Jazz by the Sea trekt Domburg vol
Consort of Voices smaakt naar meer
i West Side Story
fijn j
20 ZE
PZC ONLINE
Heftig! Wat een
heldüWat een door
zettingsvermogen
Fijn dat er zulke
mensen zijn! Res
pect!
Je kon zaterdag over de koppen lo
pen in Domburg tijdens het festival
Jazz the Sea. Zelfs op een regenach
tige zaterdag schuifelden duizen
den mensen door de Domburgse
straten. De streetparade bijvoor
beeld trok drommen liefhebbers
van jazz oude stijl. Zo was Domburg
even honderd jaar terug in de tijd.
Een dixielanddorp waar iedereen
wiegde op de vrolijke jazz.
Een aantal van die straatorkesten
maakte er geen geheim van dat er
een biertje bij hoort. Zo had de sou
safoonblazer van Papa Dre's Dixie
Paraders een glashouder op zijn in
strument gelast. Kon hij tussendoor
steeds een slokje nemen. En soms
hoorde je een improvisatie: 'Een
biertje, een biertje, een biertje gaat
er altijd in. En soms wel twee...'
Niet alleen in de straten, de res
taurants en de cafés waar jazzbands
optraden, was het druk, ook rond
het hoofdpodium bij Badhotel
Domburg was er geen stoel meer te
vinden. Zondag was het zachter en
zonniger en helemaal een feest om
van concert naar concert te schuife
len. Het festival was deze editie ook
uitgebreid naar Oostkapelle. En in
sommige andere plaatsen zoals
Koudekerke en Vlissingen speelden
jazzbands.
Oude stijl jazz is nog steeds de
ruggengraat van Jazz by the Sea. En
dat blijft voorlopig ook zo, zegt
voorzitter Hans Barth. „New Orle
ans, de bakermat van de jazz, is voor
ons nog steeds het vertrekpunt. Er
zijn zoveel festivals die de moderne
toer op zijn gegaan. Daar hoor je nog
maar 20 procent jazz oude stijl."
Domburg is wat dat betreft de
laatste der Mohikanen. Wie New
Orleans-jazz wil beleven, moet naar
Zeeland. Het festival trekt ook een
schare buitenlandse liefhebbers
aan. Uit Engeland, Ierland, Duits
land, België en Scandinavië. De ver-
blijfsaccommodaties waren rond
het festival dan ook volgeboekt.
Omdat het vergrijsde publiek elk
jaar grijzer wordt, probeert Jazz by
the Sea ook jongeren aan hun trek
ken te laten komen. Bijvoorbeeld
met Ladies got the Blues, een mei
denband uit Zweden die ook op het
hoofdpodium speelde. Barth: „Jon
geren vonden het leuk, ouderen
gingen weg omdat het te hard was.
Dat hou je toch. We moeten dit
soort bands ook programmeren,
anders hebben we over een aantal
jaren veel minder publiek."
Het slotconcert van de serie
die Consort of Voices uit
voerde, mocht er zijn.
De zaal van het Veerse Museum
is ideaal voor intieme uitvoerin
gen. De sfeer is geweldig: een
goede akoestiek en zicht op de ge
conserveerde historische beelden.
Het zou jammer zijn als de concer
tenreeks volgend jaar niet terug
zou komen. De zaal is bijna elke
keer uitverkocht en voor weinig
(subsidie)geld wordt er kwalitatief
mooie muziek vertolkt.
Het laatste concert was geheel
gewijd aan Georg Friedrich Han
del. Het programma was vol afwis
seling, met twee Italiaanse canta
tes en een vroege aria van Handel
en twee instrumentale werken.
Handel heeft heel wat instru
mentale werken gecomponeerd
om de rustmomenten tijdens
opera-uitvoeringen in te vullen.
Zijn concerti grossi en orgelcon
certen zijn hier mooie voorbeel
den van. Consort of Voices loste
dit anders op. Marco Ketels speelde
de blokfluitsonate in e HWV 375
en André Poortvliet de Suite in F
voor klavecimbel HVW 417. De
blokfluitsonate is geschreven in
1730 en Handel maakte, zoals zo
veel van zijn tijdgenoten, voor dit
werk gebruik van eerder door hem
geschreven muziek. De eerste
twee delen zijn oorspronkelijk ge
schreven voor hobo.
