Ze krijgen een kind,
daarna gaat het bergafwaarts
1933
1947
Na zijn grote bestseller
Knielen op een bed
violen en Margje keert
Jan Siebelink in zijn
nieuwe roman opnieuw
terug naar zijn jeugd.
'Ik weet dat het paradijs
verloren is.'
iefhebbers van het werk van
Jan Siebelink herkennen het
decor waartegen zijn nieuwe
roman zich afspeelt direct: de
kwekerij in Velp, gerund door
de fanatiek gelovige Hans Sievez, diens
vrouw Margje en hun zoon Ruben,
gebaseerd op Siebelink zelf. Maar in
tegenstelling tot Knielen op een bed violen
en Margje is nu hun buurjongen Henk
Wielheesen de eigenlijke hoofdpersoon.
Deze Henk is een zeer gevoelige, kwets
bare en autistisch aandoende jongen,
voor wie een leven van ploeteren in het
vooruitzicht ligt.
„In zekere zin wel, al heb ik het niet zo
gepland. Na Margje en de verfilming van
Knielen op een bed violen leek dat verhaal
helemaal afgerond. Vorig jaar voorjaar,
na de verfilming en alle meet-and-greet-
avonden die erop volgden, was ik uitge
put. Ik deed niks meer, las zelfs de krant
niet. Toen ik op
een dag weer aan
mijn bureau
ging zitten,
kwam dit
boek tevoorschijn. Vooraf wist ik niets,
behalve dat het over een jongen zou gaan
die zijn moeder verliest - dat overkwam
mijn buurjongen toen ik 11 was. Ik
schreef de scène van die bewuste dag,
en de rest van het boek kwam als vanzelf.
Het voelde alsof het boek zijn eigen ver
haal begon te vertellen. Het feit dat Henk
Wielheesen moeilijk spreekt bijvoor
beeld, of dat zijn stiefmoeder hem slecht
behandelt, dat werd mij als het ware
gedicteerd. Henk wordt opgevangen bij
het gezin Sievez, personages die de lezer
al kent, maar deze keer zitten zij in de
coulissen. Het licht valt op Henk, hij is
de hoofdfiguur."
„Klopt, maar Henk Wielheesen is niet
alleen zelf de buurjongen, hij heeft ook
een buurjongen: Ruben. Iemand die
Henk zijn leven lang trouw blijft, ook
al groeien ze maatschappelijk gezien
helemaal uit elkaar. Op alle cruciale
momenten is Ruben bij hem, tot het
sterven aan toe. Een ideale vriendschap,
die in het echte leven bijna niet voor
komt."
„Ik was benieuwd hoe het leven van zo'n
jongen, dat op zo'n ongelukkige manier
begint, verloopt. Het
lijkt langzaam beter
te gaan:
van stagi
air wordt
hij uiteindelijk baas over de kwekerij,
al is het met toezicht. En als hij al 40 is,
ontmoet hij Anna in hotel-restaurant
Naeff, waar ik als jongetje nog thee heb
gedronken met mijn moeder. Ze krijgen
een kind en daarna gaat het langzaam
bergafwaarts. Het boek omspant uitein
delijk een heel leven. Het leven van
magazine 17
DAGBOEK
De directeur van
immigratie-eiland
Ellis Island blikt
terug. Roman
van Gaëlle Josse.
(De Geus, €18)
Vijf mensen zijn
getuige van Hitiers
machtsgreep.
Klassieker van
Philip Metcalfe.
(Balans, €27,50)
Elisabeth Asbrink
schiep een mozaïek
van verhalen over
een jaar waarin
veel veranderde.
(Thomas Rap, €20)
WINTER
Schrijver Winter
werkt aan zijn
memoires, met
steun van redac
teur Katja. (Atlas
Contact, €20)
Tekst VIVIAN DE GIER
FotoSACHA DE BOER
'Sch rijven is
thuiskomen
Beschouwt u De buurjongen als een
derde deel van een trilogie?
Toch heet het boek De buurjongen.
Wat wilde u thematisch toevoegen
aan de andere twee boeken?