Koopjesjagers bestelden 60.000 bedden voor spotprijs Hier loop je warm voor! Kiezer geeft zondag cijfer voor aanpak schandaal EUWS 11 Strop van 10 miljoen dreigt voor Leen Bakker hollands nieuwe. onbehagen, dat verder is aange wakkerd door het sjoemelschan- daal bij Volkswagen. Dat bedrijf manipuleerde milieutesten met speciaal ontwikkelde software. In de nasleep bleek ook dat an dere bedrijven niet zo zuiver op de graat waren. Het maakte de Duitsers bewust van de impact van autoverkeer op de gezond heid. In steeds meer steden dringen burgers aan op een rijverbod voor dieselauto's. Zelfs in Stutt gart, thuisbasis van Mercedes en Porsche en autostad bij uitstek. De rechter oordeelde in augustus dat het stadsbestuur de inwoners onvoldoende beschermt tegen vieze uitlaatgassen. Per t januari mogen daarom alleen nog nieuwe dieselmodellen, uitge rust met een euro 6-motor, de stad in. Auto nodig Uiteraard is niet iedereen daar blij mee. Wilko Stark, vice-presi dent strategie bij Daimler, vindt zo'n verbod niet uit te leggen aan dieselrijders. „Heel veel mensen hebben hun auto nodig om op hun werk te komen. Een huis in Stuttgart kunnen ze niet betalen, dus ze wonen buiten de stad." Stark vindt de lokale overheid aan zijn zijde. Die is inmiddels in beroep gegaan tegen de rechter lijke uitspraak. Ook in de lande lijke politiek bestaat grote weer stand tegen dieselverboden. Zo'n ban doet de auto-industrie eco nomisch pijn. Bij Daimler zijn ze er blij mee. Stark: „De CDU en de SPD, die nu de coalitie vormen, snappen dat veel werknemers af hankelijk zijn van de auto-indus trie, de grootste industrie van Duitsland." Bij de milieubeweging worden ze tureluurs van de innige band tussen politiek en industrie. „Ze gedragen zich als een getrouwd stel", zegt Jürgen Resch, voorzit ter van de Deutsche Umwelt- hilfe. „Als er een probleem is, gaan ze samen een kamertje in om het op te lossen. De politiek wil de industrie beschermen, zelfs als die aantoonbaar crimi neel gedrag vertoont. Er is geen enkele straf uitgedeeld. Volkswa gen heeft nog geen 5 euro boete betaald." Politiek en industrie gedragen zich als een getrouwd stel Bij Daimler snappen ze best dat mensen boos zijn„Wat gebeurd is, is onacceptabel", zegt Stark. „Maar niet iedereen is slecht. Wat bij Volkswagen gebeurd is, is echt een andere situatie. Bo vendien neemt de industrie maatregelen. Oude diesels krij gen een software-update. En onze nieuwe modellen voldoen aan alle milieunormen." Het is niet genoeg, vindt Resch. Hij rust pas als alle oude diesels aan de strengste milieu normen voldoen, een operatie die minstens 10 miljard euro kost. „De auto-industrie kan dat geld best missen." Al zijn vertrouwen is gevestigd op de Duitse rechters. „Van de politiek verwacht ik niks. De rechter zal politici moeten dwin gen goed voor hun burgers te zorgen. Want daar gaat het om: mensen verdienen een gezonde leefomgeving." De auto is een van de belang rijkste thema's bij de bonds dagverkiezingen van ko mende zondag, nadat Duits land zich de woede van de halve wereld op de hals haalde met het dieselschandaal. Bondskanselier Merkel wil de industrie te vriend houden, maar moet ook het vertrou wen van de kiezers zien te herstellen. De bondskanselier wil dat dieselmotoren schoner wor den dan ze nu zijn, maar vindt ook dat fabrikanten zelf maar moeten uitzoeken hoe en wanneer ze dat doen. Verder beloofde Merkel te overleggen met gemeenten die veel last hebben van luchtvervuiling, over uitbreiding van het aantal oplaadpunten voor elektrische auto's. Martin Schulz van de sociaal democratische SPD vindt het niet ver genoeg gaan. Hij wil dat de overheid fabrikanten verplicht om elektrische auto's te bouwen, al is het maar omdat landen als Noor wegen, Frankrijk en Groot- Brittannië een verbod op ver vuilende auto's hebben afge kondigd. De Duitsers moeten ook kunnen concurreren met fabrikanten van elektrische auto's in China en de VS. De bondsdagverkiezingen van