. Hij kan er flink hard mu
ziek aan zetten als hij werkt - be
bop, klassiek, modern klassiek -
zonder dat Ineke de hele tijd op de
deur moet kloppen of het wat
zachter mag.
ik geslaagd, de rest gooi ik weg."
Het atelier is een echte schilder
ruimte. Bij de ezel naast de grote
ramen staat een houten blad vol
met tubes verf. In een kast zijn
kwasten opgeslagen in champag-
nekoelers: „Die koelers vond ik ge
schikter dan die lelijke glazen pot
ten van tuincentra." Een grote
apothekerskast is gevuld met bus
jes pigmenten. Er staan ook curi
osa in, zoals Japanse poppen van
Inekes vader en KLM-huisjes van
haar eerste schoonvader, die vaak
businessclass vloog. De veren zijn
afkomstig van de kerkuil die in de
schuur huist. Henk, een vrolijke
viervoeter van anderhalfjaar oud
en ondanks de naam toch een
vrouwtje, snuffelt rond. Ze brengt
een stok mee uit de tuin.
Adriaen Coorte. Een traditie,
waarin Van Doorn graag wil staan.
Hij werkt op speciaal geprepa
reerd olieverfpapier, dat op een
aluminium plaat wordt gelijmd.
Met Ineke stelt hij een boeket sa
men, met bloemen van een bloe
mist en ook uit eigen tuin. En
kunstbloemen. Ineke maakt ver
volgens foto's, die hij gebruikt bij
het schilderen. Eerst schetst hij
met potlood of houtskool de bloe
men. Hij noemt tulpen, lelies, pa
pavers, die hebben mooie vormen.
De olieverf wordt met terpentijn
aangelengd en moet in één dag
worden opgebracht. Het is een
snelle, expressieve manier van
werken: „Totaal anders dan met
gewone olieverf', zegt Van Doorn.
„Je ziet de schets er nog doorheen.
De verf gaat een eigen weg, de uit
komst is ook voor mij verrassend.
Eén op de drie a vier werken vind
woensdag 20 september 2017
A Daan van Doorn in zijn atelier op boerderij Groot Ter Hooge. foto's mechteld jansen
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek. Vandaag:
Daan van Doorn aan de rand
van Middelburg.
De verf gaat een eigen weg
Jan van Damme
Werk van Daan van Doorn is te
zien op PAN Amsterdam, van 19
t/m 26 november 2017.