II 10 Dat hun auto's sterk en snel zijn, wisten de Duitsers al lang. Dat ze daarnaast heel vies zijn, ontdekken ze nu ook. In Stuttgart, autostad bij uitstek, eisen burgers zelfs een verbod op diesels. Maar het huwelijk tussen politiek en industrie is hecht. MILIEUVERVUILING DUITSLAND PC in de winter voor, en het gevolg is dat er een soort deken over de stad ligt, waaruit schadelijke stoffen niet kun nen ontsnappen." De Neckarstrasse, een dubbele driebaansweg in de buurt van het centrum, is officieel het meest ver vuilde punt van Duitsland. Auto's ra zen voorbij, in een eindeloze stroom. In de flats pal langs de verkeersader koken honderden Stuttgarters hun eten. Ze drogen hun was op het bal kon. Echt gezond kan dat niet zijn. Tegelijk is fïjnstof onzichtbaar, geurloos ook. Hoe vies de Neckar strasse ook mag zijn: niemand stort ter aarde als hij er een kwartiertje op het trottoir gaat staan. Dat maakt ba gatelliseren verleidelijk, zegt Lutz. Om zijn stads- en landgenoten be wust te maken van de problemen, ontwikkelde hij een fïjnstofsensor voor thuisgebruik. Zelfbouwers heb ben onder meer twee stukken regen pijp, een rubberen buisje en een usb- kabeltje nodig. „Binnen een kwar tiertje is-ie klaar en kun je hem in je tuin of op je balkon hangen." Op www.luftdaten.de verwerkt Lutz de data die de sensoren registre ren op een interactieve kaart van Duitsland. Een groen bolletje ver schijnt waar sensoren een veilige fijnstofwaarde meten, een rood bol letje waar de norm wordt overschre den. De kaart telt al 2.000 bolletjes, op slechte dagen kleurt vooral Stutt gart helemaal rood. Langzaam maar zeker groeit het ment, keukentje erbij, badkamer. „Daar betaal je in Stuttgart inmiddels vijf of zes ton voor. Het gaat goed met de economie, steeds meer mensen willen in de stad wonen, maar er is geen plek meer - letterlijk. Er is geen bouwgrond meer over." Snelkookpan Ook in een ander opzicht heeft de vallei waarin Stuttgart ligt, trekjes van een snelkookpan. Het dal heeft slechts één opening, al het verkeer moet daar doorheen. Dat geeft een ongekende druk op het plaatselijke wegennet. Nergens in Duitsland is er meer file dan hier. Stuttgart is daardoor ook de schmutzigste stad van het land. „Als het niet waait, kan die vieze lucht nergens heen", zegt een oudere be zoeker van een café in het westen van de stad. Hij haalt zijn neus op, met een veelbetekenende blik. Jan Lutz, de fietser, heeft er een wetenschappelijke term voor: Inver- sionswetter. „In een dal is de lucht in de stad soms kouder dan de lucht die boven de stad hangt. Het komt vooral Tussen zijn huis in het dorpje Esslingen en zijn kantoor in het centrum van Stuttgart gaapt een afstand van 20 kilome ter. Jan Lutz (42, vader, verkeerskundige) overbrugt die af stand op de fiets, iedere dag. Ook als het regent. Ook als het sneeuwt. En ja, ook als het stormt. 20 kilometer heen, 20 kilometer terug. Dag na dag. Jan doet zichzelf graag een beetje pijn, zo nu en dan. Hij heeft hart voor het milieu. Toch is de drijfveer achter zijn tweemaal daagse fietstochten in de kern veel praktischer. „Het is de snelste manier om op mijn werk te komen. Met de racefiets ben ik er in veertig minuten. Met de auto of het openbaar vervoer red ik dat nooit." Op het eerste gezicht heeft Stutt gart, hoofdstad van deelstaat Baden- Wurtemburg, veel van wat een woonplaats tot paradijs kan maken. De stad ligt in een vallei, wijnranken groeien tegen de heuvels op. Mooi weer, oude gebouwen, groene par ken. Bovendien draait de economie als een turbo-dieselmotor van Mer cedes-Benz, de lokale trots. En, alsof dat allemaal nog niet genoeg is: sinds deze zomer speelt de plaatselijke Vou-ef-bee weer in de Bundesliga, de hoogste Duitse voetbalklasse. Maar toch: een paradijs kun je Stuttgart niet noemen. Het stations gebied, om te beginnen, oogt alsof er een bom is ontploft. Een grote krater, honderden meters lang en breed en meters diep, vol bouwvakkers, -kra nen en - keten. Alle perrons en spo ren worden een kwartslag gedraaid. Dat kost klauwen vol geld. Tot afgrij zen van veel stadsbewoners, die nu al jaren in een bouwput leven. Van dit project kun je nog zeggen dat het tijdelijk is. Even doorbijten, en klaar is Klaus. Helaas is er meer wat de Stuttgarters zorgen baart. Koert Groeneveld stuurt zijn mini- van door de drukke straten. De Ne derlander woont zelf een eindje bui ten de stad. Hij vertelt over vrienden die een huis 'in het dal' willen kopen. Een eenvoudig driekamerapparte- De zelf maak fijnstofsensor is binnen een kwartier klaar voor gebruik dinsdag 19 september 2017 Zelfs Stuttgart wil van in tram, bus of op de fiets te krijgen. F0T0"S HOLLANDSE HOOGTERODERICK AICHINGER Sander van Mersbergen Stuttgart —Jan Lutz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10