Europarlement: sneller alarm bij gif in voedsel
E 19
LEX HOEFSLOOT ZONNEAUTO
De ambities van Lex Hoefsloot en zijn Lightyear-team
zijn torenhoog: een betaalbare Nederlandse auto op zonne-
energie. Silicon Valley is al enthousiast. Morgenavond hoopt
Hoefsloot met zijn droomwagen een internationale
duurzaamheidsprijs te winnen.
ex Hoefsloot (26)
uit Helmond durft
groot te denken.
Vorige week
mengde hij zich,
I nog maar net stu-
I dent-af bij de Tech
nische Universiteit Eindhoven,
onder techmiljardairs in Silicon
Valley en netwerkte hij zich suf
met onder anderen pioniers van
Google, oprichters van Tesla en
mensen van grote investerings
maatschappijen. Inzet: aandacht
en geld voor de Lightyear One, 's
werelds eerste auto die bijna hele
maal op zonne-energie rijdt.
Hoefsloot - ceo van de dertien
man tellende start-up Lightyear -
kreeg de lobbykans na een uitno
diging voor een conferentie waar
grote vraagstukken als klimaat
veranderingen en duurzaam-
heidsproblematiek op de agenda
stonden.
Hoefsloot: „Er was een pro
gramma met sprekers, maar het
overgrote deel van de setting was
informeel. De superrijken komen
op slippers en in korte broek. Tij
dens feestjes worden de grootste
deals gesloten. Ik had van tevoren
bedacht wie ik ons verhaal over de
auto wilde vertellen. Sommige
ontmoetingen vonden via via
plaats, andere verliepen spontaan.
Het was een gok en ik was soms
best nerveus. Aan de andere kant:
ik weet alles over de technologie
van de auto dus dat was vertrouwd
terrein."
Italiaans design
Hoefsloot keerde terug met een
aantal concrete afspraken op zak:
het Nederlandse consulaat helpt
Lightyear een programma op te
zetten om verder te komen bij
investeringsmaatschappijen en
bedrijven in Silicon Valley.
Oprichters van Tesla en Google
willen met Hoefsloots bedrijf
eerder winnaar van de World
Solar Challenge, een tweejaar
lijkse wedstrijd voor zonneauto's -
in zee. Dat is een belangrijke stap
bij het realiseren van de Lightyear
One; de ontwikkelingskosten zijn
geraamd op 30 miljoen euro.
Al eind volgend jaar moeten de
eerste prototypes op het asfalt
staan. Acht voertuigen, kosten nu
nog 120.000 euro per stuk, zijn er
inmiddels verkocht aan landgeno
ten die duurzaamheid en pionie
ren hoog in het vaandel hebben
staan. Hoefsloot: „De doorbraak
van elektrische auto's is vertraagd
door de structuur met laadpalen
en de beperkte actieradius. De
Lightyear One beschikt over zon
nepanelen die laadpalen overbo
dig maken. De batterij wordt op
geladen tijdens het rijden of par
keren, maar opladen via een stop
contact kan ook. Ander groot ver
schil: je kunt er zeker 800 kilome
ter non-stop mee rijden.
De auto krijgt een Italiaans
design. „Een beetje SUV-achtig,
vierwielaangedreven. Niet direct
van het niveau BMW of Mercedes,
omdat we terug willen naar de
essentie: geen fratsen. Simpel en
degelijk, een beetje Nederlands
dus. Veiligheid en functionaliteit
staan voorop. En bij het ontwer
pen houden we rekening met de
komst van de zelfrijdende auto."
Problemen met smog
Doel van Lightyear is de zonne
auto zo snel mogelijk betaalbaar te
maken voor grote groepen kopers,
met name in Azië waar problemen
met smog met de dag erger wor
den. „De wagen zou onder de prijs
van de elektrische auto - gemid
deld 35.000 euro - op de markt
moeten kunnen komen. En onze
ambitie is dat er in 2025 ongeveer
100.000 van rondrijden."
