GELD GOEDE RAAD BKR-registratie Wie een telefoonabonnement inclusief mobieltje van meer dan 250 euro afsluit, krijgt sinds kort een registratie bij Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Dat schrikt mensen af. Zo kom je toch te boek te staan als schuldenmaker? achten tot je mobiele abonne ment af loopt, is als kruisjes op de kalen der zetten tot pakjesavond. De (twee) jaarlijkse verlenging bij je telecom- provider betekent dat je weer een nieuwe smartphone kunt uitzoeken. Maar dat cadeautje komt tegen woordig wel zonder gezellig pakpa pier. De Hoge Raad bepaalde name lijk drie jaar geleden dat een 'gratis' toestel bij je abonnement hetzelfde is als koop op afbetaling. Wil je zo'n toestel voor een of twee tientjes per maand onderdeel maken van je abonnementskosten, dan wordt dat gezien als lening en krijg je een zoge heten BKR-registratie. Die regeling is mei dit jaar ingegaan. Zo koos Marina (35) uit Utrecht bij verlenging van haar abonnement voor een Samsung Galaxy S7. „Niet de nieuwste of duurste, maar wel een goeie." Aan de balie van de telefoon winkel kreeg ze de vraag of ze be zwaar had tegen een BKR-registratie. „De verkoper zei dat ik het bedrag boven de 250 euro ter plekke kon af rekenen om zo onder die grens te blijven en registratie te vermijden. Ik moest exact 220,24 euro bijbetalen." Dat heeft ze maar gedaan, toch wat beducht voor registratie bij de BKR. „Dat komt vooral door onwetendheid over de gevolgen ervan", verklaart Marina. „Toen we vijfjaar geleden een huis kochten, werd ons verteld Verreweg de meeste mensen staan zonder problemen geregistreerd dat het niet hebben van een BKR- registratie veel gedoe scheelde. Ik dacht: laat ik dat maar voorkomen." Schulden Marina is beslist niet de enige die er zo over denkt. Zo'n BKR-registratie schrikt af. Want sta je dan niet offici eel te boek als 'iemand met schul den'? Dat is te kort door de bocht. Want wat Marina - en velen met haar - zich niet realiseert, is dat ze hoogst waarschijnlijk één van die tien mil joen Nederlanders is die al in Tiel ge registreerd staan. Simpelweg omdat ze bij hun bank rood mogen staan of een creditcard hebben. „Het gaat in de basis altijd om een positieve registratie," legt Robert Dörr, woordvoerder van Bureau Kre diet Registratie uit. „Verreweg de meeste consumenten, zo'n 93 pro cent, zijn zonder actuele problemen geregistreerd. Een positieve registra tie betekent juist dat geldverstrekkers graag zaken met je doen. Mensen met leenervaring scoren bij een krediet aanvraag zelfs beter dan consumen ten die niet bij BKR bekend zijn." Pas als iemand zijn lening niet af lost, kan sprake zijn van een nega tieve registratie. Daarvoor moet wel meer aan de hand zijn dan een verge ten telefoonrekening of gemiste maandelijkse incasso. Er gaan diverse herinneringen en aanmaningen overheen voordat een negatieve re gistratie aan de orde is. Dörr: „Het melden van achterstan den moet niet te laat gebeuren maar ook niet te vroeg, om iemand niet onnodig te stigmatiseren als wanbe taler. Ervaring leert dat als een con sument eenmaal drie termijnen ach terstand heeft, de kans op herstel van normaal betaalgedrag snel afneemt. Dan is er dus echt iets aan de hand." Providers Het BKR is in 1965 opgericht om de risico's voor kredietverstrekkers te beheersen en te voorkomen dat con sumenten leningen aangaan die zij eigenlijk niet kunnen betalen. Zo wordt de maximale hoogte van je hypotheek mede bepaald door lenin gen die je hebt lopen. Door de nieuwe wetgeving zijn nu ook providers als KPN, Vodafone en T-Mobile kredietverstrekker als je een nieuw mobieltje maandelijks af lost. Sinds 1 mei 2017 moeten ze vol doen aan de Wet op het financieel toezicht (Wft). Als je meer dan 250 euro leent voor een nieuw toestel, dan meldt de provider je persoonsge gevens en kredietgegevens aan bij het BKR. Die kredietgegevens zijn het soort contract, het bedrag, de in gangsdatum en de verwachte eind datum. De duur van het abonnement speelt geen rol: ook een meerjarige deal wordt geregistreerd als de afbe taling meer dan 250 euro bedraagt. „Zodra het krediet volledig is be taald, wordt het afgesloten bij het BKR. Daar worden de gegevens dan nog vijfjaar bewaard", licht Rick Janse Kok van T-Mobile toe. En wat als het misgaat met de af lossing? „Volgens de reglementen VRAGEN REACTIES Miljoenenerfenis Wie wel, wie niet? Extra tips woensdag 13 september 2017 GO Rob Nijman, financieel journalist Even bellen w 44 Robert Dörr, BKR Vragen? Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Mail naar goederaad @persgroep.nl. Vol gende week behande len we enkele vragen en reacties. Mocht uw vraag niet aan bod komen, dan is het wel licht raadzaam elders om een persoonlijk advies te vragen, bij voorbeeld bij een finan cieel adviseur. Identiteitsfraude was vorige week het onderwerp. Hier enkele reacties. 'Hoe kom ik bij mijn erfenis van 30 miljoen dollar?' wil Albert Jurgens weten. Volgens een bankmedewerker in Abu Dhabi zou een overleden achterneef hem dit fortuin hebben nagela ten. Een geval van oplichting? Hier lijkt sprake van een poging tot erfenisfraude. Iemand die zich voordoet als advocaat of bankier neemt uit het niets contact op en meldt dat een erfenis moeilijk te bereiken is door overheids- en bankbeperkingen in het land waar het geld wordt vastgehouden. En dat u de erfenis alleen kunt clai men door een bedrag te betalen en uw persoonlijke gegevens te verstrekken. Doet u dit, dan zult u nooit de beloofde erfenis ontvan gen en het voorgeschoten bedrag kwijt zijn. Door het verstrekken van uw gegevens bent u boven dien kwetsbaar voor identiteits fraude. Neem in dit geval contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (088-9001000). 'Wie geef je nou wel je paspoort en wie niet?' wil Bert Spaan uit Hellendoorn weten. Volgens André Vermeulen van Fraude Helpdesk mag alleen je bank, verzekeraar, notaris of werkgever een volledige kopie van je identiteitsbewijs maken. Autoverhuurders en telecombe- drijven mogen ook een kopie maken, maar zonder burgerser vicenummer (BSN). Particulieren, hotels en winkels mogen je pas poort of ID-kaart alleen bekijken. Nog 3 tips van Jan Tuerlings om identiteitsfraude te voorkomen: 1. Maak papieren met persoons gegevens onleesbaar als je ze weggooit. 2. Geef bij verhuizen alle relevante instanties je nieuwe adres door, anders kan post in verkeerde handen vallen. 3. Bevei lig je brievenbus tegen 'hengelen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 50