14 INTERVIEW SOUAD MEKHENNET De Duits-Arabische journaliste Souad Mekhennet ontmaskerde Jihadi John en schreef een boek over islamistische extremisten. „Kun je ze wel integreren?" V'lil f ^B ^B ou je je aan de recht- Bj staat of niet? Geldt de rechtstaat ook voor moordenaars die de WÊ 19 ergst denkbare wreedheden hebben begaan, of zeg je: voor hen gelden andere regels?" Het antwoord van Souad Mekhen- net op de vraag wat het Westen aan moet met voormalige IS-strijders laat zich raden. Gelijke monniken, gelijke kappen, stelt de journaliste van The Washington Post, een kenner van het jihadisme. Ze verdiepte zich in de achtergronden van de daders van 9/11, ontmaskerde 'Jihadi John' (de Brit die IS-gijzelaars onthoofdde) en sprak met gevaar voor eigen leven met jihadisten. Onlangs verscheen de Nederlandse vertaling van het boek dat ze schreef over haar ervaringen. Mekhennet: „De meeste IS-gangers zijn hier geradicaliseerd, in Europa. De meerderheid van de uitreizigers was bekend bij de autoriteiten, som migen stonden zelfs op een lijst. „Duitsland stond op het punt de Tunesiër uit te wijzen die eind 2016 de aanslag op de kerstmarkt in Ber lijn pleegde, waarbij twaalf doden en vele gewonden vielen. Hoe kunnen wij dan zeggen: we willen ze niet te rug? Als wij willen dat Tunesië, Alge rije en Marokko mensen terugnemen die niet in Europa zijn geboren maar er wel opgroeiden, hoe kunnen wij dan niet de mensen terugnemen die in onze buurten radicaliseerden? „Ik werd geraakt toen ik een jon getje van nog geen zes jaar oud sprak dat was gevlucht uit Raqqa. Hij te kende een onthoofding die hij moest bijwonen en vroeg me: waarom lie ten jullie die lui op ons los?" Het is niet de islam die mensen radicaliseert, het zijn mensen die de islam radicaliseren „Je praat over mensen die bereid wa ren anderen te onthoofden. De vraag is: kun je ze wel integreren? Je hebt een systeem nodig dat met ze afre kent. Europa is er nu niet klaar voor. Maar zij zijn onze verantwoordelijk heid. Ze veranderden in wie ze wer den midden in onze samenleving." „De vraag is: wie spreekt namens de islam? Ik ben in Mekka geweest, waar Abraham, de grondlegger van het jo dendom, zijn voetsporen heeft ach tergelaten. Mannen en vrouwen wor den in Mekka niet gescheiden en vrouwen dragen er geen hoofddoek. Als je jongeren hier dat vertelt, zie je een groot aha-moment. Als mensen zeggen dat zulke zaken verplicht zijn, hoe kan het dan dat het in Saoedi- Arabië anders is? „De moslimgemeenschap heeft de verantwoordelijkheid hierover te praten en over de vraag wie het recht heeft zich namens wie uit te spreken en op welke boeken je je wel en niet kunt baseren. De islam moet een rol spelen. Het gaat om de vraag: welke interpretatie van de islam? Dit is geen botsing der beschavingen, want het is niet de islam die mensen radi caliseert, het zijn mensen die de is lam radicaliseren." „Je kunt erover twisten of de meeste terreur in Europa van moslims komt, maar er is wel degelijk een probleem. Mensen gebruiken de islam als ex cuus voor hun geweld en terrorisme. Daar is een reden voor. Ronselaars van jihadistische groepen zeggen: je zult nooit geaccepteerd worden als echte Duitser of Nederlander of Fransman, want ze haten je als mos lim. Ze gebruiken de Mohammed- cartoons in Denemarken, en zeggen: zulke cartoons over Jezus zijn niet gepubliceerd door Jyllands-Posten om lezers niet te kwetsen. Ronselaars spelen in op de slachtofferrol. We moeten ze hun argumenten ont nemen, want de val van Raqqa en Mosul is niet het einde van radicali sering." Elke religie kan worden misbruikt om geweld te rechtvaardigen. Er is wel een debat nodig binnen de islam „Dat is er niet, maar er zijn wel over eenkomsten tussen uitreizigers. De meeste bekeerlingen komen uit ge broken gezinnen. Allochtonen van de tweede of derde generatie hebben vaak een conflict met hun vader, die ze zien als zwakkeling. Ze zijn boos op de samenleving waar ze zijn gebo ren en op de samenleving van het land van herkomst. „Hun ouders wilden vooral hun land van herkomst tonen dat ze ge slaagd zijn, terwijl ze hier werk de den dat niemand anders wilde doen. Ze investeerden weinig in de toe komst van hun kinderen. Die kinde ren zien zich als slachtoffer en willen hun eer en religie verdedigen." „Al zou er een verbod komen, dan nog is er het internet. Veel radicalise ring geschiedt online. Je wakkert de nieuwsgierigheid mogelijk juist aan als je het ondergronds dwingt. Het is misschien effectiever mensen te overtuigen van hun dwaling." „Nee. Maar ik twijfel wel aan som mige mensen die zeggen dat ze bij mijn geloof horen. Elke religie kan misbruikt worden om geweld te rechtvaardigen. Er is wel een debat nodig binnen de islam. Mensen moeten interpretaties ervan ter dis cussie stellen, inclusief het salafisme. Samenlevingen moeten kijken: wie preekt in de moskee? „Ik denk dat het goed zou zijn als de overheid zou zorgen voor een mooie buurtmoskee, op voorwaarde dat elke moslim er mag bidden en de preken simultaan worden vertaald of in de taal van het betreffende land worden gehouden." woensdag 20 september 2017 GO 'Jihadisten zijn onze verantwoordelij kheid Bas Soetenhorst Amsterdam Oké, dus ze moeten terugkomen. En dan? Is er een rol voor de islam in dit verhaal? Maar is er een verband tussen het feit dat meeste terreur in Europa door moslims wordt gepleegd en de islam? Souad Mekhennet verdiept zich soms met gevaar voor eigen leven in de achter gronden van jihadis ten. „De meest IS- gangers zijn hier gera dicaliseerd, in Eu ropa." FOTOBENNIKILB Wat is het standaard-cv van een Syriëganger? Helpt een verbod op salafisme? Hebt u zelf ooit aan uw geloof ge twijfeld? Souad Mekhennet: Ik moest alleen komen. Reizen naar het front van de jihad. Nieuw Amsterdam, 19,99.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 14