Eerst nog hoopt hij, morgen
avond, een internationale duur
zaamheidswedstrijd van de Post
codeloterij te winnen. Uit honder
den inzendingen zijn er vijf geko
zen die meedingen naar een half
miljoen euro. Bij winst wordt het
bedrag direct in de ontwikkeling
van Lightyear One gestoken. „We
hebben er alles voor over om onze
ambities te realiseren."
Door het getalm in Nederland, Bel
gië en bij de Europese Commissie
zijn uiteindelijk 24 landen betrok
ken geraakt bij het schandaal, dat
ontstond door maandenlang ge
bruik van het giftige fipronil bij de
reiniging van kippenhokken. Dat
was niet nodig geweest als iedereen
sneller had gereageerd, aldus het
parlement vanmorgen in een debat
met Eurocommissaris van Volksge
zondheid Andriukaitis.
De Litouwer ontkende de traag
heid voor wat betreft de Commis
sie. „Wij hebben lidstaten meteen
om informatie gevraagd. Maar kijk
ook even naar de schaal van de zaak.
Weet u hoeveel eieren per dag in
Europa worden geproduceerd? 360
miljoen! Reken dat eens uit voor
een week. Als we er dan 20 tot 40
miljoen moeten terugtrekken, kan
ik alleen maar zeggen dat onze
organisatie en traceersystemen
goed hebben gewerkt."
De meeste Nederlandse parle
mentsleden in het debat - Schreijer
(CDA), Huitema (WD), Beider
(SGP) - drongen aan op schadever
goeding voor de sector en, voor zo
ver dat uit het oogpunt van volks
gezondheid kan, versoepeling van
genomen maatregelen. Volgens
Hazekamp, Partij voor de Dieren, is
het de schuld van 'ons totaal ver
ziekte en fraudegevoelige systeem'
dat 2,5 miljoen kippen zijn vergast
en 200 tot 250 bedrijven nu op
omvallen staan. Samen met de
Groenen pleitte zij voor een totaal
verbod op fipronil, dat ook elders in
de landbouw wordt gebruikt. Over
de schuldvraag varieerden de
meningen nogal. „Fraude door
ordinaire misdadigers, die gewe
tenloos de voedselketen vergiftig
den", aldus Vlaams-nationalist
Demesmaeker, al was ook hij
kritisch over de rol van sommige
lidstaten. Een conservatieve Pool
zag kans vicecommissievoorzitter
Weet u hoeveel eieren
er in Europa worden
geproduceerd per
dag? 360 miljoen!
Frans Timmermans erbij te betrek
ken. Die maakt zich wel druk over
'onbestaande problemen' in Polen,
maar over besmet voedsel in zijn
eigen land hoor je hem niet.
Andriukaitis bleef weinig con
creet in zijn beloften. Hij waar
schuwde tegen het verspreiden van
'wantrouwen, angst en mislei
dende informatie'. Hij is in continu
overleg met de lidstaten om het
fipronilprobleem op te lossen en te
kijken wat er is misgegaan en wat
beter kan. Een snellere alarmering
zou daarbij kunnen horen, maar,
waarschuwde hij ook, 'systemen
kunnen nooit goed werken als ze
niet goed worden gebruikt'.
Onze ambitie is
dat er in 2025
ongeveer100.000
exemplaren
rondrijden
woensdag 13 september 2017
GO
Een betaalbare auto
op zonlicht:
hij denkt dat het kan
Annemart van Rhee
Helmond
Impressie Zonneauto RV
Brussel en de lidstaten moeten
veel sneller de alarmbel luiden
bij problemen met voedsel. Dat
is de les die het Europees Parle
ment trekt uit het fipronil-schan-
daal in de eier- en pluimvee
sector.
Frans Boogaard
Brussel
—Eurocommissaris Andriukaitis
—Lex Hoefsloot, ceo