Europarlement: sneller alarm bij gif in voedsel E 19 LEX HOEFSLOOT ZONNEAUTO De ambities van Lex Hoefsloot en zijn Lightyear-team zijn torenhoog: een betaalbare Nederlandse auto op zonne- energie. Silicon Valley is al enthousiast. Morgenavond hoopt Hoefsloot met zijn droomwagen een internationale duurzaamheidsprijs te winnen. ex Hoefsloot (26) uit Helmond durft groot te denken. Vorige week mengde hij zich, I nog maar net stu- I dent-af bij de Tech nische Universiteit Eindhoven, onder techmiljardairs in Silicon Valley en netwerkte hij zich suf met onder anderen pioniers van Google, oprichters van Tesla en mensen van grote investerings maatschappijen. Inzet: aandacht en geld voor de Lightyear One, 's werelds eerste auto die bijna hele maal op zonne-energie rijdt. Hoefsloot - ceo van de dertien man tellende start-up Lightyear - kreeg de lobbykans na een uitno diging voor een conferentie waar grote vraagstukken als klimaat veranderingen en duurzaam- heidsproblematiek op de agenda stonden. Hoefsloot: „Er was een pro gramma met sprekers, maar het overgrote deel van de setting was informeel. De superrijken komen op slippers en in korte broek. Tij dens feestjes worden de grootste deals gesloten. Ik had van tevoren bedacht wie ik ons verhaal over de auto wilde vertellen. Sommige ontmoetingen vonden via via plaats, andere verliepen spontaan. Het was een gok en ik was soms best nerveus. Aan de andere kant: ik weet alles over de technologie van de auto dus dat was vertrouwd terrein." Italiaans design Hoefsloot keerde terug met een aantal concrete afspraken op zak: het Nederlandse consulaat helpt Lightyear een programma op te zetten om verder te komen bij investeringsmaatschappijen en bedrijven in Silicon Valley. Oprichters van Tesla en Google willen met Hoefsloots bedrijf eerder winnaar van de World Solar Challenge, een tweejaar lijkse wedstrijd voor zonneauto's - in zee. Dat is een belangrijke stap bij het realiseren van de Lightyear One; de ontwikkelingskosten zijn geraamd op 30 miljoen euro. Al eind volgend jaar moeten de eerste prototypes op het asfalt staan. Acht voertuigen, kosten nu nog 120.000 euro per stuk, zijn er inmiddels verkocht aan landgeno ten die duurzaamheid en pionie ren hoog in het vaandel hebben staan. Hoefsloot: „De doorbraak van elektrische auto's is vertraagd door de structuur met laadpalen en de beperkte actieradius. De Lightyear One beschikt over zon nepanelen die laadpalen overbo dig maken. De batterij wordt op geladen tijdens het rijden of par keren, maar opladen via een stop contact kan ook. Ander groot ver schil: je kunt er zeker 800 kilome ter non-stop mee rijden. De auto krijgt een Italiaans design. „Een beetje SUV-achtig, vierwielaangedreven. Niet direct van het niveau BMW of Mercedes, omdat we terug willen naar de essentie: geen fratsen. Simpel en degelijk, een beetje Nederlands dus. Veiligheid en functionaliteit staan voorop. En bij het ontwer pen houden we rekening met de komst van de zelfrijdende auto." Problemen met smog Doel van Lightyear is de zonne auto zo snel mogelijk betaalbaar te maken voor grote groepen kopers, met name in Azië waar problemen met smog met de dag erger wor den. „De wagen zou onder de prijs van de elektrische auto - gemid deld 35.000 euro - op de markt moeten kunnen komen. En onze ambitie is dat er in 2025 ongeveer 100.000 van rondrijden." Eerst nog hoopt hij, morgen avond, een internationale duur zaamheidswedstrijd van de Post codeloterij te winnen. Uit honder den inzendingen zijn er vijf geko zen die meedingen naar een half miljoen euro. Bij winst wordt het bedrag direct in de ontwikkeling van Lightyear One gestoken. „We hebben er alles voor over om onze ambities te realiseren." Door het getalm in Nederland, Bel gië en bij de Europese Commissie zijn uiteindelijk 24 landen betrok ken geraakt bij het schandaal, dat ontstond door maandenlang ge bruik van het giftige fipronil bij de reiniging van kippenhokken. Dat was niet nodig geweest als iedereen sneller had gereageerd, aldus het parlement vanmorgen in een debat met Eurocommissaris van Volksge zondheid Andriukaitis. De Litouwer ontkende de traag heid voor wat betreft de Commis sie. „Wij hebben lidstaten meteen om informatie gevraagd. Maar kijk ook even naar de schaal van de zaak. Weet u hoeveel eieren per dag in Europa worden geproduceerd? 360 miljoen! Reken dat eens uit voor een week. Als we er dan 20 tot 40 miljoen moeten terugtrekken, kan ik alleen maar zeggen dat onze organisatie en traceersystemen goed hebben gewerkt." De meeste Nederlandse parle mentsleden in het debat - Schreijer (CDA), Huitema (WD), Beider (SGP) - drongen aan op schadever goeding voor de sector en, voor zo ver dat uit het oogpunt van volks gezondheid kan, versoepeling van genomen maatregelen. Volgens Hazekamp, Partij voor de Dieren, is het de schuld van 'ons totaal ver ziekte en fraudegevoelige systeem' dat 2,5 miljoen kippen zijn vergast en 200 tot 250 bedrijven nu op omvallen staan. Samen met de Groenen pleitte zij voor een totaal verbod op fipronil, dat ook elders in de landbouw wordt gebruikt. Over de schuldvraag varieerden de meningen nogal. „Fraude door ordinaire misdadigers, die gewe tenloos de voedselketen vergiftig den", aldus Vlaams-nationalist Demesmaeker, al was ook hij kritisch over de rol van sommige lidstaten. Een conservatieve Pool zag kans vicecommissievoorzitter Weet u hoeveel eieren er in Europa worden geproduceerd per dag? 360 miljoen! Frans Timmermans erbij te betrek ken. Die maakt zich wel druk over 'onbestaande problemen' in Polen, maar over besmet voedsel in zijn eigen land hoor je hem niet. Andriukaitis bleef weinig con creet in zijn beloften. Hij waar schuwde tegen het verspreiden van 'wantrouwen, angst en mislei dende informatie'. Hij is in continu overleg met de lidstaten om het fipronilprobleem op te lossen en te kijken wat er is misgegaan en wat beter kan. Een snellere alarmering zou daarbij kunnen horen, maar, waarschuwde hij ook, 'systemen kunnen nooit goed werken als ze niet goed worden gebruikt'. Onze ambitie is dat er in 2025 ongeveer100.000 exemplaren rondrijden woensdag 13 september 2017 GO Een betaalbare auto op zonlicht: hij denkt dat het kan Annemart van Rhee Helmond Impressie Zonneauto RV Brussel en de lidstaten moeten veel sneller de alarmbel luiden bij problemen met voedsel. Dat is de les die het Europees Parle ment trekt uit het fipronil-schan- daal in de eier- en pluimvee sector. Frans Boogaard Brussel —Eurocommissaris Andriukaitis —Lex Hoefsloot, ceo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 19