Klanten boos op Ryanair Onvrede rond bod op Funda II 17 pyanair? Tenminste dat stelt pilotenvakbond VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers). De relatief slecht betaalde Ryanair-piloten zouden ontevreden zijn over de lange uren die ze moeten draaien en nemen massaal de wijk naar beter beta lende concurrenten. Ryanair ontkent de leegloop in alle toonaarden. De Ierse prijsvech ter zegt dat de piloten massaal va kantiedagen opnemen, nu de zo- merdrukte achter de rug is. Onzin, claimt een woordvoerder van de VNV. „Piloten, zeker bij Ry anair, mogen niet op vakantie wan neer ze willen. Hun aanvragen moeten altijd goedgekeurd worden door een hele rits aan personen binnen het bedrijf, waardoor het ze heel moeilijk wordt gemaakt." Ry anair heeft ruim 4.000 piloten in dienst. In de soep De 'pilotencrisis' dwingt het bedrijf om tot eind oktober dagelijks tus sen de 40 en 50 vluchten te schrap pen. Door dit ingrijpen van de grootste Europese luchtvaartmaat schappij lopen de reisplannen van naar schatting 308.000 tot 385.000 reizigers in de soep. Het bedrijf verstuurde afgelopen vrijdag via de mail het bericht over de geannuleerde vluchten naar de gedupeerden, van wie velen hun onvrede uiten. De Consumenten bond ontving tot nu toe al tiental len klachten en spreekt van 'con tractbreuk'. Op sociale media regent het boze berichten. Ook Freek Dericks (36) uit het Belgische Nieuwrode nabij Leuven plaatste zo'n bericht op Fa- cebook „Met mijn vrouw zou ik aanstaande woensdag naar Bologna vliegen, maar we kregen dus afge lopen vrijdag te horen dat de vlucht niet doorging. Ze gaven geen reden voor de annulering. We kregen twee opties: kosteloos opnieuw boeken op een andere datum of ons geld terug. Dat eerste was geen op tie, want dan hadden we dus op het laatste moment extra vrije dagen moeten opnemen." Al inde rij Voor Arend Nijkamp (65) uit Rijs- sen was het iets zuurder: hij hoorde pas in de rij op het vliegveld van Düsseldorf dat hij niet naar Ali cante kon. „Ze hadden ons niet ge maild daarover. De mail kwam pas binnen nadat we zelf contact met Ryanair hadden opgenomen." Dericks zien ze bij Ryanair nooit meer terug. „Ik loop nog liever op schoenen gemaakt van naar binnen gedraaide, verroeste spijkers dan ooit nog gebruik te maken van hun diensten." Ryanair vreest rond de 20 miljoen euro aan schadeclaims. „Het is overduidelijk een puinhoop, maar in het grotere geheel gaat het om een klein aantal vluchten. Dat neemt niet weg dat we een hoop ongemak onder reizigers hebben veroorzaakt", verontschuldigde topman Michael O'Leary zich te genover Sky News. AMSTERDAM Funda dreigt een splijtzwam te worden in make- laarsland. De Amerikaanse inves teerder General Atlantic wilde 20 tot 40 procent van de aandelen ko pen van de NVM, maar het bestuur gaf niet thuis. De NVM-leden zijn niet op de hoogte gebracht en dat zint een aantal allerminst. General Atlantic waardeert de Nederlandse huizensite - die gro tendeels in handen is van de NVM - op 240 miljoen euro. Een NVM- woordvoerder bevestigt het bod te hebben ontvangen, maar stelt dat dit 'niet concreet was'. Ook zegt de NVM niet van zins te zijn met het private-equityfonds General Atlan tic om tafel te gaan. Sander Heinen van de Amster damse makelaarsvereniging liet het Financieele Dagblad weten dat hij niet blij is: „Los van de vraag of Funda wel of niet verkocht moet worden, een aandeelhouder hoort te vernemen wat er speelt." PENSIOEN HALEN X at we op de lange ter- 1 lmijn naar een lagere \—S economische groei toe gaan is misschien helemaal niet zo erg en gewoon de nieuwe werkelijkheid. We vergrijzen en alleen al daardoor wordt er straks minder extra geprodu ceerd dan nu het geval is. Maar stel, we willen de groei wel verhogen op de lange ter mijn, hoe doen we dat dan? Het vorige kabinet heeft de AOW aan de levensverwach ting gekoppeld, dat was een be langrijke stap. Maar de grote vraag is hoe we dat pensioen halen en niet voortijdig opbran den. Bij zware beroepen is het probleem het meest schrijnend, deeltijd werken, kunnen helpen de lasten tussen mannen en vrouwen wat eerlijker te verdelen. Waarom gaan ze niet allebei drie dagen werken, in plaats van een man die veer tig jaar fulltime in de bouw staat te zwoegen en zijn vrouw die twaalf uur in een winkel werkt? Zo hou je het samen lan ger vol." We moeten blijven uitzoeken hoe we mensen omscholen naar nieuw werk maar steeds langer doorwerken is voor iedereen een uitdaging. Als het ons lukt om tot aan de pensioenleeftijd produc tief te kunnen blijven dan heb ben we een belangrijke voor waarde voor groei gecreëerd. Volgens mij kunnen we twee dingen doen. Mensen moeten eerder uit de baan kunnen stap pen die ze opbrandt zonder groot inkomensverlies. Dat be tekent dat we moeten blijven uitzoeken hoe we mensen om scholen naar nieuw werk. Dat betekent trouwens niet dat ie dereen maar naar school moet. Er zijn veel mensen die veel meer hebben aan een leer-werk constructie. Een tweede belangrijke stap is dat vrouwen die nog veelal dinsdag 19 september 2017 GO Prijsvechter Ryanair lijkt tegen zijn eigen grenzen aangelopen te zijn. Tientallen vluchten moe ten dagelijks worden geannu leerd door een grote uitstroom van ontevreden piloten bij de Ierse prijsvechter. Navin Bhagwat Amsterdam Michael O'Leary, topman van Ryanair. fotoepa Marieke Blom, hoofdeconoom ING —Marieke Blom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17