Video's Katja en Chantal op onze site 7 Katja Schuurman gaat met haarvrien den naar de bakermat van Return to Sender, de organisatie waarmee de ac trice eerlijke producten uit ontwikke lingslanden in Nederland aan de man brengt. Vanaf medio september ver schijnen de video's wekelijks op de site van deze krant. In de eerste aflevering neemt Katja haar zus en Birgit Schuurman mee naar Nepal. Ze laat haar zien hoe de veerkracht van mensen daar haar inspireerde om Return to Sender te beginnen. Re turn to Sender gelooft dat het runnen van een succesvol bedrijf én het op lossen van sociale problemen hand in hand kunnen én moeten gaan. Iedere donderdagavond verschijnt een nieuwe video. Alledaagse baantjes Chantal Janzen stapt voor deze vi deoserie uit het leven van acteren, zingen en dansen en gaat aan de slag bij alledaagse baantjes. Ze zal mee draaien in het Amstel Hotel. Iedere dinsdag verschijnt er een nieuwe video van de presentatrice op AD.nl/video en de regionale titels. De presentatrices hebben over aan dacht niks te klagen, maar willen ook graag op een groot online platform worden gezien. Met hun video's kan deze krant een gevarieerd aanbod brengen van nieuws en entertain ment. De politie probeert uit alle macht allochtone collega's binnen te halen. Maar 'nieuwe Nederlanders' zien een baan in het blauw vaak niet zitten, blijkt uit onderzoek. Ook binnen het korps wordt gemord. Een filmpje op YouTube: beelden van een drukke Kalverstraat. Drommen mensen passeren de winkels in het hart van Amsterdam. Centraal in beeld lopen agenten Hussein en Joan. Ze praten lovend over hun werk. „Man, vrouw, homo, hetero of met een andere et nische achtergrond: iedereen kan kracht geven aan een team, en ik denk dat we elkaar zo sterker kun nen maken", zegt Hussein. Het is duidelijk: dit is een promo tiefilmpje. In drie minuten tijd doen de agenten uit de doeken hoe het reilt en zeilt bij de politie, dat ze met plezier naar hun werk gaan en dat hun culturele achtergrond kan sen biedt, bijvoorbeeld in gesprek ken met Syrische vluchtelingen. „Ik kan met hen levelen", zegt Joan in het filmpje van de politie, dat sinds eind juli al bijna 600.000 keer is be keken. Imagoprobleem Deze promotie is broodnodig. Het imagoprobleem van de politie on der allochtonen is gigantisch, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Op aandringen van deze krant ver strekte de Nationale Politie het on derzoeksrapport. Jongeren van Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en Surinaamse komaf- tussen de 18 en 35 jaar - hebben een extreem ne gatiefbeeld van de politie. Opvallend is de afkeer van een carrière in het blauw. Berichten op sociale media als Facebook en Twit ter, in combinatie met eigen erva ringen of die van familie en vrien den, zijn bepalend. „Voor Suri naamse en Antilliaanse Nederlan ders spelen berichten over etnisch profileren in Amerika een belang rijke rol", aldus de onderzoekers. „In hun optiek zijn de gebeurtenis sen daar een voorbode. Ook wordt de zaak van Mitch Henriquez ge noemd als voorbeeld." Henriquez overleed in de zomer van 2015 na zijn arrestatie. Hij werd met veel geweld aangehouden tij dens een muziekfestival in Den Haag. Twee agenten moeten voor de rechter komen voor de dood van de Arubaan, onder meer vanwege het gebruik van een nekklem. De dood van Henriquez maakt dat de politie nóg meer uit de kast moet trekken om allochtonen te werven. Naast promotiefilmpjes en andere campagnes op sociale me dia, vuurt de politie een schot hagel aan maatregelen af: zo wordt agen ten met een migrantenachtergrond gevraagd om