23
Nederlander is de te kloppen man op het WK op 'zijn' discipline: de tijdrit
De regenboogtrui moet de ultieme bevestiging
worden van de klasse van Tom Dumoulin als tijdrijden
Bij zijn debuut in 2010 nog een totaal onbekende,
vandaag in het Noorse Bergen huizenhoog favoriet.
Dumoulin twijfelt nog een beetje
1 op de4 winnen
is mooi. Probleem
zit hem in die
andere drie
FIETSWISSEL
Het leek een uitge
maakte zaak. Tom
Dumoulin had zijn
keuze gemaakt en
zou vandaag de laat
ste drieënhalve kilo
meter van de tijdrit,
omhoog naar
Mount Floyen, op
een normale fiets
rijden.
Bondscoach Thor-
wald Veneberg was
nota bene zelf de
gene die bij de UCI
had gevraagd om
een fietswisselzone.
Maar naarmate de
tijdrit dichterbij
kwam, werd de
twijfel bij Dumou
lin groter. „Ik weet
het nog niet too
procent zeker. Ik
dacht eerst van wel
en nu weet ik het
nog niet. Het is steil
met momenten en
een beetje bochtig,
maar niet superlas-
tig"
Gisteren verkende
hij het parkoers met
de laatste beklim-
nu 26 jaar, wint daarna tijdritten
in alle grote ronden. „Maar die in
Portugal was een van de mooiste",
zegt hij. „Zo onverwacht. Mijn
eerste individuele tijdrit en ik wist
niets van tijdrijden. Mijn kennis
van wattages en aërodynamica
was nihil, maar mijn gevoel voor
snelheid en waar ik mijn energie
moest leggen in het parkoers was
al enorm goed. Daar heb ik toen
niet over nagedacht, maar ik deed
het van nature juist. Dat kun je
bijna niet leren. Je moet op de
juiste momenten net over je grens
en juiste momenten net onder je
grens blijven."
Na Portugal volgt een onge
kende zegereeks die vandaag in
Noorwegen bekroond moet wor
den met die felbegeerde regen
boogtrui. Dumoulin: „De titel op
de weg is prestigieuzer, maar voor
mij zijn de kansen hoger in de
tijdrit dan in de wegwedstrijd. En
ik vind het gewoon mooi, want
het is mijn discipline. Het is ge
weldig om daar de beste in te kun
nen zijn."
ming op zijn tijdrit-
fiets. Het bood nog
geen uitsluitsel. Het
is de vraag of het
tijds- en snelheids
verlies van afstap
pen, opstappen en
aanduwen wel op
weegt tegen de
voordelen van het
klimmen op een ge
wone fiets. En wat
als de ondergrond
en kasseienstrook
van de wisselstrook
er nat bijliggen door
de regen?
Echt dichtbij de wereldtitel was
hij nooit. Eén keer werd hij derde,
in 2014 achter Bradley Wiggins en
Tony Martin. Dumoulin: „Het WK
heeft me nog niet echt gelegen tot
nu toe. In Ponferrada in 2014 was
ik te jong en onervaren en Wig
gins en Martin te goed om echt
een vuist te maken. Sindsdien heb
ik geen parkoers meer gehad dat
mij op het lijf geschreven was. Dat
heb ik nu wel."
Nou laat wielrennen zich niet
vangen in een rekensom en alle
statistieken kunnen de prullenbak
in met een slechte dag of materi-
aalpech. Het laat onverlet dat Du
moulin, die naar Rohan Dennis
wijst als zijn grootste concurrent,
huizenhoog favoriet is. Niet alleen
omdat het parkoers hem past. De
steile berg in de finale brengt bij
voorbeeld regerend wereldkampi
oen Martin in een lastig parket.
Dumoulin is vooral favoriet op
basis van zijn uitslagen. Van de 75
tijdritten die hij reed won hij er 15.
Een op vijf. Bijna de helft van de
keren dat Dumoulin op een tijd-
ritfiets stapte, eindigde hij op het
podium. De laatste twee jaar zijn
de rapportcijfers die Dumoulin
overlegt alleen nog maar indruk
wekkender. In 18 tijdritten stond
hij dertien keer op het podium -
meer dan 70 procent - en won hij
er vijf. Dat is bijna één op vier.
