'Alfred Birney schrijft de allermooiste openingszin' Kamermuziek vol romantiek en passie Het mysterie van het Zeeuwse licht ontrafeld ZEELAND 21 Zaterdag eind van de middag in CineCity Vlissingen. De eerste dag van het festival Film by the Sea is in volle gang. Schrijver Adriaan van Dis zit voor een goed gevulde zaal op zijn praatstoel: „De Tweede Kamer is bevolkt met sukkels die geen krant lezen." En ook: „Wilders heeft een Indische grootmoeder, hij blon deert zijn haar niet voor niks." Van Dis praat naar aanleiding van het gelauwerde en geruchtma kende boek De tolk van Java van Al fred Birney. Het idee was dat Van Dis hem zou interviewen. Birney kon echter niet komen vanwege een ernstige hernia. Zo werd Van Dis in plaats van interviewer de geïnterviewde, collega-auteur Jaap Robben stelde hem enkele vragen over zijn Indische achtergrond en hoe we met ons koloniale verleden worstelen. Veel vragen kon Robben niet stellen. Als Van Dis over Indië te praten komt laat hij zich niet zo maar stoppen. Adriaan van Dis is deze week de juryvoorzitter van het festival Film by the Sea. Hij is ook de man die dit jaar zijn roman In het buitengebied uitbracht. Het boek van Birney noemde hij 'bloody goed geschre ven'. En hij las daaruit de - wat hij noemde - 'allermooiste openings zin uit de Nederlandse literatuur' voor. Een zin die anderhalve pagina beslaat en meteen een samenvat ting biedt van het boek. „Altijd handig", aldus Van Dis. Met name in de vaders vond Van Dis overeenkomsten met Birney. Zowel zijn eigen vader als die van Birney was gewelddadig tegen zijn kinderen. Van Dis: „Toen ik las hoe 'de lel' werd beschreven, recht in je gezicht, moest ik het boek even wegleggen." Birneys vader was een Indo die in Indonesië in het Nederlandse le ger meevocht tegen de onafhanke lijkheidsstrijders. Hij nam die oor log mee naar Nederland, sliep altijd met een mes onder zijn bed. „De kampmanieren werden overgege ven aan de kinderen. Zo werd de tafel gedekt met het liniaal ernaast. En we leefden met de klok. Kwam je een minuut te laat thuis uit school, dan zwaaide er wat." Het aantal Zeeuwse films op Film by the Sea is bescheidener dan voorgaande jaren. De kwaliteit is echter zeker niet minder, getuige de diverse films die afgelopen weekeinde onder grote belangstel ling in première gingen. In het oog sprong vooral 'Gevan gen licht', een fascinerende docu mentaire van Rebecca van Witte- nene over kunstenaar Loek Groot jans. Op bijna manische wijze legt hij de sporen van het bestaan vast en probeert - met succes - het mys terie van het Zeeuwse licht te ont rafelen. Ook opvallend was 'BR-43' van Jeannice Adriaansens. De docu mentaire gaat over de teloorgang van de visserij in Breskens, aan de hand van het verhaal van Jaap Al- bregtse, inmiddels 'schipper aan wal'. Zeker de vele archiefbeelden maken de film bijzonder. Zaterdag trok 'Cor Henk' een volle zaal. Deze documentaire van Edward Snijders gaat over de laat ste weervissers van de Ooster- schelde: Cor van Dort en Henk van Schilt. Het is niet de eerste keer dat hun werk is vastgelegd, maar het blijft boeiend om het uitstervende, arbeidsintensieve ambacht van de weervissers te zien. Gistermiddag was 'Allesbe- weegt' voor het eerst te zien, een oproep van landschapsarchitect Bruno Doedens om creatiever met de kust om te gaan. Met een zand- suppletieproject bij de Brouwers- dam geeft hij een inspirerend voorbeeld. „Dit is mijn visitekaartje", zei Doedens. Zijn pleidooi wordt on dersteund door het titelnummer dat Blof schreef. PZC ONLINE De trouwe bezoekers en de donateurs van de concerten van het Kamermuziekfesti val Middelburg, waren aanwezig. Vanaf het begin heerste er een ge moedelijke sfeer. Artistiek leider van het festival Ramon Jaffé had een aantrekkelijk programma sa mengesteld dat volledig draaide rond de componist Brahms. Deze componist was enorm onder de indruk van de klank van de klari net na een ontmoeting in 1892 met de klarinettist Richard Mtihlfeld. Hij schreef daarna vier werken waarin de klarinet een belangrijke partij kreeg. De klankkleur en de tessituur (toonomvang) van de altviool