Ketels speelde met overtuiging
en liet mooie versieringen, vinnige
trillers en virtuoos geblazen korte
toontjes horen. Het Menuet, met
opmerkelijke pizzicati en vol ge
slagen akkoorden, klonk heel
apart. De Suite in F voor klavecim
bel behoort niet tot de grote suites
van Handel en kent ook niet de
volgorde van ouverture en een
reeks dansen.
André Poortvliet bespeelt een
prachtig instrument. Het klave
cimbel is een kopie naar Michael
Mietke van rond 1710. Poortvliet
wisselde de sfeer in de langzame
Adagio's en de snellere Allegro's
goed af door gebruik te maken van
de registers en de lange tonen door
middel van trillers te laten door
klinken. Hierdoor realiseerde hij
een mooie dynamiek.
Sopraan Marlotte van't Hoff
mocht schitteren in de vocale wer
ken. In het Ditemi, mie piante
werd zij mooi begeleid door Anne-
lies Poortvliet (viola da gamba).
Van't Hoff zingt met een slanke
sopraanstem en overtuigde vooral
in de laatste aria Nel dolce dell'
oblio. Dit is een korte, wereldse
cantate die verhaalt hoe Phyllis's
nachts droomt over haar geliefde.
Als zij ontwaakt, voelt ze de diepe
pijn van de teleurstelling. Wat in
de aria Se piëta nog niet perfect
klonk, door iets teveel vibrato,
lukte in deze cantate wel. Er klon
ken loepzuivere tonen en een
prachtige dialoog tussen sopraan
en blokfluit.
Het juiste tintje sensualiteit en
verbazend knappe echo-effecten.
Alles smaakt gewoon naar meer.
Handel Concert. Door Consort
of Voices. Gehoord: zaterdag 16
september in Museum Veere.
Het mooiste aanbod voor
een avondje uit!
W ■:.B 1 -* B
Het meest aangrijpende liefdesverhaal aller tijden!
mïïsSEM
maandag 18 september 2017
PC
ONLINE TOP-5
Meest gelezen op pzc.nl
1. Man (23) overleden bjj
eenzijdig ongeval vlakbij
Axel
2. Man valt met fiets in
Goes en ligt 8 uur op de
koude grond tot hulp komt
3. Podium Goes stopt aan
de Wijngaardstraat
4. Australische zussen
brengen oom 73 jaar later
na zijn dood eerbetoon in
Yerseke
5. Romy Louise Lauwers
ontvangt Sylvia Kristel
Award
TWITTER
Hermiej
@byhermiej
Hermiej was dit weekend
onder de indruk van het
verhaal van Albert Dijkstra
en Tabitta de Stigter. Dijk
stra is lid van de Reddings
brigade en redde op 18-ja-
rige leeftijd het leven van
de toen 8-jarige De Stigter.
31 jaar later ontmoetten ze
elkaar opnieuw.
Kijk op www.pzc.nl of
@pzcredactie
fj facebook.com/depzc
l§) @pzcredactie
Domburg zat vier dagen tjokvol
met jazzliefhebbers uit Neder
land, maar ook uit het buiten
land. Voorzitter Hans Barth van
Jazz by the Sea schat het aantal
bezoekers op 30.000.
Frank Balkenende
Domburg
Peper en Zout is een van de bands die muziek brengt in de straten van Domburg tijdens Jazz by the
Sea. FOTO RUBEN 0REEL
Jeanette Vergouwen-de Caluwe
RECENSIE
If] Mfev
Zestig jaarna de wereldpremière keert de klassieke Broadway
musicalWest Side Story voor slechts vier weken terug naar
Nederland! De hitmusical, die wordt beschouwd als de beste
musical ooit, zal dit najaar met een groot live-orkest in
Den Haag en Groningen worden opgevoerd.
Bestel uw tickets op pzc.nl/westside Elkfl
ud-juwelier
"•W.'IHH