Klanten boos
op Ryanair
Onvrede rond bod op Funda
II
17
pyanair?
Tenminste dat stelt pilotenvakbond
VNV (Vereniging Nederlandse
Verkeersvliegers). De relatief slecht
betaalde Ryanair-piloten zouden
ontevreden zijn over de lange uren
die ze moeten draaien en nemen
massaal de wijk naar beter beta
lende concurrenten.
Ryanair ontkent de leegloop in
alle toonaarden. De Ierse prijsvech
ter zegt dat de piloten massaal va
kantiedagen opnemen, nu de zo-
merdrukte achter de rug is.
Onzin, claimt een woordvoerder
van de VNV. „Piloten, zeker bij Ry
anair, mogen niet op vakantie wan
neer ze willen. Hun aanvragen
moeten altijd goedgekeurd worden
door een hele rits aan personen
binnen het bedrijf, waardoor het ze
heel moeilijk wordt gemaakt." Ry
anair heeft ruim 4.000 piloten in
dienst.
In de soep
De 'pilotencrisis' dwingt het bedrijf
om tot eind oktober dagelijks tus
sen de 40 en 50 vluchten te schrap
pen. Door dit ingrijpen van de
grootste Europese luchtvaartmaat
schappij lopen de reisplannen van
naar schatting 308.000 tot 385.000
reizigers in de soep.
Het bedrijf verstuurde afgelopen
vrijdag via de mail het bericht over
de geannuleerde vluchten naar de
gedupeerden, van wie velen hun
onvrede uiten. De Consumenten
bond ontving tot nu toe al tiental
len klachten en spreekt van 'con
tractbreuk'.
Op sociale media regent het boze
berichten. Ook Freek Dericks (36)
uit het Belgische Nieuwrode nabij
Leuven plaatste zo'n bericht op Fa-
cebook „Met mijn vrouw zou ik
aanstaande woensdag naar Bologna
vliegen, maar we kregen dus afge
lopen vrijdag te horen dat de vlucht
niet doorging. Ze gaven geen reden
voor de annulering. We kregen
twee opties: kosteloos opnieuw
boeken op een andere datum of ons
geld terug. Dat eerste was geen op
tie, want dan hadden we dus op het
laatste moment extra vrije dagen
moeten opnemen."
Al inde rij
Voor Arend Nijkamp (65) uit Rijs-
sen was het iets zuurder: hij hoorde
pas in de rij op het vliegveld van
Düsseldorf dat hij niet naar Ali
cante kon. „Ze hadden ons niet ge
maild daarover. De mail kwam pas
binnen nadat we zelf contact met
Ryanair hadden opgenomen."
Dericks zien ze bij Ryanair nooit
meer terug. „Ik loop nog liever op
schoenen gemaakt van naar binnen
gedraaide, verroeste spijkers dan
ooit nog gebruik te maken van hun
diensten."
Ryanair vreest rond de 20 miljoen
euro aan schadeclaims. „Het is
overduidelijk een puinhoop, maar
in het grotere geheel gaat het om
een klein aantal vluchten. Dat
neemt niet weg dat we een hoop
ongemak onder reizigers hebben
veroorzaakt", verontschuldigde
topman Michael O'Leary zich te
genover Sky News.
AMSTERDAM Funda dreigt een
splijtzwam te worden in make-
laarsland. De Amerikaanse inves
teerder General Atlantic wilde 20
tot 40 procent van de aandelen ko
pen van de NVM, maar het bestuur
gaf niet thuis. De NVM-leden zijn
niet op de hoogte gebracht en dat
zint een aantal allerminst.
General Atlantic waardeert de
Nederlandse huizensite - die gro
tendeels in handen is van de NVM
- op 240 miljoen euro. Een NVM-
woordvoerder bevestigt het bod te
hebben ontvangen, maar stelt dat
dit 'niet concreet was'. Ook zegt de
NVM niet van zins te zijn met het
private-equityfonds General Atlan
tic om tafel te gaan.
Sander Heinen van de Amster
damse makelaarsvereniging liet het
Financieele Dagblad weten dat hij
niet blij is: „Los van de vraag of
Funda wel of niet verkocht moet
worden, een aandeelhouder hoort
te vernemen wat er speelt."
PENSIOEN HALEN
X at we op de lange ter-
1 lmijn naar een lagere
\—S economische groei toe
gaan is misschien helemaal niet
zo erg en gewoon de nieuwe
werkelijkheid. We vergrijzen en
alleen al daardoor wordt er
straks minder extra geprodu
ceerd dan nu het geval is.
Maar stel, we willen de groei
wel verhogen op de lange ter
mijn, hoe doen we dat dan?
Het vorige kabinet heeft de
AOW aan de levensverwach
ting gekoppeld, dat was een be
langrijke stap. Maar de grote
vraag is hoe we dat pensioen
halen en niet voortijdig opbran
den. Bij zware beroepen is het
probleem het meest schrijnend,
deeltijd werken,
kunnen helpen de
lasten tussen mannen
en vrouwen wat eerlijker
te verdelen. Waarom gaan ze
niet allebei drie dagen werken,
in plaats van een man die veer
tig jaar fulltime in de bouw
staat te zwoegen en zijn vrouw
die twaalf uur in een winkel
werkt? Zo hou je het samen lan
ger vol."
We moeten blijven
uitzoeken hoe we
mensen omscholen
naar nieuw werk
maar steeds langer
doorwerken is voor
iedereen een uitdaging.
Als het ons lukt om tot
aan de pensioenleeftijd produc
tief te kunnen blijven dan heb
ben we een belangrijke voor
waarde voor groei gecreëerd.
Volgens mij kunnen we twee
dingen doen. Mensen moeten
eerder uit de baan kunnen stap
pen die ze opbrandt zonder
groot inkomensverlies. Dat be
tekent dat we moeten blijven
uitzoeken hoe we mensen om
scholen naar nieuw werk. Dat
betekent trouwens niet dat ie
dereen maar naar school moet.
Er zijn veel mensen die veel
meer hebben aan een leer-werk
constructie.
Een tweede belangrijke stap
is dat vrouwen die nog veelal
dinsdag 19 september 2017
GO
Prijsvechter Ryanair lijkt tegen
zijn eigen grenzen aangelopen
te zijn. Tientallen vluchten moe
ten dagelijks worden geannu
leerd door een grote uitstroom
van ontevreden piloten bij de
Ierse prijsvechter.
Navin Bhagwat
Amsterdam
Michael O'Leary, topman van Ryanair. fotoepa
Marieke Blom, hoofdeconoom
ING
—Marieke Blom