Koopjesjagers bestelden
60.000 bedden voor spotprijs
Hier loop je
warm voor!
Kiezer geeft zondag cijfer
voor aanpak schandaal
EUWS 11
Strop van 10 miljoen dreigt voor Leen Bakker
hollands
nieuwe.
onbehagen, dat verder is aange
wakkerd door het sjoemelschan-
daal bij Volkswagen. Dat bedrijf
manipuleerde milieutesten met
speciaal ontwikkelde software.
In de nasleep bleek ook dat an
dere bedrijven niet zo zuiver op
de graat waren. Het maakte de
Duitsers bewust van de impact
van autoverkeer op de gezond
heid.
In steeds meer steden dringen
burgers aan op een rijverbod
voor dieselauto's. Zelfs in Stutt
gart, thuisbasis van Mercedes en
Porsche en autostad bij uitstek.
De rechter oordeelde in augustus
dat het stadsbestuur de inwoners
onvoldoende beschermt tegen
vieze uitlaatgassen. Per t januari
mogen daarom alleen nog
nieuwe dieselmodellen, uitge
rust met een euro 6-motor, de
stad in.
Auto nodig
Uiteraard is niet iedereen daar
blij mee. Wilko Stark, vice-presi
dent strategie bij Daimler, vindt
zo'n verbod niet uit te leggen aan
dieselrijders. „Heel veel mensen
hebben hun auto nodig om op
hun werk te komen. Een huis in
Stuttgart kunnen ze niet betalen,
dus ze wonen buiten de stad."
Stark vindt de lokale overheid
aan zijn zijde. Die is inmiddels in
beroep gegaan tegen de rechter
lijke uitspraak. Ook in de lande
lijke politiek bestaat grote weer
stand tegen dieselverboden. Zo'n
ban doet de auto-industrie eco
nomisch pijn. Bij Daimler zijn ze
er blij mee. Stark: „De CDU en de
SPD, die nu de coalitie vormen,
snappen dat veel werknemers af
hankelijk zijn van de auto-indus
trie, de grootste industrie van
Duitsland."
Bij de milieubeweging worden
ze tureluurs van de innige band
tussen politiek en industrie. „Ze
gedragen zich als een getrouwd
stel", zegt Jürgen Resch, voorzit
ter van de Deutsche Umwelt-
hilfe. „Als er een probleem is,
gaan ze samen een kamertje in
om het op te lossen. De politiek
wil de industrie beschermen,
zelfs als die aantoonbaar crimi
neel gedrag vertoont. Er is geen
enkele straf uitgedeeld. Volkswa
gen heeft nog geen 5 euro boete
betaald."
Politiek en industrie
gedragen zich als
een getrouwd stel
Bij Daimler snappen ze best dat
mensen boos zijn„Wat gebeurd
is, is onacceptabel", zegt Stark.
„Maar niet iedereen is slecht.
Wat bij Volkswagen gebeurd is,
is echt een andere situatie. Bo
vendien neemt de industrie
maatregelen. Oude diesels krij
gen een software-update. En
onze nieuwe modellen voldoen
aan alle milieunormen."
Het is niet genoeg, vindt
Resch. Hij rust pas als alle oude
diesels aan de strengste milieu
normen voldoen, een operatie
die minstens 10 miljard euro
kost. „De auto-industrie kan dat
geld best missen."
Al zijn vertrouwen is gevestigd
op de Duitse rechters. „Van de
politiek verwacht ik niks. De
rechter zal politici moeten dwin
gen goed voor hun burgers te
zorgen. Want daar gaat het om:
mensen verdienen een gezonde
leefomgeving."
De auto is een van de belang
rijkste thema's bij de bonds
dagverkiezingen van ko
mende zondag, nadat Duits
land zich de woede van de
halve wereld op de hals haalde
met het dieselschandaal.
Bondskanselier Merkel wil de
industrie te vriend houden,
maar moet ook het vertrou
wen van de kiezers zien te
herstellen.
De bondskanselier wil dat
dieselmotoren schoner wor
den dan ze nu zijn, maar vindt
ook dat fabrikanten zelf maar
moeten uitzoeken hoe en
wanneer ze dat doen. Verder
beloofde Merkel te overleggen
met gemeenten die veel last
hebben van luchtvervuiling,
over uitbreiding van het aantal
oplaadpunten voor elektrische
auto's.
Martin Schulz van de sociaal
democratische SPD vindt het
niet ver genoeg gaan. Hij wil
dat de overheid fabrikanten
verplicht om elektrische
auto's te bouwen, al is het
maar omdat landen als Noor
wegen, Frankrijk en Groot-
Brittannië een verbod op ver
vuilende auto's hebben afge
kondigd. De Duitsers moeten
ook kunnen concurreren met
fabrikanten van elektrische
auto's in China en de VS.
