14 ZEELANI In het atelier De bloemschilderingen hebben in zijn atelier de portretten ver drongen. Een kunstenaar ontwik kelt, vernieuwt: „Ik maakte altijd portretten in opdracht. Nog steeds. Maar daarnaast wilde ik vrij werk maken." Het idee van de bloemstillevens wortelt ergens in de 17e eeuw. Middelburg had in de Gouden Eeuw schilders die naam maakten met stillevens. Zoals ChristofFel van den Berghe, Fran cois Rijckhals, Johannes Goedaert, Het begon als een onge lukje. Te veel verdund, zodat de verf ging lopen. Opeens kwam de ge dachte op: die verdunde olieverf, dat levert wel een bijzonder effect op. Drie jaar geleden maakte Daan van Doorn van het ongelukje zijn werkwijze. Hij ging bloemstille vens schilderen met aangelengde olieverf. In november exposeert hij ze op de internationale kunst en antiekbeurs PAN Amsterdam. Daan van Doorn (1958) is ge kend als portretschilder, al zo'n dertig jaar. Prinses Beatrix, prins Bernhard, Herman Brood, Philip Glass, Freek de Jonge - het zijn nogal wat grote namen die hij op het doek zette. In olieverf, heel se cuur en gedetailleerd, vaak een kwestie van maanden arbeid. Bij het afscheid van premier Balke nende in 2012 schilderde hij het portret, dat nu in de eregalerij hangt op het Binnenhof in Den Haag. Zeventien jaar geleden vond Van Doorn met zijn vrouw en fo tografe Ineke Schoonheyt onder dak in Middelburg. Op de boerde rij Groot Ter Hooge, aan de west kant van de stad. Het geheel is een rijksmonument. In de vrijstaande schuur heeft hij zijn atelier als een doos laten inbouwen, zodat de oorspronkelijke gebinten en nog aanwezige drinkbakken voor het vee niet worden aangetast. De werkruimte is geïsoleerd en ver warmd. Hij kan er flink hard mu ziek aan zetten als hij werkt - be bop, klassiek, modern klassiek - zonder dat Ineke de hele tijd op de deur moet kloppen of het wat zachter mag. ik geslaagd, de rest gooi ik weg." Het atelier is een echte schilder ruimte. Bij de ezel naast de grote ramen staat een houten blad vol met tubes verf. In een kast zijn kwasten opgeslagen in champag- nekoelers: „Die koelers vond ik ge schikter dan die lelijke glazen pot ten van tuincentra." Een grote apothekerskast is gevuld met bus jes pigmenten. Er staan ook curi osa in, zoals Japanse poppen van Inekes vader en KLM-huisjes van haar eerste schoonvader, die vaak businessclass vloog. De veren zijn afkomstig van de kerkuil die in de schuur huist. Henk, een vrolijke viervoeter van anderhalfjaar oud en ondanks de naam toch een vrouwtje, snuffelt rond. Ze brengt een stok mee uit de tuin. Adriaen Coorte. Een traditie, waarin Van Doorn graag wil staan. Hij werkt op speciaal geprepa reerd olieverfpapier, dat op een aluminium plaat wordt gelijmd. Met Ineke stelt hij een boeket sa men, met bloemen van een bloe mist en ook uit eigen tuin. En kunstbloemen. Ineke maakt ver volgens foto's, die hij gebruikt bij het schilderen. Eerst schetst hij met potlood of houtskool de bloe men. Hij noemt tulpen, lelies, pa pavers, die hebben mooie vormen. De olieverf wordt met terpentijn aangelengd en moet in één dag worden opgebracht. Het is een snelle, expressieve manier van werken: „Totaal anders dan met gewone olieverf', zegt Van Doorn. „Je ziet de schets er nog doorheen. De verf gaat een eigen weg, de uit komst is ook voor mij verrassend. Eén op de drie a vier werken vind woensdag 20 september 2017 A Daan van Doorn in zijn atelier op boerderij Groot Ter Hooge. foto's mechteld jansen Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Daan van Doorn aan de rand van Middelburg. De verf gaat een eigen weg Jan van Damme Werk van Daan van Doorn is te zien op PAN Amsterdam, van 19 t/m 26 november 2017.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42