„Best goed", zegt Dumoulin met
een lach. „Een op de vier is mooi,
maar het probleem is die drie keer
dat je niet wint."
Alpec in
Dumoulin was nog een totaal on
beschreven blad."
Dat zal in Portugal snel verande
ren. Het idee van de Nederlandse
ploeg voor de eerste etappe is om
Asselman in de laatste kilometers
goed af te zetten voor een sprint.
Het loopt anders, herinnert Assel
man zich. „Op t200 meter reden
zes man weg, Tom reageerde en
werd uiteindelijke op een fotofi
nish tweede. Holy shit, hij won
bijna. Supermooi voor een jongen
die voor het eerst meegaat."
De euforie wordt alleen maar
groter op dag drie als de tijdrit op
het programma staat. Dumoulin
heeft een tijdritfiets meegeno
men. Een zwarte Trek die hij heeft
geleend van een vriend. Asselman:
„Hij was behoorlijk zenuwachtig.
Hij had alleen nog maar de dis
trictskampioenschappen
tijdrijden gewonnen,
maar dat was maar vijf
kilometer. Iedereen
zei: 'gewoon rijden.
Zo hard als je kan'."
Bondscoach Pen-
nings: „Dumoulin
moest zichzelf nog
ontdekken als tijd-
rijder, maar hij deed
alles goed wat we
doorgesproken had
den." Zijn ploeggeno
ten kunnen amper ge
loven dat Dumoulin de
concurrentie achter zich
laat. Asselman: „Ik dacht
eerst dat het een grap was.
Hij versloeg daar Nelson
Oliveira (nu Movistar, red).
Die was twee jaar eerder
tweede geworden op het
WK. Het was echt een zware
tijdrit. Geen meter vlak. Nu,
jaren later, zou je zeggen: een
typisch parkoers voor Du
moulin."
Pennings ziet vanuit de
auto hoe nieuweling Dumou
lin vliegt: „Bij ons gingen de
kaken op het asfalt. De tijdrit
en het eindklassement winnen.
Ongekend."
Naar nu blijkt is het de entree
van een kampioen. Dumoulin,
coach van de beloften. „Hij kwam
van de club Bergklimmers uit
Stein en reed bij Parkhotel Roo-
ding. Ik had een soort scout rond
lopen in Limburg en die vertelde:
'er fietst hier een jongen rond die
zo ongenadig hard rijdt'. Ik ben
hem gaan volgen in wedstrijden
en heb hem daarna uitgenodigd
voor een bondstraining op Papen
dal. Toen knalde hij onbeschoft
hard de Posbank op en ik dacht: ik
neem hem gewoon mee naar Por
tugal. Hij had nog geen inzicht.
En zo lig je opeens met een com
pleet vreemde op de kamer. Tom
wie? Tom Dumoulin. Uit Maas
tricht, 19 jaar. Jesper Asselman, nu
Roompot, weet eigenlijk hele
maal niets van zijn kamergenoot
als ze op de avond van 25 maart
2010 - voor de eerste etappe van
Troféu Cidade Da Guarda - naast
elkaar op bed liggen. Dumoulin is
voor het eerst mee met de belof-
tenselectie. Asselman: „Pim Ligt-
hart was mee, twee van mijn
ploeggenoten en de andere jon
gens kende ik ook. En Tom dan.
Daar had ik nog nooit van
gehoord. Niemand."
Dumoulin is mee
op voorspraak van
Frank Pen
nings, bonds-
woensdag 20 september 2017
GO
Alleen de regenboogtrui
ontbreekt nog voor Dumoulin
—Tom Dumoulin
^Wilco Kel
derman (I) en
Tom Dumoulin
praten ont
spannen bij
met NOS-com-
mentator
Maarten Du-
crot tijdens
een trainings
ritje voor het
WK tijdrijden
in Bergen.
FOTO COR VOS
■4 Tom Dumoulin tijdens de
tijdrit in 2016 iin Oman.
FOTO COR VOS
Daan Hakkenberg
Bergen