De bondsdagverkiezingen
van zondag zijn daarom een
graadmeter voor de tevreden
heid van de kiezers over de
manier waarop de voertuig
fabrikanten en de politiek het
dieselschandaal aanpakken.
Want op weinig dingen zijn
de Duitsers zo trots als op hun
auto-industrie.
Dat bleek gisteren tijdens het kort
geding in Breda van juridisch ad
viesbureau Aliter Melius, dat na
mens 1.000 'gedupeerde' kopers
eist dat Leen Bakker de bedden te
gen de stuntprijs levert. Het be
drijf, met hoofdkantoor in Raams-
donksveer, weigert dit. De voltal
lige directie was in de rechtszaal
aanwezig, kopers waren er niet.
Als de rechtbank de vordering
toewijst, waarschuwde advocate
Machteld Hiemstra, heeft dat niet
alleen grote gevolgen voor Leen
Bakker maar voor alle webshops.
„Die verkopen vele tienduizenden
artikelen en zouden geen foutjes
mogen maken, terwijl consumen
ten juist gebaat zijn bij snelheid."
Leen Bakker ging volgens
Hiemstra in de fout door in het
weekeinde van 29 en 30 juli bed
den van het merk Hoppekids te
koop aan te bieden voor de prijs
önS132$2333
van de matras alleen. Toen het be
drijf de 'systeemfout' zaterdagmid
dag ontdekte en bekendmaakte,
waren er zo'n 1.000 bedjes ver
kocht, aldus de raadsvrouw. On
middellijk na de bekendmaking
barstte de koopwoede echt los, al
dus Hiemstra. Toen zondagmiddag
12.00 uur ict'ers erin slaagden de
foute advertentie van internet te
verwijderen, waren er 60.000 bed
jes besteld.
Advocaat Chizki Loonstein be
toogde dat er sprake was van een
bewuste verkooptruc. „Een pr-
stunt om zo veel mogelijk consu
menten naar de website van Leen
Bakker te lokken en daar (ook) an
dere producten te laten kopen." De
raadsman vermoedt dat het bedrijf
door het enorm aantal bestellingen
achteraf spijt heeft gekregen van de
actie. „Maar het was een geldig aan
bod. Klanten mogen erop vertrou
wen dat de koopovereenkomst
wordt nagekomen."
De juristen van Leen Bakker ver
wezen naar een soortgelijke rechts
zaak rond het postorderbedrijf
Otto, dat in 2006 na een foute prijs
vermelding gelijk had gekregen
Hiemstra: „Zo'n prijs is gewoon te
mooi om waar te zijn. Elders kosten
die bedden 300 tot 600 euro.Op het
internet hadden kopers meteen
kunnen zien dat het niet klopte."
Volgens Loonstein zou dat bete
kenen 'dat Leen Bakker er alleen is
voor academici': „Bovendien kun
nen consumenten dan zowat bij
elk product van deze prijsstunter
onderzoek doen."
De rechtbank doet op maandag
2 oktober uitspraak.
hollandsnieuwe.nl/pzc
TOTAAL P/MND
BUNDELVERDUBBELAAR:
dinsdag 19 september 2017
PC
diesel af
-Jürgen Resch
Woonwarenhuis Leen Bakker
dreigt door een 'systeemfout op
de website' voor 10 miljoen euro
het schip in te gaan. Eind juli
heeft de prijsvechter naar zijn
zeggen online 60.000 hoogsla
pers van het merk Hoppekids
verkocht tegen de extreem lage
prijs van 24,95 euro. De bedjes
hadden 319 euro moeten op
brengen.
Hessel de Ree
Breda
Het gewraakte bed van de Leen Bakker-site.
Let op! Geld lenen kost geld
Totale
toestelkosten
Eenmalige
betaling
Totaal
kredietbedrag
Termijnbedrag
Duur
overeenkomst
Debetrentevoet
JKP
192
0
192
8
24 mnd
0% vast
Deze tabel bevat een voorbeeld van een toestellening en de prijs die je hiervoor per maand betaalt. De toestellening is een aflopend goederenkrediet aangeboden
door Vodafone Financial Services B.V. Vraag onze klantenservice naar de kredietvoorwaarden en het standaardinformatieblad. Vodafone Libertel B.V. treedt
op als verbonden bemiddelaar voor Vodafone Financial Services en bemiddelt uitsluitend voor Vodafone Financial Services. Vodafone Financial Services en
Vodafone Libertel geven geen advies over de toestellening. Je dient zelf te bepalen of de toestellening aansluit bij jouw persoonlijke omstandigheden.
Tue. 29 March
V1SUNG
2000 MB/MIN/SMS voor slechts 2,- extra
Supersnel 4G internet
Extra grote bundels
Gebruik nu in
hele
Prijs excl. eenmalige kosten ter hoogte van €30,-. Deze actie is geldig tot en met 1 oktober 2017.