stereotype Nederlanders' II Kleutermeester Sjef Hermans jubileert op basisschool De Vossenburch 5 Hij zingt liedjes, bouwt blokkentorens, speelt in de blubber en hijst broeken omhoog. Een man die lesgeeft aan kleuters: dat is uitzonderlijk. Sjef Hermans (63) doet niets liever. De kleu termeester van basis school De Vossen burch in Middelburg staat veertig jaar voor de klas. Twaalf kleuters dansen door de klas als meester Sjef op zijn gitaar speelt. 'Mijn hoofd zit bovenaan. Op mijn voeten kan ik staan', zin gen ze. De armpjes gaan in de lucht. 'Met mijn handen kan ik zwaaien...' Harry heet het instru ment van Hermans en het hangt minstens zes keer per dag om zijn schouder. Geheime wapen „Mijn gitaar is mijn geheime wa pen", verklapt hij. „Ik word heel blij van muziek. En de kinderen ook. Ze krijgen er energie van. En het is nog leerzaam ook: ze bewe gen en leren tegelijkertijd iets over taal en rekenen. We zingen als we gaan eten, als we gaan opruimen en als we in de kring zitten." Hermans viert vandaag zijn veertigjarig jubileum als leer kracht. Hij stond in zijn loopbaan alle groepen, maar zijn hart ligt bij de kleuters. Sinds 1990 geeft hij les aan de jongste basisschoolkinde ren, met uitzondering van de afge lopen anderhalfjaar. Zelf weer kind „Toen ik dit schooljaar de kans kreeg om terug te gaan, heb ik dat meteen gedaan. De fantasie en spontaniteit van kleuters trekt me. Ze leren zo veel op deze leeftijd: ze vinden een paar kastanjes op het plein en in een mum van tijd zijn ze een winkeltje begonnen. Ze kennen nog geen gêne: het maakt ze niet uit hoe ze eruit zien. Ze be ginnen gewoon te dansen als ik ga zingen. En dat slaat over op mij. Ik word dan zelf ook weer even kind." Twee keer per dag gaat Hermans met zijn leerlingen naar buiten. „Dat doen we altijd, ook als het re gent. We gaan met kruiwagens bladeren scheppen en daarna gooien we ze weer leeg. Dat lijkt nutteloos, maar het is heel leer zaam." Mannen hebben niks met kleu ters, is een veelgehoord geluid. Sommige lerarenopleidingen laten jongens bewust geen stage lopen bij de jongste kinderen, omdat hen dat zou demotiveren om leraar te worden. 'Onzin', vindt Hermans. „Ik heb heel veel jongens als stagi- De fantasie en spontaniteit van kleuters trekt me. Dat slaat over op mij air gehad. Ik zeg tegen ze dat ze niet moeten blijven staan, maar op een stoel moeten gaan zitten. Als ze dan gaan lego bouwen, staan in no-time alle kinderen bij die jon gen. Dan krijgen ze er plezier in. Dit werk is niet kinderachtig. Ik leer nog steeds van mijn leerlin gen. Als ik bijvoorbeeld zie hoe ze met een iPad in de weer zijn. Ze gaan onbevangen te werk en vaak lukt het ze ook nog." Muziekambassadeur Hermans heeft nooit een functie als manager geambieerd. De laat ste jaren is hij, behalve kleuter meester, ook muziekambassadeur voor alle scholen van scholenkoe pel Archipel. „Ik ga elke dag flui tend naar mijn werk. Dat zit 'm in hele kleine dingen. Gisteren kreeg ik bijvoorbeeld een tekening van één van de leerlingen. Een ander zei: 'meester Sjef, ik heb van je ge droomd!' En ik kreeg vanwege mijn jubileum een badborstel ca deau in de vorm van een gitaar. Ik liep naar huis en dacht: 'wat een geweldige dag was het'." wat wij assertief vinden, beschou wen de Belgen als arrogant." Meulblok vond er tientallen voorbeelden van in de serie. „De meiden gaan op kamers wonen. In een scene zitten ze 's avonds televi sie te kijken. Kristel en Karen in een pyjama, Josje in een nachtja ponnetje. Dat is al een subtiele aan wijzing. De twee Vlaamsen wonen in één kamer. Josje heeft een eigen kamertje aan de overkant van de gang. Over de grens dus. Het wordt al minder subtiel als Kristel zegt: 'Daar heb je de Hollandse schone ook weer'. Hoe duidelijk wil je het nog hebben als je ziet dat Josje oranje keukenkastjes heeft, sinaas appels op een schaal legt en uit een oranje broodtrommel eet. Bas is de 'superhunk' in de serie. Alle mei den zijn verliefd. K3 sluit het 'niet- versierenpact', omdat ze hun on derlinge vriendschap willen bewa ren. Maar Josje gaat toch voor Bas." De Nederlander is 'de ander' in de serie, toont Meulblok aan. „En door je af te zetten tegen de ander meet je jezelf een identiteit aan. België is een verdeeld land en Vla mingen hebben moeite met hun identiteit. Een partij als het Vlaams Belang is heel erg van het 'wij' en Door je af te zetten tegen de ander, meet je jezelf een identiteit aan 'jullie'." Maar Nederland hoeft ook niet schijnheilig te doen, vindt Meulblok. „Wij vinden Sinterklaas ineens belangrijk en mogen graag verwijzen naar de Gouden Eeuw. De komst van vluchtelingen zorgt bij ons voor angst en onzekerheid." Het schetsen van stereotypen is best gevaarlijk, vindt de student. „Hallo K3 is gemaakt voor kinde ren. Die vormen zich zo, deels on bewust, een mening over Neder landers. Ik wil met mijn onderzoek een kleine bijdrage leveren aan het maatschappelijk en wetenschappe lijk debat over identiteit." Meulblok zoekt na het behalen van zijn masters werk bij de pu blieke omroep. Hij liep stage bij Ra dio 2. In 2011 en 2013 waren van Meulblok korte films te zien op Film by the Sea. woensdag 20 september 2017 PC Hermans bouwt blokken met leerlingen Ranomi (links) en Hajara, Kleutermeester Sjef Hermans met zijn leerling Ferleyano. fotos ruben oreel Veertig jaar fluitend naar school Cornelleke Blok -Sjef Hermans, kleutermeester -Matthijs Meulblok, student media De oude K3: Josje, Karen en Kristel Verbeke (vlnr). fotobelga

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 33