23 Nederlander is de te kloppen man op het WK op 'zijn' discipline: de tijdrit De regenboogtrui moet de ultieme bevestiging worden van de klasse van Tom Dumoulin als tijdrijden Bij zijn debuut in 2010 nog een totaal onbekende, vandaag in het Noorse Bergen huizenhoog favoriet. Dumoulin twijfelt nog een beetje 1 op de4 winnen is mooi. Probleem zit hem in die andere drie FIETSWISSEL Het leek een uitge maakte zaak. Tom Dumoulin had zijn keuze gemaakt en zou vandaag de laat ste drieënhalve kilo meter van de tijdrit, omhoog naar Mount Floyen, op een normale fiets rijden. Bondscoach Thor- wald Veneberg was nota bene zelf de gene die bij de UCI had gevraagd om een fietswisselzone. Maar naarmate de tijdrit dichterbij kwam, werd de twijfel bij Dumou lin groter. „Ik weet het nog niet too procent zeker. Ik dacht eerst van wel en nu weet ik het nog niet. Het is steil met momenten en een beetje bochtig, maar niet superlas- tig" Gisteren verkende hij het parkoers met de laatste beklim- nu 26 jaar, wint daarna tijdritten in alle grote ronden. „Maar die in Portugal was een van de mooiste", zegt hij. „Zo onverwacht. Mijn eerste individuele tijdrit en ik wist niets van tijdrijden. Mijn kennis van wattages en aërodynamica was nihil, maar mijn gevoel voor snelheid en waar ik mijn energie moest leggen in het parkoers was al enorm goed. Daar heb ik toen niet over nagedacht, maar ik deed het van nature juist. Dat kun je bijna niet leren. Je moet op de juiste momenten net over je grens en juiste momenten net onder je grens blijven." Na Portugal volgt een onge kende zegereeks die vandaag in Noorwegen bekroond moet wor den met die felbegeerde regen boogtrui. Dumoulin: „De titel op de weg is prestigieuzer, maar voor mij zijn de kansen hoger in de tijdrit dan in de wegwedstrijd. En ik vind het gewoon mooi, want het is mijn discipline. Het is ge weldig om daar de beste in te kun nen zijn." ming op zijn tijdrit- fiets. Het bood nog geen uitsluitsel. Het is de vraag of het tijds- en snelheids verlies van afstap pen, opstappen en aanduwen wel op weegt tegen de voordelen van het klimmen op een ge wone fiets. En wat als de ondergrond en kasseienstrook van de wisselstrook er nat bijliggen door de regen? Echt dichtbij de wereldtitel was hij nooit. Eén keer werd hij derde, in 2014 achter Bradley Wiggins en Tony Martin. Dumoulin: „Het WK heeft me nog niet echt gelegen tot nu toe. In Ponferrada in 2014 was ik te jong en onervaren en Wig gins en Martin te goed om echt een vuist te maken. Sindsdien heb ik geen parkoers meer gehad dat mij op het lijf geschreven was. Dat heb ik nu wel." Nou laat wielrennen zich niet vangen in een rekensom en alle statistieken kunnen de prullenbak in met een slechte dag of materi- aalpech. Het laat onverlet dat Du moulin, die naar Rohan Dennis wijst als zijn grootste concurrent, huizenhoog favoriet is. Niet alleen omdat het parkoers hem past. De steile berg in de finale brengt bij voorbeeld regerend wereldkampi oen Martin in een lastig parket. Dumoulin is vooral favoriet op basis van zijn uitslagen. Van de 75 tijdritten die hij reed won hij er 15. Een op vijf. Bijna de helft van de keren dat Dumoulin op een tijd- ritfiets stapte, eindigde hij op het podium. De laatste twee jaar zijn de rapportcijfers die Dumoulin overlegt alleen nog maar indruk wekkender. In 18 tijdritten stond hij dertien keer op het podium - meer dan 70 procent - en won hij er vijf. Dat is bijna één op vier. „Best goed", zegt Dumoulin met een lach. „Een op de vier is mooi, maar het probleem is die drie keer dat je niet wint." Alpec in Dumoulin was nog een totaal on beschreven blad." Dat zal in Portugal snel verande ren. Het idee van de Nederlandse ploeg voor de eerste etappe is om Asselman in de laatste kilometers goed af te zetten voor een sprint. Het loopt anders, herinnert Assel man zich. „Op t200 meter reden zes man weg, Tom reageerde en werd uiteindelijke op een fotofi nish tweede. Holy shit, hij won bijna. Supermooi voor een jongen die voor het eerst meegaat." De euforie wordt alleen maar groter op dag drie als de tijdrit op het programma staat. Dumoulin heeft een tijdritfiets meegeno men. Een zwarte Trek die hij heeft geleend van een vriend. Asselman: „Hij was behoorlijk zenuwachtig. Hij had alleen nog maar de dis trictskampioenschappen tijdrijden gewonnen, maar dat was maar vijf kilometer. Iedereen zei: 'gewoon rijden. Zo hard als je kan'." Bondscoach Pen- nings: „Dumoulin moest zichzelf nog ontdekken als tijd- rijder, maar hij deed alles goed wat we doorgesproken had den." Zijn ploeggeno ten kunnen amper ge loven dat Dumoulin de concurrentie achter zich laat. Asselman: „Ik dacht eerst dat het een grap was. Hij versloeg daar Nelson Oliveira (nu Movistar, red). Die was twee jaar eerder tweede geworden op het WK. Het was echt een zware tijdrit. Geen meter vlak. Nu, jaren later, zou je zeggen: een typisch parkoers voor Du moulin." Pennings ziet vanuit de auto hoe nieuweling Dumou lin vliegt: „Bij ons gingen de kaken op het asfalt. De tijdrit en het eindklassement winnen. Ongekend." Naar nu blijkt is het de entree van een kampioen. Dumoulin, coach van de beloften. „Hij kwam van de club Bergklimmers uit Stein en reed bij Parkhotel Roo- ding. Ik had een soort scout rond lopen in Limburg en die vertelde: 'er fietst hier een jongen rond die zo ongenadig hard rijdt'. Ik ben hem gaan volgen in wedstrijden en heb hem daarna uitgenodigd voor een bondstraining op Papen dal. Toen knalde hij onbeschoft hard de Posbank op en ik dacht: ik neem hem gewoon mee naar Por tugal. Hij had nog geen inzicht. En zo lig je opeens met een com pleet vreemde op de kamer. Tom wie? Tom Dumoulin. Uit Maas tricht, 19 jaar. Jesper Asselman, nu Roompot, weet eigenlijk hele maal niets van zijn kamergenoot als ze op de avond van 25 maart 2010 - voor de eerste etappe van Troféu Cidade Da Guarda - naast elkaar op bed liggen. Dumoulin is voor het eerst mee met de belof- tenselectie. Asselman: „Pim Ligt- hart was mee, twee van mijn ploeggenoten en de andere jon gens kende ik ook. En Tom dan. Daar had ik nog nooit van gehoord. Niemand." Dumoulin is mee op voorspraak van Frank Pen nings, bonds- woensdag 20 september 2017 GO Alleen de regenboogtrui ontbreekt nog voor Dumoulin —Tom Dumoulin ^Wilco Kel derman (I) en Tom Dumoulin praten ont spannen bij met NOS-com- mentator Maarten Du- crot tijdens een trainings ritje voor het WK tijdrijden in Bergen. FOTO COR VOS ■4 Tom Dumoulin tijdens de tijdrit in 2016 iin Oman. FOTO COR VOS Daan Hakkenberg Bergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 23