zit dicht tegen die van de klarinet en het is dus niet verwon derlijk dat de klarinetpartij inge vuld wordt door de altviool. De Sonate in f opus 120 is een meesterwerk en kent grote melo dische vrijheden. In het allegro hoor je een enorme passie en die kwam ten volle uit door de expres sieve en extraverte manier van musiceren. Alles kwam uit: de pas sie, de contrasten, de prachtige stille frasen, de effecten en de vele nuances in kleur. De afwisseling van gemoedstoestanden in het Al legretto en zeker in het slotdeel werd flink geaccentueerd. Apitu- ley en Uhlig verzorgden een frisse uitvoering vol overgave, echt met gevoel voor Brahms. De liederen van Brahms, in be werkingen van Salter en Jaffé, voor cello en piano werden met liefde gespeeld, maar persoonlijk heb ik hier moeite mee, vooral bij de strofische liederen. Als luisteraar mis je iets. De tekst is een bron van emotie en een zanger interpreteert toch anders dan een instrument, hoe goed er ook gespeeld wordt, de muziek ademt anders en zonder tekst is de inhoud anders. Jaffé zorgde ervoor dat de essentie over kwam, zo klonken Minnelied lief en Auf dem Kirchhof triest en weemoedig. Het bekende Slaap lied (Immer leiser wird mein Schlummer) kreeg in het tweede couplet een andere inhoud door het gebruik van de sourdine. Spannend was de première van Gefuhle mit Brahms van Don Jaffé. Een verrassend romantisch klinkende compositie met enkele moderne elementen. De afwisse ling tussen gepassioneerde en volksmuziekachtige passages was verfrissend en het werk had aan dacht voor zowel de sombere als de vrolijke karaktertrekken van Brahms. In het Trio in a opus 224 van Brahms bleek dat de drie musici erg goed samenspeelden. Ze luis terden naar eikaars interpretatie en pasten zich aan. Het was fijn luisteren naar de dromerige dialo gen tussen cello en altviool, de dansante begeleiding van de piano en de spannende ritmische con trasten. Een aangenaam concert met romantische, gepassioneerde muziek. maandag 11 september 2017 PC Regisseur Rebecca van Wittene en kunstenaar Loek Grootjans na afloop van de première van 'Gevangen licht', foto lex de meester Jan van Damme Vlissingen VLISSINGEN Het After Summer Festival bood velen de gelegen heid om de zomer af te sluiten door het dak van de Vlissingse Ma chinefabriek eraf te dansen, zoals de dame hier tijdens het optre den van DJ Freddy Moreira. Anderen chillden lekker buiten bij het Dok, genietend van de muziek op het kleinere buitenpodium. Voor woordvoerder Sofyan Azzagari van After Summer waren de be zoekers de 'absolute hoofdact' van het festival, foto dirk-jan gjeltema ONLINE TOP-5 UW REACTIE De verkeershinder op de A58 leidde zaterdag tot veel reacties op de Face- bookpagina van de PZC. 'Van 's-Heerenhoek naar Ermelo 5 uur over gereden. Het bord dat aangaf dat de A58 dicht was stond achter een paal', schrijft Claudia van Zunderen. Binnendoor rijden was geen succes, ondervond Natasja Braamse-Post: Je moest juist binnendoor en daardoor stond alles vast.' Jan Roose: 'In Zeeland zit ten we in een val als er echt iets gebeurt met maar één snelweg.' VIDEO'S Op de website van de PZC vindt u niet alleen berichten, maar ook beeld en geluid. Afgelopen weekend maakten wij video's van het After Summer Festival in Vlissingen, 't Beest brult in Goes, het vastgelopen vrachtschip Be gonia Seaways bij de Sluiskilbrug (foto), de Truckroll en het Zoute Neuzenfestival in Terneuzen en het Muziekfestival in Koude- kerke. Meest gelezen op pzc.nl: 1. Wielrenner zwaargewond bij val in Heinkenszand 2. Gaybrapad in Vlissingen of ficieel in gebruik 3. Dronken vrachtwagen chauffeur veroorzaakt aanrij ding en slaat agent 4. Motorrijder zwaargewond bij ongeluk in Spui 5. Volle zaal bij eerste Zeeuwse premières Film by the Sea Kijk op www.pzc.nl of @pzcredactie facebook.com/depzc @pzcredactie Jeanette Vergouwen Feelings with Brahms Werken van Brahms en Don Jaffé. Door Esther Apituley, Ramon Jaffé en Florian Uhlig. Gehoord vrijdag 8 september in de Doops gezinde kerk in Middelburg. Adriaan van Dis Rolf Bosboom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21