zondag zijn daarom een graadmeter voor de tevreden heid van de kiezers over de manier waarop de voertuig fabrikanten en de politiek het dieselschandaal aanpakken. Want op weinig dingen zijn de Duitsers zo trots als op hun auto-industrie. Dat bleek gisteren tijdens het kort geding in Breda van juridisch ad viesbureau Aliter Melius, dat na mens 1.000 'gedupeerde' kopers eist dat Leen Bakker de bedden te gen de stuntprijs levert. Het be drijf, met hoofdkantoor in Raams- donksveer, weigert dit. De voltal lige directie was in de rechtszaal aanwezig, kopers waren er niet. Als de rechtbank de vordering toewijst, waarschuwde advocate Machteld Hiemstra, heeft dat niet alleen grote gevolgen voor Leen Bakker maar voor alle webshops. „Die verkopen vele tienduizenden artikelen en zouden geen foutjes mogen maken, terwijl consumen ten juist gebaat zijn bij snelheid." Leen Bakker ging volgens Hiemstra in de fout door in het weekeinde van 29 en 30 juli bed den van het merk Hoppekids te koop aan te bieden voor de prijs önS132$2333 van de matras alleen. Toen het be drijf de 'systeemfout' zaterdagmid dag ontdekte en bekendmaakte, waren er zo'n 1.000 bedjes ver kocht, aldus de raadsvrouw. On middellijk na de bekendmaking barstte de koopwoede echt los, al dus Hiemstra. Toen zondagmiddag 12.00 uur ict'ers erin slaagden de foute advertentie van internet te verwijderen, waren er 60.000 bed jes besteld. Advocaat Chizki Loonstein be toogde dat er sprake was van een bewuste verkooptruc. „Een pr- stunt om zo veel mogelijk consu menten naar de website van Leen Bakker te lokken en daar (ook) an dere producten te laten kopen." De raadsman vermoedt dat het bedrijf door het enorm aantal bestellingen achteraf spijt heeft gekregen van de actie. „Maar het was een geldig aan bod. Klanten mogen erop vertrou wen dat de koopovereenkomst wordt nagekomen." De juristen van Leen Bakker ver wezen naar een soortgelijke rechts zaak rond het postorderbedrijf Otto, dat in 2006 na een foute prijs vermelding gelijk had gekregen Hiemstra: „Zo'n prijs is gewoon te mooi om waar te zijn. Elders kosten die bedden 300 tot 600 euro.Op het internet hadden kopers meteen kunnen zien dat het niet klopte." Volgens Loonstein zou dat bete kenen 'dat Leen Bakker er alleen is voor academici': „Bovendien kun nen consumenten dan zowat bij elk product van deze prijsstunter onderzoek doen." De rechtbank doet op maandag 2 oktober uitspraak. hollandsnieuwe.nl/pzc TOTAAL P/MND BUNDELVERDUBBELAAR: dinsdag 19 september 2017 PC diesel af -Jürgen Resch Woonwarenhuis Leen Bakker dreigt door een 'systeemfout op de website' voor 10 miljoen euro het schip in te gaan. Eind juli heeft de prijsvechter naar zijn zeggen online 60.000 hoogsla pers van het merk Hoppekids verkocht tegen de extreem lage prijs van 24,95 euro. De bedjes hadden 319 euro moeten op brengen. Hessel de Ree Breda Het gewraakte bed van de Leen Bakker-site. Let op! Geld lenen kost geld Totale toestelkosten Eenmalige betaling Totaal kredietbedrag Termijnbedrag Duur overeenkomst Debetrentevoet JKP 192 0 192 8 24 mnd 0% vast Deze tabel bevat een voorbeeld van een toestellening en de prijs die je hiervoor per maand betaalt. De toestellening is een aflopend goederenkrediet aangeboden door Vodafone Financial Services B.V. Vraag onze klantenservice naar de kredietvoorwaarden en het standaardinformatieblad. Vodafone Libertel B.V. treedt op als verbonden bemiddelaar voor Vodafone Financial Services en bemiddelt uitsluitend voor Vodafone Financial Services. Vodafone Financial Services en Vodafone Libertel geven geen advies over de toestellening. Je dient zelf te bepalen of de toestellening aansluit bij jouw persoonlijke omstandigheden. Tue. 29 March V1SUNG 2000 MB/MIN/SMS voor slechts 2,- extra Supersnel 4G internet Extra grote bundels Gebruik nu in hele Prijs excl. eenmalige kosten ter hoogte van €30,-. Deze actie is geldig tot en met 1 oktober 2017.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11