M Motivatie scholier ver beneden peil 15 broertje „Ik heb bijna elke dag zin om naar school te gaan. 's Ochtends op de fiets bedenk ik al wat ik wil leren", erkent Sanne Delvaux (13). Dat is een verdienste van het Agora. Als er iemand onge motiveerd aan de middelbare school begon, dan deze tweedeklasser wel. „Ik heb een hekel aan toetsen. Hoe ik ook mijn best deed op de basisschool, ik haalde slechte cijfers doordat ik dyscalculie en dyslexie heb." Haar zelfvertrouwen was compleet weg toen ze brugpieper werd. Maar het lukte haar coach om Sanne lekkerder in haar vel te krijgen. „Hier kij ken ze echt naar je als persoon", zegt ze. Alle kinderen zitten in groepen met een eigen coach. Elke ochtend komen ze een halfuur samen, zodat iedereen weet wat die moet doen. De leerlingen zijn van alle leeftijden en van alle niveaus. Eindexamens Uiteindelijk moeten ze wel allemaal een examen halen volgens de Nederlandse schooltraditie: in vakken, op vmbo-, havo- of vwo-niveau. „Je merkt dat leerlingen in het derde of vierde jaar alle leuke projecten hebben gedaan. Dan weten ze dat de examens eraan komen en ze bepaalde dingen moeten leren", zegt Tim Slot. Op deze school wordt ons weinig opgedragen. Juist met verplichtingen heb ik er totaal geen zin in Maar hoe houdt het Agora de leerlingen gemoti veerd als ze dingen moeten leren die ze niet per se leuk vinden? Slot: „Dan gaan we praten over wat ze met hun toekomst willen. Als ze bijvoor beeld ingenieur willen worden, weten ze dat ze bètavakken nodig hebben." Juist dat einddoel zet Nina Hanssen (18) aan het werk om versneld een havo-diploma binnen te slepen. Ze wil liefst zo snel mogelijk naar Nij megen verhuizen, omdat haar vriend daar woont. Daar kan ze een hbo-opleiding doen. „Het voordeel van deze school is dat ons weinig wordt opgedragen. Dat maakt het een stuk min der saai. Juist met al die verplichtingen heb ik er totaal geen zin in." Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de motivatie van onze tieners ver beneden peil ligt. Terwijl ze na schooltijd verdrinken in een digi tale wereld, moeten ze op die ou derwetse school hun mobieltjes soms in een telefoonzak opbergen. Scholen beseffen: dat moet anders. Van het ene naar het andere lo kaal, van Frans naar geschiedenis, en dat soms acht lesuren per dag, vijf dagen in de week. Leerlingen anno 2017 hebben een hrnprnV dood aan het standaard schoolsysteem dat de meeste middelbare scho len eropna houden. Ze vervelen zich, kijken veel liever YouTube-filmpjes of storten zich op games. Dat is terug te zien in de prestaties. Terwijl het Neder landse onderwijs eerst in de top 10 stond, is het inmiddels gezakt naar een 17de plek. Ook zijn er minder excellente leerlingen dan in andere landen. Ouderwets Het voortgezet onderwijs is ouder wets en staat mijlenver van de belevingswereld van leerlingen, stellen experts. „Jongeren informe ren zich tegenwoordig anders. De digitale ontwikkeling gaan hard, maar op de scholen kwam die vrij langzaam op gang", zegt Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad. Dat ze allemaal door een malletje moeten, past niet meer bij deze generatie. „Het is voor leraren zo'n dodelijke vraag: telt dit mee voor een cijfer? Maar die vraag is bijna dagelijks in klassen te horen", zegt Rob Martens, hoogleraar Onder wijsvernieuwing. „Voor leerlingen is het alsof ze een museum binnen stappen. Ze willen keuzes kunnen maken en hebben een hekel aan al die toetsen. Als je ze vraagt wat ze leuk vinden op school, kijken ze je aan alsof je van een andere planeet komt." Motivatie is een hot topic op Nederlandse middelbare scholen. Als leerlingen weer meer zin hebben in school, worden de leer resultaten vanzelf beter, zo is de gedachte. Ze experimenteren met het overboord gooien van het tradi- Op scholen kwamen de digitale ontwikkelingen vrij langzaam opgang tionele lesrooster en doen pogingen leer lingen meer zelf laten kie zen wat en hoe ze leren. Ook kun nen ze op meer locaties vakken waar ze goed in zijn, op een hoger niveau volgen en mogen leerlingen vaker kiezen op welke manier ze les krijgen: klassikaal of via een You- Thbe-docent. Maar het blijkt lastig voor traditi onele scholen het roer drastisch om te gooien. Veel leraren zitten lang in het vak en scholen zitten vast aan roosters en exameneisen. „Het vraagt dapperheid om bij die leer ling aan te sluiten. De dictatuur van het systeem speelt hen nu parten", stelt Ton Bruining, directeur van adviesbureau KPC Groep. Toch boeken middelbare scholen lang zaam vooruitgang. Enkele nieuwe scholen hebben gebroken met het traditionele systeem, zoals de iPad- scholen. Rosenmöller: „Motivatie is het gesprek van de dag, maar als je me vraagt of het sneller kan? Zeker, er zijn nog veel stappen te zetten." zaterdag 9 september 2017 GO —Nina Hanssen (18), scholier Op het Agora in Roermond zijn de leerlingen wél enthousiast. FOTO'S ANNEMIEK MOMMERS Middelbare scholen breken hun hoofd over de vraag hoe ze hun leerlingen gemotiveerder kun nen krijgen. Ellen van Gaaien Roermond —Paul Rosenmöller

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 15