O ©NDERNEMER Bekijk alle opties! DE WERELD VAN FORMULEER JE EIGEN VERHAAL ED PEELEN Een flesje cava, radiospotjes en gastcolleges: detacheringsbedrijf Continu laat geen middel onbenut om bij klanten en kandidaten onder de aandacht te komen. „Continu is de afgelopen vijfjaar tweeënhalf keer zo groot geworden", vertelt adjunct-directeur Ramses Peppinck. Door René Bogaarts 'Ook via social media doen we aan marketing' HOOGLERAAR EN OPRICHTER ICSB MARKETING Wat steekje hiervan op? - Neem je marketing regelmatig onder de loep om te zien of een nieuwe benadering nodig is. - Inhoudsvolle marketing werkt beter. - Aanwezigheid op social media is belangrijk, maar geen overkill. thema deze week: marketing Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl ons een contract tekent, krijgt hij een fles cava. En na een maand brengt een van onze medewerkers een taart naar het bedrijf. Dat heeft effect, want dan denkt zo'n hele afdeling aan ons", legt Peppinck uit. Boodschap met inhoud Daarnaast heeft Continu spotjes op Radio 538, nieuwsbrieven voor mede werkers en opdrachtgevers, en cam pagnes op social media als Linkedln, Instagram en Facebook. „Als je onze website eens hebt bezocht, kun je op die onlinekanalen boodschappen van ons tegenkomen. Niet te veel, natuur lijk, want mensen moeten zich er niet aan gaan ergeren." De biersponsoring van jaren geleden is vervangen door een meer inhoudsvolle benadering van studenten. „We geven ook gastcolleges over zaken als sollici teren of het opbouwen van een cv, waarmee studenten studiepunten kunnen verdienen. Mensen die bij ons komen werken, worden daarin in begeleid." Binnenkort begint Continu een nieuwe actie 'ceo in one day'. Daar bij lopen studenten onder meer een dag mee met de baas van een van Continu's klanten. Peppinck wil de kosten van de marketing van de afgelopen jaren niet vertellen. „Het heeft in elk geval veel meer opgeleverd dan het heeft gekost". Continu, een detacherings bedrijf voor kaderpersoneel in de bouw en industrie, stevent dit jaar af op een omzet van zo'n 58 miljoen euro. Het bedrijf heeft ongeveer 1.100 mensen bij klanten aan het werk, bij de elf Nederlandse kantoren en het Belgische kantoor werken er 130. Twintig jaar geleden begon Continu met het sponsoren van bier voor enkele studentenverenigingen, maar dat bleek niet genoeg. Dat veranderde toen het bedrijf in 2012 werk ging maken van marketing. Het begon met een e-mail- campagne én sponsoring van schaat sen, eerst als nevensponsor, later met een eigen Team Continu. Vernieuwing Naarmate de markt veranderde van weinig banen en veel werkzoekenden naar veel banen en weinig werkzoeken den, ontwikkelde Continu nieuwe vor men van marketing. „Als iemand bij Marketing is een breed begrip. Waar begin je als onder nemer mee? Bij marketing denk je vaak direct aan verschil lende communicatie uitingen, maar je moet natuurlijk eerst kijken naar de bedrijfsdoelstel lingen. Marketing is namelijk veel meer dan alleen reclame, drukwerk, media, een website, een nieuwsbrief of social media. Het moet ook gaan over zaken als service, persoonlijke contacten en innovatie. Data Marketing begint met data. Via een dienst als Google Keywords kun je de zoekvragen en het surfgedrag van potentiële klanten op je website zien. Deze informatie kan aan leiding zijn om je bood schap aan te passen. Vaak vergeten ondernemers echter dat hun eigen automatiseringssystemen, zoals het logistieke systeem, ook belangrijke gegevens opleveren. Offlinebronnen tenslotte, zoals de analyse van postcodegebieden, bieden ook nog steeds relevante informatie. The bigger picture Het is belangrijk de context van je bestaande of nieuwe klanten in ogenschouw te nemen. Het model dat ik het liefst gebruik, is het see, think, do care-model. Is er al een behoefte aan jouw dienst of product? Of is het zo nieuw datje klanten er eerst aan moeten wennen? De ene keer vestig je de aandacht op je met een scherpe aanbieding, de andere keer verschaf je belangstellenden relevante informatie. Marketing hoeft niet altijd meteen om sales te gaan. In b2b of in dienstverlening bereik je vaak meer door eerst leads, zoals afspraken, te genereren dan door directe sales. Online en offline Het is belangrijk je niet alleen op onlinemarketing te richten, of - wat tegen woordig niet meer zo vaak gebeurt - alleen op offline- marketing. Bekijk alle opties. Wie verspreid over heel Nederland klanten heeft, zou op tv kunnen adverteren. Maar als je klanten zich alleen in de regio bevinden, kun je ook aandacht genereren met een filmpje op YouTube. Authenticiteit Zorg dat je niet iedereen dezelfde boodschap stuurt. Faseer je verhaal in de mix tussen online- en offline- media. Klanten zijn kritisch. Ze willen relevantie en kijken ook of er online beoordelingen te vinden zijn van jouw product of dienst. Wees daarom authentiek en speel in op wat er speelt bij je klant. O De informatieschaarste is voorbij. Via de zoekmachine vind je antwoord op veel vragen en social media zorgen ervoor datje gemakke lijk met iedereen kunt converseren. We zijn niet langer afhankelijk van bronnen als tv, radio, kranten en tijdschriften waar je wordt geconfronteerd met adverteerders. We kunnen bij elkaar te rade gaan om uit te vinden wat we goed vinden. De mogelijkheden om reclame via de zogenaamde betaalde media te mijden zijn bovendien sterk toegenomen. Contentmarketing Dit vraagt om een reactie van bedrijven zodat behalve met reclame ook op andere manieren met het publiek wordt gecommuniceerd. Je kunt je als ondernemer mengen in de con versaties op social, maar dan zal je je wel tussen het publiek moeten begeven. Je kunt ook je eigen verhaal formuleren en zorgen dat dit wordt verspreid, gedeeld en bewerkt langs allerlei media(kanalen). Je zorgt dat jouw boodschapje doelgroep bereikt op momenten waarop daar behoefte aan is. Zodat het je doel groep helpt, vermaakt of raakt. Dan doe je aan contentmarketing. Combineer traditionele marketing met frisse acties Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Heidi Anthonis is directeur van het marketingbureau Happy Cactus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 18