in hun familie- en vriendenkring te polsen of iemand interesse in een politiebaan heeft. Ook zijn in elke eenheid speciale recruiters aangesteld. Sleutelfigu ren in multiculturele wijken wor den ingezet om potentiële nieuwe lingen te bereiken. Een Amsterdams plan om de hoofddoek toe te staan bij het poli- Niet alle burgers herkennen zich in de politie, terwijl we er voor iedereen zijn tie-uniform werd dit voorjaar - na forse kritiek - naar de prullenbak verwezen. De hoofddoekrel mar keert hoe groot de druk is: eind vol gend jaar moet een kwart van alle nieuwelingen bij de politie een mi grantenachtergrond hebben. Dat wil korpschef Erik Akerboom. „Niet alle burgers herkennen zich in de politie", zei Akerboom eerder dit jaar. „Terwijl wij er zijn voor de hele samenleving, ongeacht af komst, geloof, ras of geslacht." Om de doelstelling van 25 pro cent te halen, is een eindsprint no dig. Vorig jaar lag het percentage al lochtone nieuwkomers op 19,5 pro cent, in 2013 op 10 procent. Nieuwe dienders moeten dezelfde kwalitei ten hebben als alle anderen, zegt de politie. „Aan de selectiecriteria wordt niet getornd", zegt een woordvoerder. Toch is dat wat au tochtone agenten vrezen. Zo ver meldde de Amsterdamse politie in mei dit jaar in een vacature alléén te Ze vinden dat burgers met een andere etnische achtergrond worden gepest kiezen voor een teamchef'met een andere culturele achtergrond'. Die tekst zorgde intern voor boze reac ties. „Ook van agenten met een mi gratieachtergrond", zei Jan Struijs, voorzitter van de Politiebond. „Zij hebben last van dit voorkeursbe leid, omdat collega's denken dat ze worden voorgetrokken." Kort daarna bleek dat de Rotterdamse politie allochtonen en vrouwen ex tra punten gaf bij sollicitaties. Een hoogleraar noemde dat 'discrimi nerend'. De politie erkende de fout. In het Motivaction-onderzoek stellen allochtonen dat de politie etnisch profileert, met twee maten meet en dat er sprake is van machtsmisbruik. „Nieuwe Neder landers vinden dat burgers met een andere etnische achtergrond wor den gepest, door hen te pas en te onpas aan te houden en te beboe ten", aldus de onderzoekers. Verwijten van discriminatie ko men óók van binnenuit: oud korpschef Bouman repte in 2015 over moslimcollega's die door agenten worden uitgesloten. Nu werkt de politie intern aan 'bewustwording' over discrimina tie, met cursussen en een app. Dat - in combinatie met de wervings maatregelen - moet ervoor zorgen dat het politiekorps straks een be tere afspiegeling is van de maat schappij. Volgens agent Joan uit het promotiefilmpje is politiewerk ge woon 'heel leuk': „Je steunt elkaar: dat schept een band. En dan maakt het niet uit waar je vandaan komt." zaterdag 9 september 2017 Katja Schuurman en Chantal Jan zen zijn vanaf deze week te zien op de site van deze krant. In haar serie 'Return to Sender' neemt Katja haar vrienden mee naar ont wikkelingslanden. De video's die Chantal Janzen maakt voor haar platform &C zijn vanaf nu ook bij ons te bekijken. Jaap van Zessen Rotterdam A Vanaf deze week zijn Katja Schuurman en Chantal Janzen te zien met een serie op onze site. FOTO ANP Media Cultuur Interview met Chantal Janzen Magazine Interview met Katja Schuurman Politietop zoekt allochtone dienders, maar niemand wil Niels Klaassen Peter Winterman Den Haag —Erik Akerboom, korpschef —Onderzoekers Motivaction Twee agenten, Joan en Hussein, praten in een promotiefilmpje van de politie lovend over hun werk. De boodschap: 'ledereen kan kracht geven aan een team.' foto politie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7